Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1ruijg9max9rok5
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 11:26
Hallo,

Ik heb thuis een zelfbouw freenas box staan met de volgende specs:
Asus P8B75-M LE S1155
Intel i5-3330 processor
verschillende ram dimms
lsi 9240-8i
mellanox connectx-3

een net gebouwde desktop met de volgende specs:
gigabyte x570 gaming-x
AMD ryzen 5800x
corsair vengance lp 8*2
mellanox connectx-3

mijn oude desktop met de volgende specs:
p8z77-v
intel core i5 3570
corsair vengance 4*4
mellanox connectx-3

voorheen had ik een directe 10gbit verbinding tussen de server (intel 3330 systeem) en mijn oude desktop (intel 3570 systeem) om snel backups en dergelijk te kunnen maken van desktop naar server. elk had nog een verbinding van 1gbit naar de rest van het netwerk.

Ik krijg het echter niet voor mekaar om bij mijn nieuwe systeem (ryzen 5800x) de mellanox connectx-3 te herkennen. als ik de kaart in het systeem stop en opstart blijft hij hangen op het bios scherm en start hij niet verder op. ik heb al de csm geprobeerd in de uefi en legacy modus, heb de firmware van de kaart geupgrade naar de laatste versie en de bios van het mobo heb ik ook geupdate naar de laatste versie.

Weet iemand hoe ik de kaart wel aan de praat krijg op het AMD systeem?
Is er een budget 10gbit kaart bekend die wel met amd samen zou moeten werken?
Of ligt het niet aan mellanox+ryzen maar aan mellanox+gigabyte x570 gaming-x? kan me natuurlijk voorstellen dat er door gigabyte niet verwacht wordt dat er deze kaartjes in een "gaming" mobo gestopt worden.

Alvast bedankt voor jullie inzichten! :)

Beste antwoord (via rens-br op 05-07-2021 08:16)

• 1ruijg9max9rok5
Ik heb nog eens wat gekeken in de BIOS. Ik was ook al eerder deze instelling tegen gekomen. Er zijn twee instellingen waarmee je de gen van je pcie kan instellen, waarbij eentje zegt voor de pcie16x van de gpu te zijn en de ander specificeert niet voor welk slot. beide stonden op auto maar dan wordt het niet goed herkend blijkbaar. pas je de tweede optie aan (wat mij de logische leek) wil de pc wel opstarten maar wordt ook mijn pcie gen4 ssd in de gen 3 modus gezet dit is erg jammer want dan had ik wat tientjes kunnen besparen door een andere ssd te kopen.
pas je alleen de gpu variant aan naar gen 3 (dit zou geen probleem moeten zijn met mijn gpu die is toch al gen3 maar dit zou onlogisch zijn want de ssd lanes en gpu lanes komen van de cpu en de lanes van de nic van de chipset.) dan wordt de nic goed herkend en krijgt de SSD gen4 lanes.

ik kan er geen chocola van maken waarom het zo werkt zoals ik wil maar het werkt!

tldr pcie 16x forceren op gen 3 en de overige pcie op auto.

Dank voor de input ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-06 09:39
Ik gebruik een ConnectX-3 met een Gigabyte Aorus X570 ELITE + 3800x, dus het is niet zo dat het in het geheel niet werkt met ryzen.

• 1ruijg9max9rok5
Dank voor de reacties!
@Brahiewahiewa ik heb wel gegoogled maar die was niet boven komen drijven. het is niet het mobo wat ik ook heb, ik heb 2 pcie fisieke 16x sloten waar een via de chipset gaat waar ik de kaart in stop deze is echter maar uitgerust voor max 4x als ik me niet vergis. ik ga eens kijken of ik een instelling kan vinden waarmee het slot geforceerd wordt naar gen 3 of zelfs gen 2.

@XiMMiX oke zowel die van reddit en jou setup gebruiken vergelijkbare mobos met de mijne dan zou je zeggen dat het moet werken. ik ga nog eens verder testen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• 1ruijg9max9rok5
Ik heb nog eens wat gekeken in de BIOS. Ik was ook al eerder deze instelling tegen gekomen. Er zijn twee instellingen waarmee je de gen van je pcie kan instellen, waarbij eentje zegt voor de pcie16x van de gpu te zijn en de ander specificeert niet voor welk slot. beide stonden op auto maar dan wordt het niet goed herkend blijkbaar. pas je de tweede optie aan (wat mij de logische leek) wil de pc wel opstarten maar wordt ook mijn pcie gen4 ssd in de gen 3 modus gezet dit is erg jammer want dan had ik wat tientjes kunnen besparen door een andere ssd te kopen.
pas je alleen de gpu variant aan naar gen 3 (dit zou geen probleem moeten zijn met mijn gpu die is toch al gen3 maar dit zou onlogisch zijn want de ssd lanes en gpu lanes komen van de cpu en de lanes van de nic van de chipset.) dan wordt de nic goed herkend en krijgt de SSD gen4 lanes.

ik kan er geen chocola van maken waarom het zo werkt zoals ik wil maar het werkt!

tldr pcie 16x forceren op gen 3 en de overige pcie op auto.

Dank voor de input ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben!

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 09:47

Sideburnn

I just "poked" salad

Misschien niet meer relevant maar bij sommige borden moet je een pinnetje afplakken.
Je kunt dit via Google vinden.
Ik heb het met een intel bordje gehad. 8)7

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee