Beginnersvraag, laptop van hdd naar ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitefinish
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 18:38
Mijn vraag
Ik wil graag een oude laptop upgraden van HDD naar SSD.
Echter ik ben een echte beginneling.

Ik heb tot nu toe alle data naar een andere laptop gekopieerd.

De oude laptop heeft windows 7 en ik wil graag windows 10 erop hebben.

Hoe doe ik dit?
Er is maar 1 slot/connector om de ssd of hdd in te pluggen.

De ssd is toch niet al geinstalleerd met een windows versie? Ik verwacht niet dat ik deze erin kan pluggen en dan aan het werk ermee.

Wat is de juiste volgorde? Eerst de oude HDD upgraden naar windows 10 en dan proberen een kopie te maken?

Bedankt voor jullie hulp voor deze beginneling.

Beste antwoord (via whitefinish op 11-07-2021 11:59)

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 19:16
Een goede methode is:

1. Back-ups maken van al je bestanden. (als het goed is heb je dat al gedaan)
2. Een installatie-usb-stick van Windows 10 gereed maken. (op de website van Microsoft staan hier instructies voor)
3. Je laptop openmaken en de hdd vervangen door een ssd.
4. Maak de laptop weer dicht, sluit hem aan op netstroom en steek de installatie-usb-stick erin.
5. Boot vanaf de usb-stick en volg de instructies op het scherm om Windows 10 te installeren.

Klonen zou ik afraden, een schone installatie werkt meestal veel prettiger.
Als je ergens tegen aanloopt waar je niet weet wat je moet doen, vraag vooral hier verder. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12
Gewoon een schone installatie van Windows 10 doen op de nieuwe SSD vanaf een USB drive (via de Microsoft Media Creation Tool te maken). Tijdens de installatie kun je de Windows 7 key ingeven zodat Windows 10 geactiveerd wordt. Wel dezelfde versie van Windows 10 installeren (Home/Pro) als de Windows 7 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitefinish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je hebt 2 mogelijkheden:

1: oude harde schijf klonen naar nieuwe SSD.
2: Windows 10 "schoon" installeren op de nieuwe SSD.

Zoals het woord klonen al zegt, wordt er letterlijk een kloon gemaakt. Na het klonen kun je dus direct als vanouds gebruik maken van je laptop. Je hebt dus ook geen gedoe met bestanden overzetten o.i.d. Nadeel is dat je ook alle ellende meeneemt.

Bij het "schoon" installeren van Windows 10 komen enkele zaken om de hoek kijken. Je moet dus een installatiemedium hebben. Ook moet je drivers installeren (programma's, die zorgen dat de componenten in je PC goed werken). Tenslotte zal je al je bestanden en instellingen handmatig over moeten zetten en alle programma's opnieuw installeren. Voordeel is dat je zonder eventuele ellende begint. Nadeel is dat het wat bewerkelijker is (niet heel veel moeilijker, maar vooral veel meer werk).
Die kun je gebruiken om je SSD aan je laptop middels USB te koppelen tijdens het klonen. Als je voor een schone installatie kiest, heb je deze niet nodig. Als je kiest voor een schone installatie moet je vanaf https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO de media Creation tool downloaden. Als je de uitleg volgt, komt het helemaal goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 19:16
Een goede methode is:

1. Back-ups maken van al je bestanden. (als het goed is heb je dat al gedaan)
2. Een installatie-usb-stick van Windows 10 gereed maken. (op de website van Microsoft staan hier instructies voor)
3. Je laptop openmaken en de hdd vervangen door een ssd.
4. Maak de laptop weer dicht, sluit hem aan op netstroom en steek de installatie-usb-stick erin.
5. Boot vanaf de usb-stick en volg de instructies op het scherm om Windows 10 te installeren.

Klonen zou ik afraden, een schone installatie werkt meestal veel prettiger.
Als je ergens tegen aanloopt waar je niet weet wat je moet doen, vraag vooral hier verder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitefinish
Clean installatie heeft gewerkt via usb en nieuwe ssd

Bedankt!
Pagina: 1