Toon posts:

linux, netwerk, drivers, mp3?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik zit op een P54c 133mhz met 24mb edo ram.
ik draai hierop windows95 dat loopt redelijk.
maar ik wil het zooitje toch nog ff wat sneller en stabieler laten verlopen.

nu zeggen ze altijd dat linux beter is omdat het minder geheugen opslokt enzo. van linux heb ik de ballen verstand:s .

via google search zeggen ze alleen dat linux beter.
maar kan ik via linux nog normaal verder met het netwerk kan ik mp3 afspelen heb ik overal nieuwe proggies voor nodig.
hebben de vid kaart en Sb andere drivers nodig?

heeft iemand wat tips?

SPK

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

GNU/Linux (vaak kortweg Linux genoemd) is een compleet ander Operating System dan Windows, dus
1) GNU/Linux kan niks met Windows drivers aanvangen. punt.
2) GNU/Linux kan niks met Windows programma's aanvangen. Maar er is een programma (Wine) dat als 'conversielaag' tussen Windows en GNU/Linux probeert te werken, waardoor je Windows programma's op GNU/Linux kunt draaien, maar dit werkt nog niet altijd even goed.
3) Een hoop dingen werken anders in GNU/Linux dan in Windows. Er zijn hele fundamentele verschillen.

Maar ik zou zeggen: lees vooral de NWOS FAQ eens.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Wine draaien op een P133 zou ik niemand aanraden.

Als je op oude computers met Linux wil experimenteren, is het handig als je er eerder mee gewerkt hebt. Linux is inderdaad stukken stabieler dan Windows 95. Je kunt ook relatief makkelijk allerlei dingen over het netwerk doen (bv. MP3's vanaf een share afspelen die op een andere computer staat met een veel grotere harddisk).

Maar als je niks van Linux weet is het niet direct een makkelijke beginstap om meteen zo'n soort project te beginnen.
Het is natuurlijk wel koel als je het doorzettingsvermogen hebt om het toch te doen >:)

Verwijderd

Topicstarter
k, done

hmmz dr staat dat 32mb geheugen geen overbodige luxe is. ik heb maar 24:(.
gelukkig heb je vervaninging voor de meeste proggies.

die console commands moet ik me die voorstellen als iets zoals in Cs of Q3a? das beter!!!!

Verwijderd

Topicstarter
hmmz P133 telangzaam voor wine.

waar kan ik btw drivers vinden dan voor mn vid (s3 virge)kaart en sb16???

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 18 augustus 2001 02:50 schreef SmashingPunkKing het volgende:
waar kan ik btw drivers vinden dan voor mn vid (s3 virge)kaart en sb16???
Deze hebben als het goed is support in elke niet heel oude distro.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Op zaterdag 18 augustus 2001 02:48 schreef SmashingPunkKing het volgende:
hmmz dr staat dat 32mb geheugen geen overbodige luxe is. ik heb maar 24:(.
gelukkig heb je vervaninging voor de meeste proggies.

die console commands moet ik me die voorstellen als iets zoals in Cs of Q3a? das beter!!!!
Die console ziet er uit als de 'MS-DOS prompt' (in je start menu). Alleen zijn de commando's die je in kan tikken anders, en veel krachtiger. Je kan eigenlijk alles vanaf de prompt: programma's installeren, bestanden kopieeren, mp3's afspelen, cd branden, etc. Je kan zelfs internetten in een console.

En die 32Mb geheugen heb je inderdaad nodig als je in een grafische omgeving wilt werken. Dat is voor de beginner vaak handiger (want dat ben je tenslotte gewend van Windows), maar een servertje heeft aan 24Mb wel genoeg hoor. Je kandan bv. een printer aan je server hangen en die delen, je kan de harde schijf delen, en je internet verbinding. Wil je ook een web-server en een e-mail server er op draaien, dan wordt meer geheugen al weer gewenst.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1