Om de paar seconde beeld op zwart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 12:39
Hoi medeTweakers,

Vandaag mijn nieuwe videokaart mogen installeren.
Na het installeren viel mij op dat mijn primaire monitor om de paar seconde op zwart ging.
Het is niet dat het systeem vast loopt, maar het lijkt er meer op dat de connectie met de monitor even wegvalt.Geluid gaat gewoon door en mijn secundaire monitor functioneerd dan nog steeds prima.

De stappen die ik ondernomen heb:

- Het probleem doet zich alleen voor wanneer ik mijn secundaire monitor ook aangesloten heb.
Trek ik de DP kabel uit mijn secundaire monitor, probleem weg.

- Zet ik mijn primaire monitor op de maximale en aanbevolen frequentie (144hz), dan is het probleem ook verholpen. Aangezien mijn monitor flikker problemen heeft rond die frequentie is dat geen echte oplossing.

- Zojuist zet ik Civilization V aan, kennelijk stond die ge-max-ed op 99hz. Probleem weer terug, ook wanneer ik de kabel uit de secundaire monitor haal blijft dan het probleem bestaan. Zet ik de game settings op 144hz, probleem verholpen. *correctie, probleem blijft bestaan ook na aanpassen frequentie

- Alle kabels zijn vervangen van beide monitoren (had nog setjes liggen)

Iemand een idee?

Mijn Setup:
Primaire monitor iiyama GB3466WQSU
Secundaire monitor iiyama G2530HSU
GPU: Asus RTX 3070 Ti(E) Tuf
CPU: R5 3600
Mobo: MSI B450 Tomahawk
Ram: 2x8gb corsair rgb meuk 3600mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik wilde iets over de kabel vervangen schrijven, en dat doe ik toch, ondanks dat je schrijft dat de kabel vervangen is.
Een probleem als dit kan heel goed aan de kabel liggen. Als je deze hebt vervangen voor eenzelfde kabel en het probleem bestaat nog, kan de kabel nog steeds de oorzaak zijn.
Probeer eens een hele andere kabel, als van toepassing.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Ik volg dit even om te zien wat er nog wellicht aan tips naar boven komt. Heb namelijk hetzelfde probleem met 1 aangesloten monitor. En dan ook alleen nog in het begin als ik de pc uit de slaapstand haal. Paar keer valt dan het signaal aan het beeldscherm weg, en daarna functioneert alles prima.

Monitor is een Dell 27” van paar maanden oud, aangesloten met bijgeleverde HDMI kabel. Probleem doet zich vanaf het begin voor. Maandag komt nieuwe videokaart van AMD binnen en ook een DP-kabel. Dan kan ik testen of het aan de kabel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:12
Hoi, ik heb precies dezelfde main monitor, en die flikkeringen zijn een bekend probleem, maar er is een oplossing voor. Het komt alleen niet voor als je videokaart te slecht is, wat kan verklaren dat je het niet eerder had.

Wanneer heb je de monitor gekocht? Als dit direct bij launch was, vorig jaar juli/augustus, kun je dan een foto posten van het bootscherm van de monitor? Dus als ie aangaat, maar voordat ie het beeld van de pc geeft. Dit is uit te zetten in de monitor osd settings, dus als je dat gedaan hebt moet je dat weer ff aanzetten voor de foto. De reden dat ik dit vraag is dat de eerste batch geleverde modellen nog een firmware issue hadden die dit veroorzaakte. In dat geval moet je monitor laten updaten bij iiyama in hoofddorp, heb ik zelf ook laten doen.

Volgende is dat als je g sync wil gebruiken je dat zelf actief moet aanzetten in je nvidia control panel, en je Windows refresh rate voor die monitor op 144 hz moet zetten, en freesync moet aanzetten in de monitor zelf, met of zonder hdr. Wat je ook verder in je spellen instelt, dit is heel belangrijk om adaptive sync(freesync/g-sync) optimaal z'n werk te laten doen. Als je daarna 99fps instelt in civ, zul je zien dat de monitor netjes 99hz gaat draaien. Dit kun je zien in de monitor osd settings.

Laatste is dat je een goede displayport 1.4 kabel moet hebben met voldoende bandbreedte om 3440x1440 @ 144hz met 10bit kleurinformatie en evt HDR info door te sturen naar de monitor. Ik heb zelf https://tweakers.net/pric...60hz-zwart/specificaties/ en sindsdien geen last van flikkeringen meer, niet met oude nvidia kaart en ook niet met 6800xt die ik nu heb. De bijgeleverde kabel had ik het probleem wel mee, wat natuurlijk niet zo netjes is van iiyama maar goed. Oude display port kabels die je nog had liggen kunnen niet voldoende bandbreedte ondersteunen of zelfs nog maar DP1.2 zijn, ja DP kabels hebben versies en featuresets, ze zijn niet uniform uitwisselbaar... 😒 En als er niet genoeg bandbreedte is krijg je de flikkeringen, omdat de kabel de data niet snel genoeg bij de monitor krijgt is de framebuffer in de monitor leeg en weet ie niet wat ie moet laten zien. Dit is wat versimpeld naar wel waar 't volgens mij op neer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 12:39
Iedereen bedankt voor de reacties.

Eerder schreef ik dat er een patroon lijkt te zijn met de resoluties, frequenties en de zwarte schermen. Nu ik er een paar dagen mee heb gegamed lijkt het wat meer random te zijn. Het is niet één frequentie waar hij moeite mee lijkt te hebben en is 144hz niet altijd de oplossing. Zo speelde ik vandaag Cyberpunk op 144hz en ging het weer mis. Vervolgens op 60hz gezet (als of je ooit boven de 60fps komt met Cyberpunk) en toen ging het weer goed.

Ergens verdenk ik ook de displayport kabel. Maar het is vreemd dat je soms juist de frequentie omhoog moet doen om het probleeem te verhelpen. Je doet dan alleen maar meer data door de kabel pompen, lijkt mij.

Momenteel gebruik ik nu deze kabel.
Eerlijk gezegd zit ik niet te wachten om weer een DP kabel te kopen.
Wil eerst de andere opties doorstrepen voordat ik weer geld uitgeef.
(vrijdag een 3070 gekocht, dat was een behoorlijke uitgave)

@Vandaahl666 dit is mijn bootscreen van mijn monitor. Dan heb ik de laatste fw toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ_QdOdu3yBgM6QLxZhhtgxAVeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzVWYDQ6356qdTCmLPfZzIXl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
Als de specificaties op die website kloppen is 't al een HBR3 kabel, zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/DisplayPort en zou dat dus niet het probleem moeten zijn. Ik zal zo even een foto maken van 't deel van 't bootscreen wat van belang is als ik weer bij m'n monitor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
Hmm, m'n telefooncamera kan niet snel genoeg schakelen om 'n acceptabele foto te maken. Maar linksonder hoort te staan: freesync premium pro en display HDR 400, als er iets staat als freesync 2 als ik 't me goed herinner dan is 't de oude firmware.
Pagina: 1