'Branded' Xeon in regulier moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luqueje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-10 18:45
Mijn vraag

Zijn 'branded' Xeons voor socket 2011-3 te gebruiken in een regulier X99 moederbord dat de Intel versie van die Xeon ondersteunt, of is er een microcode restrictie waardoor bijvoorbeeld een Dell Xeon E5 2697 alleen werkt in een Dell moederbord, een HP Xeon in een HP moederbord etc.?

Ik heb een X99 based workstation dat high core count Xeons zou moeten ondersteunen en als ik daar ook een Dell, Lenovo of HP Xeon in kan prikken, dan is de keuze op de tweedehands markt een stuk groter dan wanneer ik alleen een Intel Xeon erin kan steken.

Ik heb geprobeerd om info hierover te vinden op het forum en via Google, maar alle nuttige info wordt totaal ondergesneeuwd door andere verwijzingen naar de desbetreffende merken.

Alvast bedankt voor de feedback :)

Molecular designer

Beste antwoord (via Luqueje op 03-07-2021 14:13)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40

Nemesizz

Untouchable

Dat 'branded' bij CPU's hoef je volgens mij niet druk om te maken. Is gewoon meer voor die merken zelf dat ze gegarandeerd werken op bepaalde servers (vaak is het dan model Xeon, met een heel riddeltje nummers erachter). Is meer een soort QLV (dat HPXeon 1234-001 altijd gegarandeerd werkt in Server 456 met firmware 789, maar dat bij HPXeon1234-002 bijvoorbeeld mogelijk eerst een firmware update nodig is omdat de microcode anders is).

Maar zo'n HP branded Xeon werkt bijvoorbeeld ook gewoon in een Dell (even vanuitgaande dat de microcode / stepping wel ondersteund word). Eigenlijk niet veel anders dan bij consumenten bordjes waarbij je bij bepaalde CPU steppings eerst een BIOS update moet doen voor ze support worden.

Zelfde met RAM, heb je ook 'branded' (HP/Dell/enz) is gewoon een soort QLV dat het gegarandeerd werkt als je de juiste partnumbers gebruikt. Maar als ik Dell branded in m'n HP stop en het is gewoon RAM met specs die ondersteund worden, werkt het net zo goed.

Hoe bepaalde retail bordjes omspringen met Xeons (branded of niet) is meer afhankelijk van de BIOS support en mogelijk ondersteunde steppings.

Alle reacties

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 13:22
Probeer deze zoektermen eens:

xeon mod x99

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Luqueje
Die Xeon V3 turbo mods kende ik nog niet. Goed leesvoer. Echter was dat niet waarnaar ik op zoek was. Tenzij je bedoelt dat je met een microcode edit een moederbord geschikt kunt maken voor een gegeven CPU die anders niet zou worden herkend.

Molecular designer

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40

Nemesizz

Untouchable

Dat 'branded' bij CPU's hoef je volgens mij niet druk om te maken. Is gewoon meer voor die merken zelf dat ze gegarandeerd werken op bepaalde servers (vaak is het dan model Xeon, met een heel riddeltje nummers erachter). Is meer een soort QLV (dat HPXeon 1234-001 altijd gegarandeerd werkt in Server 456 met firmware 789, maar dat bij HPXeon1234-002 bijvoorbeeld mogelijk eerst een firmware update nodig is omdat de microcode anders is).

Maar zo'n HP branded Xeon werkt bijvoorbeeld ook gewoon in een Dell (even vanuitgaande dat de microcode / stepping wel ondersteund word). Eigenlijk niet veel anders dan bij consumenten bordjes waarbij je bij bepaalde CPU steppings eerst een BIOS update moet doen voor ze support worden.

Zelfde met RAM, heb je ook 'branded' (HP/Dell/enz) is gewoon een soort QLV dat het gegarandeerd werkt als je de juiste partnumbers gebruikt. Maar als ik Dell branded in m'n HP stop en het is gewoon RAM met specs die ondersteund worden, werkt het net zo goed.

Hoe bepaalde retail bordjes omspringen met Xeons (branded of niet) is meer afhankelijk van de BIOS support en mogelijk ondersteunde steppings.

• Luqueje
Ah, tnx. Dat is goed om te weten. Dan is er een stuk meer keuze. In PW bijvoorbeeld staan een hoop fatsoenlijk geprijsde refurb 'branded' V3 Xeons die dus zouden moeten werken -mits ondersteunde stepping.

Molecular designer