Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen omvormer fase 1, groepenkast 3 fases

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Goedenavond,
In verschillende topics al wat tegen gekomen maar niet zo concreet als ik hem ga vragen.

Binnenkort ga ik zonnepanelen aanschaffen, de offertes zijn aan het binnenkomen maar hierin staan meerdere manieren van aansluiten in de meterkast cq via het stopcontact.

Huidige situatie is 3x 25 ampere hoofdaansluiting met daarop een 3fasen groepenkast met 3 aardleks van ieder 40 ampere dacht ik en 12 groepen van ieder 16amp. Er zijn nog wat groepen over van 16 ampere.

Mijn idee is om een 3x4mm kabel te trekken van de meterkast naar de omvormer dit is ongeveer 18 meter. Deze aan te sluiten op een groep die over is maar dan.....

De 1 zegt een 4e aardlek erbij, de ander zegt gewoon op een aardlek die er al zit en waar ook andere apparatuur aan zit.

Wat is de beste weg?

Het op te wekken vermogen is 4000 wattpiek.

Alle reacties

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
1) De beste weg is de omvormer op een eigen alamat (aardlek-automaat).
2) Als er geen plek is, kun je:
a) of een bestaande automaat door een alamat van 1 positie breed vervangen (de meeste zijn 2 breed). Ik vond zo gauw niet dat de respectabele merken als ABB, Eaton of Hager zo iets aanbieden. Ik zie vooral de 'Made in China' merken als EMAT, S.E.P en zo. M.i. moeten veiligheidscomponenten die 40 jaar mee zou moeten gaan, van een bekend merken zijn. En als die geen oplossing van 1 module breed aanbieden, is daar vast een goede reden voor.
b) een PV verdeler bij laten plaatsen
3) Maar je kunt de omvormer ook op een vrije automaat aansluiten, als die op de bijbehorende aardlekschakelaar geen kritische zaken als koelkast, diepvries of server (NAS) zitten. Alleen snap je al dat de aardlek er dan misschien ene keertje uitgaat. En als het 1 keer gebeurd, wordt het waarschijnlijk wel veel vaker.

Als je de installatie via en installateur betrekt, kun je die toch ook om advies vragen? Vaak zit dit stuk bij de prijs inbegrepen.

PS: Aansluiten van zonnepanelen via het stopcontact mag sinds 2016 niet meer.

• WackoH

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@WackoH mooie vondst, wist er het bestaan niet van. Echter veel omvormers lusten de 300ma, deze heb ik bij abb nog niet gevonden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://webshop.cedel.nl/...lekautomaat-1PN-16A-100mA

Om hoeveel panelen gaat het? 4000 Wp op een 3.6 kW omvormer?

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2021 07:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jojo90
Solaredge se3500h heb even gekeken maar zie niet direct hoeveel kw die aan kan.
Het gaat om 11 panelen van ieder 370 wp.

Heb nu inderdaad een abb groepenkast waar nog ruimte op is dus wil het zo strak mogelijk houden.

Dus zoals ik het begrijp is de voorkeur de kabel wel direct op een nieuwe 4e aardlek te plaatsen. Die moet dan ook ergens gekoppeld worden aan die andere 3?
Of op een vrije groep 16a die nog over is en dan aanhangen op 1 van de 3 bestaande aardleks.

Snap inderdaad dat ik hier ook de installateur kan betrekken maar die willen vaak het goedkoopste en makkelijkste ik wil het beste en minste problemen. Ze zeggen ook allemaal wat anders dat maak het lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door Jojo90 op 03-07-2021 07:55 ]

• Jojo90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXSaqSN4yVCAMLZ-8u2sAXpJfJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCW383O9fqk5ux4569fbRIg7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pobRGyApyTNpL4-ryG4UCk4Hhm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyzT4QOp8ZrDAljlOycsQYyF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de installatie, enige wat anders is is dat er 2 groepen gekoppeld zijn als kookgroep met een grote schakelaar.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:12
De SE3500h levert maximaal 3500W aan het net en kan dus gewoon aangesloten worden op een B16 groep.

Wat betreft de aardlekschakelaar: ik lees vaak dat het op een 30mA aardlekschakelaar niet goed gaat. Mijn ervaring is echter dat mijn omvormer en zonnepanelen het al 5 jaar lang prima dien op een 30mA aardlekschakelaar die gedeeld wordt met nog 3 andere groepen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Jojo90
Kijk dat klinkt goed neem dan wel aan dat op die andere groepen geen hele zware apparaten staan.

Stel ik ben een pechvogel en die 30ma aardlek blijkt niet voldoende wat is dan de optie?

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:32:
De SE3500h levert maximaal 3500W aan het net en kan dus gewoon aangesloten worden op een B16 groep.

Wat betreft de aardlekschakelaar: ik lees vaak dat het op een 30mA aardlekschakelaar niet goed gaat. Mijn ervaring is echter dat mijn omvormer en zonnepanelen het al 5 jaar lang prima dien op een 30mA aardlekschakelaar die gedeeld wordt met nog 3 andere groepen.
werkt bij mij ook al jaren: wel 2 a 3 keer per jaar dat de aardlek eruit knalt. Altijd bij combinatie vochtig weer en daarna weer zon.
Echter de rest op de aardlek is niet essentieel en werkt zelfs als waarschuwing: verlichting woonkamer en stereo-installatie >:)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
@Jojo90 Wat ik begrepen heb: Als 30mA niet voldoet is dat meer een teken van suboptimaal installeren.

MC4 connectoren zouden in hoge mate waterdicht moeten zijn.... In de praktijk liggen ze toch liever niet in een zwembad. Dus zorgen dat die dingen op een zo droog mogelijke plaats zitten. (Genoeg ruimte onder een paneel aan het frame)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou gewoon een 16A aardlekautomaat plaatsen, 30 mA. Die kan je doorlussen vanaf de onderzijde met andere aardlekschakelaars..
>30 mA is in uiterste gevallen ter sprake.
Heb hier 3 SMA's achter ieder 30 mA en nooit een probleem.
Mocht je het toch perse willen: https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html
Vergeet de stikker niet. https://webshop.cedel.nl/Waarschuwing-en-veiligheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfWA3w4DingIl21gmAr8eWZTF4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xegy9E25o0IsolGINosgdxAO.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat betreft de kookgroep met 2 doorverbonden automaten in een 3-fase kast, is eigenlijk niet toegestaan.
2x 16A op 1 fase = 32A en je hebt maar 25A hoofdzekering.
De kans dat het een keer fout gaat is erg klein.

Is er een reden om voor solaredge te kiezen?
Een stringomvormer is vaak stukken goedkoper omdat deze geen optimizers nodig heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2021 10:41 ]

• Jojo90
We hebben te maken met schaduw. Gratis gekregen van de buren vandaar dat we voor deze optie moesten gaan.

Wat betreft de kookgroep kan ik het ook verkeerd uitleggen hoor, alles is gedaan door een bedrijf. Ben een leek met stroom. Ben al blij dat ik 1 fase en 3 fases uit kan leggen haha.

Zoals ik het begrijp blijven er 2 opties over
1 direct op een b16 automaat en de bestaande aardlek met een klein risico dat hij er soms uit springt.
2 een nieuwe aardlek erbij en die koppelen aan de andere.

Zelf ga ik er zeker niet aan prutsen maar wilde wel graag de voorkennis hebben aangezien ze mij op dit vlak alles wijs kunnen maken.

• WackoH
Je hebt 2 posities vrij zo te zien, dus dan is een standaard aardlekautomaat de beste keus (vind ik :+ ).
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:27:
Ik zou gewoon een 16A aardlekautomaat plaatsen, 30 mA. Die kan je doorlussen vanaf de onderzijde met andere aardlekschakelaars..
>30 mA is in uiterste gevallen ter sprake.
Heb ik ook zo gedaan en met drie verschillende PV systemen (ingewikkeld: 1 op aardlekautomaat, andere 2 (bestaande uit 2 string en 2 micro-omvormers delen 2 aardleks). Nooit een aardlek uitgevallen.
Van een Growatt omvormer weet ik dat die een alarm verstuurd naar de app (en mail ook meen ik) als er een bepaalde tijd (5? 15? min) geen AC was. (merkte ik toen ik met de meterkast bezig was.
Schoonheidsfoutje: Dat alarm blijft dan helaas in het icoon van de app staan).
Life hack optie: Plaatje uitprinten en met plakband op de groepenkast plakken :9

[ Voor 13% gewijzigd door WackoH op 03-07-2021 19:58 ]

• WackoH
Jojo90 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:56:
We hebben te maken met schaduw. Gratis gekregen van de buren vandaar dat we voor deze optie moesten gaan.
Als het maar om beperkte schaduw gaat, zijn 1 of een aantal Tigo optimizers i.c.m. een stringomvormer een voordeligere optie. Of nog simpler een omvormer met schaduw management zoals SMA (zoek op shadefix voor uitleg) of Goodwe als budget optie.
Zo'n Solaredge oplossing klinkt mooi. Maar je hebt wel extra veel techniek op het dak liggen wat kapot kan gaan. Daarnaast ben je vendor locked in en als er na een aantal jaar iets kapot gaat, moet je maar hopen dat het vervangende onderdeel met de rest kan samenwerken. En degene betalen die het dak op gaat. Als SolarEdge nog bestaat... (zou niet de eerste fabrikant in deze sector die verdwijnt).
Een stringomvormer daarentegen kan iedereen, die een stekker aan een draad kan zetten en een app kan installeren, vervangen. En dat lekker warm , droog en vooral veilig binnen.
Een defect aan panelen is erg zeldzaam, en lijkt vaak een gevolg van schade die onzorgvuldige installatie ontstaat.

En tenslotte, installateurs op dit forum laten wel eens doorschemeren dat SolarEdge hun een extra grote marge gunt. Dus of de verkopers helemaal neutraal adviseren...
Wat betreft de kookgroep kan ik het ook verkeerd uitleggen hoor, alles is gedaan door een bedrijf. Ben een leek met stroom. Ben al blij dat ik 1 fase en 3 fases uit kan leggen haha.
Dat een bedrijf is gedaan, is geen garantie dat het ook goed en volgens de nieuwste inzichten en eisen is. Het blijft mensenwerk, en inzichten en normen evolueren.
Over een kookgroep op een 3-fase aansluiting was in een ander draadje ook een discussie, waarbij iemand van een installatiebedrijf aangaf dat ze dit bij nieuwbouw zo deden. Dat vind ik echt ene misser want bij nieuwbouw kun je het makkelijk goed doen.
Bij ombouw van een 1-fase 35A aansluiting met een kookgroep naar een 3x25A aansluiting is omzetting van de kookgroep naar 3 fase wellicht lastiger dus kan nog ene oogje worden dichtgeknepen.
1 direct op een b16 automaat en de bestaande aardlek met een klein risico dat hij er soms uit springt.
Of direct vanaf de hoofdschakelaar
Zelf ga ik er zeker niet aan prutsen maar wilde wel graag de voorkennis hebben aangezien ze mij op dit vlak alles wijs kunnen maken.
Je moet dan kiezen welke fase.
Als je het netjes wilt doen moet je even op 'fasulator' zoeken. Dan kun je de voorkeursfase in jouw geval bepalen. (veel PV installateurs lijken dit niet te weten en maar wat te doen).
Een alternatief is meten welke fase de laagste spanning heeft. Bij voorkeur 's middags op een zonnige dag.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Jojo90 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:56:

In geval van optie 2, waarschijnlijk mogelijk zitten er onderin de groepenkast 4 verdeelblokjes (L1, L2, L3 en N), dan dus niet nodig om vanaf de andere aardlekschakelaars door te lussen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rouske
https://www.sandervunderi...ard-3-fase-220x330mm.html
Klemmblokken onderin de groepenkast zijn optioneel bij te bestellen.
Standaard is het HS -> 3x 1-fase aardlekschakelaar -> 4 groepen per aardlekschakelaar
1 aardlekautomaat erbij zetten is simpelweg, erbij aansluiten aan de onderkant van 1 van de 3 aardlekschakelaars met 6 mm2. Elke automaat/schakelaar heeft 2x2 aansluitpoortjes aan de onderzijde.
Draad kan hij ook meebestellen

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2021 14:55 ]

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
voor de liefhebber van dunner A-merk spul:

Siemens alamat B16, 300mA https://www.omnical.co/products/siemens/5sv16166kk16/4026615
Siemens alamat B40, 30mA https://www.omnical.co/products/siemens/5sv93166pk40/3130395
Pagina: 1