Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 14:56
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Waar ik vooral over twijfel is het geheugen, het moederbord, en de koeling

Geheugen: Moet ik 3600 nemen of toch 3200?
Moederbord: Hij is erg luxe uitgerust maar de wifi bijvoorbeeld gebruik ik niet.
De koeling: Ik lees vooral veel waterkoeling met een all in one oplossing. Alleen welke is goed? En welke is geschikt voor dit type processor? Ik ga niet overclocken en gebruik hem 50% office en 50% voor gaming.

Ik heb de volgende onderdelen tot nu toe gevonden:
amd 5900x
pricewatch: ASUS ROG Strix X570-E Gaming als moederbord

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik heb niet echt een budget, maar wil het niet te gek maken moet wel leuk blijven :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Op dit moment heb ik 2 nvme SSD van samsung
een 1080 van msi de gaming x serie( zodra de 3080 betaalbaar wordt neem ik deze)

How are you doing?

Beste antwoord (via stftweaker op 04-07-2021 18:32)

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:16
Als je een AMD build wil, is dat te begrijpen. Kijk goed uit naar deals - de 5900 is tegenwoordig soms (zeldzaam) onder de MRSP te krijgen.

Heb zelf hetzelfde moederbord, ben daar ook zelf tevreden van. Een van de grote voordelen vind ik dat alle usb's op het IO shield 10Gbps zijn, dus dat je daar niet moet zitten zoeken naar welke snelheid het exact is. Verder veel aansluitingen ed, inclusief kerstboomfuncties (die uit te zetten zijn) en processorloze biosflash. Ik merk dat het wat tussen het high-end segment (bij asus de formula) en de middenklasse (TUF bij asus) in geplet zit, maar dus van mijn kant geen klachten.

Voor de voeding: zie dat je zeker een voeding neemt die zwaar genoeg is. Vooral de mogelijkheid om zeer snel te schakelen tussen weinig - extreem veel belasting is tegenwoordig belangrijk. Ik vermoed nu wel dat de corsair platinums ok zijn (heb er zelf ook een, maar zware overkill voor wat het bij mij zit te doen - 1200W)

Voor koeling: als je lucht wil, misschien gewoon ineens voor een noctua D15 of D14 gaan. Goede luchtkoelers kunnen het aan, maar je wil vooral een goede.

Vergeet ook je ram niet; de 5xxx serie van AMD is minder gevoelig voor ram, maar blijft een pak gevoeliger dan intel: zeker zien dat er de juiste chips op zitten (voor weinig miserie, is crucial 3200 of 3600 een aanrader - die zijn micron-E dies wat goed samengaat).

Als je de andere probleemtopics op het forum begint te lezen, komt het vaak neer op ondermaatse voedingen en ondermaats ram. Twee dingen die je dus op voorhand actief kan vermijden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2021

Deze is net een paar dagen geleden gepost. Het zijn wel Intel systemen...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
Wàt ga je er mee doen? Dat maakt wel uit namelijk. Gaming? Zo ja welke resolutie/refresh rate?

Geheugen: timings zijn ook belangrijk... En ook de chips blijken belangrijk.... Kan zo 10% schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
PD2JK schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:56:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2021

Deze is net een paar dagen geleden gepost. Het zijn wel Intel systemen...
Maar ik ga een amd build maken, dus welke informatie zou ik kunnen gebruiken? Alvast bedankt!
Waah schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:57:
Wàt ga je er mee doen? Dat maakt wel uit namelijk. Gaming? Zo ja welke resolutie/refresh rate?

Geheugen: timings zijn ook belangrijk... En ook de chips blijken belangrijk.... Kan zo 10% schelen
Ik heb op dit moment deze monitor: pricewatch: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart
Speel voornamelijk op dit moment 1440P op 160 hrtz

Daarnaast wil ik binnenkort beginnen met video editing. en is het voornamelijk vele vele chrome tabs, office documenten en veel muziek/youtube, en andere programma's op de achtergrond.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:19
Voor office en gaming zou ik geen 5900X adviseren. 5800X op B550 of i7-11700 op B560 maximaal. Scheelt een hoop geld en presteert er niet minder om.

Welke videokaart en voeding ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Uszka schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:01:
Voor office en gaming zou ik geen 5900X adviseren. 5800X op B550 of i7-11700 op B560 maximaal. Scheelt een hoop geld en presteert er niet minder om.

Welke videokaart en voeding ga je gebruiken?
Videokaart zoals vermeld een gtx 1080 en dit wordt hopelijk binnenkort een 3080(ti?)
En voeding is een corsair 750 platinum voeding.

How are you doing?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:16
Als je een AMD build wil, is dat te begrijpen. Kijk goed uit naar deals - de 5900 is tegenwoordig soms (zeldzaam) onder de MRSP te krijgen.

Heb zelf hetzelfde moederbord, ben daar ook zelf tevreden van. Een van de grote voordelen vind ik dat alle usb's op het IO shield 10Gbps zijn, dus dat je daar niet moet zitten zoeken naar welke snelheid het exact is. Verder veel aansluitingen ed, inclusief kerstboomfuncties (die uit te zetten zijn) en processorloze biosflash. Ik merk dat het wat tussen het high-end segment (bij asus de formula) en de middenklasse (TUF bij asus) in geplet zit, maar dus van mijn kant geen klachten.

Voor de voeding: zie dat je zeker een voeding neemt die zwaar genoeg is. Vooral de mogelijkheid om zeer snel te schakelen tussen weinig - extreem veel belasting is tegenwoordig belangrijk. Ik vermoed nu wel dat de corsair platinums ok zijn (heb er zelf ook een, maar zware overkill voor wat het bij mij zit te doen - 1200W)

Voor koeling: als je lucht wil, misschien gewoon ineens voor een noctua D15 of D14 gaan. Goede luchtkoelers kunnen het aan, maar je wil vooral een goede.

Vergeet ook je ram niet; de 5xxx serie van AMD is minder gevoelig voor ram, maar blijft een pak gevoeliger dan intel: zeker zien dat er de juiste chips op zitten (voor weinig miserie, is crucial 3200 of 3600 een aanrader - die zijn micron-E dies wat goed samengaat).

Als je de andere probleemtopics op het forum begint te lezen, komt het vaak neer op ondermaatse voedingen en ondermaats ram. Twee dingen die je dus op voorhand actief kan vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
manzonderdas schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:19:

Bedankt voor je zeer duidelijke antwoord :)
ik ben nog even iets gaan googlen en kwam op de pagina van amd uit waarbij aangegeven wordt dat deze max 3200 mhz aan geheugen aan kan. Is het dan wel verstandig om sneller geheugen te kopen? Heeft dat dan een meerwaarde?

How are you doing?

Pagina: 1