Gevraagd: Advies voor eerste PC build

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VssnFrank
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga mijn eerste PC bouwen en wil deze vooral gebruiken voor gamen en internetten. De games wil ik kunnen draaien op medium-hoge settings zonder veel fps te verliezen. De games die ik speel zijn op dit moment league of legends en COD:GO. Waarschijnlijk worden dit er in de toekomst meer. Ik heb op dit moment niet de ambitie om video's te bewerken of te streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment heb ik geen strikt limiet voor mijzelf gesteld maar ik wil niet het dubbele betalen van wat eigenlijk nodig is. De looks van de PC mogen wel wat extra kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een relatief simpele muis en een vrij simpel toetsenbord die ik in eerste instantie zal gebruiken. Verder moet alles nieuw worden aangeschaft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb bewust gekozen voor een videokaart en moederbord van ASUS in verband met de looks van de videokaart. Verder heb ik geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit wordt de eerste pc die ik ga bouwen en ik wil graag dat deze niet extreem groot of luid is. Daarnaast vind ik de looks van het systeem relatief belangrijk.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie aan kunnen geven of het systeem dat ik heb samengesteld compleet is of dat ik nog een aantal extra onderdelen aan moet schaffen. Ook hoor ik graag of de onderdelen die ik geselecteerd heb nog verbeterd kunnen worden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 284,20€ 284,20
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenASUS ROG Strix Radeon RX 6700 XT OC Edition 12GB€ 847,82€ 847,82
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic Mini Zwart€ 99,83€ 99,83
1KabelsNoctua NA-SYC1 chromax.black Zwart€ 6,95€ 6,95
2VentilatorenCorsair ML120 PRO RGB LED PWM (Single Pack), 120mm€ 24,90€ 49,80
1VentilatorenCorsair ML120 PRO RGB LED PWM (Triple Pack), 120mm€ 89,39€ 89,39
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX€ 113,45€ 113,45
1VoedingenSilverstone SX750-PT€ 121,-€ 121,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.841,34

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:56

Orac

Ik mis je papa.

Voor welk beeldscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VssnFrank
Ik moet nog een beeldscherm uitkiezen. Op dit moment verwacht ik dat het een 144hz qhd scherm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13
Heb je de Best buy guide bekeken? https://tweakers.net/revi...-1440p-144fps-gaming.html

Je hebt nu een slechtere videokaart, half zoveel geheugen, een CPU met twee cores minder, mindere voeding door de SFX eis van de kast en geen stille CPU koeler. Koop er evt. een setje RGB ventilatoren bij en/of een waterkoeling ipv. de luchtkoeling voor de CPU

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 03-07-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Ik ga straks mijn ASUS B550-Plus bios updaten. Ik heb nog steeds USB issues in combinatie met de 5900X. Volgens mij heeft niet iedereen er last van. Alleen in combinatie met de laatste AMD CPU en de laatste PCIe 4 videokaarten. Dit ter info. Verder een prima moederbord.

De X570 heeft er minder snel last van. Maar ik kan niets garanderen. :)
pricewatch: ASUS TUF Gaming X570-PLUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VssnFrank
martyw schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:25:
Heb je de Best buy guide bekeken? https://tweakers.net/revi...-1440p-144fps-gaming.html

Je hebt nu een slechtere videokaart, half zoveel geheugen, een CPU met twee cores minder, mindere voeding door de SFX eis van de kast en geen stille CPU koeler. Koop er evt. een setje RGB ventilatoren bij en/of een waterkoeling ipv. de luchtkoeling voor de CPU
Bij het samenstellen van het systeem heb ik overleg gehad met een kennis die vergeleken met mij veel meer kennis heeft op dit gebied. Met hem heb ik wat uitgebreider besproken waarvoor het systeem gebruikt gaat worden en op basis van zijn adviezen ben ik op deze setup gekomen. Wij hebben ook gesproken over een CPU koeler en zijn advies was om het eerst te proberen met de stock koeler. Wanneer dit toch een irritatie wordt kan deze altijd vervangen worden.

Ik zal vandaag de best buy guide nog eens doornemen. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galuni
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09-2024
martyw schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:25:

De slechtere videokaart is ook 400,- goedkoper. En zoals is aangegeven is er ook geld besteed aan hoe het systeem eruit ziet, ergo duurdere case, fancy RGB fans die ook nog redelijk stil zijn en een voorkeur voor een bepaalde look bij de GPU. Voordeel van de case, PSU en de fans is dat ze vermoedelijk lang mee kunnen mits het systeem netjes onderhouden wordt.

Daarnaast, ik denk dat iemand een beetje verliefd is geraakt op de looks van deze case, of in ieder geval de look & feel van de Lian-Li O Dynamic serie, hoewel de best-buy case een prima case is van phanteks, heeft die een compleet andere uitstraling. Daarnaast zal deze case in de toekomst vermoedelijk nog veel ruimte hebben voor upgrades en uitbreidingen en met de airflow zit het ook zeker wel goed!

De 5600X is een hexcore en vooralsnog zijn de meeste spellen geoptimaliseerd voor een quad core. De per core performance van de 5600X ligt dacht ik hoger dan de intel chip. Dus hoewel de Intel chip uit de best buy categorie overal mogelijk sterker is, is voor deze toepassing de 5600X denk ik een betere fit. Daarnaast zijn de AMD processoren overklokbaar, nu is dit TUF bord volgens mij niet de sterkste overclocker, maar het zal vermoedelijk wel een lichte overclock aankunnen.

Persoonlijk denk ik wel dat het handiger is om te kijken of je een vergelijkbare videokaart voor minder kan krijgen bij AMD zelf of via de tweedehands hoek. Dat scheelt zo een paar honderd euro. en later een upgrade weer doen wanneer hopelijk de prijzen ook weer gedaald zijn en je de extra rekenkracht kunt gebruiken.

Wel benieuwd of sfx echt zo'n inbreuk op performance maakt. Zit daar niet dezelfde certificatie op met brons, silver, gold, platinum etc?

[ Voor 30% gewijzigd door Galuni op 03-07-2021 11:11 ]

Pagina: 1