Zware laptop voor ontwikkelwerk (Dell Precision 7560)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:13
Overweeg aanschaf van Dell Precision 7560 met de volgende specificaties:
  • Intel Core i7-11850H (24 MB cache, 8 cores, 2,50 GHz tot 4,80 GHz, 45 W, vPro)
  • NVIDIA T1200 met 4 GB GDDR6
  • 32 GB RAM, (2x16 GB, DDR4, 3200 MHz, niet-ECC, SODIMM)
  • M.2 2280 SSD (1 TB, Gen 3 PCIe x4 NVMe, SED SSD)
  • 15,6” UHD HDR 600 display (3840 x 2160, antireflectie, zonder touchscreen, 100% Adobe, 600 nit, infraroodcamera/microfoon, WLAN)
  • Intel® Wi-Fi 6E AX210, (6 GHz), 2x2 met BT5.2
Ik zal zelf een 2TB SSD toevoegen, zodat ik lekker de ruimte heb voor mijn foto-archief, virtual machines, ...

Ik heb aan aantal vragen:
  • Heeft deze laptop echt altijd 180W voeding nodig of is bij wat lichter gebruik (GPU is vrijwel nooit actief). Ik heb nog een 130W voeding en Dell docks die 130W leveren. Kan ik die blijven gebruiken of zal ik dan flink minder performance hebben?
  • Kan ik beter 2x16GB bestellen (evt. later uitbreidbaar) of is 4x8GB sneller? Kans dat ik snel meer dan 32GB nodig heb is niet zo groot.
  • Is de Precision 75x0 familie inderdaad beter geschikt voor langdurige load dan de Precision 55x0 familie?
  • Heeft een NVidia T1200 meerwaarde bij normaal gebruik (geen gaming en beperkt Adobe PS/LR)?
Deze laptop zal mijn 5 jaar oude Dell Precision 5510 moeten opvolgen. Die doet het nog prima, maar begint steeds meer te throttlen. Alles is schoongemaakt en wellicht helpt een repaste ook wel, maar na 5 jaar en 50 uur/week dienst is het denk ik goed om eens aan vervanging te denken. Ook vereist mijn klus AVX-512 en dat is wel handig om niet altijd te hoeven uitwijken naar AWS EC2 instanties.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
BugBoy schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:58:
Ik heb aan aantal vragen:
  • Heeft deze laptop echt altijd 180W voeding nodig of is bij wat lichter gebruik (GPU is vrijwel nooit actief). Ik heb nog een 130W voeding en Dell docks die 130W leveren. Kan ik die blijven gebruiken of zal ik dan flink minder performance hebben?
  • Kan ik beter 2x16GB bestellen (evt. later uitbreidbaar) of is 4x8GB sneller? Kans dat ik snel meer dan 32GB nodig heb is niet zo groot.
  • Is de Precision 75x0 familie inderdaad beter geschikt voor langdurige load dan de Precision 55x0 familie?
  • Heeft een NVidia T1200 meerwaarde bij normaal gebruik (geen gaming en beperkt Adobe PS/LR)?
-Dell is lastig met adapters. Heb zelf meegemaakt dat een adapter met te weinig wattage er voor zorgde dat de cpu op zijn minimale clock-speed ging draaien. Met een 90 watt Dell adapter ging de cpu clock naar 350 mhz, als ik er een 130 watt adapter aan hing, of gewoon op zijn accu liet draaien, ging hij gewoon naar zijn base clock van 2,7 ghz. Zou het gewoon uitproberen met de spullen die je al hebt, mocht je cpu dus opeens belachelijk traag worden, dan weet je waar het aan ligt.

-2x16 of 4x8 maakt niet uit. Let wel op de snelheid en de timings.

-Volgens mij zal bij allebei de laptops de cpu niet na verloop van tijd gaan throttlen. De koeling en het powerbudget is er op berekend bij dit type laptop. (hoop dat ik je vraag goed begrepen heb)

-Ben niet thuis in workstation graphics. Volgens mij zijn ze onder andere uitgerust met ecc geheugen wat de precisie van berekeningen ten goede komt. De rekenkracht, het aantal cuda cores is niet per se hoger dan bij een 'gaming' videokaart.
Als de software die jij gebruikt geen baat heeft bij een videokaart met ecc, of überhaupt baat bij een videokaart, dan is het voor jouw usecase niet nodig.