Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
Beste mede-tweakers,

Met al dat thuiswerken tegenwoordig heb ik onlangs besloten om mijn oude monitor te vervangen voor twee widescreens om lekker veel plek te hebben om allerlei zaken naast elkaar open te kunnen hebben staan. Helaas is het iets minder plug and play dan ik had gehoopt; één scherm werkt naar behoren met de juiste resolutie (2569x1080) maar bij het tweede scherm kan ik die resolutie niet selecteren, de max is daar 1 trapje lager. Uiteraard wil ik graag op beide schermen de juiste resolutie hebben, maar ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is met mijn huidige hardware. Ik ben nu bang dat mijn videokaart niet voldoet, maar hoop natuurlijk dat de oplossing simpeler is dan een nieuwere videokaart kopen.

De schermen waar het om gaat: LG 25UM58-P
Huidige videokaart: Nvidia GForce GTX 960

Ik heb 1x HDMI en 1x Displaypoort als uitgang op de GPU. Na wat onderzoek dacht ik een oplossing gevonden te hebben (iemand had exact hetzelfde probleem); een adaptertje van Displaypoort naar HDMI, zodat ik beide schermen met een HDMI kabel kon aansluiten. Die heb ik dus gekocht en aangesloten, maar het mocht niet baten..

Lang verhaal kort: hoe krijg ik beide schermen op de juiste resolutie werkend?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
De GTX 960 moet dat kunnen (kan zelfs 4 monitoren aan). Probeer eens je bios te updaten van je videokaart of je Nvidia drivers schoon opnieuw te installeren. Ik vermoed dat ergens in je Nvidia panel iets dwarszit waardoor je Windows geen hogere resolutie toelaat voor je 2e monitor. Welke HDMI versie kabel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Drivers installeren is een goede tip, ga ik vanavond zeker even doen! Wat betreft de kabel; durf ik niet te zeggen, heb gewoon de HDMI kabel gebruikt die bij de monitor werd meegeleverd. Aangezien het een losse kabel in een zakje betrof heb ik geen doosje o.i.d. waar ik een typenummer van kan afleiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

Kabel kan uitmaken, want HDMI wil vaak wel tot 1920x1080 met de meeste kabels, maar resoluties hoger dan 1080P (met refreshrate van 60Hz of hoger) moet je vaak HDMI 2.0 hebben (is een beetje gedoe mee soms, bepaalde goede HDMI 1.4 kabels kunnen het ook wel, anderen weer niet).

Ook de adapter moet DP > HDMI 2.0 zijn, als dat bijvoorbeeld eentje is die convert naar HDMI 1.4 of 1.0 dan zit je ook vaak vast aan die 1920x1080 max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

XenRave schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:01:
Drivers installeren is een goede tip, ga ik vanavond zeker even doen! Wat betreft de kabel; durf ik niet te zeggen, heb gewoon de HDMI kabel gebruikt die bij de monitor werd meegeleverd. Aangezien het een losse kabel in een zakje betrof heb ik geen doosje o.i.d. waar ik een typenummer van kan afleiden...
Meestal staat het op de kabel zelf. :) Al mag je toch wel hopen dat een fabrikant de juiste kabel bij zijn apparatuur stopt. Mogelijk heeft de adapter dus de verkeerde HDMI standaard.

Overigens, wellicht wat minder gedoe, maar je kunt ook gewoon DP naar HDMI kabels kopen. Scheelt je extra zooi tussen de PC en de monitor te steken. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoogste HDMi van je monitor is 1.4, en de meegeleverde kabel zal dat ook minimaal zijn. (scherm 2016 -HDMI 1.4 uit 2009) Maar een nieuwe HDMI kabel is backwards compatible. dus zit je altijd op maximaal haalbare van je monitor. (bij Action voor E3,-)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Dank voor alle reacties! Al lees ik helaas wel tegenstrijdige dingen, uitgaande van Hackus kan ik niet 'tegengehouden' worden door een te oude hdmi versie (kabel of adapter), want de monitoren kunnen zelf maar tot hdmi 1.4 aan. En idd ik heb even het scherm opgezocht, bij de aansluitingen staat vermeld dat de hoogste hdmi versie 1.4 is. Dat gezegd hebbende, de adapter heb ik ook even bekeken en het betreft inderdaad een DP to HDMI 1.4 adapter. Ook heb ik al een directe DP naar HDMI kabel geprobeerd op een van de schermen, al voordat ik de adapter kocht zelfs want die had ik nog liggen. Daar werkte de boel helaas ook niet op...

Edit: ik bedenk me net dat het sowieso niet aan de kabels kan liggen die ze meegeleverd hebben (die dus waarschijnlijk gewoon hdmi 1.4 zijn, typenummer opgezocht en het is de 'high speed hdmi cable with ethernet E239426-D'), aangezien 1 van de 2 schermen het wel gewoon op de correcte resolutie doet (hdmi naar hdmi). Het scherm dat via mijn DP adapter loopt werkt niet mee, maar die loopt dus ook gewoon via een zelfde 1.4 hdmi kabel als het scherm dat het wél doet...

[ Voor 27% gewijzigd door XenRave op 05-07-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

HDMI poort op de GTX 960 is een HDMI 2.0, dus die kunnen (icm een juiste kabel) hogere resoluties aan op een fatsoenlijke refreshrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Nemesizz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:26:
HDMI poort op de GTX 960 is een HDMI 2.0, dus die kunnen (icm een juiste kabel) hogere resoluties aan op een fatsoenlijke refreshrate.
Maar als de monitor maar 1.4 ondersteund doet dat er toch niet toe? Of begrijp ik het nou verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

XenRave schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:10:
[...]

Maar als de monitor maar 1.4 ondersteund doet dat er toch niet toe? Of begrijp ik het nou verkeerd...
Ja is ook zo... ik zit niet helemaal op te letten :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
Update!

Na een paar dagen van onbegrip en irritatie heb ik de boel eindelijk werkend gekregen, beide schermen draaien nu netjes op 2560x1080 in plaats van eentje op 2560x1080 en de ander op 1920x1080.

Ik heb eerst de drivers van de videokaart geupdatet, dat mocht helaas niet baten. Ik heb de schermen 1 voor 1 getest, om te checken of ze individueel aangesloten wel naar behoren werkten. Dat was het geval. Vervolgens heb ik meerdere kabels geprobeerd in de hoop dat het aan een foutieve kabel lag (in dit geval de HDMI naar DP kabel). Dat maakte ook geen verschil.

Wat was het dan wel? Ik was uiteindelijk zo gefrustreerd dat ik de originele HDMI naar DP kabel weer had gebruikt om de boel aan te sluiten maar dit keer heb ik aan de DP kant de connector als een idioot in de ingang van de videokaart geramd, die klikte er toen net iets verder in dan voorheen en daarmee was het opgelost 😅
Wat bleek, een klein plastic randje aan de bovenkant van de DP ingang hield de kabel tegen om echt helemaal goed erin te gaan...

Super stom natuurlijk, maar tegelijkertijd hilarisch en wilde het toch wel ff met jullie delen 😆👍
Pagina: 1