Toon posts:

Type doorslijpschijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tjico30
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11-2021
Hallo,

Ik heb sinds vorige week een haakseslijper gekocht en sta op het punt om schijven te bestellen. Nu zie ik vlakke schijven en schijven met een verzonken gat (komschijven). Kan ik beide soorten gebruiken voor zowel metaal als steen?
Mijn slijper is een Makita GA5030R.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 16:43

ACID-dude

Make More Music!

Schijven voor metaal zijn sowieso niet geschikt voor steen. Heb je een plaatje van die kom schijf? Zal waarschijnlijk een afbraamschijf zijn, de andere een doorslijpschijf.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:37
Doorslijpschijf 1mm dik nemen. En a-kwaliteit.
Dit is een platte schijf zonder verdikkkng/kom.

Steen schijf is weer compleet anders en type schijf afhankelijk.
In het algemeen zijn de schijven met groeven er in voor de steenachtige omstandigheden en compleet gesloten schijven voor tegels

[Voor 43% gewijzigd door barry86 op 03-07-2021 09:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
barry86 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:19:
Doorslijpschijf 1mm dik nemen. En a-kwaliteit.
Dit is een platte schijf zonder verdikkkng/kom.

Steen schijf is weer compleet anders en type schijf afhankelijk.
In het algemeen zijn de schijven met groeven er in voor de steenachtige omstandigheden en compleet gesloten schijven voor tegels
1 mm moet je alleen gebruiken als je ervaren bent.. die dingen kunnen nogal gaan happen waardoor de schijf uitelkaar gaat. Beter gebruik je 2/2.5 mm. Die zijn meer hufterproof.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:29
Meest gebruikte schijven zijn al genoemd; misschien nog een lamellenschijf voor schuurwerk.

Laat de slijptol en schijf het werk doen en gebruik geen enorme kracht om ergens door te komen.
Denk aan je veiligheid en gebruik een veiligheidsbril en gehoorbescherming.

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 19:48
En als je niet teveel wilt besteden kun je ze halen bij de Action. Voor een paar euro heb je een hele stapel aan schijven. Kwaliteit laat zich misschien raden maar is wel handig om erachter te komen wat je echt nodig hebt.

Nb, koop dan niet de allergrootste schijven, die passen niet op je machine (uit eigen ervaring maar je kunt makkelijk retourneren natuurlijk :D )

[Voor 25% gewijzigd door jan-marten op 03-07-2021 10:50]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Schijven met een verzonken gaat zijn doorgaans afbraamschijven. Veel dikker, zo rond de 6mm, en zeker niet geschikt voor doorslijpen.

Wanneer je losse doorslijpschijven koopt bij een bouwmarkt : let op de houdbaarheidsdatum. Deze staat en in metalen ring geslagen met maand en jaartal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:20
Ligt er ook aan wat je wilt doen, doorslijpen of schuren/afbramen. Ik koop mijn spul meestal bij de HBM. Die hebben een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Met een twee keer zo dure schijf doe ik echt niet twee keer zo lang. Jij hebt de 125mm of kleinere diameters nodig:

Staal/RVS doorslijpen
Staal/RVS afbramen en grof afschuren
Staal/RVS fijner schuren
Steen en beton doorslijpen
Steen en beton schuren

Met 1mm slijpschijven moet je inderdaad wat voorzichtiger doen en vooral zorgen dat je je slijper niet naar links of rechts kantelt. Haal ook nooit de beschermkap eraf en draag altijd een bril en gehoorbescherming. Schijven die je in staal hebt gebruikt nooit in RVS zetten, maar altijd een andere schijf voor gebuiken. Anders heb je namelijk kans dat er minuscule staaldeeltjes in je RVS komen en gaan roesten.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Zijn schijven tegenwoordig nog carcinogeen? Meen dat rond 2009 uitkwam dat de meeste 3m schijven carcinogeen waren.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02

Yucon

*broem*

Ik heb in het verleden wel eens veel duurdere schijven besteld maar eerlijk gezegd merk ik met die dunne 1mm schijven nauwelijks verschil met de schijven van de action.

Dan kun je het nog over veiligheid hebben.. maar er zit zo weinig massa in dat er nauwelijks iets aan de hand is als zo'n schijf tijdens het draaien zou breken.

[Voor 32% gewijzigd door Yucon op 03-07-2021 11:59]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:58
dit zijn de meest bekende schijven

met kom of zonder kom staal doorslijpschijven

https://www.ecotools.nl/doorslijpschijven-metaal

kom of recht afbraamschijf voor staal

https://www.toolstation.n...ires/afbraamschijven/c563

doorslijpschijf steen (in basis alleen voor baksteen)

https://www.toolstation.n...rslijpschijf-steen/p10875

diamant schijven voor doorslijpen steen achtig (incl beton)
https://www.houkematools....nt-beton-st-98560854.html
diamant kom schijven voor "schuren" van beton
https://www.hbm-machines....komschijf-met-dubbele-rij
diamantschijf voor tegels
https://www.toolstation.n...amantschijf-tegels/p81227

hoewel ik hier een mix van winkels en merken heb , hebben die niet definitie mijn voorkeur maar ze zijn voor illustratie

In basis past een 125mm schijf met kom of zonder. 1 mm of 6 . de vreemde eend is de kom schijf voor beton die passen niet per definitie met de beveiligingskap, maar die wil je eigenlijk ook niet gebruiken zonder speciale stofkap.
Ik deel de mening dat je vooral bij de 1mm schijven beter geoefend kan zijn voordat je ze gebruikt en A merk klappen minder snel uit elkaar en slijten wat minder hard dan die van de action. voordeel van de action is wel dat de doorloop snelheid hoog is.. een verse schijf knalt namelijk weer minder snel dan een oude.
persoonlijk gebruik ik alles door elkaar :+

@jordje was mij voor, nu voel ik mij wel een beetje spuitelf -O-

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 03-07-2021 12:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:20
eL_Jay schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:55:
Zijn schijven tegenwoordig nog carcinogeen? Meen dat rond 2009 uitkwam dat de meeste 3m schijven carcinogeen waren.
Zo ga ik er in ieder geval wel mee om. Bij het doorslijpen zorg ik er op z'n minst voor dat ik in de wind sta, en bij steen of zaken met mysterieuze verf erop gaat het gasmasker op. Al die verschillende soorten stof kan niet gezond zijn.
Yucon schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:58:

Dan kun je het nog over veiligheid hebben.. maar er zit zo weinig massa in dat er nauwelijks iets aan de hand is als zo'n schijf tijdens het draaien zou breken.
Oneens. De kans is klein, maar het zal je maar gebeuren:

Pas op, aantal bloederige plaatjes

[Voor 42% gewijzigd door jordje op 03-07-2021 12:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02

Yucon

*broem*

jordje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Oneens. De kans is klein, maar het zal je maar gebeuren:

Pas op, aantal bloederige plaatjes
Het is me wel eens gebeurd. Ze waaien als het ware weg, er zit echt zo goed als geen kracht achter.

De voorbeelden van google zijn allemaal veel dikkere schijven en dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

Dit is mijn ervaring met een 1 mm schijf… terwijl ik al ruim 12 jaar met ze werk. Dacht eerst dat er niets aan de hand werd, totdat m’n handschoen nat werd.

• twain4me
Yucon schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:06:
[...]

Het is me wel eens gebeurd. Ze waaien als het ware weg, er zit echt zo goed als geen kracht achter.

De voorbeelden van google zijn allemaal veel dikkere schijven en dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
En schrikreactie opzich kan gevaarlijk zijn en belangrijker het bouwt geen vertrouwen, TS is nieuw met een slijptol. zelf heb ik 1 keer gehad dat een stuk 1mm schijf na klappen in een gipsplaat bleef hangen. dat had iemand wel pijn kunnen doen. in de meeste gevallen is het idd een soort plof waarbij het min of meer uitelkaar valt. uiteraard wel met de beschermkap op de machine.

• twain4me
Technofreakz schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:13:
[Afbeelding]

Dit is mijn ervaring met een 1 mm schijf… terwijl ik al ruim 12 jaar met ze werk. Dacht eerst dat er niets aan de hand werd, totdat m’n handschoen nat werd.
Nog een punt, handschoenen kunnen bij rond draaiend gereedschap netzo goed gevaarlijk zijn.
Gaat denk ik nog wel een dingentje worden dat dit soort gereedschap steeds meer door average joe's gekocht worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kizomo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 21:47
Nog een veiligheids tip: in de binnenste metalen ring staat een datum/jaar in de gestanst.

Gebruik een schijf nooit over deze datum, de stabiliteit neemt af en je gaat zeer grote risico’s nemen.

Als arbeidshygienist zie ik maar al te vaak oude verlopen schijven in en rond werkplaatsen !!

Gratis advies!

https://www.arbeidsveilig...jp-en-afbraamschijven.pdf

[Voor 13% gewijzigd door Kizomo op 03-07-2021 12:58]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
jordje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Zo ga ik er in ieder geval wel mee om. Bij het doorslijpen zorg ik er op z'n minst voor dat ik in de wind sta, en bij steen of zaken met mysterieuze verf erop gaat het gasmasker op. Al die verschillende soorten stof kan niet gezond zijn.

[...]
]
Respirabel kwartsstof (steen) en houtstof (hardhout) is bewezen carcinogeen dus goed dat je er zo mee omgaat d:)b
Zeer sterk vermoeden is dat houtstof (niet-hard-hout) ook carcinogeen is maar daar is nog geen wetenschappelijke consensus over, over een paar jaar waarschijnlijk wel :Y) .

[Voor 17% gewijzigd door eL_Jay op 03-07-2021 14:39]

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 20:41
Kizomo schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:56:
Nog een veiligheids tip: in de binnenste metalen ring staat een datum/jaar in de gestanst.

Gebruik een schijf nooit over deze datum, de stabiliteit neemt af en je gaat zeer grote risico’s nemen.

Als arbeidshygienist zie ik maar al te vaak oude verlopen schijven in en rond werkplaatsen !!
En dit in werkplaatsen????? Of ze kopen heeeeeel veel in zodat ze lang liggen of ze hebben een slechte leverancier lijkt mij dan. ;)

Gratis advies!

https://www.arbeidsveilig...jp-en-afbraamschijven.pdf
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee