Hoe hou ik de rook van de buren buiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 19.769 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik woon sinds kort in een erg fijn huis in een leuke wijk, met leuke mensen om me heen.... die roken.

Helaas staat ons huis precies verkeerd gepositioneerd, zodat er een dode hoek ontstaat bij het raam van de slaapkamer, waar alle rook van vier achtertuinen (allemaal rokerts) netjes verzamelt en wacht tot ik het raam openzet. Het ruikt oprecht alsof ze bij ons op bed zit te roken, de hele rotzooi waait linea recta bij ons naar binnen.

Ik google me rot, maar vind echt nergens een beetje praktische oplossingen over hoe ik die rommel nou buiten hou, alleen heel veel geruzie en tips over dat ik een dossier op moet bouwen enzo... daar wil ik allemaal niet aan. Natuurlijk kan ik met de buurvrouw in gesprek, maar haar (en haar bezoek) vertellen dat ze niet in haar eigen tuin kan roken is onzin, en de tuintjes zijn zodanig klein dat aan de andere kant gaan staan niet heel veel verschil maakt. Mijn zoontje van 10 maanden in de rooklucht laten liggen of het huis de hele zomer hermetisch afsluiten is ook geen optie.

Dus, wie o wie heeft er ideeën over hoe ik met dingen als schermen, schuttingen, horren en ventilators de rook van de buren weg kan houden bij onze ontbijttafel en de slaapkamers? Het is huur, dus ik kan geen enorme verbouwingen gaan uitvoeren.

Onderstaand plaatje ter verduidelijking. Het huis rechts naast ons staat 180 graden gedraaid ten opzichte van ons. Volgens mij hebben ze een mooie wietplantage gaande, maar daar merk ik niks van :X
De dame links naast ons (buuv 1) rookt als een ketter, om half acht in de ochtend gaat de eerste aan, om half twee 's nachts de laatste. regelmatig zijn er vrienden die meehelpen om het rookgordijn in stand te houden. De rook stijgt op tegen de achterwand en komt direct uit bij onze twee slaapkamer ramen (hier in rood). Door de offset van het huis rechts naast ons kan de rook niet zijwaarts ontsnappen. Ook als de achterburen (of degenen dáárnaast) een sigaret aansteken waait dat ook direct ons huis in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnZzWB-OqEVTnXEZ_w8lhTUi3c4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bkKDMZ5Gzf9zBTTRs4D6Rjcz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:10
Ik woon met iemand waarbij het voor diegene belangrijk is dat er frisse lucht in de kamer is. Tegelijk ben ik iemand die rookt. In het begin lostte we het op doordat ik rook aan de kant van de tuin waarbij ik zoveel mogelijk van de raam weg was waardoor de overlast zo min mogelijk was. Het was een manier waardoor het voor beiden werkte.

Zonder een echte goede reden ben ik van de achtertuin naar de voortuin gegaan. Zonder echt ooit gesproken erover te hebben gehad over die beslissing werkt het beter lijkt het omdat aan de voortuin de slaapkamer zit waarbij die alleen of een dutje doet of zit te slapen. Echter ben ik iemand met zo'n abnormaal slaapritme (zie tijdstip van mijn post) dat vanaf ongeveer dit tijdstip tot aan ergens begin van de middag niet rook omdat ik dan slaap. Dit zijn dan de momenten dat de slaapkamer de ventilatie gedaan wordt. Verder op vaste werkdagen of wanneer ik op pad ben (wat ik graag doe) gaat de ventilatie ook in gang dan in de slaapkamer. Er zit een soort onafgesproken systeem hier wat voor iedereen werkt. Wat betreft de buren zijn het allemaal rokers, soms ook late slapers en qua goeie buur zijn en oplettend zijn in de nacht waardoor verdachte en ongewenste situaties onbedoeld door mij worden waargenomen werkt dit voor de buren ook. In de loop der jaren met de buren die meest dichtbij mij zijn gevraagd naar de manier van hoe ik het doe en het verschilt van "geen klachten" tot "wordt op prijs gesteld dat je een oogje in de zeil houdt".

Misschien werkt dit ook, een van de dingen die ik heb besproken. Maar dat het bij mij zo gaat komt omdat we een goeie buur van elkaar willen zijn en degene die dat niet zijn dus nooit, ik zie dat ook zo in, kunnen afdwingen wat ik heb gedaan.

Mocht je buren bereikbaar en vriendelijk zijn zou dit gewoon bespreekbaar moeten zijn. Mocht dit niet zo zijn is het idd wat je nu probeert door hun niet ermee belasten een optie zijn of een dossier opbouwen.

Manieren om qua oplossing in huis dit zelf te doen weet ik niet. Maar dit geeft een beeld hoe het in ieder geval bij mij aantoe gaat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik denk dat het magische woord hier "overdruk" is. Alleen hoe je dat realiseert durf ik niet te zeggen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ImNotnoa schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 06:26:
Ik denk dat het magische woord hier "overdruk" is. Alleen hoe je dat realiseert durf ik niet te zeggen
Lucht aan de voorkant naar binnen blazen? Ik vraag me ook af of dat zo wel goed werkt, volgens discussies over mobiele airco's wel, maar feitelijk heb je met een mobiele airco nog steeds koeling (en hier misschien nog steeds rook) en als dan een van de buren in de voortuin gaat roken zit je opnieuw.

Een normale airco is ook wat rigoreus in een huurhuis al kun je dan wel de ramen dicht houden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Misschien TE simpel, maar een ventilator, die naar buiten blaast, in het raam ? Dat doen wij 's zomers ook: binnen is het warmer dan buiten. Ramen aan de achterkant open, en dan in de slaapkamer de warme lucht naar buiten blazen. Ik heb geen airco, maar dit werkt ... redelijk, Ramen dicht lijkt me op warme dagen zoals we soms hebben geen redelijke optie, dan wordt je gestoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:52
Rooklucht is bij hele kleine hoeveelheden al hinderlijk. Dat maakt het ook lastig om technisch aan te pakken met eenvoudige lapmiddelen.

Opties:
• verhuizen
• warmteterugwin ventilatie door het huis heen installeren
• hermetisch afsluiten
• op andere kamers slapen
• uitblaasventilators inbouwen in de betreffende kamers met natuurlijke aanvoer via andere ruimtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 93050 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:19:
Misschien TE simpel, maar een ventilator, die naar buiten blaast, in het raam ? Dat doen wij 's zomers ook: binnen is het warmer dan buiten. Ramen aan de achterkant open, en dan in de slaapkamer de warme lucht naar buiten blazen. Ik heb geen airco, maar dit werkt ... redelijk, Ramen dicht lijkt me op warme dagen zoals we soms hebben geen redelijke optie, dan wordt je gestoofd
De ventilator zal waarschijnlijk in de constructie moeten om geen rooklucht rondom binnen te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rukapul schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:52:
Rooklucht is bij hele kleine hoeveelheden al hinderlijk. Dat maakt het ook lastig om technisch aan te pakken met eenvoudige lapmiddelen.

Opties:
• verhuizen
• warmteterugwin ventilatie door het huis heen installeren
• hermetisch afsluiten
op andere kamers slapen
• uitblaasventilators inbouwen in de betreffende kamers met natuurlijke aanvoer via andere ruimtes
In een huurwoning lijkt op een andere kamer slapen met eigenlijk nog de handigste oplossing als dat mogelijk is. Vrijstaande (sociale?) huurwoningen zullen er niet zo veel zijn, grote investeringen doen in een huurwoning dat is ook niet altijd handig, afsluiten wordt erg warm en uitblaasventilators klinkt leuk maar ik betwijfel dat je dit voor mekaar krijgt dat je geen rooklucht meer hebt. Zelf gaan roken is ook nog een onbesproken slechte optie :p

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

FreakNL

Well do ya punk?

. Ramen dichthouden en dan een split unit airco…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Anoniem: 93050 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 07:19:
, Ramen dicht lijkt me op warme dagen zoals we soms hebben geen redelijke optie, dan wordt je gestoofd
Dan heb je ergens een warmtelek naar binnen, of iets dat veel warmte produceert (defecte verwarming die niet uit kan?).

Als ik in mijn flat (bovenste verdieping, recht onder het platte dak met piepschuim isolatie uit de jaren '90) alles dicht doe op een warme dag met de gordijnen dicht, blijft het binnen tot 10 graden koeler dan buiten. Ondanks dat de jaren '70 gevels hier zo lek zijn als een mandje, trouwens...
Luchten doe ik dan in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Afhankelijk van hoe je zelf gaat slapen is er nog een optie: de buur of buren vragen of na een bepaalde tijd en voor een andere bepaalde tijd er een andere plek is om te roken.

Dan houd je de ramen dicht tot je zelf naar bed gaat en opent dan de ramen voor de nacht. Doe ik in het voorjaar/najaar ook wel wanneer openbaarden in de buurt misbruikt worden. Die pieken tussen de vooravond en ca 2300.
FreakNL schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:20:
. Ramen dichthouden en dan een split unit airco…
Dat ding produceert geen verse lucht. Dan moet je binnendeuren open houden om van de CO2 af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01
Luchtreiniger met koolstoffilter in de slaapkamers. Dan wordt de smerige lucht iig er zsm uitgefilterd en koolstoffilter zorgt ervoor dat de stank ook snel weg is. Maar kan me voorstellen dat dit heel irritant is inderdaad, sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
spokje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:29:
Luchtreiniger met koolstoffilter in de slaapkamers. Dan wordt de smerige lucht iig er zsm uitgefilterd en koolstoffilter zorgt ervoor dat de stank ook snel weg is. Maar kan me voorstellen dat dit heel irritant is inderdaad, sterkte.
Werkt dat snel genoeg? Rooklucht is immers uiterst penetrant.

Heb sinds kort een luchtreiniger en dat het bijdraagt lijkt me inmiddels evident. Lucht van pannenkoeken bakken of gourmetten is zo weg maar er is nog steeds een piek.

Het werkzame element in zo'n ding tegen stank is trouwens niet veel meer dan een koolstoffilter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Enige optie is andere slaapkamer.
Hier in flat roken mijn boven en onderburen, hangend uit hun slaapkamer raam.
Zodra je de "toenk" van een raam dat wordt opengegooid hoort moet ik snel het raam dichtdoen, anders staat het blauw. (Door de bouw van de flat waait het altijd bij slaapkamer naar binnen en keuken naar buiten, heerlijk in zomer je hoeft enkel raam in slaapkamer open te zetten. Zelfs op windstille dag staat er genoeg wind. Dit heeft wel als nadeel dat rook actief naar binnen wordt gezogen).

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 03-07-2021 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Uitblaasventilator in het raam. Dat lijkt mij de meest betaalbare oplossing. Die kamers niet meer gebruiken is geen oplossing. Niet iedereen heeft keuze uit meerdere slaapkamers. Door lucht uit te blazen trek je verse lucht uit andere ruimtes waar je dan wel het raam open zet. Ideaal is het natuurlijk niet, maar beter dan niets.

Liefst zou je type D ventilatie met WTW hebben, maar da's gewoon kansloos qua kosten in een huurwoning.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 03-07-2021 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Misschien te simpel, maar heb je al eens met deze mensen gesproken over je ervaringen? Ik denk dat ze dit helemaal niet door hebben namelijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:00

Hemingr

Gekke henkie

Rukapul schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Werkt dat snel genoeg? Rooklucht is immers uiterst penetrant.

Heb sinds kort een luchtreiniger en dat het bijdraagt lijkt me inmiddels evident. Lucht van pannenkoeken bakken of gourmetten is zo weg maar er is nog steeds een piek.

Het werkzame element in zo'n ding tegen stank is trouwens niet veel meer dan een koolstoffilter.
Ik heb op de slaapkamer een luchtreiniger met alles erop en eraan, een stevige unit, geschikt voor 4x de slaapkamer.

Zodra de buurman besluit een peuk te roken dan kun je het prima ruiken. Gelukkig is dat zeer incidenteel.

Dit herinnert me eraan dat ik vandaag de filters moet vervangen, thanks ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hemingr op 03-07-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Gunner schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:48:
Misschien te simpel, maar heb je al eens met deze mensen gesproken over je ervaringen? Ik denk dat ze dit helemaal niet door hebben namelijk.
Dat zou best kunnen, maar wat dan? TS geeft zelf al aan dat het waarschijnlijk niet helpt als de buurvrouw aan de andere kant van de tuin gaat zitten. Steeds meer rokers roken niet meer binnen. Ik rook af en toe ook een sjekkie, maar nooit binnen (zelfs niet in mijn kantoor naast de schuur). Ik zoek altijd een gunstig plekje qua wind, zodat de rook niet naar binnen waait. Dat kan achter het huis, naast het huis of voor het huis zijn. De zeldzame keer dat het hier echt windstil is, loop ik even een kort ommetje langs de singel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:58:
[...]

Dat zou best kunnen, maar wat dan? TS geeft zelf al aan dat het waarschijnlijk niet helpt als de buurvrouw aan de andere kant van de tuin gaat zitten. Steeds meer rokers roken niet meer binnen. Ik rook af en toe ook een sjekkie, maar nooit binnen. Ik zoek altijd een gunstig plekje qua wind, zodat de rook niet naar binnen waait. Dat kan achter het huis, naast het huis of voor het huis zijn. De zeldzame keer dat het hier echt windstil is, loop ik even een kort ommetje langs de singel.
Binnen roken is inderdaad behoorlijk uit de gratie, ook vanwege de discussie omtrent 'meeroken' (of omdat ze het zelf vies vinden maar ja nu vallen ze iemand anders er mee lastig) maar het is gewoon super frustrerend als je in je woning nog geconfronteerd wordt met de vieze verslaving van iemand anders. Klinkt hard maar zo is het natuurlijk wel.

Toen m'n vader nog rookte en ik nog thuis woonde mochten we wel binnen roken, maar alleen zijn shag want sigaretten waren te dominant qua reuk/rook. Die klacht heb ik ook wel eens gehoord toen ik m'n zwager een slof gaf als dank ergens voor en z'n vrouw het toch wel wat minder vond omdat ie binnen normaal allleen shag rookte :P

Je zou ze kunnen adviseren om te stoppen :$ maar dat ongevraagde advies zal wel niet goed vallen vermoed ik. Maar ja het is feitelijk voor iedereen in deze situatie een win-win.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 03-07-2021 09:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gunner schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:04:
[...]

Binnen roken is inderdaad behoorlijk uit de gratie, ook vanwege de discussie omtrent 'meeroken' (of omdat ze het zelf vies vinden maar ja nu vallen ze iemand anders er mee lastig) maar het is gewoon super frustrerend als je in je woning nog geconfronteerd wordt met de vieze verslaving van iemand anders. Klinkt hard maar zo is het natuurlijk wel.
Het is in de file al ontzettend smerig als je achter een auto staat waarin de bestuurder rookt met het raampje open, en dan ben je te laat om te recirculeren. Kun je inderdaad nagaan hoe smerig het moet zijn voor de TS, ik geef het hem te doen :X :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Exorcist schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Het is in de file al ontzettend smerig als je achter een auto staat waarin de bestuurder rookt met het raampje open, en dan ben je te laat om te recirculeren. Kun je inderdaad nagaan hoe smerig het moet zijn voor de TS, ik geef het hem te doen :X :(
Klopt, maar sterker nog... als iemand voor me (al rijdend) z'n peuk naar buiten gooit ruik ik dat echt wel enige tijd door de ventilatie heen. dan ben je idd al te laat voor recirculatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 03-07-2021 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feday
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 22:10
Waarom niet een (paar) inblaas ventilatoren aan de voorkant zodat er overdruk onstaat in het huis. Die overdruk kan dan door de kieren in de achter ramen naar buiten ontsnappen zodat de rook niet naar binnen komt.

Trouwens als de wind verkeerd staat zal die overdruk niet genoeg zijn denk ik, maar veel van de tijd wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 14:40

FreakNL

Well do ya punk?

Rukapul schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:24:

[...]

Dat ding produceert geen verse lucht. Dan moet je binnendeuren open houden om van de CO2 af te komen.
Dat bedoel ik niet. Ramen dicht om de rook buiten te houden en airco om dan alsnog de temperatuur op peil te houden. Luchten kan via andere kant huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Amphiebietje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:23:
[...]

Dan heb je ergens een warmtelek naar binnen, of iets dat veel warmte produceert (defecte verwarming die niet uit kan?).

Als ik in mijn flat (bovenste verdieping, recht onder het platte dak met piepschuim isolatie uit de jaren '90) alles dicht doe op een warme dag met de gordijnen dicht, blijft het binnen tot 10 graden koeler dan buiten. Ondanks dat de jaren '70 gevels hier zo lek zijn als een mandje, trouwens...
10 graden koeler was vorig jaar dus 30+. Liever jij dan ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

eL_Jay schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:56:
[...]

Sowieso verschilt het veel per woning, jaren 90 werd er al 20 jaar aan isolatie gedaan, raamoppervlak, wel of niet op het zuiden etc.

En je moet toch ventileren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Amphiebietje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:23:
[...]

Echt geen warmtelek. Perfect onderhouden huis, CV = uit, alleen .. als het van die 30+ dagen zijn, loopt de temperatuur op. Tsja, dat jij dat niet hebt, kan ik niet verklaren. Maar voor/bij mij werkt deze manier van luchten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

eL_Jay schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:56:
[...]

29 op de dagen met 40+ buiten ;) Heb ik toch liever dan 40+ binnen :) . En natuurlijk daalde het 's nachts weer wat met alles open en doorblazen met een ventilator of twee.

Ik verwacht dat het beter zal worden zodra ze hier de dakisolatie gaan aanpakken en de 10 cm piepschuim gaan vervangen door wat anders + zonnepanelen. Het grote moment van opwarmen is als de zon vol op het dak staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
een luchtreiniger is altijd te laat, die kan pas aan de slag zodra de lucht vervuilt is.
preventie zou kunnen zijn actieve ventilatie in het raam die constant een luchtstroom naar buiten geeft.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Anoniem: 93050 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Echt geen warmtelek. Perfect onderhouden huis, CV = uit, alleen .. als het van die 30+ dagen zijn, loopt de temperatuur op. Tsja, dat jij dat niet hebt, kan ik niet verklaren. Maar voor/bij mij werkt deze manier van luchten
In warme landen (Frankrijk en verder naar het zuiden) doe je overdag alles dicht en lucht je 's nachts om de temperaturen redelijk te houden. Daar werkt het. Natuurlijk is "dicht" dan ook echt "dicht" (dus ramen/deuren/luiken/gordijnen dicht, zonnescherm omlaag), en niet "achterdeur open"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Amphiebietje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:48:
[...]

29 op de dagen met 40+ buiten ;) Heb ik toch liever dan 40+ binnen :) . En natuurlijk daalde het 's nachts weer wat met alles open en doorblazen met een ventilator of twee.
Even flink rook naar binnen blazen met twee ventilators voor de TS wordt dat dan ;)

Je kan jouw situatie niet op elk ander huis projecteren. Ieder huis heeft andere temperaturen als de zon wel of niet schijnt.
Amphiebietje schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:50:
[...]

In warme landen (Frankrijk en verder naar het zuiden) doe je overdag alles dicht en lucht je 's nachts om de temperaturen redelijk te houden. Daar werkt het. Natuurlijk is "dicht" dan ook echt "dicht" (dus ramen/deuren/luiken/gordijnen dicht, zonnescherm omlaag), en niet "achterdeur open"...
Dicht aan de buitenkant, dus geen gordijnen aan de binnenkant :) Je moet dan denken aan rolluiken of iets dergelijks. De meeste mensen doen dat niet bij een huurwoning (het is niet onmogelijk natuurlijk)

[ Voor 37% gewijzigd door Marzman op 03-07-2021 11:59 ]

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
De echte oplossing is een verbod op de verkoop van tabak. Ik vind het opmerkelijk dat dat spul nog steeds verkocht mag worden :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bananenplant schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:58:
De echte oplossing is een verbod op de verkoop van tabak. Ik vind het opmerkelijk dat dat spul nog steeds verkocht mag worden :X .
Als het nu uitgevonden zou worden zou het waarschijnlijk verboden worden. Maar dat kun je over wel meer dingen zeggen (alcohol en misschien zelfs koffie).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 19:33
Vind het wel apart dat mensen last hebben van sigaret lucht tijdens het rijden en zich niks bekommeren om de uitlaatgassen.

Komt een klein beetje over als rokertje pesten : /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:51
Bananenplant schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:58:
haha wonderlijk dat iemand hier serieus zo naar kan kijken :D

Er komt vast een technische oplossing. En in de toekomst bij aankoop van een woning wellicht iets meer over dit soort zaken nadenken. NIet leuk om te horen maar wel de waarheid. Zo krap op elkaar wil ik niet weten hoe het is bij een bbq/vuurtje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

Stoney3K

Flatsehats!

T-Forever schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:25:
Vind het wel apart dat mensen last hebben van sigaret lucht tijdens het rijden en zich niks bekommeren om de uitlaatgassen.

Komt een klein beetje over als rokertje pesten : /
Dat komt omdat veel mensen uitlaatgassen tijdens het rijden niet vinden stinken, maar tabakslucht van je voorligger wel.

Misschien dat jij dat als roker niet helemaal snapt, maar ik vind mensen die in hun auto roken zelfs nog een standje erger dan mensen die alleen in de buitenlucht roken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
PLAE schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:28:
[...]
Zo krap op elkaar wil ik niet weten hoe het is bij een bbq/vuurtje.
Zoiets is incidenteel, dat beleef je heel anders dan iets dat meerdere keren per dag gebeurt.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Bananenplant schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:35:
[...]

Zoiets is incidenteel, dat beleef je heel anders dan iets dat meerdere keren per dag gebeurt.
Er zijn mensen die dagelijks stoken op die manier en mensen die daar grote problemen mee hebben. Is zat over te lezen/zien online en in tv programma's.

-edit- dan zijn er ook nog mensen die veel last hebben de rook afkomstig van haardvuren in huis.
Stoney3K schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:34:
[...]
Misschien dat jij dat als roker niet helemaal snapt, maar ik vind mensen die in hun auto roken zelfs nog een standje erger dan mensen die alleen in de buitenlucht roken.
Waarom kan hij dat misschien niet snappen omdat hij rookt? Wat denigrerend.

[ Voor 39% gewijzigd door PLAE op 03-07-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

Stoney3K

Flatsehats!

PLAE schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Er zijn mensen die dagelijks stoken op die manier en mensen die daar grote problemen mee hebben. Is zat over te lezen/zien online en in tv programma's.

-edit- dan zijn er ook nog mensen die veel last hebben de rook afkomstig van haardvuren in huis.
Fatsoenlijk hout stoken is ook een kunst op zich, een houtvuur waar alleen hout op wordt gestookt heeft een veel minder vervelende rooklucht dan een allesbrander waar de halve vuilnisbak in verdwijnt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:33
PLAE schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Waarom kan hij dat misschien niet snappen omdat hij rookt? Wat denigrerend.
Mensen die sigarettenrook vinden stinken zullen doorgaans niet de mensen zijn die zelf roken? :? Dat is toch niet zo vergezocht...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
Xander schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Mensen die sigarettenrook vinden stinken zullen doorgaans niet de mensen zijn die zelf roken? :? Dat is toch niet zo vergezocht...
Klopt, dat zijn doorgaans de mensen die zelf gestopt zijn met roken die er het grootste probleem mee hebben >:)

Maar dan nog waarom zou een roker dat niet snappen? Ik besef me heel goed dat ik vervuilende lucht rond aan het spuien ben. Jullie auto rijders ook? Maar omdat jullie gewent zijn uitlaatgassen in te ademen is dat ineens geen probleem meer, dat blijf ik een aparte redenatie vinden. Het is namelijk ook hartstikke slecht voor je gezondheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Na twee jaar Canada waar echt alleen de allergrootste Tokkies roken is al die mensen die roken echt 1 van de vieste dingen...net op de kermis gingen ze onder het reuzenrad roken... gadverdamme

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtrafris
Zo! Het maakt flink wat los, zie ik al! Bedankt voor alle reacties! Ik ben erg blij om te zien dat de algemene toon hier veel meer praktisch is en niet verzand in "Team Schoorsteen vs Team Azijnzeik, je MOET kiezen".

Uiteraard heb ik ook een mening, maar daar gaat het nu helemaal niet om, ik wil gewoon kunnen slapen zonder de rook te ruiken en het liefst ook de longen van mn zoontje van 10 maanden wat ontzien.
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:46:
Uitblaasventilator in het raam. Dat lijkt mij de meest betaalbare oplossing. Die kamers niet meer gebruiken is geen oplossing. Niet iedereen heeft keuze uit meerdere slaapkamers. Door lucht uit te blazen trek je verse lucht uit andere ruimtes waar je dan wel het raam open zet. Ideaal is het natuurlijk niet, maar beter dan niets.

Liefst zou je type D ventilatie met WTW hebben, maar da's gewoon kansloos qua kosten in een huurwoning.
Heb je tips over waar ik het beste kan zoeken naar zo'n raamventilator? Ik denk dat dit wel zo'n beetje is waar ik op uit ga komen, de andere opties zijn niet echt van toepassing op mijn situatie.

Je topic met opzet laten ontsporen is NIET de bedoeling.

[ Voor 55% gewijzigd door Ardana op 03-07-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Xtrafris schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 16:54:

[...]

Mijn eigen huis vrijhouden van rook is toch geen rokertje pesten?
Verder wijs je op uitlaatgassen van auto's, wat 100% whataboutism is.

[...]
Tijdens het rijden heeft toch niks met uw raam te maken? waarom u dus hier op hapt, 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Ik woon sinds kort in een erg fijn huis in een leuke wijk, met leuke mensen om me heen....
U sure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
T-Forever schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:01:
[...]

Tijdens het rijden heeft toch niks met uw raam te maken? waarom u dus hier op hapt, 8)7
De thread gaat over rook in mijn slaapkamerraam. Een paar mensen happen hierop door te zeggen "er rijden ook mensen in auto's". Ik typ 5 lekkere rant-zinnen om belachelijk te maken hoe weinig dat ermee te maken heeft.

... dus ja, we zijn het eens. Uitlaatgassen van auto's hebben niets te zoeken in de rookdiscussie. Ik krijg de indruk dat je aan de hand daarvan denkt dat daarmee het ongelijk van "Team Azijnzeik" is aangetoond, maar ik denk dat ik een paar stappen van die redenatie mis :?
Het kan altijd beter, maar naar omstandigheden is waar ik nu woon echt zo goed als het gaat worden. Daarbij, ik mag m'n buren graag, we hebben goed contact, en dat ze roken moeten ze lekker zelf weten. Verschil moet er zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Xtrafris op 03-07-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Er waren verschillende mensen die aangaven sigaret rook al te ruiken tijdens het rijden, daar reageerde ik op.
U bent degene die nu aan het azijnzeiken is. je had het ook kunnen negeren, want het ging niet om uw raam.

Sorry voor mijn posts hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Ah, we waren al verder offtopic dan ik dacht. Goed werk.

Dan nog... als je in de auto de snelweg op gaat, maak je de keuze om uitlaatgassen te happen. De rooklucht van je voorganger krijg je er ongevraagd bij. Het is niet alsof alle rokers electrisch rijden. En ja, de geur is echt veeeeeeel erger. Qua intensiteit vergelijkbaar met zo'n oude slechte diesel, maar dan viezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Op Tweakers heb je 3 opties: vriendelijk en hulpvaardig reageren, een post negeren, of een Topic Report indienen als je denkt dat een post niet aan deze regels voldoet. Jouw post was niet vriendelijk, noch hulpvaardig.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 03-07-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:01
Grappig dat TS degene is die zijn eigen topic laat ontsporen…

De meeste opties zijn genoemd, maar ik zou gaan voor: ‘buuv 1 vragen om na tijd X niet meer buiten te roken en dan je ramen te openen ‘s nachts’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Zo eentje? Een beledigende post op de man gespeeld wordt niet netjes als je U zegt, dus sla dat dan ook maar over. :+

Je logica gaat nog steeds niet op. We hebben allebei last van elkaars uitlaatgassen op de snelweg. Dat moet ook opgelost worden, maar daarin staan we gelijk. Dat die overlast al bestaat is geen vrijbrief om er extra dingen bovenop te gooien. Overigens heb ik niemand zien beargumenteren dat je ook niet zou moeten mogen roken op de snelweg (buiten een algemeen rookverbod). Er wordt alleen gezegd dat het merkbaar en ergerlijk is, en dat is het ook. Vind je dat mensen niet aan mogen geven wanneer ze last hebben van je gedrag?
Smobbo schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:32:
Grappig dat TS degene is die zijn eigen topic laat ontsporen…

De meeste opties zijn genoemd, maar ik zou gaan voor: ‘buuv 1 vragen om na tijd X niet meer buiten te roken en dan je ramen te openen ‘s nachts’.
Ach, het ging altijd gebeuren, dus dan kan ik er maar beter zelf ook wat lol van hebben :+

Goed punt van de "rookklok", en die afspraak ben ik zeker van plan voor te leggen, maar eerst wat moeite zelf doen lijkt me wel zo sympathiek. Ik snap best dat het een behoorlijke ingreep is waar ik om vraag, zo'n verslaving doe je niet zomaar iets aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Xtrafris op 03-07-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Xtrafris schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 16:54:
Zo! Het maakt flink wat los, zie ik al! Bedankt voor alle reacties! Ik ben erg blij om te zien dat de algemene toon hier veel meer praktisch is en niet verzand in "Team Schoorsteen vs Team Azijnzeik, je MOET kiezen".
Daar lijk je zelf meer moeite mee te hebben.
[...]

Ja wonderlijk hoe weinig humor mensen hebben over definitieve longschade bij hun kinderen. |:(
Mijn reactie was op het verbieden van tabak.
"er komt vast een technische oplossing"? En tot die tijd?
Verplaats je je kind naar de voorzijde neem ik aan? Je bent zelf aan zet voor de technische oplossing.
"aankoop van een woning..." heb je wel gelezen? Het is huur. De huizen staan dicht op elkaar, een andere commenter had al geraden dat het sociale huur is. Check voor de grap eens hoeveel keus je hebt met vier jaar inschrijftijd, ik heb al enorm geluk gehad met überhaupt een huis kunnen vinden. Nu ik er het beste van wil maken, zit ik niet te wachten op denigrerende "dan moet je maar betere keuzes maken" lulkoek.
Dat mag je lulkoek vinden. Maar is het imo niet. Niet boos op mij worden omdat jij de boel niet voor elkaar hebt.

Edit: Oja en sorry. Ik had idd huur even gemist. Dat maakt je verder niet machteloos mag ik hopen.

[ Voor 3% gewijzigd door PLAE op 03-07-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zo, nu de TS z'n uiterste best doet om dit topic te laten ontsporen, mag hier een slotje op.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.