[Netgear Prosafe GS108] Veroorzaakt slechte download Xbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat mijn 1 jaar oude netwerk switch de oorzaak is voor slechte download snelheden op mijn Xbox en Sony Oled tv, hoe kan dit en wat kan ik er aan doen om het op te lossen?

De Netgear Prosafe GS108 beschikt helaas niet over een webinterface, anders was ik zelf waarschijnlijk wel verder gekomen.

Ik ondekte dat het probleem de switch was door mijn Xbox met de Wifi te verbinden, want toen ging ik opeens de downloadsnelheid van 15Mbit/s naar 100Mbit/s, vervolgens heb ik een test gedaan door mijn Xbox bekabeld aan te sluiten op de Acces Point die ook poorten heeft. En ja hoor ook weer netjes die 100Mbit/s, maar het aparte en verbazingwekkende van alles is dat de Acces Point ook internet ontvangt via een internet kabel vanuit de zelfde netwerk Switch.

Mijn eerste gedachte was oh iets mis in de communicatie tussen de Xbox en de Netwerk Switch, maar helaas was dit niet het geval toen ik een speedtest op de tv uitvoerde ( zie foto's )

Deze snelheden behaal ik wanneer de Sony tv rechtstreeks aangesloten is op de Netgear Switch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czgBZUgjpPhojJE9YxiTImSQqUc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYeV1qGi8xOXIbdyopmV4CzX.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze snelheden haal ik wanneer de Sony Tv rechtstreeks is aangesloten op de Acces Point

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMctG7F7o3Tg9h9PZ213fNh1cts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcIRZVWrXDKsqoVGIoAJZIPY.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Het KPN modem heb ik vandaag 2 keer 25 seconden van het stroom gehad.
  • De switch zelf ook 2 keer 25 seconden van het stroom gehad.
  • De acces point ook 2 keer van het stroom gehad.
  • Andere kabel van de Netgear Switch naar de Xbox / TB hielp ook niet
Apparatuur:
  • KPN V12 ( 1 netwerk kabel onder de grond naar de GS108 Switch )
  • Netgear Prosafe GS108 ( verdeeld vervolgens het internet naar de Sony Bravia Tv, Xbox Series X, Bose 500, Acces point, KPN TV kastje)
  • Netgear Accespoint WAC120
Alvast bedankt voor alle hulp :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Beste antwoord (via rens-br op 05-07-2021 11:23)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
Het is een unmanaged switch. Dus je kan er niet heel veel mee. Deze unmanaged werkt niet goed in deze combinatie. Mijn ervaring met KPN TV en TMobile TV is dat je een andere unmanaged/managed switch nodig hebt met IPTV ondersteuning. Anders verstoord het teveel met trage verbindingen.

( Heb die van mij veranderd met een managed switch en toen haalde ik mijn normale snelheden weer )

[ Voor 33% gewijzigd door corporalnl op 04-07-2021 12:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 18:07
Ik zou eerst eens een andere kabel testen. Dan kan je dat ook uitsluiten. Als al je apparaten niet de maximale snelheid halen de kabel tussen de switch en router. Anders tussen de switch en device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Freezerator schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:20:
Ik zou eerst eens een andere kabel testen. Dan kan je dat ook uitsluiten. Als al je apparaten niet de maximale snelheid halen de kabel tussen de switch en router. Anders tussen de switch en device.
Dank u :) ik heb het topic gelijk geupdated, want een andere kabel had ik al geprobeerd en dat hielp ook niet.. die van de modem naar de switch ligt onder de vloer door, maar die werkt verder goed. Want anders zou de acces point geen 100Mbit/s toelaten naar me Xbox en Wifi lijkt me toch? De tv haalt dan net iets lager op de foto's

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Het is een unmanaged switch. Dus je kan er niet heel veel mee. Deze unmanaged werkt niet goed in deze combinatie. Mijn ervaring met KPN TV en TMobile TV is dat je een andere unmanaged/managed switch nodig hebt met IPTV ondersteuning. Anders verstoord het teveel met trage verbindingen.

( Heb die van mij veranderd met een managed switch en toen haalde ik mijn normale snelheden weer )

[ Voor 33% gewijzigd door corporalnl op 04-07-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
corporalnl schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:55:
Het is een unmanaged switch. Dus je kan er niet heel veel mee. Mijn ervaring met KPN TV en TMobile TV is dat je een managed switch nodig hebt. Anders verstoord het teveel met trage verbindingen.

Oke, ik heb nu het KPN kastje eruit gehaald en de stekker uit de switch gehaald. Ga zo na 1 minuut testen of me Xbox Series X weer de 100Mbit/s haalt over de Switch. We zaten er toch al aan te denken om het TV kastje de deur uit te doen vanwege amper gebruik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het is een unmanaged switch. Dus je kan er niet heel veel mee. Mijn ervaring met KPN TV en TMobile TV is dat je een managed switch nodig hebt. Anders verstoord het teveel met trage verbindingen.

En waar baseer je dat op? Elke fatsoenlijke switch moet dergelijke datastreams zonder problemen kunnen doorgeven. De GS108 is een Gbit switch met een capaciteit van 16Gbps. Een managed switch maakt de prestaties niet ineens magisch beter. Wat je met een managed switch wel kan doen is zaken instellen als QoS, maar QoS kickt normaliter pas in als de switch vol belast is. Dat zal bij een download van 100Mbps niet zo snel gebeuren.
Ik zou eerder eens alle andere appaten van de switch loskoppelen om te zien wat dat voor effect heeft. En wat voor snelheid halen andere apparaten die aangesloten zijn op de switch? Het is een kwestie van proberen, meten en elimineren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Microkid Helaas kunnen die unmanaged apparaatjes meestal niet al te goed (lees: NIET) overweg met protocollen zoals bijvoorbeeld IGMP (MultiCast Verkeer) waardoor alle 'switchpoorten' continue overbelast raken.

Zo'n Unmanaged swich veroorzaakt intern vaak één grote packetstorm (en is meer een hub dan een switch).

[ Voor 53% gewijzigd door Will_M op 04-07-2021 12:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter

De Bose 500 was het probleem!
Toen ik de Switch weer aanzette en een test deedt op me Xbox Series X had ik nog maximaal 20Mbit/s, maar toen ik de kabel van de Bose 500 eruit trok gingen de lampjes van de Xbox stekker uit en sprongen beide aan en de speedtest gaf 100Mbit/s.

Maar... De tv krijgt nog steeds die 20Mbit/s maximaal vanuit de Switch, helaas is het daarbij nog niet opgelost. Dus die zit weer in de Acces Point en ontvangt weer 75 tot 100 Mbit/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Will_M schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:45:
@Microkid Helaas kunnen die unmanaged apparaatjes meestal niet al te goed (lees: NIET) overweg met protocollen zoals bijvoorbeeld IGMP (MultiCast Verkeer) waardoor alle 'switchpoorten' continue overbelast raken.

Zo'n Unmanaged swich veroorzaakt intenrn vaak één grote packetstorm (en is meer een hub dan een switch).
Ah, kijk, in dat geval :)
De Netgear GS108 ondersteunt geen IGMP snooping en daarmee is hij niet geschikt voor IPTV. Je zult dan de GS108E moeten gebruiken.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

G_Dragon schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:46:
[...]

De Bose 500 was het probleem!
Toen ik de Switch weer aanzette en een test deedt op me Xbox Series X had ik nog maximaal 20Mbit/s, maar toen ik de kabel van de Bose 500 eruit trok gingen de lampjes van de Xbox stekker uit en sprongen beide aan en de speedtest gaf 100Mbit/s.

Maar... De tv krijgt nog steeds die 20Mbit/s maximaal vanuit de Switch, helaas is het daarbij nog niet opgelost. Dus die zit weer in de Acces Point en ontvangt weer 75 tot 100 Mbit/s.
Kan je de UTP van de Xbox en TV eens omwisselen?

En om op zondag duidelijk te zijn: aan 1 kant omwisselen. Dus of in de switch de twee stekkers omwisselen of de twee stekkertjes van de TV & Xbox.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 04-07-2021 11:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Microkid schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:41:
[...]

En waar baseer je dat op? Elke fatsoenlijke switch moet dergelijke datastreams zonder problemen kunnen doorgeven. De GS108 is een Gbit switch met een capaciteit van 16Gbps. Een managed switch maakt de prestaties niet ineens magisch beter. Wat je met een managed switch wel kan doen is zaken instellen als QoS, maar QoS kickt normaliter pas in als de switch vol belast is. Dat zal bij een download van 100Mbps niet zo snel gebeuren.
Ik zou eerder eens alle andere appaten van de switch loskoppelen om te zien wat dat voor effect heeft. En wat voor snelheid halen andere apparaten die aangesloten zijn op de switch? Het is een kwestie van proberen, meten en elimineren.
Ik had het anders moeten formuleren. Deze unmanaged switch werkt niet goed in deze combinatie. ( Had zelf ervaring met de 105 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
corporalnl schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:43:
[...]

Ik had het anders moeten formuleren. Deze unmanaged switch werkt niet goed in deze combinatie. ( Had zelf ervaring met de 105 )
Net gedaan maar geen verschil helaas, dus ik denk dat het een error in de switch is. Maar kan het mis hebben, welke webinterface of management switch raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

G_Dragon schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Net gedaan maar geen verschil helaas, dus ik denk dat het een error in de switch is. Maar kan het mis hebben, welke webinterface of management switch raden jullie aan?
Microkid in "Netgear Prosafe GS108 Switch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
G_Dragon schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:18:
[...]

De Netgear Prosafe switches zijn prima, maar neem wel de "E" variant, deze zijn managed via webinterface en/of netgear tooltje én kunnen de igmp etc aan.
bv GS108E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als de TS 'even' contact had opgenomen met de servicedesk van KPN dan hadden ze 'm ook al een "E" variant aangeraden...

https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Dieks77 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:33:
[...]

De Netgear Prosafe switches zijn prima, maar neem wel de "E" variant, deze zijn managed via webinterface en/of netgear tooltje én kunnen de igmp etc aan.
bv GS108E
Ik ga even kijken naar die GS108E, kwam in mijn zoektocht vanmorgen ook nog de GS308E tegen? Welke is hierin de betere keus.

Will_M schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:34:
Als de TS 'even' contact had opgenomen met de servicedesk van KPN dan hadden ze 'm ook al een "E" variant aangeraden...

https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/
Ja had gekund maar wist dat het probleem niet bij KPN lag vandaar ik niet gebeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
G_Dragon schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Ik ga even kijken naar die GS108E, kwam in mijn zoektocht vanmorgen ook nog de GS308E tegen? Welke is hierin de betere keus.

[...]
Qua specs is het nagenoeg hetzelfde, maar is de GS108E wat robuuster uitgevoerd
MTBF (Main Time Between Failures) is aanzienlijk hoger en lifetime warranty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Dieks77 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Qua specs is het nagenoeg hetzelfde, maar is de GS108E wat robuuster uitgevoerd
MTBF (Main Time Between Failures) is aanzienlijk hoger en lifetime warranty
Dus als ik het goed begrijp, is de GS108E de beste keus?

EDIT: Heb net de GS108E besteld

[ Voor 4% gewijzigd door G_Dragon op 04-07-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Elke switch met fatsoenlijke IGMP snooping support voldoet. De SG108E voldoet inderdaad.

Ook andere merken hebben hierin werkende opties. TP-Link heeft ook de TL-SG10xE serie met
vergelijkbare features.

't is net welk merk je voorkeur heeft of welke goedkoper is :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:45:
Elke switch met fatsoenlijke IGMP snooping support voldoet. De SG108E voldoet inderdaad.

Ook andere merken hebben hierin werkende opties. TP-Link heeft ook de TL-SG10xE serie met
vergelijkbare features.

't is net welk merk je voorkeur heeft of welke goedkoper is :)
Ik heb een paar keer nare ervaringen gehad met TP-Link netwerk apparatuur en ben daardoor over gestapt op Netgear :) wij nemen als glasvezel er straks is de 1Gigabit download dus het apparatuur moet goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
@Microkid kan ik de Switch ( SG108E ) morgen zo aansluiten of heeft u nog tips waar op te letten als ik de webinterface ga voor settings :)

[ Voor 4% gewijzigd door G_Dragon op 04-07-2021 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

je moet "Enable IGMP Snooping" aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:22:
Thanks! Als ik hem binnen heb morgen ga ik ermee aan de slag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
rens-br schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:12:
[mbr]Ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.[/]
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:22:
Heb de nieuwe switch net binnen gekregen en aangesloten, IGMP Snooping stond automatisch al aan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IibbQKyBzdEo-KUNL4qu_6QEFs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3mDVb1K2rv3gXUg06AiS4XOR.png?f=fotoalbum_tile

Huidig overzicht van de ports:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWMoYKkbh3rRomnPpid36NIZnN8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yNVuO79BgRdIW5t9cgWyWWzx.png?f=fotoalbum_tile
  • Port 1 is het KPN Modem
  • Port 2 is de de Acces Point
  • Port 3 is de Xbox
  • Port 6 is de TV
  • Port 7 Is de Soundbar
  • Port 8 is het KPN TV kastje
Kan je die ook een naamgeven? dat kan ik niet vinden in de webbased view :).
Alles ziet er goed uit momenteel, alles krijgt de snelheid die zou moeten.
Iedereen in dit topic bedankt voor alle hulp / advies _/-\o_

Pagina: 1