Buitenboordmotor fixen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.105 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Mijn vraag

Ik heb een buitenboord motor die niet wil starten. Opzich niet heel vreemd, na mijn vakantie 2 jaar geleden is die in de schuur gegaan en heeft daarna geen aandacht meer gehad.
Ik kan dat ding gewoon wegbrengen en een dag later werkend weer ophalen. Makkelijk maar ik kan het niet hebben dat ik het zelf niet kan.... Dus aangezien er geen tijdsdruk is wil ik hem zelf aan de praat krijgen en onderhouden.

Nu mijn vraag. De motor geeft echt helemaal geen kick. Ik begin de bougie of bobine te verdenken. Maar hoe test je dat?
En stel... die dodemansknop.... (volgens mij is het een kortsluiter dus bij problemen zal hij eerder niet afslaan dan niet starten) waar kan ik die doormeten?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Suzuki DF6 (4-takt eencilinder 6 pk, carburateur)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Oude benzine verwijderd en vervangen door Aspen 4
Carburateur afgetapt (paar keer)
Bougie uitgenomen en met een doekje schoongepoetst.

alles kan off-topic

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 20:33
Heb je de carburateur ook schoongemaakt? Oude benzine is een smerig goedje, waardoor er vanalles verstopt gaat zitten.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 01:01
Inderdaad de carburateur en dan met name de sproeier en vlotterbak moeten schoon zijn, dat is eigenlijk het euvel dat ik altijd bij buitenboordmotoren heb gezien. Oude auto's en brommers ook overigens, 2 en 4 takt; benzine lange tijd in de vlotterbak laten staan is vragen om problemen/verstopte sproeier. Bougie kun je testen op vonk door hem buiten tegen het blok te houden en te trekken/starten. Maar de kans is groot dat het een verstopte sproeier is.

[ Voor 6% gewijzigd door KleineJoop op 04-07-2021 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:09

_Apache_

For life.

Wat hierboven gezegd word, en haal ook alle oude benzine eruit. Verwacht dat er wat verstopt zit.
Als je weer gaat varen, even premium 98 brandstof erin.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Je hebt het over de dodemansknop, heb je het ‘klemmetje’ er wel op/onder zitten?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:11
Standaard test in dit soort situaties is om de bougie tegen de buitenkant van het blok te houden en kijken of die vonkt. Dat weet gelijk of je naar het elektrische deel moet kijken of ergens anders.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41

Part

Helemaal niets.....

Voor je lukraak dingen gaat repareren eerst kijken waar het probleem zit.

Bv Ruik je benzine bij de uitlaat na de start poging?
Zo ja dan zoek je in de richting van de ontsteking.

Zo nee dan de carburateur.
Voor je deze gaat verwijderen kun je ook even wat aanstekergas er in spuiten tijden het starten om te zien of de motor dan wel even aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:18
Carburateur eraf en ultrasoon laten reinigen (of zelf een ultrasoonbad kopen, carburateur uit elkaar halen, reinigen en hopen dat je de carburateur met de goede settings weer in elkaar kan zetten).
Daarna nooit meer goedkope brandstof tanken en premium brandstof tanken of Aspen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Als hij straks na de vakantie opnieuw de opslag in gaat, haal dan alle benzine eruit. En gebruik E5 (Euro 98) in plaats van E10 (Euro 95) als je wat reservebrandstof bewaart in een jerrycan. E10 ontbindt nogal snel en is daarom een slechte keus als je er lang mee doet.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:56
Belangrijke vraag heb je destijds er E10(Euro95) in gedaan of heb je toen Euro98 gekocht.
Als je E10 erin hebt gedaan dan kan je er redelijk vanuit gaan dat je nu smurrie in de carburateur hebt. E10 bederft namelijk en vormt dan een slijmsmurrie.

Fabrikanten geven aan dat E10 ongeveer 6maanden goed is, je kan overigens additieven kopen die houdbaarheid verbeteren.
Zou ik persoonlijk niet doen aan het eind van het seizoen bij laatste tankbeurten alleen nog maar euro98 tanken en dan zit je goed en voor definitieve opslag tank aftappen.

[ Voor 37% gewijzigd door leonbong op 04-07-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 20:33
leonbong schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:39:
Belangrijke vraag heb je destijds er E10(Euro95) in gedaan of heb je toen Euro98 gekocht.
Als je E10 erin hebt gedaan dan kan je er redelijk vanuit gaan dat je nu smurrie in de carburateur hebt. E10 bederft namelijk en vormt dan een slijmsmurrie.

Fabrikanten geven aan dat E10 ongeveer 6maanden goed is, je kan overigens additieven kopen die houdbaarheid verbeteren.
Zou ik persoonlijk niet doen aan het eind van het seizoen bij laatste tankbeurten alleen nog maar euro98 tanken en dan zit je goed en voor definitieve opslag tank aftappen.
Ligt eraan van welk materiaal de tank is gemaakt. Een kunststof tank kun je gerust leeg laten lopen, een stalen tank kun je beter tot de nok toe gevuld opslaan, in verband met roestvorming in de tank.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:56
Stalen tanken zijn over het algemeen gecoat van binnen met kunststof coating.
Een echt stalen tank wordt heel lang niet meer gemaakt.

Gezien de leeftijd van deze motor zal deze een tank met coating hebben of vol kunststof.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 04-07-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
In principe is het heel eenvoudig. Een motor heeft 3 dingen nodig:
-1: ontsteking, in jouw geval een vonkje
-2: brandbare stof
-3: lucht.

Je begint dus indicivueel met checken. Vonkt je bougie? Zoja, dan is dat uitgesloten (wel tegen je frame houden om zo een circuit te creeeren). Zo nee: check of ie stuk is of een elektrisch probleem aanwezig is. Wellicht blokkeeert iets het?
Daarna: is er brandbare stof aanwezig? Dit ruik je gemakkelijk, maar weet je t niet zeker: spuit dan zelf wat in de cilinder voor t starten (gebruikte zelf altijd remmenreiniger :P, zo explosief als een gek dus kan net t duwtje zijn). In principe is een keer niet erg maar je moet niet je motor op pure zooi laten lopen :)

Heb je dat ook gedaan en gebeurt er nog steeds niets. Dan is er geen of valse lucht. Dan moet je die weg langs speuren, ergens een gat of zit iets verstopt?

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 04-07-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 16:57
Omdat ze nog niet genoemd zijn; Benzinekraantje open, dodemans aangesloten, staat ie in zijn Neutraal/vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:18
De belangrijkste dingen om te checken : -heb je een vonk bij de bougie (eruit draaien en tegen het blok aanhouden terwijl je start).
- heb je benzine/brandstofmengsel? Dit kan je normaal wel ruiken bij de uitlaat na een startpoging.
-is er compressie, kan je voelen door de as rond te draaien, je moet duidelijk veel weerstand voelen bij het ronddraaien.

- is het mengsel te rijk of te arm: denk aan de choke, als het mengsel te rijk is dan verzuipt de motor. Ik dat geval bougie eruit draaien en zo starten zodat benzine uit de verbrandingskamer kan ventileren.
- klopt het ontstekingstijdstip? Als de ontdekking,te vroeg staat krijg je terugslag en dit kan vervelende schade geven zoals een explosie/brand in je carburateur. Een te late ontsteking is wat minder riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 19:53
Als je E10 hebt getankt kunnen ook je pakkingen en slangetjes lek zijn, heb je wel het idee dat je compressie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 18:00
Dodemansknop kan op twee manieren werken. volledig onderbreken van de ontsteking of aan massa leggen. beiden resulteren in geen vonk. Als je geen vonk hebt daar dus eerst naar kijken.

Verder de brandstof. als je niet veel vaart gebruik dan Aspen of een ander alkyd benzine alternatief. Veroudert goed zonder problemen. Leegdraaien alvorens stilleggen heb ik ook altijd gedaan. Laat de motor zonder tankt gewoon stationair doordraaien tot hij stopt. Oude benzine levert vooral ellende op.

als je wel een vonk hebt zal de benzine ergens het probleem vormen. Aftappen benzine uit de carburateur en eventueel alles goed schoonmaken.

Succes,

Benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:24
Mijn suzuki had bovenop de tank een soort draainippel die ik open moest zetten anders trok de tank vacuum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Hoop goede ideeën, top!

eerste aandachtspunten nu dus om die carburateur extra schoon te maken (dus meer dan alleen aftappen) en het vonken van de bougie te controleren.

(Verhaal met verouderende benzine.... tja, ik kende het maar na de zomer was het een aandachtspuntje van komt nog wel een keer.... En dan ligt die motor zo twee jaar in de schuur zonder aandacht)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou, om te beginnen de vonk checken.
Als je een vonk hebt kan je hem proberen te starten op bijvoorbeeld remmenreiniger (dat is altijd mijn go-to-truukje); gewoon achterin de carb spuiten.

De carb uit elkaar trekken kan sws geen kwaad, die zit op zeker dichtgegomd. Een busje reiniger kan dan helpen: https://www.olievoordeels...aner-reiniger-500-ml.html (dit wel je wel buiten gebruiken, het is nogal heftig spul).

En misschien wil je, na deze stilstand, de motor wel een beurtje geven: https://www.riendewolf.nl/onderhoudskit-df456-0210/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 19:53
Toolstation heeft ook carburateur reiniger prima spul, als je er één in de buurt heb hoef je het niet te bestellen.
https://www.toolstation.n...arburettor-cleaner/p83975

Een compressor is ook wel handig om sproeier en kanaaltjes door te spuiten erbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Nature op 05-07-2021 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeike
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-11-2024
Beste allen, wie kan mij helpen?
Mijn 5 pk 4 takt Mercury lekt (staart) olie. Hoe vervang ik de oliekerring en hoe verwijder ik het lagerhuis hiervoor? Of is er een andere oorzaak? Verkeerd vervoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

hoeike schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:14:
Beste allen, wie kan mij helpen?
Mijn 5 pk 4 takt Mercury lekt (staart) olie. Hoe vervang ik de oliekerring en hoe verwijder ik het lagerhuis hiervoor? Of is er een andere oorzaak? Verkeerd vervoerd?
Het is niet de bedoeling om een oud topic te kicken. Voor deze problemen kun je prima een los topic aanmaken. Mogelijk is dan wel nog wat meer informatie nodig :) Mogelijk met wat foto's of andere zaken zoals leeftijd van de motor :) Ik zal het topic voor nu sluiten

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.