Wil je een Lada kopen? Om heeeeeeel eerlijk te zijn zou ik niet verder gaan kijken dan Duitsland en wellicht Polen. Waarom? Een de afstand, twee de staat van onderhoud.
Kijk: de Lada's die vanuit de USSR naar Europa uitgevoerd werden, waren een heel stuk steviger, betrouwbaarder en degelijker dan de USSR exemplaren voor de thuismarkt. Het is niet voor niets dat er zoveel weer terug gevoerd zijn naar de USSR toen die viel.
De motor die zal wel blijven lopen, enige issue zou zijn een lekkende koppakking. Maar alle andere dingen zijn gewoon vrij eenvoudig te fixen. Dus daarover zou ik me vooral geen zorgen maken, die inlijn motor doet 't eigenlijk wel altijd. Als je hem stil laat staan dan heeft hij wat liefde nodig en wat olie e.d. op plekjes, maar vaak doet hij het wel. Als je een Lada in de ex-USSR gaat kopen dan zal die motor flink geleden hebben. Hier hadden we vroeger RON91. Dat tankte ik vroeger in mijn Lada, want super goedkoop (ik betaalde onder een euro in Duitsland voor een liter). Allemaal leuk en aardig, maar dat vindt die motor natuurlijk heel erg fijn. Die heeft liever wat nieuwere benzine. Dus als jij een ex-Oostblok wagen koopt, dan is er nog vaak wel een overhaul nodig van de motor. Dingen zijn gewoon verstopt en vies na zoveel jaar.
De koets zelf. Sommige zijn hier heel scherp op roest op de koets. Die roest komt er vanzelf wel. Bij een Lada is je bus tectyl, staalborstel en herstel spulletjes wel deel van je uitrusting zeg maar. Maar als je de auto van onderen bekijkt en bij de kokers bekijkt, negen van de tien eigenaars hebben die gebieden allang en breed met tectyl ondergespoten. Hamerite komt ook nog wel eens voor. Want ze willen dat hun wagen blijft rijden. Ook in dat soort landen wil je dat. Roest is niet te voorkomen. Het plaatstaal dat gebruikt is, staat nou niet bekend als het beste. Maar met een beetje onderhoud kun je er best wel wat mee.
Dat kan dus ook andersom werken, je koopt een wagen die er optisch niet helemaal lekker uit ziet maar waar structureel en in de constructie wel naar gekeken is, dat is vaak namelijk wel het geval. Het zijn wel vaak botch jobs, maar het werkt wel. Het zal geen Wrak op de weg worden van vroeger zeg maar met dubbelklappende eenden en dat soort ellende.
Alles kan kapot en gaat kapot, maar toch zijn Lada's best wel robust. Zéker de 2105. Ik had een creme witte. Roest kun je prima verhelpen, mechanisch kun je overal wel aan en technisch is het geen super uitdagende auto. Er zit niks elektrisch aan. Doet je ontsteking het niet? Kijk naar de rotor (met een schroevendraaier te vervangen). Komt er geen brandstof? Pomp handmatig even brandstof naar voren toe via de handpomp op de motor. Lekt je radiateur (komt wel vaak voor) koop n nieuwe en monteer m zelf voor 5 tientjes. Doordat er geen sensoren en dat soort dingen in zit is het heel gemakkelijk (EN LEUK!) om dingen zelf te doen.
Mijn beste tip voor als je een lada aanschaft: koop een accu met het hoogste amperage die past en monteer die daar ga je nooit spijt van krijgen, want stroom verbruiken doet ie nog wel. En loop meteen alle bewegende onderdelen na, check de dynamo, de rotor (veel vage dingen komen daar vandaan) de drukgroep voor de koppeling (zware of lichte koppeling, drukgroep vervangen) en de versnellingsbak. Die wil na zoveel jaar nog wel eens genoeg hebben van al dat tandjespoetsen. En let ook op de banden, soms hebben exemplaren nog binnen en buitenbanden, dat wil je niet. Hou ook in de gaten of je twee sleutels krijgt en of die ook daadwerkelijk passen op alle deuren en de kofferbak (de kleine sleutel dus).
Ow en nog iets, de auto heeft een zomer en winterstand die je onder de motorkap bij de luchtinlaat instelt, gehele volksstammen vergeten dit en klagen dan dat de auto in de winter moeizaam rijdt, joh!
Ik had een Lada 2105 uit 1991 creme wit 1.5.
Ik ging er overal mee heen, hij heeft me letterlijk 2x in de steek gelaten in de 10 jaar dat ik 'm had. Wintersport? Geen probleem? Sneeuw op de wintersport? Geen probleem, ploegde dat ding gewoon doorheen.
Heb 'm 't klokje rond gereden. En die verschrikkelijk dashboard verlichting die je niet kon zien had ik al vervangen voor leds (in de tijd dat je nog geen ledstrips had en met voltage regulators aan de slag moest). Ik had een geheel blauw dashboard dat je in het donker dus wél kon zien. Behalve de stroommeter, die bleef gewoon met een gloeilampje verlicht.
Ah the memories

wat een verschil met mijn Tesla die ik nu heb eigenlijk.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020