Bundel electra kabels: in de grond, of onder de dakrand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:51
Hi tweakers, ik was aan het uitvogelen hoe ik een electra kabel het beste van mijn meterkast naar onze laadpaal-in-spe kan laten lopen, en ik loop daar tegen een wat algemenere vraag aan:
Een bundel van 5 YMVK electra kabels, kan ik die beter in de grond leggen, of onder de dakrand laten lopen?

De vorige bewoners hebben de kabel voor de overkapping en tuinverlichting om het huis heen laten lopen, onder de dakrand. Dus, voorkant huis naar buiten --> onder de dakrand in de lengte van het huis --> hoekje om --> in de nok omhoog --> uit de nok omlaag --> hoekje om --> overkapping en achtertuin.

Aesthetisch geen probleem, je ziet er niet zo veel van, maar wel een constructie die ik nog niet eerder gezien heb.
En in de planning zitten nu 5 YMVK kabels die van de voorkant van het huis, naar de achterkant moeten, die over een meter of 25 hetzelfde pad volgen, daarna splitsen ze zich op:
- laadpaal (3 fase, 16A)
- zonnepanelen (3 fase, met micro omvormers)
- tuin+schuur
- werkplaats (die wil ik nu ook loskoppelen van de tuin groep)
- airco

Op het eerste gevoel ben ik voorstander van het plaatsen onder de dakrand: 1) het scheelt me werk (ik haat graven, en er zit oud bouwpuin in de grond), 2) ik kan er altijd gemakkelijker bij als er iets mee is, 3) en ik kan er nooit per ongeluk doorheen steken met graven.

Zijn er redenen (kwa veiligheid, onderhoud, voorschriften of praktisch) om de kabels niet langs de dakrand te leggen? En zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden (type kabels bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-05 12:10
Het lijkt me dat je nogal wat extra meters kabel nodig gaat hebben, maar als je die prijs er voor over hebt..
Overigens, wat zou er met de kabels zelf kunnen zijn (zolang je er niet doorheen steekt?)
Het zal beide prima kunnen, maar het lijkt me dat je toch ergens een keer de grond in moet of je moet alles aan je huis vast hebben zitten. Ik zou persoonlijk er dan meteen in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28
Let wel dat je de YMVK kabels niet zomaar in de grond mag leggen; die zul je, als je dat gaat doen, moeten vervangen door kabels met een aardscherm. Verder mag je YMVK wel bundelen, XMVK niet.

[ Voor 12% gewijzigd door big bang op 02-07-2021 15:53 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
jichem schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:29:
Het lijkt me dat je nogal wat extra meters kabel nodig gaat hebben, maar als je die prijs er voor over hebt..
Overigens, wat zou er met de kabels zelf kunnen zijn (zolang je er niet doorheen steekt?)
Het zal beide prima kunnen, maar het lijkt me dat je toch ergens een keer de grond in moet of je moet alles aan je huis vast hebben zitten. Ik zou persoonlijk er dan meteen in gaan.
De extra meters die nodig zijn om bovengronds te blijven is een meter of 5 per kabel. In het grotere plaatje valt dat wel mee.
De meeste bijgebouwen rond het huis zijn gekoppeld met een bovengronds pad via muurtjes of schuttingen. Er is een stukje van 5 meter dat ondergronds moet. Het langste pad naar de werkplaats is ~40 meter door puin, grind en boomwortels graven. Ik heb ook een beregeningsinstallatie aangelegd, en dat was niet funny. Vanuit dat oogpunt blijf ik dus veel liever bovengronds als daar geen veiligheids- of andere- bezwaren tegen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
big bang schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:51:
Let wel dat je de YMVK kabels niet zomaar in de grond mag leggen; die zul je, als je dat gaat doen, moeten vervangen door kabels met een aardscherm. Verder mag je YMVK wel bundelen, XMVK niet.
Thx voor de heads-up voor de YMVK vs XMVK bundelen. En het scheelt ook weer wat in kosten als ik geen/minder YMVK-AS hoef te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

Zou hem lekker boven de grond doen. 5 meter meer YMVK valt in het niet bij de extra kosten van YMVK-as. Laat staan niet in waarde uit te drukken makkelijkere situatie.

Qua veiligheid; dit is precies waar YMVK voor bedoelt is. Buiten, in een vochtige omgeving. Zou wel opletten mochten er kinderen in de buurt kunnen komen, dan zou ik hem persoonlijk nog even buis of andere ommanteling plaatsen.

Succes!

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
big bang schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:51:
Let wel dat je de YMVK kabels niet zomaar in de grond mag leggen; die zul je, als je dat gaat doen, moeten vervangen door kabels met een aardscherm.
Niet waar. Mechanisch beschermen, dus met een flap dik kunstof erboven, stoeptegels erbovenof iets dergelijks is ook goed. Kabel met afscherming is (niet!) meer verplicht in de grond. of het aan te raden is, dat is afhankelijk van de situatie...
Ik zou niet weten waarom je XMVK niet mag bundelen. voor zover ik weet is het enige verschil van beide kabels de max temperatuur.
XMVK 70 graden, YMVK 90 graden.
Met de toepassing van TS verwacht ik met beide kabels geen enkel probleem, tenzij hij de boel vol gaat belasten, maar dat zal hij dan uit moeten (laten) zoeken.

[ Voor 37% gewijzigd door ybos op 03-07-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
ybos schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:04:
[...]

Niet waar. Mechanisch beschermen, dus met een flap dik kunstof erboven, stoeptegels erbovenof iets dergelijks is ook goed. Kabel met afscherming is (niet!) meer verplicht in de grond. of het aan te raden is, dat is afhankelijk van de situatie...
Ik zou niet weten waarom je XMVK niet mag bundelen. voor zover ik weet is het enige verschil van beide kabels de max temperatuur.
XMVK 70 graden, YMVK 90 graden.
Met de toepassing van TS verwacht ik met beide kabels geen enkel probleem, tenzij hij de boel vol gaat belasten, maar dat zal hij dan uit moeten (laten) zoeken.
Dan ga ik liever aan de safe side zitten en gebruik ik YMVK. De laadpaal en de zonnepanelen zijn toch twee zaken die continue een significant vermogen kunnen leveren/trekken. In de werkplaats heb ik 16A nodig voor het lasapparaat en zaagtafel, maar deze trekken maar met relatief korte intervallen veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Anders trek je ze toch door een buis? Die zijn aardig stootvast en daar kan je later, als je goed voorbereid met een extra lijn erin, nog wat bijtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
boxlessness schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:26:
[...]

Dan ga ik liever aan de safe side zitten en gebruik ik YMVK. De laadpaal en de zonnepanelen zijn toch twee zaken die continue een significant vermogen kunnen leveren/trekken. In de werkplaats heb ik 16A nodig voor het lasapparaat en zaagtafel, maar deze trekken maar met relatief korte intervallen veel stroom.
Safe zitten is altijd goed!
Maar er worden dingen gezegd die niet waar zijn, en dat is niet zo handig ;)
Pagina: 1