Mijn huidige systeem is nodig aan vervanging toe. Sinds 2005 steeds allerlei onderdelen geupgrade echter de kast en de voeding zijn ondertussen zo oud dat ze een brommerrijbewijs mogen gaan halen
. Ook de i5 3570K kraakt en piept en houdt het niet meer bij. Tijd voor een nieuw bakkie dus!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Ik ben frontend dev, hiervoor heb ik vanuit m'n werk een mb pro. Ik werk in een complexe omgeving met veel docker e.d. en heb meer dev aspiraties. Power gewenst dus ook voor de prive pc, het moet lekker vlot compileren en tests draaien.
- Regelmatig incidenteel
foto/video/audio bewerken en 2d/3d tekenen. Denk Affinity suite / Photoshop, tekenwerk in sketchup/autocad, videobewerking in Premiere en plannen om te weer te gaan spelen met ableton en blender.
- Gamen: 1440p scherm, denk aan games als battlefield, witcher, cyberpunk, fallout, borderlands en factorio.
- Upgraden: het moet weer een systeem worden waar ik lekker een tijd mee vooruit kan. Ik ben bereid wat meer uit te geven voor kwaliteit maar zoek wel een goede balans in prijs/kwaliteit. Zo vind ik de huidige prijs van videokaarten belachelijk maar daarover later meer. Het systeem moet wel een stevige kaart aankunnen / kunnen behuizen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Als richtprijs €1300,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- videokaart: Ik heb nog een GTX 1060 die ik voorlopig wil blijven gebruiken totdat de prijzen wat gezakt zijn (waarschijnlijk totdat BF2042 uitkomt
)
- randapparatuur / scherm (dell U2717D)
- 1 ssd en 2 sata schijven
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag future-proof zijn en voldoende power hebben. 12-core, 32gb is waar ik denk ik voorlopig mee vooruit te kunnen.
Mijn eerste opzet adhv bbg's en topics hier:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met MSI, cooler master en seasonic. Staat niet in steen gebeiteld.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
strakke, stille kast die ook goed koelt. Komt onder bureau te hangen dus tierelantijnen niet nodig.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag wat algemeen advies over mijn samenstelling, passen de componenten bij elkaar? Verder:
- moederbord: voorkeur voor de MSI, of heeft de veel gekozen Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 bepaalde voordelen die ik over het hoofd zie?
- is het verstandig om extra casefans te plaatsen en zo ja, welke?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Ik ben frontend dev, hiervoor heb ik vanuit m'n werk een mb pro. Ik werk in een complexe omgeving met veel docker e.d. en heb meer dev aspiraties. Power gewenst dus ook voor de prive pc, het moet lekker vlot compileren en tests draaien.
- Regelmatig incidenteel
- Gamen: 1440p scherm, denk aan games als battlefield, witcher, cyberpunk, fallout, borderlands en factorio.
- Upgraden: het moet weer een systeem worden waar ik lekker een tijd mee vooruit kan. Ik ben bereid wat meer uit te geven voor kwaliteit maar zoek wel een goede balans in prijs/kwaliteit. Zo vind ik de huidige prijs van videokaarten belachelijk maar daarover later meer. Het systeem moet wel een stevige kaart aankunnen / kunnen behuizen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Als richtprijs €1300,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- videokaart: Ik heb nog een GTX 1060 die ik voorlopig wil blijven gebruiken totdat de prijzen wat gezakt zijn (waarschijnlijk totdat BF2042 uitkomt
- randapparatuur / scherm (dell U2717D)
- 1 ssd en 2 sata schijven
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag future-proof zijn en voldoende power hebben. 12-core, 32gb is waar ik denk ik voorlopig mee vooruit te kunnen.
Mijn eerste opzet adhv bbg's en topics hier:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 569,- | € 569,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 137,22 | € 137,22 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 61,90 | € 61,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 2 | € 51,- | € 51,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B | € 193,14 | € 193,14 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750 (2019) | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 124,90 | € 124,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.227,06 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met MSI, cooler master en seasonic. Staat niet in steen gebeiteld.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
strakke, stille kast die ook goed koelt. Komt onder bureau te hangen dus tierelantijnen niet nodig.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag wat algemeen advies over mijn samenstelling, passen de componenten bij elkaar? Verder:
- moederbord: voorkeur voor de MSI, of heeft de veel gekozen Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 bepaalde voordelen die ik over het hoofd zie?
- is het verstandig om extra casefans te plaatsen en zo ja, welke?
Je imiteert me mateloos.