seph32 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:03:
Op Reddit zijn er genoeg verhalen over ouders met kinderen die microtransactions aankopingen doen in mobile games. Het kan soms wel oplopen tot duizenden euro's want mobile games per design zijn zo gemaakt zonder limit.
Dat is niet iets specifieks voor games, limieten zie je vrijwel nergens in winkels. Die limieten zijn normaal gesproken ingericht in het betalingsmedium, denk aan een creditcard bestedingslimiet of een limiet hoeveel je mag pinnen, per transactie of per tijdseenheiod. Volgens mij kun je bij Paypal ook dit soort limieten instellen.
Verder denk ik dat je ook wel erg makkelijk alle verantwoordelijkheid bij het bedrijf neer wil leggen. Ik ken de voorbeelden die je aanhaalt ook van reddit, maar in vrijwel alle gevallen zijn de ouders zeer nalatig, bijvoorbeeld doordat ze zelf hun CC gekoppeld hebben aan apparaten of accounts van de kinderen, iets dat je natuurlijk nooit moet doen.
Ookal lieg je "bro het was mijn neefje" mobile gacha games hebben shitty business practices. Loot boxes zijn illegaal voor een reden. Veel van deze games omzeilen lootboxes door een andere kansspel mechanic, maar vergis je niet het zijn lootboxes. Als iemand misbruik probbeerd te maken van Apple's refund policy kan ik het hun niet kwalijk nemen.
Lootboxes zijn trouwens niet per definitie illegaal, dit is afhankelijk van de implementatie. Bepaalde implementaties kunnen inderdaad illegaal zijn, andere implementaties zijn dat niet.
Zie ook bijv. hier:
https://kansspelautoriteit.nl/onderwerpen/loot-boxes/Zijn loot boxes in games verboden?
Loot boxes zijn onder de huidige wet- en regelgeving verboden als de items die uit de loot boxes kunnen worden verhandeld. Om te voorkomen dat de Kansspelwet wordt overtreden heeft de spelaanbieder in deze situatie in ieder geval twee mogelijkheden: de loot boxes uit het spel te halen òf te zorgen dat de gewonnen items uit een loot box niet kunnen worden verhandeld.
Verder is een groot deel van deze handel lang niet altijd te benoemen als 'lootbox', bij redelijk wat van deze games kan je ook specifieke items kopen, en als ik de posts van TS lees is dat mogelijk hier ook het geval, daar hij het over een 'item' heeft en niet bijvoorbeeld over lootboxes. Een lootbox voor 67 euro zal je ook niet heel snel zien.