Neefje heeft mijn Paypal account gebruikt, wat kan ik doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.097 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Mijn neefje van 10 jaar oud heeft een online betaling gedaan. Ik was vergeten dat ik nog ingelogd was op de computer. Ik heb een dispute ingediend bij Paypal's hulpcentrum, maar mijn claim is afgewezen. Het gaat om een online betaling in een online spel dat heet Mihiyo Limited waar hij een digitaal voorwerp heeft gekocht.

Is er nog iets wat ik kan doen of heb ik gewoon pech?

Alle reacties

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Je neefje van 10 het terug laten betalen, zodat het voor jullie allebei een goede les is? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Paypal doet daar inderdaad helemaal niets mee. Accepteren en voortaan beter opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
g1n0 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:02:
Paypal doet daar inderdaad helemaal niets mee. Accepteren en voortaan beter opletten.
Ja idd, ik heb nu een 2 way authentication aangezet voor extra veiligheid. Ik heb nooit dit probleem eerder gehad met Paypal waar ik een betaling krijg zonder mijn toestemming. Volgensmij ben je wel gedekt met Credit Card, maar ik ben niet super bekend met Paypal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Is ook wel een veelgehoorde smoes "Dat was ik niet, dat was m'n neefje..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hahn schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:01:
Je neefje van 10 het terug laten betalen, zodat het voor jullie allebei een goede les is? :P
Voor alles onder de paar honderd euro of faillissement is dit inderdaad een mooie oplossing.

Daarboven is het niet zozeer PayPal maar de verkoper omdat het geen aankoop die een tienjarige normaal pleegt. Daar valt wel tegenin te brengen dat er waarschijnlijk diverse waarborgen zijn om jongeren/minderjarigen niet dergelijke aankopen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Rukapul schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:07:
[...]

Voor alles onder de paar honderd euro of faillissement is dit inderdaad een mooie oplossing.

Daarboven is het niet zozeer PayPal maar de verkoper omdat het geen aankoop die een tienjarige normaal pleegt. Daar valt wel tegenin te brengen dat er waarschijnlijk diverse waarborgen zijn om jongeren/minderjarigen niet dergelijke aankopen te doen.
Ik heb het bedrijf opgezocht, blijkbaar geven ze nooit terugbetalingen uit. Het zijn digitale goederen dus je kunt ze ook niet terugsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 19:33
loldave87 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:06:
[...]

Ja idd, ik heb nu een 2 way authentication aangezet voor extra veiligheid. Ik heb nooit dit probleem eerder gehad met Paypal waar ik een betaling krijg zonder mijn toestemming. Volgensmij ben je wel gedekt met Credit Card, maar ik ben niet super bekend met Paypal.
Waarom niet gewoon je neefje laten terug betalen, leert die ook gelijk een wijze les. Juridisch kan je er mogelijk wel wat mee, wanneer je daadwerkelijk kan aantonen dat het inderdaad je neefje is geweest die zonder jouw toestemming deze aankoop heeft verricht, immers zal het hebben van een paypal account niet heel normaal zijn voor een tienjarige waardoor mogelijk de spelaanbieder beter had moeten controleren of je neefje wel handelingsbekwaam is. Echter is net natuurlijk maar de vraag of je dat kan bewijzen en of het kostentechnisch de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Lijkt mij ook gewoon dat je neef dit terug betaalt, of je broer of zus. 10 jarig kind weet donders goed dat hij ergens voor betaalt en wat het kost. Maar om wat voor bedrag gaat het, max paar tientjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loldave87
Dennism schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:11:
[...]

Waarom niet gewoon je neefje laten terug betalen, leert die ook gelijk een wijze les. Juridisch kan je er mogelijk wel wat mee, wanneer je daadwerkelijk kan aantonen dat het inderdaad je neefje is geweest die zonder jouw toestemming deze aankoop heeft verricht, immers zal het hebben van een paypal account niet heel normaal zijn voor een tienjarige waardoor mogelijk de spelaanbieder beter had moeten controleren of je neefje wel handelingsbekwaam is. Echter is net natuurlijk maar de vraag of je dat kan bewijzen en of het kostentechnisch de moeite waard is.
Ja waarschijnlijk niet. Ik heb het geld al terug van de ouders maar ik vind het jammer dat mijn neefje niks hiervan heeft geleerd. Ik had eigelijk gehoopt dat Paypal mijn claim accepteerde wat uiteindelijk een betere les voor mijn neefje zou zijn. In meeste online games word je gaming account gebanned bij een terugbetaling wat een goede les voor hem zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

loldave87 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:10:
[...]

Ik heb het bedrijf opgezocht, blijkbaar geven ze nooit terugbetalingen uit. Het zijn digitale goederen dus je kunt ze ook niet terugsturen.
Zeker? Of aanname? Je kan ze toch even mailen?

Want zelfs games die ik bij Microsoft online koop voor mijn Xbox & enkele uren speel, kan ik terugsturen. Zelfde geldt voor bepaalde digitale goederen (software dus) op Steam.

En niet om een familie-ruzie te starten maar tot 21 jaar zijn de ouders van het neefje "eigenlijk" verantwoordelijk voor dit soort gedragingen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
loldave87 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:17:
[...]

Ja waarschijnlijk niet. Ik heb het geld al terug van de ouders maar ik vind het jammer dat mijn neefje niks hiervan heeft geleerd. Ik had eigelijk gehoopt dat Paypal mijn claim accepteerde wat uiteindelijk een betere les voor mijn neefje zou zijn. In meeste online games word je gaming account gebanned bij een terugbetaling wat een goede les voor hem zal zijn.
Willen dat je neefje geband wordt vind ik wel wat drastisch :X Je neefje zelf voor de kosten laten opdraaien lijkt me de beste les, maar het is verder aan zijn ouders om 'm te straffen (of niet).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Je hebt je geld dus al terug dus dit topci gaat er over hoe je wraak kan nemen op je neefje? Ik zou dat mooi aan de ouders over laten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:25
dus eigenlijk zeg je: ik ben slordig geweest met mijn rekeningsgegevens door niet uit te loggen. iemand heeft daarvan gebruik gemaakt en nu is het de schuld van diegene die iets verkocht heeft?

Serieus: je laat je portemonnee ergens liggen, iemand pakt er een paar euro uit, koopt er een zak chips voor bij de AH, speciaal voor de voetbalplaatjes die hij erbij krijgt en jij gaat bij de uitgever van de voetbalplaatjes klagen? Ik zou blij zijn dat mijn portemonnee (paypal rekening) niet helemaal maxed leeg getrokken is.

En dat ga je op een openbaar forum ook nog toegeven?

// Hopelijk heb JIJ je lesje geleerd en let je voortaan beter op je (digitale) portemonnee.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Erg dom inderdaad om tussen de opvoeding van ouders en kind te gaan staan.

Onrechtmatig bovendien want het geld is al terugbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
ik vind het toch wel op zijn minst een merkwaardige wetgeving. Als ik iets fysieks koop,mag ik binnen 14 dagen de goederen terugsturen. Als je iets online besteld moet je het eerst afrekenen en een verificatiestap doorlopen.

Een spel op een tablet ligt op tafel opscherp, 2 klikjes, geen verificatie, geen wettelijke bedenktijd, geen maximum bedrag. 2 klikjes verwijderd van een dure transactie.

dat neefje straffen? Die heeft een leeftijd dat hij echt niet snapt waarvoor hij gestraft wordt en heeft geen idee hoeveel zijn ouders verdien en hoeveel ze hebben en denken dat dit een onuitputtelijke bron is. Papa heeft toch oneindig veel geld?

[ Voor 13% gewijzigd door aljooge op 02-07-2021 18:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
aljooge schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:32:

dat neefje straffen? Die heeft een leeftijd dat hij echt niet snapt waarvoor hij gestraft wordt.
Het gaat over een kind van 10, niet 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
loldave87 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:17:
[...]

Waar slaat dat nou weer op gelijk een BAN?
De ouders/verzorgers lossen dit probleem wel op die gaan over de opvoeding, je hebt je geld terug dus case closed.

Het is ook gewoon jouw eigen fout door ingelogd te blijven op die computer, moeten ze (indien je die hebt) jouw Steam Account ook maar gaan Bannen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 12:15
Guys waar slaat dit op? Als het mijn kind was zou ik ook aan de bank of Paypal vragen om een terugbetaling. De vader wilt waarschijnlijk ook het geld terug als het zijn Paypal of bankpas was. Een ban is altijd gevolg van een "charge back" als een ouder zou het mij een worst wezen of hij wel of niet wordt gebanned. Het is maar een mobiele kut game je kunt altijd iets anders spelen. Vooral als het om die shitty mobile gachas gaat no way dat ik het zou laten zitten en opdraaien voor de kosten zodat mijn kind's account niet word gebanned. Mihiyo Limited? Dat is een gacha bedrijf. Gacha games zijn gewoon glorified gokspellen. Gebanned worden in een gacha game? Goed. Laat een kind van 10 niet dit soort games spelen!!! Jullie beseffen hoe predatory dit soort mobile games zijn right? Vooral voor jonge kinderen. Ze gebruiken psycholigsche kennis om mensen in dit soort spelen te lokken. Zoek maar op Youtube naar "Let's go whaling" je kunt dan zien hoe disgusting mobile games zijn.
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:41:
Het is ook gewoon jouw eigen fout door ingelogd te blijven op die computer, moeten ze (indien je die hebt) jouw Steam Account ook maar gaan Bannen.
Als je de context zou lezen gaat het om 1 game niet eens om een Playstation, Steam of Xbox platform. Er zijn zoveel aananames in deze thread met te weinig informatie.

[ Voor 32% gewijzigd door seph32 op 02-07-2021 18:55 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:36
Waar praten we over? Paar tientjes hooguit? Laat het een les voor jou zijn. Snap al die ouders ook nooit die hun telefoon aan kinderen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
loldave87 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:00:
Is er nog iets wat ik kan doen of heb ik gewoon pech?
Blij zijn dat je niet een serieuze hoeveelheid geld kwijt bent, en beter opletten. Verder heb je waarschijnlijk pech.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loldave87
Diederik schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:56:
[...]

Blij zijn dat je niet een serieuze hoeveelheid geld kwijt bent, en beter opletten. Verder heb je waarschijnlijk pech.
TweakerVincent schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:53:
Waar praten we over? Paar tientjes hooguit? Laat het een les voor jou zijn. Snap al die ouders ook nooit die hun telefoon aan kinderen geven.
Het gaat om 67 euro het had idd erger kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
TweakerVincent schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:53:
hieruit blijkt dat er ook volwassenen zijn die na al die jaren levenservaring niet weten wat de waarde van geld is voor sommige mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
Op Reddit zijn er genoeg verhalen over ouders met kinderen die microtransactions aankopingen doen in mobile games. Het kan soms wel oplopen tot duizenden euro's want mobile games per design zijn zo gemaakt zonder limit. Meestal kun je geld terugkrijgen via Apple, Google of credit card. Als je direct via Paypal betaald dan niet. Paypal geeft alleen kopers bescherming voor fysieke producten maar niet digitaal.

Ookal lieg je "bro het was mijn neefje" mobile gacha games hebben shitty business practices. Loot boxes zijn illegaal voor een reden. Veel van deze games omzeilen lootboxes door een andere kansspel mechanic, maar vergis je niet het zijn lootboxes. Als iemand misbruik probbeerd te maken van Apple's refund policy kan ik het hun niet kwalijk nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door seph32 op 02-07-2021 19:16 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
seph32 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:03:
Op Reddit zijn er genoeg verhalen over ouders met kinderen die microtransactions aankopingen doen in mobile games. Het kan soms wel oplopen tot duizenden euro's want mobile games per design zijn zo gemaakt zonder limit.
Dat is niet iets specifieks voor games, limieten zie je vrijwel nergens in winkels. Die limieten zijn normaal gesproken ingericht in het betalingsmedium, denk aan een creditcard bestedingslimiet of een limiet hoeveel je mag pinnen, per transactie of per tijdseenheiod. Volgens mij kun je bij Paypal ook dit soort limieten instellen.

Verder denk ik dat je ook wel erg makkelijk alle verantwoordelijkheid bij het bedrijf neer wil leggen. Ik ken de voorbeelden die je aanhaalt ook van reddit, maar in vrijwel alle gevallen zijn de ouders zeer nalatig, bijvoorbeeld doordat ze zelf hun CC gekoppeld hebben aan apparaten of accounts van de kinderen, iets dat je natuurlijk nooit moet doen.
Ookal lieg je "bro het was mijn neefje" mobile gacha games hebben shitty business practices. Loot boxes zijn illegaal voor een reden. Veel van deze games omzeilen lootboxes door een andere kansspel mechanic, maar vergis je niet het zijn lootboxes. Als iemand misbruik probbeerd te maken van Apple's refund policy kan ik het hun niet kwalijk nemen.
Lootboxes zijn trouwens niet per definitie illegaal, dit is afhankelijk van de implementatie. Bepaalde implementaties kunnen inderdaad illegaal zijn, andere implementaties zijn dat niet.

Zie ook bijv. hier: https://kansspelautoriteit.nl/onderwerpen/loot-boxes/
Zijn loot boxes in games verboden?

Loot boxes zijn onder de huidige wet- en regelgeving verboden als de items die uit de loot boxes kunnen worden verhandeld. Om te voorkomen dat de Kansspelwet wordt overtreden heeft de spelaanbieder in deze situatie in ieder geval twee mogelijkheden: de loot boxes uit het spel te halen òf te zorgen dat de gewonnen items uit een loot box niet kunnen worden verhandeld.
Verder is een groot deel van deze handel lang niet altijd te benoemen als 'lootbox', bij redelijk wat van deze games kan je ook specifieke items kopen, en als ik de posts van TS lees is dat mogelijk hier ook het geval, daar hij het over een 'item' heeft en niet bijvoorbeeld over lootboxes. Een lootbox voor 67 euro zal je ook niet heel snel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
Dennism schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:31:
[...]

Dat is niet iets specifieks voor games, limieten zie je vrijwel nergens in winkels. Die limieten zijn normaal gesproken ingericht in het betalingsmedium, denk aan een creditcard bestedingslimiet of een limiet hoeveel je mag pinnen, per transactie of per tijdseenheiod. Volgens mij kun je bij Paypal ook dit soort limieten instellen.

Verder denk ik dat je ook wel erg makkelijk alle verantwoordelijkheid bij het bedrijf neer wil leggen. Ik ken de voorbeelden die je aanhaalt ook van reddit, maar in vrijwel alle gevallen zijn de ouders zeer nalatig, bijvoorbeeld doordat ze zelf hun CC gekoppeld hebben aan apparaten of accounts van de kinderen, iets dat je natuurlijk nooit moet doen.

[...]

Lootboxes zijn trouwens niet per definitie illegaal, dit is afhankelijk van de implementatie. Bepaalde implementaties kunnen inderdaad illegaal zijn, andere implementaties zijn dat niet.

Zie ook bijv. hier: https://kansspelautoriteit.nl/onderwerpen/loot-boxes/

[...]

Verder is een groot deel van deze handel lang niet altijd te benoemen als 'lootbox', bij redelijk wat van deze games kan je ook specifieke items kopen, en als ik de posts van TS lees is dat mogelijk hier ook het geval, daar hij het over een 'item' heeft en niet bijvoorbeeld over lootboxes. Een lootbox voor 67 euro zal je ook niet heel snel zien.
Ja banken hebben een limiet maar ook als de limit €1000 is als je een paar dagen niet oplet ben je al €3000 kwijt. Ik denk ook wel dat er een fair policy is als het je elke maand overkomt gaat de bank ook nee schudden. Misschien voor een of twee keer niet. Als je kind voor de 10e keer je credit card gebruikt kun je niet langer meer de schuld afschuiven op het kind. Wat vooral belangrijk is een 2fa authentication.

Veel gacha games zijn in theory loot boxes gezien de betekenis van het woord “gacha” veel van deze games zijn glorified slot machines.

TS heeft het over een game “Mihoyo Limited” gaat maar maakt echter een vergissing tussen game en bedrijf. Mihoyo is een mobile developer voor Genshin Impact en Honkai Impact. 67 euro is nog redelijk mild en heeft TS geluk gehad. Beide games zijn gacha aka hero collector kansspelen. Meeste transacties zijn ook gems packs met vrijwel enigste doel om summons te doen wat weer terugkomt naar kansspelen. Loot box heeft losse definities en bedrijven proberen steeds andere loopholes te vinden om de wet te omzeilen. Er is een YouTube video “let’s go whaling” waar ze diep op de psychologische manipulatie van veel van deze spellen ook (geen gacha games) in gaan.

Het is allemaal een grijs gebied omdat al deze dingen niet goed definieert staan. Vroeger kon the Pirate Bay niet vervolgd worden omdat er geen definitie in de wet stond wat ze fout hadden gedaaan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
seph32 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:33:
Als je kind voor de 10e keer je credit card gebruikt kun je niet langer meer de schuld afschuiven op het kind. Wat vooral belangrijk is een 2fa authentication.
Wat mij betreft bij de eerste keer al niet, als ouders zou onzorgvuldig met bijvoorbeeld creditcard gegevens omgaan moeten ze m.i. echt bij zichzelf ten rade gaan en niet proberen het probleem bij een ander te leggen.
Het is allemaal een grijs gebied omdat al deze dingen niet goed definieert staan. Vroeger kon the Pirate Bay niet vervolgd worden omdat er geen definitie in de wet stond wat ze fout hadden gedaaan.
Het is juist (in Nederland) best duidelijk gedefinieerd, zie ook de link die ik poste. Kan je de inhoud van een lootbox verkopen aan andere spelers is het een kansspel en dus illegaal. Kan je de inhoud niet verhandelen met andere spelers is het toegestaan.
Er is een YouTube video “let’s go whaling” waar ze diep op de psychologische manipulatie van veel van deze spellen ook (geen gacha games) in gaan.
Daar heb je natuurlijk geen youtube filmpje voor nodig, dat die games zo geld verdienen is direct al wel duidelijk. En daar kun je wat van vinden, maar dat maakt het niet illegaal zolang ze lootboxes aanbieden die voldoen aan onze wetgeving of andere verdien modellen hanteren die toegestaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Neefje een pak slaag geven of gewoon ouderwets boos worden. Hij mag gewoon niet meer aan de computer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
bouwfraude schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:54:
Neefje een pak slaag geven of gewoon ouderwets boos worden. Hij mag gewoon niet meer aan de computer zitten.
Directeur van Vestia een pak slaag geven, boos worden en vooral zeggen dat hij niet meer achter de computer mag zitten.

Dank voor de tip meneer bouwfraude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
aljooge schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:33:
[...]

Directeur van Vestia een pak slaag geven, boos worden en vooral zeggen dat hij niet meer achter de computer mag zitten.

Dank voor de tip meneer bouwfraude
Waarom begin je nou opeens over de directeur van Vestia :? Omdat de user die je quote 'bouwfraude' heet..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien er verschillende oplossingen voor TS zijn geboden en het in de laatste paar reacties niet meer om het probleem van TS gaat, gaat hier een slotje op.

Als TS nog wat toe wilt voegen aan het topic, kan die me altijd een DM sturen om het topic (eventueel) te heropenen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.