Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-07 11:31
Hallo,

Ik heb gisteren een upgrade gedaan.
Specs nieuw
AMD 5600X
Asus ROG Strix X570-E Gaming
Noctua NH-D15 Chromax.black
ik had al de: Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
Mem: CMK16GX4M2D3600C18
Case. Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass

Nu valt mij op in Stock en in non load dat de temps van de memory rond de 65 graden liggen en de GPU rond de 50 graden. Dit was voorheen absoluut niet het geval met het oude systeem. De CPU blijft trouwens wel normaal op temperatuur zo rond de 35 graden. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zie geen fans in je lijstje. Dus airflow

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:04
Deze temps op idle is fout, dat kan haast niet.weet je zeker dat de sensoren juist afgelezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
jack zomer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:14:
Ik zie geen fans in je lijstje. Dus airflow
Check case. Mar er zitten 3x front, 1 achter en 2 bovenin. Het zijn Corsair iCUE SP120 RGB ELITE's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
99ruud99 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:55:
Deze temps op geen idle is fout, dat kan haast niet.weet je zeker dat de sensoren juist afgelezen worden.
Deze temps op geen idle is fout, dat kan haast niet.weet je zeker dat de sensoren juist afgelezen worden.

Ik gebruik HW monitor.. Ook de GPU begint te draaien als ie boven de 50 graden is. Bij mijn vorige setup i7-7700K en Asus Prime Z270-p had ik dit nooit in Idle. Vind het heel raar dat ie nu opeens heet word met een nieuw moederbord en CPU die niet heet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
miknic schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:00:
[...]

Check case. Mar er zitten 3x front, 1 achter en 2 bovenin. Het zijn Corsair iCUE SP120 RGB ELITE's
een behuizing verteld natuurlijk niks over de fans, misschien heb je ze wel niet aangesloten.

ik neem aan dat de front in de kast blaast, en boven en achter uit de kast blaast?
heb je een verschil in temp als je het zijpaneel open laat?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:04
Nu wordt een ryzen in idle wel warmer dan een Intel, maar zo warm?zeker dat je niet op achtergrond aan het cryptominen bent oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
En wat worden de temperaturen als de gpu wel belast wordt?

Drivers geïnstalleerd neem ik aan? Ook al zou dat niet moeten uitmaken.

Heb je gekeken of de gpu-koeling in het echt ook draait? Een fan kan geblokkeerd zijn door een kabeltje bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
Playa del C. schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:11:
En wat worden de temperaturen als de gpu wel belast wordt?

Drivers geïnstalleerd neem ik aan? Ook al zou dat niet moeten uitmaken.

Heb je gekeken of de gpu-koeling in het echt ook draait? Een fan kan geblokkeerd zijn door een kabeltje bijvoorbeeld.
Alles correct geinstalleerd. Met Metro Exodus 4K Ultra word de GPU 65 graden en memory tegen de 90 graden aan. CPU word zo rond 51 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
jack zomer schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:05:
[...]

een behuizing verteld natuurlijk niks over de fans, misschien heb je ze wel niet aangesloten.

ik neem aan dat de front in de kast blaast, en boven en achter uit de kast blaast?
heb je een verschil in temp als je het zijpaneel open laat?
Met open kast word ie niet minder heet van. De fans blazen van de front naar binnen, en via de achterkant en de bovenkant er weer uit. Ook de CPU koeler fans staan de de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
miknic schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:21:
[...]

Alles correct geinstalleerd. Met Metro Exodus 4K Ultra word de GPU 65 graden en memory tegen de 90 graden aan. CPU word zo rond 51 graden.
Die gpu-temp is prima. Geheugen... mijn ervaring is dat soms de koelblokken door doorzakken/buigen niet meer goed contact maken met de geheugenmodules.
Je kunt tijdens het draaien de rechtervoorpunt wat omhoog drukken met je vinger. Als de temps van het geheugen dan omlaag schieten, dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
Playa del C. schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:28:
[...]

Die gpu-temp is prima. Geheugen... mijn ervaring is dat soms de koelblokken door doorzakken/buigen niet meer goed contact maken met de geheugenmodules.
Je kunt tijdens het draaien de rechtervoorpunt wat omhoog drukken met je vinger. Als de temps van het geheugen dan omlaag schieten, dan weet je genoeg.
GPU temps onder load zijn wel goed, alleen waarom zo heet in idle? 50 graden in Idle, met mijn oude bord kwam ie niet boven de 30 in idle.. Vraag me af waar dit aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
Heb even zitten prutsen, heb de temps nu rond de 40 hangen. De fout lag bij de DSR. Als ik die aan heb staan dan word mijn kaart heter dan de bedoeling is. Geen idee waarom en vreemd dat dit ook in idle is. Ik heb de bureaublad resolutie niet aangepast ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
https://forums.guru3d.com...dle-temps-sit-58c.421263/

Goed gevonden. In bovenstaande link staat een oplossing. De gpu is dan blijkbaar toch bezig met upscalen, waardoor hij dus niet echt idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
miknic schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:33:
[...]

GPU temps onder load zijn wel goed, alleen waarom zo heet in idle? 50 graden in Idle, met mijn oude bord kwam ie niet boven de 30 in idle.. Vraag me af waar dit aan ligt.
Omdat je nieuwe componenten meer verbruiken, en dus meer hitte produceren?

Wie weet, lastig te zeggen als je je oude componenten niet noemt.

Maar buiten dat, 90C voor geheugen is veel en veel te veel. Ik weet dat er borden zijn die moeite hebben met XMP, probeer het eens handmatig in te stellen. (je hebt er wel een ventilator op gericht?)
Ik zou ook een paar andere programma's proberen, kijken of die temperaturen wel echt kloppen, gebeurt regelmatig dat een programma gewoon een rare waarde geeft.

Ik denk overigens ook dat het niet zo'n geweldige kast is voor temperaturen, met dat raam voor de ventilatoren, en weinig openingen voor lucht.

[ Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 04-07-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
WEBGAMING schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Omdat je nieuwe componenten meer verbruiken, en dus meer hitte produceren?

Wie weet, lastig te zeggen als je je oude componenten niet noemt.

Maar buiten dat, 90C voor geheugen is veel en veel te veel. Ik weet dat er borden zijn die moeite hebben met XMP, probeer het eens handmatig in te stellen. (je hebt er wel een ventilator op gericht?)
Ik zou ook een paar andere programma's proberen, kijken of die temperaturen wel echt kloppen, gebeurt regelmatig dat een programma gewoon een rare waarde geeft.

Ik denk overigens ook dat het niet zo'n geweldige kast is voor temperaturen, met dat raam voor de ventilatoren, en weinig openingen voor lucht.
De oude componenten zijn de Asus Prime z270-p, i7-7700K en een Noctua NH D14 koeler.
Dat raampje voor de pc heb ik de helft van de tijd eraf, vooral met die warme dagen. Als die eraf is, is de airflow vrij goed in de kast en blazen direct op de geheugen modules, CPU koeler en GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik neem aan dat je het hebt over het gddr6x geheugen van je videokaart hier?
90 graden is dan nog niet zo raar eigenlijk?

verder is 50 graden idle hellemaal prima die fans gaan niet voor niets langzaam/uit als de kaart koel genoeg is

[ Voor 33% gewijzigd door maks11223344 op 07-07-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miknic
maks11223344 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:50:
ik neem aan dat je het hebt over het gddr6x geheugen van je videokaart hier?
90 graden is dan nog niet zo raar eigenlijk?

verder is 50 graden idle hellemaal prima die fans gaan niet voor niets langzaam/uit als de kaart koel genoeg is
Nee heb het over de DDR4 geheugen van Corsair CMK16GX4M2D3600C18. Staat nu op idle 56 graden, GPU 43 graden. Terwijl de CPU nu op idle maar 33 graden is. Vind het maar vreemde graden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
vanaf 60 graden kan je je vinger er niet langer als 2 seconde ophouden ik zou eens voelen, die sensor moet er haast wel 30/40 graden naast zitten
Pagina: 1