Round-up bluetoothspeakers testopzet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zvennn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 12:52
@Paul Hulsebosch en @Andrasman
reviews: Round-up bluetoothspeakers - 15 populaire modellen uit 3 prijsklassen

Zo te lezen hebben veel mensen gereageerd op verschillende aspecten van de testopzet, waar jullie wellicht wat aan hebben gehad voor een volgende speakertest. Erg leuk om te lezen in ieder geval, echter viel mij op de eerste pagina al op dat jullie de testers (onbewust) toch hebben beïnvloed.

De moderne mens wordt in het dagelijks leven continue gevoed met het idee dat artikelen die duur zijn ook meer waardevol zijn. Dus de waarde die je ervoor terugkrijgt hoger is omdat het nou eenmaal duurder is.
Dit psychologische aspect wordt vaak toegepast bij preferentie onderzoeken.

respondenten worden gevraagd welke wijn / bank beter is, en veelal gaven mensen de voorkeur aan 'premium' producten. Producten die duurder zijn dan waarmee ze worden vergeleken. Als het experiment later wordt omgedraaid (de premium optie is de standaard, en vice versa) gaven de respondenten de voorkeur aan het product wat in het eerst experiment de 'standaard' was, maar nu het premium product is.

Dus ondanks dat het goedkope, middenklasse en duurder segment apart zijn beoordeeld, heeft de volgorde nog wel invloed gehad. Doordat als testers voor de goedkope modellen een bepaald cijfer hadden gegeven, ze psychologisch geneigd zijn om een duurder segment een hoger cijfer te geven.

Ik zou het tof vinden als er nog een keer een blinde test gedaan kon worden met alle speakers, ongeacht prijssegment en zoals sommigen aangeven wellicht in een donkere ruimte met een inputpaneel voor de beoordeling.

Maar kudo's voor deze test, omdat geluid altijd moeilijk te beoordelen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Ha @Zvennn,

De producten die we testen krijgen we over het algemeen te leen en dus gaan ze na afloop van een testperiode weer terug naar de fabrikant. Dat is bij de meeste speakers uit deze test ook al gebeurd. Dus hertesten van deze speakers wordt lastig.

Voor deze test gaat dat dus niet meer lukken. Hooguit bij een volgende.

Al vraag ik me af of, zoals ik in de reacties onder het artikel al aangaf, ik m'n werkgever niet zo gek ga krijgen dat ik alle testers een halve dag mag lenen voor een dergelijke test.

Het komt er op neer dat we hadden kunnen kiezen voor een uitgebreidere test per persoon, waarin iedereen de verschillende speakers verschillende keren in volledig willekeurige volgorde voorbij hoorde komen. Omdat het testen dan veel langer geduurd zou hebben, zou dat het aantal personen dat we hadden kunnen laten luisteren ernstig beperkt hebben. We hebben dus gekozen voor een opzet waarin we veel meer personen konden laten luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zvennn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 12:52
Bedankt voor de snelle reactie! Ik snap dat het soms een uitdaging is om een test goed te doen in de beperkte tijd die je tot je beschikking hebt, dus daarom ook nog steeds kudo's voor deze opzet.

Hopelijk kunnen jullie de volgende keer weer testers lenen/oproepen die niet op de rol staan van DPG :)

Succes met de volgende round-up! :D