Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf overleden, goede vervanger lastig te vinden...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• N1k0
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 14:35
Recent is mijn 3TB schijf overleden, no biggie want backup 8)

Mijn probleem is echter om een deftige vervanger te vinden... je zou denken dat in 2021 dit geen probleem moet zijn maar toch...

Eisen:

-2.5 of 3.5 inch.
-3-6 TB
-5400, 5900 of 7200 rpm maakt mij niet zoveel uit is puur voor data opslag.
-Stil (want komt in een pc naast mij op het bureau)
-Redelijk gunstig geprijst.
-Betrouwbaar

Vooral dit laatste puntje schijnt een ding te zijn als ik de pricewatch reviews lees.. ik heb altijd goede ervaringen gehad met HGST (draaien er nog steeds 4 in mijn NAS al voor jaren) maar jammer genoeg las ik dat WD ze heeft overgenomen en de merknaam uit heeft uitgefaseert... zeer spijtig... :'(

Zijn er hier mensen met goede ervaringen/aanraders? Seagate wil ik eigenlijk liever mijden, in het verleden niet veel succes mee gehad en de Ironwolfs hoewel misschien beter zijn te luidruchtig.

Ik heb wel de SSD BBG gevonden maar helaas geen HDD...

Mijn dank is groot! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door N1k0 op 02-07-2021 22:24 ]

Beste antwoord (via N1k0 op 03-07-2021 21:52)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Qua WD Red hoef je alleen de 3TB en 6TB te mijden. Die zijn niet best. 2TB, 4TB, 8TB etc. zijn weer prima.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 17:23
Ik heb goede ervaringen met de WD Red Plus 10TB 5400rpm 256MB en de 8TB versie. Draait hier al tijden prima.

Het goedkope media markt 3tb 2.5 inch externe schijfje (seagate) heeft het net anderhalf jaar uitgehouden, om maar even een vergelijk te maken.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• N1k0
Ik had heb ook de neiging om voor een WD red te gaan ondanks dat deze eigenlijk voor een NAS bedoeld zijn, ze zijn daardoor wel stil, langzamer maar dat maakt voor normale data niet zoveel uit.

Echter ook daar lees ik dat de betrouwbaarheid tegenvalt... alhoewel mensen natuurlijk zelden een review schrijven als ze wel goed draaien... lastig te interpreteren.

Blij dat je in ieder geval mijn Seagate mening onderstreept bedankt!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Is deze niet wat voor jou?
Enige nadeel is dat ie wat meer lawaai maakt, maar dat is ook een kwestie van goed inbouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• N1k0
Yaksa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:29:
Is deze niet wat voor jou?
Enige nadeel is dat ie wat meer lawaai maakt, maar dat is ook een kwestie van goed inbouwen.
Die kwam ik ook tegen, waren ze maar beschikbaar haha, alleen max ICT heeft ze nog en refurbisched... :'(

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:43
Ik vraag me toch af waarom per se 2,5 of 3,5 inch. Zou M.2 geen optie zijn? Dan niet om de snelheid, maar veel van die dingen kunnen het makkelijk 5 jaar volhouden etc.

Overigens is niks zo stil als solid state, geen bewegende delen, dus ook geen slijtage.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Torac schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:33:
Ik vraag me toch af waarom per se 2,5 of 3,5 inch. Zou M.2 geen optie zijn?
Waarom? Omdat een 4TB SSD bij €340+ begint, en een 4TB HDD 1/3e daarvan kost. Is geen klein verschil.

The devil is in the details.

• N1k0
Ik vraag me toch af waarom per se 2,5 of 3,5 inch. Zou M.2 geen optie zijn? Dan niet om de snelheid, maar veel van die dingen kunnen het makkelijk 5 jaar volhouden etc.

Overigens is niks zo stil als solid state, geen bewegende delen, dus ook geen slijtage.
Helemaal mee eens dat een SSD interessant is qua betrouwbaarheid, mijn Samsung 840 pro's draaien nog steeds als een zonnetje! Echter zijn SSD;s maar tot 2 TB een beetje bang for buck daarna word het snel prijzig, en dat vind ik wat zonde voor normale data.. plus ik heb iets meer als 2 TB nodig.

En ik heb eigenlijk al meer als voldoende SSD opslag :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
N1k0 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:31:
[...]
Die kwam ik ook tegen, waren ze maar beschikbaar haha, alleen max ICT heeft ze nog en refurbisched... :'(
Er is een reden dat ze deze refurbished aanbieden; dat is de uitzonderlijk lange tijd dat ze het uithouden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• N1k0
Yaksa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Er is een reden dat ze deze refurbished aanbieden; dat is de uitzonderlijk lange tijd dat ze het uithouden.
Haha goed mogelijk maar toch krijg ik de kriebels van het woord "refurbisched" helemaal als het om HDD's gaat :+

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

N1k0 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:35:
[...]

Helemaal mee eens dat een SSD interessant qua betrouwbaarheid, mijn Samsung 840 pro's draaien nog steeds als een zonnetje! Echter zijn SSD;s maar tot 2 TB een beetje bang for buck daarna word het snel prijzig, en dat vind ik wat zonde voor normale data.. plus ik heb iets meer als 2 TB nodig.

En ik heb eigenlijk al meer als voldoende SSD opslag :)
Tja chips worden nu eenmaal duurder maar 300€ voor een 4TB SSD schijfje :) https://tweakers.net/soli...7Vf7qU9vweVbLBjrmgPY875Aw

ow en als je WD red koopt koop dan de PRO versie, ja die is duurder maar stabieler :)

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 02-07-2021 22:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Damic schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Tja chips worden nu eenmaal duurder maar 300€ voor een 4TB SSD schijfje :) https://tweakers.net/soli...7Vf7qU9vweVbLBjrmgPY875Aw
Eén schijf, die volgens de Pricewatch bij één winkel €309 kost, maar als je daadwerkelijk doorklikt ook daar €349 kost.

Voor een 4TB SSD is dat alsnog niet echt duur, maar als je de snelheid van een SSD niet nodig hebt, dan is €100 vs (minimaal) €344 natuurlijk wel wat gortig. We hebben het niet over 10% of zelfs 50% meer, maar over 200-300% duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 02-07-2021 22:42 ]

The devil is in the details.

• N1k0
Damic schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:37:
[...]

ow en als je WD red koopt koop dan de PRO versie, ja die is duurder maar stabieler :)
Goede tip, ik had zelf deze bekeken:

pricewatch: WD Red Pro (2020) (256MB cache), 4TB

Maar ondanks dat het RED schijven zijn en dus voor een NAS bedoeld kom ik in de reviews tegen dat deze behoorlijk luidruchtig zijn, zelfs Seagate's Ironwolfs worden als stiller bestempeld en die maken voor mijn doel al te veel kabaal :P

• N1k0
Hahn schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:40:
[...]

Eén schijf, die volgens de Pricewatch bij één winkel €309 kost, maar als je daadwerkelijk doorklikt ook daar €349 kost.

Voor een 4TB SSD is dat alsnog niet echt duur, maar als je de snelheid van een SSD niet nodig hebt, dan is €100 vs (minimaal) €344 natuurlijk wel wat gortig.
Koppen met spijkers dit :>

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Qua WD Red hoef je alleen de 3TB en 6TB te mijden. Die zijn niet best. 2TB, 4TB, 8TB etc. zijn weer prima.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Als je de decibel factor met je eigen dode schijf vergelijkt uit de specs, zijn de opties die je nu tegenkomt dan nog steeds allemaal luider? Stilte is namelijk relatief, vermoedelijk zijn er ook wel reviews waarin jouw huidige hgst als luid wordt bestempeld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
stop geen energie in stressen over betrouwbaarheid, maar in een goeie backup :p

Ga er van uit dat hij kapotgaat

specs

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28
@N1k0
Dit is qua data over betrouwbaarheid dé plek om te kijken hoe een merk/serie HHD's presteert:
https://www.backblaze.com...hard-drive-stats-q1-2021/

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
maratropa schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:41:
stop geen energie in stressen over betrouwbaarheid, maar in een goeie backup :p

Ga er van uit dat hij kapotgaat
Dit dus. De rest is koffiedikkijken.

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 17:23
De WD Red Pro is 7200rpm trouwens, de Plus is 5400

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• N1k0
nelizmastr schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:16:
Kijk dit is goede info daar heb ik wat aan bedankt!
chrisborst schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:57:
@N1k0
Dit is qua data over betrouwbaarheid dé plek om te kijken hoe een merk/serie HHD's presteert:
https://www.backblaze.com...hard-drive-stats-q1-2021/
Hier heb ik als eerste gekeken, normaal mijn goto vandaar ook de HGST's ;)

Echter de schijven die ze nu gebruiken zijn of niet meer leverbaar, of te groot, of erg luidruchtig want dat maakt in een datacenter natuurlijk niet uit :)

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:34
Undertaker2 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:25:
Ik heb goede ervaringen met de WD Red Plus 10TB 5400rpm 256MB en de 8TB versie. Draait hier al tijden prima.
Het goedkope media markt 3tb 2.5 inch externe schijfje (seagate) heeft het net anderhalf jaar uitgehouden, om maar even een vergelijk te maken.
Ervaringen zijn heel persoonlijk natuurlijk, hier meerdere 2TB 2.5" en 4TB 3.5" schijven van Seagate die het al heel wat jaren uithouden, de recentere WD schijven (5TB 2.5" Extern en 2x 8TB WD RED) die ik bezit heb ik er al 2 van RMA moeten sturen :P

@N1k0
Als je je back-up strategie zoals je zelf al aangeeft nu én in de toekomst goed op orde hebt zou ik niet te zwaar aan betrouwbaarheid tillen eerlijk gezegd. De pricewatch reviews* zou ik niet te veel laten meewegen, de goedekope Seagate en WD schijfjes scoren niet best door enkele persoonlijke ervaringen, waarvan er nu eenmaal wat meer zijn bij een populairder product; de massa gebruikt zo'n ding zonder problemen alleen dat hoor je niet in de pricewatch.

* Dan doel ik uitsluitend op korte reviews met alleen een beoordeling of weinig tekst, niet de grote reviews door mede-tweakers die er echt werk van hebben gemaakt :)

Waar ik in jouw geval wel naar zou kijken is de opgegeven fabrieksgarantie als je twijfels het qua betrouwbaarheid, hoe langer hoe beter:
- Een fabrikant zal bijv. nooit 5jaar garantie geven als de helft van de exemplaren voor die tijd stuk gaat, dan verdien je geen geld.
- Jij hebt de garantie dat je op financieel gebied die periode nooit zelf hoeft op de draaien voor de kosten van een nieuwe. Je hebt hoogstens te maken met wat bureaucratie rondom het opsturen en ontvangen, bij mij zaten er slechts 2-3 werkdagen tussen het opsturen van de defecte WD producten en het ontvangen van een nieuwe. De normaliter veel kostbaardere data heb je immers zelfs al goed gebackuped

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 15:43
Ik denk als je voornamelijk stilte wilt, je beter uitkomt bij een 2.5". Die zijn over het algemeen wel een stuk stiller. Zijn tegenwoordig tot 5 TB te krijgen.

pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB

http://specs.tweak.to/16567

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een M.2 HDD? :?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Torac
Ik heb het nergens over hdd?
Ik zeg zelfs, niks zo stil als solidstate…

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Torac schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:10:
[...]

Ik heb het nergens over hdd?
TS wel :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Torac
Ja, en ik doe een suggestie voor een ander soort opslag, wat ook prima het probleem van de TS oplost. Alleen buiten budget valt…?

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:22
Zou lekker voor een externe HDD gaan en dan dmv shucken de disk eruit halen, zo bespaar je weer een paar tientjes. Voor de rest backup inregelen conform 3-2-1 regel, eigelijk ook de 0 zonder validatie is het enkel loze data zonder enige vorm van restore garantie.

Draai op deze manier alweer 9 jaar met een viertal 4TB Seagate HDD's zonder issues.

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 03-07-2021 19:22 ]

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• N1k0
Ik heb een 4 TB SSD voor de prijs van een HDD op te kop kunnen tikken dus daarmee is dit nu opgelost iedereen bedankt voor het meedenken kwamen goede tips voorbij :)

• N1k0
Hari-Bo schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:21:
Zou lekker voor een externe HDD gaan en dan dmv shucken de disk eruit halen, zo bespaar je weer een paar tientjes. Voor de rest backup inregelen conform 3-2-1 regel, eigelijk ook de 0 zonder validatie is het enkel loze data zonder enige vorm van restore garantie.

Draai op deze manier alweer 9 jaar met een viertal 4TB Seagate HDD's zonder issues.
Nog tips welke goede te shucken zijn? Weet dat het niet met alle goed werkt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

N1k0 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Kijk dit is goede info daar heb ik wat aan bedankt!

[...]

Hier heb ik als eerste gekeken, normaal mijn goto vandaar ook de HGST's ;)

Echter de schijven die ze nu gebruiken zijn of niet meer leverbaar, of te groot, of erg luidruchtig want dat maakt in een datacenter natuurlijk niet uit :)
Ik heb onlangs vernomen dat Toshiba oude HGST-fabrieken zou hebben overgenomen van WD. Die afstoten was een voorwaarde voor de overname. Ik kan alleen niet direct de bron vinden. Was niet voor 2,5" en 3,5" maar voor één van de twee dacht ik.

Het nadeel van een SSD is dat als ie dood is ie ook écht dood is. Van een HDD kan je in verhouding veel makkelijker data recupereren. Maar goed, met een recente en degelijke backup speelt dat natuurlijk niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 03-07-2021 22:58 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Borromini schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:57:
[...]

Ik heb onlangs vernomen dat Toshiba oude HGST-fabrieken zou hebben overgenomen van WD. Die afstoten was een voorwaarde voor de overname. Ik kan alleen niet direct de bron vinden. Was niet voor 2,5" en 3,5" maar voor één van de twee dacht ik.

Het nadeel van een SSD is dat als ie dood is ie ook écht dood is. Van een HDD kan je in verhouding veel makkelijker data recupereren. Maar goed, met een recente en degelijke backup speelt dat natuurlijk niet.
Klopt, Toshiba heeft techniek van HGST overgenomen, anders mocht WD HGST niet overnemen.
De Toshiba DT01ACA300 is een Hitachi 7K3000 drive. Vroege versies van die drive hadden ook gewoon een HGST modelnummer.

Wil niet zeggen dat hedendaagse drives van Toshiba ook HGST drives zijn. Toshiba heeft nml eerder al Fujitsu overgenomen.

Edit: P300 schijnt doorontwikkeling van de DTA01ACA te zijn, oogt ook als een HGST drive.
Edit2: De 7200RPM P300 drives tot 3TB zijn CMR, de 5400RPM versies zijn SMR. Jammer dat ze 2 compleet verschillende drives dezelfde naam geven.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 05-07-2021 13:37 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Leuk om te zien dat ze ook de grotere formaten aanbieden. Ik vermoed dat mijn L200 uit hun eigen stal komt, die deed het helaas niet zo best :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• _JGC_
Borromini schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:41:
Leuk om te zien dat ze ook de grotere formaten aanbieden. Ik vermoed dat mijn L200 uit hun eigen stal komt, die deed het helaas niet zo best :P.
Western Digital will be allowed to acquire Hitachi’s 2.5” and SSD businesses, but not the 3.5” business. Instead Western Digital will be selling that business to Toshiba – factories and all – along with granting licenses for the necessary patents, which would allow Toshiba to effectively continue in the 3.5” market from where Hitachi left off. This would firmly establish Seagate, Western Digital, and Toshiba as the 3 major players in the hard drive business across all product segments.
L200 is 2.5", hebben ze dus niet overgenomen van Hitachi.

Ze hebben destijds de techniek, patenten, fabrieken en bijbehorende productielijnen overgenomen, vandaar DT01ACA == HGST 7K3000.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

timovd

Voorsprong door techniek

In drie jaar tijd hebben 2 van mijn 4 RED's (5400rpm) 6TB (onherstelbare) bad sectors gekregen. Allemaal netjes vervangen door WD overigens en de schijven hebben non-stop gedraaid in een NAS. Pech of toch geen goed product?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:24
Ga je ook nog vertellen waarom? Ik gebruik zelf meerdere 6TB disks uit de serie EFRX en ze zijn goed.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

glnk schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Ga je ook nog vertellen waarom? Ik gebruik zelf meerdere 6TB disks uit de serie EFRX en ze zijn goed.
N=1 is natuurlijk geen argument.

De reden is dat de 3TB en 6TB ongewoon hoge failure rates hebben vergeleken met de 4TB en 8TB versies,
zoals terug te lezen is in de backblaze statistieken van de afgelopen 7 jaar.

Ze zijn wel beter geworden, zo lijkt het. Waar in 2015 nog een AFR van >5% werd genoteerd voor de 60EFRX
is dat in 2017 en 2018 nog maar ~2%.

Desalniettemin is 2% nog altijd een factor 2-3 hoger dan de vergelijkbare 6TB Seagate modellen die 0,7-1% noteren year over year (ST6000DX000).

Gezien de enorme hoeveelheid schijven in hun pools zijn de statistieken goed representatief, dus het loont af en toe op hun blog de resultaten te lezen :)

• _JGC_
Tja backblaze.... Vibraties zijn killing voor moderne disks zonder sensoren. De gewone red heeft die niet, dus gaan die massaal kapot als je ze met 24+ stuks in een behuizing propt.
2 van die diskjes in een nas is niet te vergelijken.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
glnk schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

WDC WD60EFRX zijn hier ook erg fijn.. 2 stuks in mn DIY NAS en die hebben wel de nodige rondjes gedraaid...

alleen tja het is dat ook schijven gewoon nu duur zijn :/ want met 3.5 jaar staan ze wel op de lijst van preventief vervangen :-D

al hebben de WD Greens 2TB die ik er voor had de 4.5 jaar gehaald in mijn NAS voor ze hier uit dienst gingen :)

404 Signature not found

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:24
nelizmastr schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:11:
[...]

N=1 is natuurlijk geen argument.

De reden is dat de 3TB en 6TB ongewoon hoge failure rates hebben vergeleken met de 4TB en 8TB versies,
zoals terug te lezen is in de backblaze statistieken van de afgelopen 7 jaar.

Ze zijn wel beter geworden, zo lijkt het. Waar in 2015 nog een AFR van >5% werd genoteerd voor de 60EFRX
is dat in 2017 en 2018 nog maar ~2%.

Desalniettemin is 2% nog altijd een factor 2-3 hoger dan de vergelijkbare 6TB Seagate modellen die 0,7-1% noteren year over year (ST6000DX000).

Gezien de enorme hoeveelheid schijven in hun pools zijn de statistieken goed representatief, dus het loont af en toe op hun blog de resultaten te lezen :)
Er is geen touw aan vast te knopen. Van de Seagates hebben ze grote aantallen en van WD niet. Zo ken ik er nog wel een paar. Wat vind je van deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2015/01/blog-drive-failure-by-manufacturer1.jpg

Conclusie Seagate = onbetrouwbaar?
Na 1 jaar is >40% al stuk van de 3TB :+
Pagina: 1