Prebuild systeem, of losse onderdelen + assemblage kopen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB3108
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23-09-2024
Beste Tweakers,

Ik ben een beetje een noob op het gebied van systemen en onderdelen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe pc, omdat mijn huidige behoorlijk end of life is (12 jaar oud en afgezien van een nieuwe voeding nooit iets aan gedaan). Ik merk dat de klad er nu wel echt in zit en dat vrijwel geen enkele game meer goed draait, opstarten ellenlang duurt en dat het ding energie slurpt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben geen fanatieke gamer, maar zo nu en dan heb ik weer een spel waar ik veel plezier in heb, waar ik uren mee bezig kan zijn. Volgens mij zijn dit doorgaans niet de zwaarste spellen, maar een aantal voorbeelden die ik veel gespeeld heb zijn: Starcraft II, F1 2012 (2020 deed het niet meer op mijn pc) en Football Manager. Daarnaast is mijn neefje altijd hevig teleurgesteld omdat hij Battlefield en Pro Cycling Manager (hij is een fanatieke wielrenner) niet kan spelen als hij hier is.

Zelf vind ik het leuk om wat simpele bewerkingen te doen aan videotjes en vooral foto's. Dit is overigens zelfs mogelijk met mijn huidige pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur blijf ik dicht bij de €1000, maar als het verschil heel groot is in wat ik ervoor kan krijgen kan dit opgerekt worden tot €1200

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten zijn versleten, boxen, muis, toetsenbord en beeldscherm zijn nog prima.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat tegenwoordig nodig is om een redelijke pc te hebben die minstens weer 10 jaar mee kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag zo stil mogelijk. Ik heb een hekel aan van die zoemende ventilatoren.

Ga je overklokken?
Nee, ik weet niet eens hoe dat moet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zie prebuild systemen voorbij komen die me echt prima lijken, maar zoals gezegd heb ik totaal geen verstand van. Uiteraard heb ik de verschillende topics goed doorgenomen en zie daar geweldige builds staan, maar ik zou zelf niet weten welke onderdelen wel en niet goed samen gaan. En het in elkaar zetten ga ik zeker niet zelf doen, aangezien ik het technisch inzicht van een fruitvliegje heb.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk, dit bovenstaande gelezen hebbend, zouden jullie mij dit aanbevelen:
https://www.bol.com/nl/nl...4/#product_specifications

Of toch een zelfbouw systeem, dat ik dan ook door Azerty laat assembleren?

Belangrijkste wens, ik wil graag een zo goed mogelijk systeem voor mijn geld 8)

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via RB3108 op 03-07-2021 21:02)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:37
Ik denk dat je deze bedoelt (jouw link is kapot): https://www.bol.com/nl/nl...4/#product_specifications

Die is niet heel interessant, een al wat oudere CPU en een zo-zo videokaart voor 1080p gaming. De PC in de BBG van gisteren is een stuk beter (https://tweakers.net/revi...r-1080p-60fps-gaming.html) bij gelijke prijs (afgezien van Windows & aseemblagekosten). Deze pre-built Medion Erazer Engineer P10 MD35076 heeft een nog betere videokaart aan boord.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• martyw
Ik denk dat je deze bedoelt (jouw link is kapot): https://www.bol.com/nl/nl...4/#product_specifications

Die is niet heel interessant, een al wat oudere CPU en een zo-zo videokaart voor 1080p gaming. De PC in de BBG van gisteren is een stuk beter (https://tweakers.net/revi...r-1080p-60fps-gaming.html) bij gelijke prijs (afgezien van Windows & aseemblagekosten). Deze pre-built Medion Erazer Engineer P10 MD35076 heeft een nog betere videokaart aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Btw, assemblage kan je makkelijk zelf doen en Windows hoeft niet veel te kosten . Als je het te eng vindt kan ik het ook wel even doen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB3108
Dat is inderdaad de goede link. Ik pas het gelijk aan.

Die in de BBG heb ik zien staan, maar als ik daar assemblage, garantie en windows bij optel, dan kom ik op ongeveer €1500 uit.

Is medion een beetje een acceptabel merk? Ik dacht dat dit het Aldi merk was, die stuntte vroegen regelmatig met medion computers. Ik ga er naar kijken.

Hoe kan ik zien dat het een oudere CPU is? Ik dacht dat de Ryzen 7 3700x juist een hele nieuwe (en goede) was! Daarom leek de prijs-kwaliteit van deze me zo aantrekkelijk. Het is maar goed dat ik het hier vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB3108
99ruud99 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:53:
Btw, assemblage kan je makkelijk zelf doen en Windows hoeft niet veel te kosten . Als je het te eng vindt kan ik het ook wel even doen voor je.
Assemblage durf ik zeker niet aan. Mijn vingers plakken al aan elkaar als ik een fietsband moet plakken, laat staan dat ik aan de slag moet met koelpasta en onderdelen in elkaar moet gaan lijmen. Het erin draaien van een harde schijf zou denk ik nog net moeten lukken, maar ik maak me al zorgen om het aansluiten van de grafische kaart op het moederbord.

Windows 10 heb ik gelijk even opgezocht, de goedkoopste (legale versie) die ik kan vinden kost €103. Dat tikt toch behoorlijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
RB3108 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:55:
Hoe kan ik zien dat het een oudere CPU is? Ik dacht dat de Ryzen 7 3700x juist een hele nieuwe (en goede) was! Daarom leek de prijs-kwaliteit van deze me zo aantrekkelijk. Het is maar goed dat ik het hier vraag :)
Pricewatch op deze site is je vriend AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed, deze is twee jaar oud en inmiddels opgevolgd door AMD Ryzen 5 5600X Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@RB3108 pricewatch: Medion Erazer Engineer P10 MD35076
Wat al werd aangegeven, is prima pc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
RB3108 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:14:
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles is oud en versleten.
Er moeten dus ook een monitor, toetsenbord, muis en speakersetje in het budget passen? Dan zijn alle opties die ik hier voorbij zie komen te duur...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB3108
Xander schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:09:
[...]

Er moeten dus ook een monitor, toetsenbord, muis en speakersetje in het budget passen? Dan zijn alle opties die ik hier voorbij zie komen te duur...
Nee, dat is niet nodig. Dat zijn dingen die buiten de computer vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
RB3108 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:26:
[...]

Nee, dat is niet nodig. Dat zijn dingen die buiten de computer vallen.
Oke. De vraag is namelijk of je randapparatuur hebt die je nog wilt gebruiken. Blijkbaar wél, dus. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB3108
Misschien een gekke vraag, maar ik was net bij de mediamarkt en de verkoper zei daar: “als ik heel eerlijk mag zijn, denk ik dat u beter nog een paar weken kan wachten. Doordat in China nu een enorme afname is naar de vraag van videokaarten zal die prijs de komende tijd waarschijnlijk heel hard gaan dalen”.

Waarschijnlijk doelt hij op de Crypto mining ban daar. Heeft hij daar gelijk in, of is het onzin en kan ik beter nu mijn slag slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
RB3108 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:57:
Misschien een gekke vraag, maar ik was net bij de mediamarkt en de verkoper zei daar: “als ik heel eerlijk mag zijn, denk ik dat u beter nog een paar weken kan wachten. Doordat in China nu een enorme afname is naar de vraag van videokaarten zal die prijs de komende tijd waarschijnlijk heel hard gaan dalen”.

Waarschijnlijk doelt hij op de Crypto mining ban daar. Heeft hij daar gelijk in, of is het onzin en kan ik beter nu mijn slag slaan?
De prijzen zijn hierdoor al iets gedaald de afgelopen weken. De hoge prijzen zijn voor zover ik begrijp deels veroorzaakt door miners, maar ook deels door tekorten die ontstaan zijn door de plotselinge grote vraag naar chips vanwege Corona. Dus de mediamarkt man kan gelijk hebben, maar ik denk dat crypto effect voor het grootste deel al in de lagere prijzen verwerkt is.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 03-07-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Momenteel zijn er nauwelijks videokaarten te vinden en al helemaal niet tegen fatsoenlijke prijzen. Wat dat betreft is een pre-build dus een goede keus. Vanavond besteld = vaak al morgen gamen.

Het nadeel aan een pre-build zijn de niet standaard componenten. Eigenlijk elk component heeft een afwijkende maat en/of aansluiting. Je kunt hooguit een keer een harde schijf (of SSD :)), en wat RAM-geheugen erbij steken. Als je wilt upgraden (denk ik niet als je dat nu in 12 jaar ook niet gedaan hebt) of er iets defect gaat, kom je moeilijk aan vervangende onderdelen. Ook zijn de componenten in het algemeen wat minder goed op elkaar afgestemd. Dat er een OMG RGB GAMER OMG 3080ti OMG in zit, wordt geadverteerd. Maar bijvoorbeeld de voeding vermelden ze meestal niet. Zolang die niet echt dikke bagger is, komen ze er mee weg.

Een andere optie is een kant en klaar zelf bouwsysteem kopen. Sommige computerwinkels bieden dat aan. Let er dan wel goed op wat ze aanbieden, er zijn veel cowboys die de ergste rotzooi voor de hoogst mogelijke prijs verkopen. Voordeel is dan wel weer dat je een kant en klare PC hebt, die toch te repareren is.
Pagina: 1