Backup error in Systeemkopie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhelgers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 17:48
Ik heb laatst een Systeemkopie gemaakt via windows naar een externe SSD (Samsung T5).

Dit heb ik al eens eerder met succes gedaan naar een NAS, maar ik wilde mijn bestanden nu ook op een andere locatie veilig bewaren.

Het viel mij op dat er in de map Windowsimagebackup op de SSD nu een map zit met de naam "logs". In deze map zit een tekstbestand met de naam Backup_error xx-xx-xxxx ( met de datum van de gemaakte backup er achter en nog wat andere getallen die ik niet kan duiden.)

Als ik het tekst bestand open staat er niets in.

In de backup die ik eerder op mijn NAS heb gemaakt zit deze map niet.

Ik vroeg mij af of deze backup nu wel bruikbaar is of dat er ergens straks fouten in zitten?

Ik heb windows al ge update een fout controle op mijn externe SSD uitgevoerd en sfc /scannow geprobeerd.
Als ik het hierna opnieuw probeer krijg ik nog steeds dit log bestand.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij wil adviseren,

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBE-6e-sNa19WF0g-mlMuUn2I-w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QBszAfNuMiOs3jxcpoWqwmVp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJFpXhSUQPrpAFjYIjiBEbJWs1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ibnTHpsIBz0c2Qq5VxCLt49O.png?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via Rhelgers op 05-07-2021 09:33)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier even een backup naar externe disk gemaakt met diezelfde deprecated (=verouderde) Backup tool.
Aan het eind van de job wordt er hier ook een Logs folder aangemaakt met daarin een *leeg Backup_Error_$DateTime.log bestand.

Ik kan gewoon iets restoren uit die backup, dus ik zou je er verder niet druk om maken dat je backup niet werkt. De beste test is om zelf wat items te restoren. Als je echt om de backup geeft, kun je ook een harde schijf in je computer stoppen, en vervolgens met een bootable herstel-schijf je backup herstellen naar de aangesloten schijf. Sluit wel een harde schijf aan die leeg mag. ;)

Misschien kun je beter de nieuwe tool gaan gebruiken, dan weet je zeker dat in de toekomst die tool ook nog werkt, mocht Microsoft de ondersteuning van de Windows 7 tool stopzetten.

* Bijna leeg dan... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw4AjkJSfREtGXTOfGuA7v47pF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wdRRqcZYJ6umEQIwtD8zpZpn.png?f=user_large

vreem dat de tijd niet klopt trouwens, DST dingetje / UTC-1 ofzo?

@Brahiewahiewa feli hè Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/forum/images/icons/cake.png

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 02-07-2021 15:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe maak je de backup?
Via de oude Windows 7 tool of via 'Instellingen -> Bijwerken en beveiliging -> Back-up' ?

Had je een schijfletter gekoppeld naar je NAS of via een UNC pad naar de SMB share?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhelgers
Allereerst bedankt voor je snelle reactie,

Ik heb de backup gemaakt via instellingen en bijwerken en beveiligen en dan systeem kopie maken.

Ik zie dat daar inderdaad windows 7 bij staat..

Aii, ik heb even ge googeld om je laatste vraag te begrijpen (ik ben helaas niet zo'n IT expert ;) maar ik heb mijn NAS aangesloten op mijn Router en deze verschijnt gewoon in mijn netwerk..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNvGVo3QvsOL1DSj8qGEyI2bUv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQnvuoln0aIvPWh0rgncLyBI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier even een backup naar externe disk gemaakt met diezelfde deprecated (=verouderde) Backup tool.
Aan het eind van de job wordt er hier ook een Logs folder aangemaakt met daarin een *leeg Backup_Error_$DateTime.log bestand.

Ik kan gewoon iets restoren uit die backup, dus ik zou je er verder niet druk om maken dat je backup niet werkt. De beste test is om zelf wat items te restoren. Als je echt om de backup geeft, kun je ook een harde schijf in je computer stoppen, en vervolgens met een bootable herstel-schijf je backup herstellen naar de aangesloten schijf. Sluit wel een harde schijf aan die leeg mag. ;)

Misschien kun je beter de nieuwe tool gaan gebruiken, dan weet je zeker dat in de toekomst die tool ook nog werkt, mocht Microsoft de ondersteuning van de Windows 7 tool stopzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw4AjkJSfREtGXTOfGuA7v47pF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wdRRqcZYJ6umEQIwtD8zpZpn.png?f=user_large

@Brahiewahiewa feli hè Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/forum/images/icons/cake.png

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 02-07-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rhelgers schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:09:
...
Het viel mij op dat er in de map Windowsimagebackup op de SSD nu een map zit met de naam "logs". In deze map zit een tekstbestand met de naam Backup_error xx-xx-xxxx ( met de datum van de gemaakte backup er achter en nog wat andere getallen die ik niet kan duiden.)

Als ik het tekst bestand open staat er niets in...
En dat is goed. Als je de backup start, wordt er een leeg bestand aangemaakt met de naam dd-mm-jjjj-hh-mm-ss.log. Eventuele errors worden daar in weggeschreven. Bij jou is het bestand leeg dus er waren geen errors

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Die file hoort leeg te zijn, tenzij er iets fout is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DukeBox schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:15:
Die file hoort leeg te zijn, tenzij er iets fout is.
Nou ja, feitelijk hoort het bestand op de originele locatie (op de c:-schijf) leeg te zijn. Als er in de laatste stap van VSS iets misgaat, komt dat niet op de backup locatie. Maar dan krijg je in de interface wel een melding

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:56:
Als er in de laatste stap van VSS iets misgaat, komt dat niet op de backup locatie. Maar dan krijg je in de interface wel een melding
Hoe bedoel je precies ? Het bestand wordt direct aangemaakt op de backup target bij het starten van de backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DukeBox schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:05:
[...]

Hoe bedoel je precies ? Het bestand wordt direct aangemaakt op de backup target bij het starten van de backup.
Wordt het rechtstreeks aangemaakt op de backup locatie? Lijkt mij niet logisch.
Maar als jij het uitgezocht hebt, ben ik wel geneigd je te geloven
PD2JK schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:04:
...vreemd dat de tijd niet klopt trouwens, DST dingetje / UTC-1 ofzo?...
Tijd is idd in UTC; da's handig als je backups maakt over meerdere tijdzones heen

[ Voor 26% gewijzigd door Brahiewahiewa op 02-07-2021 15:35 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhelgers
PD2JK schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:04:

[Afbeelding]

@Brahiewahiewa feli hè [Afbeelding]
Hey, tof dat je de moeite hebt genomen om het zelf uit te proberen!

Ik had echter begrepen dat je uit een systeem kopie niet zomaar wat dingen kan restoren. Volgens mij is de systeemkopie een kopie van het hele systeem met alle instellingen die daar bij horen.

Die nieuwe tool waar jij het over hebt is dacht ik meer gericht op het hertstellen van bijvoorbeeld gewiste mappen/ bestanden etc en deze hou je het liefst elke dag bij.

Mij intentie is echter een kopie maken van het systeem met alle instelleningen, die sla ik op op deze SSD en bewaar ik op een andere locatie als thuis.

Stel dat ik ooit slachtoffer mocht worden van randsomeware of er breekt brand uit, dat ik alles snel weer terug kan halen van mijn SSD.

Misschien is het wel beter om op een ander programma over te stappen.. Ik las laatst iets over Duplicati 2 in de computer totaal.

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:32:
Wordt het rechtstreeks aangemaakt op de backup locatie? Lijkt mij niet logisch.
Hoezo niet logisch ? Het zou niet logisch zijn een bestand dat kan wijzigen tijdens de backup op je source te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhelgers
DukeBox schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:04:
[...]

Hoezo niet logisch ? Het zou niet logisch zijn een bestand dat kan wijzigen tijdens de backup op je source te zetten ;)
Hoe verklaren jullie trouwens dat het bestand de eerste keer bij het maken van de backup op mijn NAS niet werd aangemaakt en nu op mijn SSD wel?

Je zou zeggen dat het dan geen standaard mapje is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Rhelgers schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:17:
Hoe verklaren jullie trouwens dat het bestand de eerste keer bij het maken van de backup op mijn NAS niet werd aangemaakt en nu op mijn SSD wel?
Network target vs local target.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DukeBox schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:04:
[...]

Da's nou juist de gedachte achter VSS, dat wijzigingen die tijdens de backup optreden, toch meegenomen worden in de backup

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:04:
Da's nou juist de gedachte achter VSS, dat wijzigingen die tijdens de backup optreden, toch meegenomen worden in de backup
Nee, op het moment dat de backup start wordt er een view (soort snapshot) op het ntfs volume gemaakt welke juist niet meer verandert tijdens de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DukeBox schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:47:
[...]

Nee, op het moment dat de backup start wordt er een view (soort snapshot) op het ntfs volume gemaakt welke juist niet meer verandert tijdens de backup.
OK, weer een misverstand rechtgezet. Tx

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1