Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij is een medisch dossier "geheim" en kan / zal de komende werkgever hier geen aanspraak op mogen maken; in essentie kan het dus ook niet doorwerken in de mogelijke aanstelling.

Het grote manco is echter wel; als je solliciteert op een baan en daarbij "bewust" zaken verzwijgt die het 100% uitoefenen van de baan in de weg staan, dan heb je wel een redelijk probleem als dat op een gegeven moment aan het licht komt.

Overigens vraag ik me af of beide organisaties niet in elkaars vaarwater / clienten zitten en er (mogelijk) een concurrentie-beding kan spelen wat de uiteindelijke overstap ook nog kan hinderen, nog afgezien van de mentale / fysieke gesteldheid van werknemer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Twee opties:
• ziek en ziek melden (tijdelijke arbeidsongeschiktheid)
• op staande voet ontslag nemen omdat doorwerken een onredelijk zware last vormt

Consequenties zijn er niet behalve dat het geen goede referentie oplevert, maar dat zat er toch al niet echt in afgaande op het verhaal.
MAX3400 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:22:
Volgens mij is een medisch dossier "geheim" en kan / zal de komende werkgever hier geen aanspraak op mogen maken; in essentie kan het dus ook niet doorwerken in de mogelijke aanstelling.

Het grote manco is echter wel; als je solliciteert op een baan en daarbij "bewust" zaken verzwijgt die het 100% uitoefenen van de baan in de weg staan, dan heb je wel een redelijk probleem als dat op een gegeven moment aan het licht komt.

Overigens vraag ik me af of beide organisaties niet in elkaars vaarwater / clienten zitten en er (mogelijk) een concurrentie-beding kan spelen wat de uiteindelijke overstap ook nog kan hinderen, nog afgezien van de mentale / fysieke gesteldheid van werknemer.
Dit gaat om stages en is niet van toepassing.

[ Voor 64% gewijzigd door Rukapul op 02-07-2021 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 10:26

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Wordt in Nederland de duur van de opzeg niet verlengd wanneer ( bij opzeg werknemer) de werknemer ziek valt?
In België wordt de opzegperiode gewoon bevroren tot wanneer de werknemer hervat. Ziek vallen is daarom geen oplossing. Enige optie in België is overeenkomen met de werkgever dat je beiden afziet van de wettelijke opzegperiode.
Je vriendin kan immers wél ziek zijn bij de oude werkgever en opstarten bij de nieuwe. De reden voor afwezigheid bij de oude werkgever kan stressgerelateerd zijn, stress die er niet is bij de nieuwe werkgever.
Er is voldoende rechtspraak ik België die ervoor zorgt dat werkgevers weten dat ze eigenlijk tegen de bierkaai vechten wanneer een werknemer ziek valt in zijn opzeg. Die WG zal bijna altijd vroegtijdig verbreken in onderling akkoord.
Een controle arts gezonden door de oude werkgever kan enkel maar oordelen of je geschikt bent om terug aan het werk te gaan bij de oude werkgever. In dergelijk geval van stress zal géén controle arts zich daaraan wagen.

(ik benadruk, dit is Belgische wetgeving)

Plan van aanpak:
- vragen aan nieuwe werkgever wanneer je kan starten (ten vroegste)
- vragen aan oude werkgever de opzeg te verkorten tot die datum
- gaat de oude werkgever niet akkoord, gewoon ziek leggen en toch starten bij de nieuwe

[ Voor 24% gewijzigd door Joindry op 02-07-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:39
Lijkt mij gewoon voldoende reden voor een ziekmelding.
Doorwerken kan namelijk extra stress en problemen veroorzaken waar ze ook na deze 2 maanden last van kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door LAD93 op 04-07-2021 13:01 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-05 12:37
Een bedrijfsarts zal beoordelen of je vriendin inderdaad 'ziek' is of niet. Zolang je vriendin niet ziek uit dienst gaat, heeft dit geen gevolgen voor haar nieuwe baan (iets met privacy enzo..). Let wel dat de stagebegeleider op school zich bij de nieuwe werkgever niet 'verspreekt'. Ook de stagebegeleider mag niet zomaar iets over haar vorige werkgever vertellen zonder haar toestemming.

Ik lees wél dat zij afgelopen dinsdag heeft opgezegd, dat betekent dat ze woensdag en donderdag twee vervelende werkdagen heeft gehad. Een bedrijfsarts kan dit mogelijk meewegen in het oordeel (al kunnen deze twee dagen ook de spreekwoordelijke druppel zijn geweest).

[ Voor 5% gewijzigd door bernard038 op 02-07-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:17

snmght

imho dan he

@LAD93 nee, in principe geen gevolgen als alle betrokkenen het spel volgens de regels spelen. Daarmee doel ik op dat er nergens een manager, HR collega, wie dan ook zijn mond voorbij praat en je vriendin er negatief op zet bij de nieuwe werkgever.

Maar buiten dat zijn er niet echt risico's. Huidige werkgever zal een ziekuitdienstmelding bij UWV moeten doen maar je vriendin kan zich een dag na einde contract zelf hersteld melden bij UWV.

Grootste zorg zou nu kunnen zijn dat werkgever meent het recht te hebben om de ziekmelding te weigeren zonder tussenkomst bedrijfsarts. Dat gebeurd vaker dan je denkt maar is niet legitiem. Als de huidige werkgever de ziekmelding dus weigert en eist dat je vriendin toch komt werken kunnen jullie eisen dat ze eerst gezien wordt door de bedrijfsarts.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je ziek bent meld je je ziek. Das heel simpel. Is ze ziek?

Zo nee, dan meld je je niet ziek en moet je een andere oplossing zoeken. Heeft ze geen vakantie- of compensatieuren? Mogelijk dat ze die voor haar laatste werkdag nog op kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:54
Kleine onduidelijkheid:
Ze is in dienst voor 24 uur, hoe kan je dan een hoop diensten toegeschoven worden? Extra kun je toch weigeren?

Weet dat je oplossingen wil voor je idee, maar is het niet ook een idee om even door te bikkelen en de eer aan jezelf te houden? Thuiszorg is toch 90-100% bij cliënten, het is dan toch niet alsof de cliënten de boeman zijn? Als je daar bent, kun je je redelijk vrij voelen van de organisatie toch?

Je lijkt nu gehaaid via de regels onder doorwerken uit te willen komen, maar je moet je ook goed bedenken dat organisaties zich soms ook niet aan de regels houden en je kunnen 'naaien' op punten die je niet voorziet en je in hele nare situaties kunt komen. Zeg dan maar eens ' dat mag niet en tweakers zei....' en sleep ze dan maar eens voor de rechter. Is dat de moeite waard?

Je kunt dus 'compleet erdoorheen' op basis van 24 uur in de week heroverwegen vs de mogelijke extra shit die je je op de hals haalt, puur omdat het niet altijd loopt zoals je voorziet.

[ Voor 15% gewijzigd door Furion2000 op 02-07-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Furion2000 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:18:

Weet dat je oplossingen wil voor je idee, maar is het niet ook een idee om even door te bikkelen en de eer aan jezelf te houden?
Lijkt mij een slecht idee als je een burnout hebt. Zo snel mogelijk ziek melden en gaan werken aan je herstel. Blijf vooral in gesprek met je huisarts en mogelijk de arbo-arts die ingeschakeld wordt via het werk.

Nieuw werk zoeken of beginnen zou ik ook pas doen als je hersteld bent. Je nieuwe werkgever heeft er weinig aan als je na 6 maanden alsnog uitvalt.

[ Voor 7% gewijzigd door engessa op 02-07-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
engessa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Lijkt mij een slecht idee als je een burnout hebt. Zo snel mogelijk ziek melden en gaan werken aan je herstel. Blijf vooral in gesprek met je huisarts en mogelijk de arbo-arts die ingeschakeld wordt via het werk.

Nieuw werk zoeken zou ik ook pas doen als je hersteld bent.
Werd vermeld onder het typen. :*)

Dedenk dan dat extra actie en de stress daarvan er ook voor kunnen zorgen dat je je vriendin dat laatste zetje geeft naar burnout. Weeg dat goed af...

Je kunt bijv. ook doorbikkelen qua werk en prive wat meer rust pakken.

En is het echt zo erg, dan snel naar de dokter/bedrijfsarts en die stempel burnout krijgen. Dan ben je rechtmatig ziek.

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 02-07-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:06
Is het niet zo dat ze in haar opleiding nu vakantie heeft? Dus dan vallen die 24 uren werken per week toch goed mee? Ik krijg er altijd een beetje een naar gevoel bij als iemand ontslag indient en zich direct ziek meldt. Dat helpt het hele sociale vangnet niet echt vooruit.
Of ben ik dan van de oude stempel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 12:20

Standeman

Prutser 1e klasse

LAD93 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ze heeft nog wel wat vakantie staan die ze sowieso al op zou nemen. En om heel eerlijk te zijn, in de huidige staat waarin ze nu verkeert zou ik haar niet naar clienten toe sturen. Ik zou wel zeggen dat ze tegen een burnout aan zit (zo niet, al heeft). Dus ja, ze is eigenlijk wel ziek.
Ik zou dan sowieso een bezoek aan de huisarts aanraden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
metteko schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:24:
Of ben ik dan van de oude stempel?
Ja :P We komen uit een pandemie waar vooral in de zorg bovenmenselijk veel en hard is gewerkt om de boel op de rails te houden. Ook in de thuiszorg gebeuren en zijn er hele rare dingen gebeurd. Dat mensen nu uitvallen is niet meer dan logisch en voor iedereen vervelend. Beter worden, een betere werkplek zoeken en dan kun je op den duur gewoon weer volledig aan de slag. Zijn vriendin moet nog een jaar of 40 werken, zou mooi zijn als ze dat op een gezonde manier kan doen. Daar heeft iedereen het meest aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik mag hopen dat ze nu heeft gekozen voor een werkgever met CAO?

Daarnaast, haal de emotie eruit, zet 2 maanden door, kijk naar de toekomst.

/edit
Als je denkt dat het burn-out is, waarom ga je dan vragen of het wel kan tijdens je opzegtermijn :? dan kan die vraag nog geeneens een showstopper zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Vorkie op 02-07-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Vorkie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:27:
Ik mag hopen dat ze nu heeft gekozen voor een werkgever met CAO?

Daarnaast, haal de emotie eruit, zet 2 maanden door, kijk naar de toekomst.
Zeg je dat ook tegen iemand die zijn been gebroken heeft? Even op je tanden bijten en gewoon doorlopen. Kan prima!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Als je tegen een burnout aan zit; naar de huisarts gaan en je ziekmelden. Jezelf de afgrond inwerken moet je nooit doen.

Ik snap het gevoel overigens wel hoor, ik ben bij m'n vorige baan in mijn opzegtermijn ook ziek geweest en ik vond het de moeilijkste ziekmelding die ik ooit gedaan heb. Je voelt je toch soort van schuldig dat je in je opzegtermijn terwijl je zaken moet overdragen niet aanwezig kan zijn.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:06
engessa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Zeg je dat ook tegen iemand die zijn been gebroken heeft? Even op je tanden bijten en gewoon doorlopen. Kan prima!
Als die persoon eerst tot bij de dokter kan lopen wel ja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
engessa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Ga weg met zulke onzin praten.

Hij noemt nu burn-out, later in het topic, dat heeft alle redenen om geeneens ten rade te gaan of je rekening moet houden met werkgevers, je moet rekening houden met je gezondheid en per direct huisarts > ziekmelding > arbo en nieuwe werkgever informeren.

Je gezondheid en dan met name burn-outs, gaan voor werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
LAD93 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Ik snap je punt - het gaat erom dat ze dus al maanden op haar tenen liep en vanwege haar beoordeling wilde ze haar ontslag niet indienen (negatieve beoordeling = nog een jaar langer door studeren). Nu is dat achter de rug en heeft ze haar ontslag ingediend. Vervolgens is ze mentaal volledig gecrasht.

En ja, ze is inderdaad veel bij clienten - het punt is dat er totaal niet gecommuniceerd wordt. Diensten die ineens in haar planning/rooster staan ("want je bent beschikbaar, dus kunnen we dat doen"), wijken waar ze ineens heen moet die voor haar veel verder fietsen zijn terwijl er anderen zijn die een auto hebben etc.

Ander voorbeeld wat voor mij betreft exemplarisch is voor haar werkgever: Ze dient afgelopen dinsdag haar ontslag in -> een response vanuit de organisatie. Woensdag einde dag een whatsapp bericht van de eigenaresse: "Kan ik je even bellen? Ik ben geschrokken van je mail". Tijdens het gesprek gaf de eigenaresse aan dat ze naar school gebeld heeft om te zeggen dat ze haar inderdaad niet goed begeleid hebben (WTF?). Waarom zou je eerst naar school bellen en niet gewoon eerst je werknemer benaderen over de reden van opzegging?
toon volledige bericht
Ik begrijp de gevoelens van onrecht, stress en bijna pesterijen die je krijgt van een bedrijf waarbij je weg gaat (zelf ook eens meegemaakt).

De crux blijft alleen je wilt je nu voor wss minder dan 2 maanden van alles op de hals halen wat extra stress oplevert. Volgens de regels dat wel, maar regels worden gebroken door bedrijven en dan een punt. Je kunt je hiermee in de vingers snijden.

Ik opteer alleen voor jou steun aan haar om door te zetten en de eer aan jezelf houden, zodat je je niet nog meer shit op de hals haalt.

Je kunt bijv. elke avond een wandeling maken waar ze even kan klagen tegen jou en jij je mond houdt en gewoon luistert. Je kunt een keer mee fietsen of een elektrische fiets van een kennis even lenen. Steun op die manier. Positief blijven en helpen op die manier.

Kijk als je zeker weet dat het een burnout is moet je dat traject in gaan, maar omdat je dat niet in je eerste post noemt, dan is dat nog niet zo klinkklaar? Dat moeten jullie zelf beoordelen, een bezoekje aan de dokter is nooit weg.

Succes de komende tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Furion2000 op 02-07-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:22
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en hij gaf aan dat ik rust nodig had. Zijn advies was dan ook meld je ziek (ik had depressieve klachten) en meld je op je laatste werkdag weer beter. Dan heeft dit geen consequenties.

Ik heb mezelf niet ziekgemeld en ben gewoon blijven werken omdat ik mezelf niet ziek genoeg vond om me ziek te melden. En ondanks de slechte verstandhouding tussen mijn werkgever en mij wou ik mijn collega's niet met extra werk opzadelen.

Dus je vriendin moet ook doen waar zij zich goed bij voelt. Ik kan me voorstellen dat als ze het overlijden van de cliënt niet goed heeft kunnen verwerken ze ook niet in staat is om te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:12
De situatie, reactie van werkgever, en dynamiek tussen werkgever/werknemer/team komt me bekend voor met de perikelen die mijn vrouw de afgelopen drie jaar heeft gehad.
Ik kan je geen advies geven wat betreft het ziek melden, en of dat gevolgen kan hebben voor de studie. (verwacht het niet)
Wel wil ik meegeven dat als ze blijft werken in de (thuis)zorg, ze best wat haren op de tanden mag hebben/krijgen naar de werkgever/team toe, en gewoon een grens moet trekken. Onze ervaring is dat de dynamiek in zo'n team best giftig kan zijn, en dat er veel druk uitgeoefend kan worden op de werknemer onder het mom van "het welzijn van de client" of "anders moet je team zo veel harder werken".

Mijn mening wat betreft het werk, ZONDER de gevolgen van de studie in ogenschouw te nemen: meld je ziek, en laat het ze maar uitzoeken, kies voor jezelf.
Of anders, doe het minimale wat nodig is om geen (juridisch) gezeik te krijgen.
Ik heb de laatste jaren een flinke dosis "fuck you" ontwikkeld tegen de slavendrijverij en het kattige gedrag van mijn vrouw's thuiszorg werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:51

Agent47

I always close my contracts.

Ziek is ziek, geen discussie. Ze komen echt niet met een thermometer aan de deur om die even bij je vriendin naar binnen te stoppen om te controleren hoor.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
boxlessness schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:45:
Wel wil ik meegeven dat als ze blijft werken in de (thuis)zorg, ze best wat haren op de tanden mag hebben/krijgen naar de werkgever/team toe, en gewoon een grens moet trekken. Onze ervaring is dat de dynamiek in zo'n team best giftig kan zijn, en dat er veel druk uitgeoefend kan worden op de werknemer onder het mom van "het welzijn van de client" of "anders moet je team zo veel harder werken".

Ik heb de laatste jaren een flinke dosis "fuck you" ontwikkeld tegen de slavendrijverij en het kattige gedrag van mijn vrouw's thuiszorg werkgever.
Ik herken dit dan weer vanuit het ziekenhuis. Vooral dat kattige onder collega's vond ik stuitend toen ik dat hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door LAD93 op 04-07-2021 13:04 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:12
metteko schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Als die persoon eerst tot bij de dokter kan lopen wel ja...
Ik heb een halve week met een gebroken voet gelopen voordat ik eens naar de huisarts ging. Was echt geen pretje. Ben vervolgens gewoon netjes ziekgemeld bij de werkgever i.v.m. vervoer en door een collega opgehaald. Vind ik nogal een slechte opmerking van je.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• bernard038
ik wil niets afdoen aan de klachten van de vriendin van TS (nee écht niet!), maar wél een kleine nuance aanbrengen. In dit en andere topics wordt, als men in een vervelende situatie met de werkgever zit, een ziekmelding nog al eens genoemd als mogelijkheid om tot rust te komen.

Let op, er zit een verschil tussen ziek zijn en het zát zijn. Dat zijn twee verschillende dingen. Je kan een k#tsituatie op je werk hebben, in het pak genaaid worden door werkgever, leidinggevenden en / of collega's, maar dat betekent niet dat je ziek bent. Je kan het ook meer dan zat zijn.

Verder, een burn out wordt te pas en te onpas (door omstanders) gebruikt als verklaring voor dat k#tgevoel dat je hebt als je, terecht, stevig baalt van je werkt. Echter, je kan pas van een burnout spreken als je minstens een half jaar klachten hebt (dankje thuisarts.nl). Vaak weten 'we' niet wat er speelt en hoelang dit al speelt.

Dit is geen pleidooi om maar door te blijven werken in een toxische omgeving, helemaal niet. Maar laten 'wij' wel, met de beperkte informatie die we hebben, uitkijken met termen als 'burn out' of 'depressie'. En nogmaals, hiermee wil ik de situatie waarin de vriendin van TS zit niet vergoeilijken of 'kleiner' maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Agent47 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:46:
Ziek is ziek, geen discussie. Ze komen echt niet met een thermometer aan de deur om die even bij je vriendin naar binnen te stoppen om te controleren hoor.
De thermometer niet nee, maar een huisbezoek/belletje van een verzuimdienst of op bezoek worden geroepen bij een arbo arts kan gewoon hoor.

Maar zo te lezen heeft vriendin van TS iemand dood aangetroffen tijdens haar werk, speelt hier niet een gevalletje niet goed op gepakte traumaverwerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Barrycade schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:17:
[...]

De thermometer niet nee, maar een huisbezoek/belletje van een verzuimdienst of op bezoek worden geroepen bij een arbo arts kan gewoon hoor.

Maar zo te lezen heeft vriendin van TS iemand dood aangetroffen tijdens haar werk, speelt hier niet een gevalletje niet goed op gepakte traumaverwerking?
Ik denk dat werkgever inderdaad hier wel wat te verwijten valt. Maar vij een verloop van 3 van de 8 in een jaar, had ik eerlijk gezegd ook geen al te hoge hoop gehad op "goed werkgeverschap". Als dat er was, dan vloog het personeel niet de deur uit. :)

Laat de huisarts eerst maar eens vertellen wat hij ervan vindt. Als ze er écht doorheen zit en tijd nodig heeft om de ervaring van het vinden van een overleden client zonder enige nazorg te verwerken, dan zal de huisarts daar waarschijnlijk wel in meegaan. Dan gewoon ziekmelden en verder "go with the flow", maar op jouw tempo. Willen ze haar dan naar een bedrijfsarts of arbo-arts sturen, dan ga je daar gewoon heen. Uitgangspunt voor jou is dat je ziek bent en dat dit bevestigd is door de huisarts. Ik zou ook zeker bij de bedrijfsarts / arbo-arts uitgebreid uit de doeken doen hoe heftig het was toen je een overleden client aantrof en de werkgever niet thuis gaf.... (misschien zijn er nog andere heftige dingen gebeurd waarbij de werkgever niet thuis gaf). Met een beetje mazzel stuurt de huisarts je door naar een psycholoog o.i.d. om hieraan te werken. Dan krijg je die 2 maanden makkelijk vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 10:15
Een burn out of signalen daar toe nooit onderschatten! Mijn schoonpa heeft jaren te hard, te veel en de laatste paar jaren met nogal wat gezeik gewerkt en is nu al uit de running sinds januari. En niet januari 2021, maar 2020. En hij kan op dit moment nog niet eens de energie opbrengen om een uur naar familie te rijden, daar gezellig te doen, en dan terug te rijden.

Dus: zo'n volle kop dat je je er echt niet goed bij voelt? Ziek melden en naar de huisarts. Misschien is 2 weken rust genoeg, misschien niet. Maar door blijven gaan tot het gaatje kan jaren doffe ellende betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Mijn advies: huisarts -> ziekmelden. Er is al toekomstperspectief, WG hoeven jullie niks mee meer. Zinloos om meer energie dan noodzakelijk aan de situatie te besteden.

Wat @Anoniem: 39993 terecht zegt: als je verhaal klopt gaat de huisarts daar ook in mee.

Beter zorgt je vriendin dat ze haar energie in herstel stop zodat ze over 2 maanden een frisse nieuwe start kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
LAD93 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:50:
Laten we het erop houden dat ik verwacht dat de eigenaresse vanavond nog op de stoep staat als mijn vriendin zich straks ziek meldt. Ben heel benieuwd.
Die kan je gewoon retour sturen hoor, je bent echt niet verplicht om de deur open te doen voor een werkgever en al helemaal niet verplicht om die te woord te staan bij ziekte.

Na een week ziekmelding zal het bij de bedrijfsarts gemeld worden, en in of na de tweede week ziek zijn zal er een uitnodiging volgen voor een gesprek. Wat er tijdens dat gesprek met de arts gedeeld wordt mag niet door de arts met de eigenaar van het bedrijf worden besproken. M.a.w. je bent als werknemer nooit verplicht om details over je ziek zijn te melden aan je leidinggevenden, daar is de bedrijfsarts voor die beroepsgeheim heeft.

Als er ergens nog twijfel is over of er sprake is van oververmoeidheid, dreigende burnout of impact van het niet verwerken van een gestorven client dan zou ik hiervoor eerst naar de huisarts gaan voordat je je ziek gaat melden. De huisarts herkent de signalen waarschijnlijk een stuk beter en zal je een goed advies geven.

Nog één tip voor het gesprek met de huisarts; er is best kans dat je vriendin goede en slechte dagen heeft. Wees eerlijk tegen de huisarts, maar maak de situatie niet mooier dan 'ie is door de goede dagen te beschrijven, beschrijf juist de slechte dagen want die geven vaak een beter beeld van hoe je er echt voor staat.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

LAD93 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Ander voorbeeld wat voor mij betreft exemplarisch is voor haar werkgever: Ze dient afgelopen dinsdag haar ontslag in -> geen response vanuit de organisatie. Woensdag einde dag een whatsapp bericht van de eigenaresse: "Kan ik je even bellen? Ik ben geschrokken van je mail". Tijdens het gesprek gaf de eigenaresse aan dat ze naar school gebeld heeft om te zeggen dat ze haar inderdaad niet goed begeleid hebben (WTF?). Waarom zou je eerst naar school bellen en niet gewoon eerst je werknemer benaderen over de reden van opzegging?
De werkgever zal de relatie met de school goed houden om in de toekomst meer medewerkers via de school te kunnen werven. Maar de volgorde is inderdaad wat vreemd: lijkt mij dat ze beter eerst met je vriendin had kunnen bellen en pas daarna de school. Zegt in ieder geval iets over de prioriteiten van de eigenaresse, en niet veel goeds.

Als de Arbodienst belt of mailt voor een afspraak: altijd aan meewerken. Daar ben je toe verplicht (dacht ik, maar IANAL). Tegelijkertijd: toen ik met een halve burnout thuis zat riep de arbo-arts vrolijk tegen me dat ik de volgende dag gewoon weer aan het werk moest gaan. Ik heb hem verteld dat we dat nog wel eens zouden zien en ik aan het werk zou gaan als ik mezelf ertoe in staat achtte. Dus ben ik een week later voor halve dagen begonnen, en 3 weken later weer full time. Niks meer van gehoord. Dus arbo-artsen zijn belangrijk, maar hou er rekening mee wie hun rekening betaalt (hint: niet jij!).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 15:16

Stel dat je nu weet dat je zwanger bent, zeg 3 weken. Dit hoef je volgens mij niet te melden tijdens de sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Laatst online: 02-05 16:52
Mijn vrouw is sinds twee dagen weer aan 't werk na een soortgelijke situatie meegemaakt te hebben. Ziekmelding binnen opzegtermijn an sich is geen probleem.
Wel is de kans aanwezig dat een bedrijfsarts wordt ingeschakeld, die met jouw vriendin gaat kijken waar de ziekmelding vandaan komt. Daaruit kan voortvloeien dat geacht wordt weer aan het werk te gaan of te reïntegreren. Daar dien je dan wel aan mee te werken. In het geval van mijn vrouw werd geadviseerd rust te houden (overspannen door krankzinnige directie) en zo de opzegtermijn uit te zitten; haar oprecht niet gelogen situatie werd erkend.

Wel is het zo dat er een mogelijkheid bestaat dat je vriendin dan ziek uitdienst wordt gemeld bij het UWV. Het directe gevolg is dat je dan de aankomende 6 maanden na uitdiensttreding je recht verspeeld op uitkeringen mocht je werkloos raken. Dat is te voorkomen door je voortijdig weer beter te melden, maar ook dan kan een bedrijfsarts een ander besluit nemen. Mocht ook daar niets uit voortkomen, dan kost het je verder (on)betaald verlof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Chorro schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:40:
Wel is het zo dat er een mogelijkheid bestaat dat je vriendin dan ziek uitdienst wordt gemeld bij het UWV. Het directe gevolg is dat je dan de aankomende 6 maanden na uitdiensttreding je recht verspeeld op uitkeringen mocht je werkloos raken.
Bij mijn weten is dit niet het geval, hoe kom je aan deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Laatst online: 02-05 16:52
snmght schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:44:
[...]

Bij mijn weten is dit niet het geval, hoe kom je aan deze informatie?
Dat is wat het juridisch loket heeft aangegeven deze week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Chorro schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Dat is wat het juridisch loket heeft aangegeven deze week
Ik waag het te betwijfelen. Ga je ziek uit dienst dan kom je in aanmerking voor een Ziektewetuitkering. Zou je daarna herstellen dan kom je (mits aan de reguliere eisen voldaan) in aanmerking voor een WW-uitkering, zie daarvoor ook:
WW-uitkering aanvragen als mijn Ziektewet-uitkering stopt
U kunt na uw Ziektewet-uitkering opnieuw een WW-uitkering aanvragen als:
• u een WW-uitkering ontving voordat u een Ziektewet-uitkering kreeg;
• de maximale duur van uw WW-uitkering op dat moment nog niet is bereikt;
u na uw Ziektewet-uitkering nog geen werk heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
LAD93 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:37:
@bernard038 - ik ben het met je eens dat er zeker een nuance in zit - ik pretendeer ook zeker niet op de arts zijn/haar stoel te zitten, maar dit speelt echt al een aantal maanden waarbij nu de bom is gebarsten. Een k#tgevoel is er zeker, maar het feit dat ze amper eet en slaapt omdat ze vanavond weer een avonddienst heeft en tot en met woensdag elke dag moet werken (wat haar tevens weer opgedragen is) is voor mij nu toch wel een reden om aan de bel te trekken.
Dan is het alleen maar goed om naar de huisarts te gaan en dit met hem / haar te bespreken. Let wel, het is de bedrijfsarts die bepaalt of je 'kan' werken, niét de huisarts(!)

Verder, mocht haar werkgever, onverwacht, op de stoep staan na een eventuele ziekmelding (...en niet alleen met een fruitschaal en bemoedigende woorden..) en stelt je vriendin dit niet op prijs, is het niet onverstandig om dit direct nadat WG 'afgedropen' is, dit per mail aan de werkgever te melden. Mailtje meenemen naar de bedrijfsarts.
Chorro schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:40:
Wel is het zo dat er een mogelijkheid bestaat dat je vriendin dan ziek uitdienst wordt gemeld bij het UWV. Het directe gevolg is dat je dan de aankomende 6 maanden na uitdiensttreding je recht verspeeld op uitkeringen mocht je werkloos raken. Dat is te voorkomen door je voortijdig weer beter te melden, maar ook dan kan een bedrijfsarts een ander besluit nemen. Mocht ook daar niets uit voortkomen, dan kost het je verder (on)betaald verlof.
Vriendin van TS kan zich (als ze dan nog ziek is) de laatste dag van het dienstverband ook weer beter melden, dan gaat zij niet ziek uit dienst. Ik begrijp dat zij nog wat vrije dagen heeft, als deze toegekend zijn, kan werkgever haar niet zomaar oproepen voor werk.
Pietervs schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:34:
[...]
Als de Arbodienst belt of mailt voor een afspraak: altijd aan meewerken. Daar ben je toe verplicht (dacht ik, maar IANAL).
Ja, daar ben je toe verplicht. Niet meewerken met de bedrijfsarts opent een doos van Pandora, gevuld met stokken waar de werkgever mee kan gaan slaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

LAD93 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:24:
Kleine update - vriendin komt net terug van de huisarts welke haar met klem heeft aangeraden zich ziek te melden.

De werkgever is ook op de hoogte gebracht waarbij er van alles tevoorschijn werd gehaald. “Waarom?”, “heb je een verklaring van de huisarts?”, “straks krijgen er cliënten geen zorg” en “ja zoals je weet hebben we mensen tekort dus in het ergste geval kunnen er mensen niet met vakantie”. Maar werkgever vond niet dat zij het in haar schoenen schoof…

Geen bord maar een betonnen bunker voor dr hoofd…
God o god wat walgelijk. Sorry dat ik het zeg; maar de dingen waarmee geschermt wordt door werkgever zijn tenenkrommend zo erg. Niets van aantrekken. Bij twijfel mag de bedrijfsarts uitspraak doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bernard038
Kleine update - vriendin komt net terug van de huisarts welke haar met klem heeft aangeraden zich ziek te melden.

De werkgever is ook op de hoogte gebracht waarbij er van alles tevoorschijn werd gehaald. “Waarom?”, “heb je een verklaring van de huisarts?”, “straks krijgen er cliënten geen zorg” en “ja zoals je weet hebben we mensen tekort dus in het ergste geval kunnen er mensen niet met vakantie”. Maar werkgever vond niet dat zij het in haar schoenen schoof…

Let op! Werkgever mág niet om een verklaring van de huisarts vragen(!) Als WG wil dat je vriendin door een arts gezien wordt, moet zij de bedrijfsarts inschakelen. Dit kan je vriendin natuurlijk ook doen, ze kan via de werkgever een gesprek met de bedrijfsarts maken. WG mag dit niet weigeren.

Dít is wel het moment om zélf ook een dossier aan te leggen, bevestig de inhoud van (telefoon)gesprekken per mail, schrijf direct op wat er besproken wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
snmght schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:29:
[...]

God o god wat walgelijk. Sorry dat ik het zeg; maar de dingen waarmee geschermt wordt door werkgever zijn tenenkrommend zo erg. Niets van aantrekken. Bij twijfel mag de bedrijfsarts uitspraak doen.
Van 2 kanten blijven bekijken. Ja het komt tenenkrommend slecht over, maar verplaats je eens in de schoenen van zo'n manager. Slechte managers waren vaak goede werknemers, anders werden ze geen manager, maar niemand die ze dan gaat zeggen dat dat te hoog gegrepen is (Peter principle). Mensen met te weinig people skills gaan dan als snel over op agressie, slachtofferrol, schuldgevoel. Beetje de basis kindergarten dingetjes.

Puur ook omdat het, met alle respect, soms net kinderen zijn waarmee je werkt. Volwassenen die zich als kinderen gedragen en de regels gebruiken om te slacken. Ik had het als planner en als je elke dag een paar sad stories hoort raak je ongevoelig voor de verhaaltjes en denk je aan je eigen planning die in de soep loopt.

Dit natuurlijk terzijde van het verhaal van TS, maar ik kan ondanks het tekort aan people skills van de manager wel wat begrip opleveren. Beste stuurlui zitten op tweakers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik hoop dat de huisarts haar ook kon helpen als het inderdaad een overspannenheid of traumaverwerking is.
Dus even aangenomen dat de huisarts dit op basis van de symptomen van je vriendin aanraadt is het wel handig om je te verdiepen in de technische afhandeling van dit "feest". Dus vooral wat als je vriendin niet beter is na 2 maanden etc.

Aangezien je vriendin rechtstreeks met de eigenaresse spreekt lijkt het een klein bedrijfje, nu staan die op basis van vele andere "ruzies met werkgever" topics nu niet erg ver qua wettelijke kennis. Dus ik schat in dat het vervolg ook niet helemaal stressloos gaat verlopen.

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Op zich is dat goed nieuws dat huidige WG de ARBO dienst in wil schakelen, voorkomt het amateuristisch gedoe wat je wel eens voorbij ziet komen.

Aangezien je vriendin langer dan 6 maar korter dan 10 weken nog in dienst is moet WG een verkort reïntegratie plan opstellen. Als ze dat niet doen hebben ze kans dat als je vriendin nog ziek is bij uit dienst treden het UWV verhaal komt halen.

Dus snap de haast wel vanuit WG, want die heeft ook wel door dat je vriendin geen zin heeft/nog terug komt. Als ARBO dienst inschat dat ze binnen 3 maanden weer helemaal beter is hoeft de WG geen reïntegratie op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
LAD93 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:19:
@Barrycade precies - ik moedig het ook alleen maar aan. Ondertussen zijn mijn vriendin en ik bezig met een lijst met dingen die niet door de beugel konden / waar ze veel last van heeft gehad. Niet perse als bewijs (omdat sommige dingen niet meer bewezen kunnen worden), maar vooral als verhaal naar de arts toe mocht hij/zij vragen wat er allemaal voorgevallen is.
Dat is altijd een goed plan en zorgen dat iemand meegaat. Als de arboarts in ieder geval rust kan geven dan scheelt dat al een hoop. Ik vermoed wel dat hij scherp gaat kijken of ze ook ziek uit dienst moet, kan best zijn dat er dan nog een afspraak op korte termijn komt.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
Furion2000 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Van 2 kanten blijven bekijken. Ja het komt tenenkrommend slecht over, maar verplaats je eens in de schoenen van zo'n manager. Slechte managers waren vaak goede werknemers, anders werden ze geen manager, maar niemand die ze dan gaat zeggen dat dat te hoog gegrepen is (Peter principle). Mensen met te weinig people skills gaan dan als snel over op agressie, slachtofferrol, schuldgevoel. Beetje de basis kindergarten dingetjes.

Puur ook omdat het, met alle respect, soms net kinderen zijn waarmee je werkt. Volwassenen die zich als kinderen gedragen en de regels gebruiken om te slacken. Ik had het als planner en als je elke dag een paar sad stories hoort raak je ongevoelig voor de verhaaltjes en denk je aan je eigen planning die in de soep loopt.

Dit natuurlijk terzijde van het verhaal van TS, maar ik kan ondanks het tekort aan people skills van de manager wel wat begrip opleveren. Beste stuurlui zitten op tweakers :D
Waar een werknemer over een steiger loopt, loopt een werkgever over een heel dun koordje, maar je moet je wel aan de regelen der kunst houden. Naar een verklaring van een huisarts vragen, dat mag niet en dat hoort een werkgever te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

bernard038 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Waar een werknemer over een steiger loopt, loopt een werkgever over een heel dun koordje, maar je moet je wel aan de regelen der kunst houden. Naar een verklaring van een huisarts vragen, dat mag niet en dat hoort een werkgever te weten.
Nee de aard van het verzuim niet, wel naar de vermoedelijke duur van het verzuim en of het werkgerelateerd is. Dus inderdaad dat dunne lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Barrycade schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:34:
[...]
Nee de aard van het verzuim niet, wel naar de vermoedelijke duur van het verzuim en of het werkgerelateerd is. Dus inderdaad dat dunne lijntje.
Een huisarts mag geen uitspraken doen over de duur van het verzuim, over hoelang iemand arbeidsongeschikt is. Dat is het domein van de bedrijfsarts. We hebben juist de bedrijfsarts uitgevonden om de huisarts niet in een vervelende situatie te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bij mij ging het er over of je de werknemer naar de verwachte duur van verzuim mag vragen.

Als TS zijn vriendin aangeeft: ben naar de huisarts geweest en die zegt dat ik ziek ben, dan is de vervolgvraag zo gemaakt (wellicht onterecht): Oh en hoe lang verwacht hij dat je ziek bent....

Maar hé als JIJ de bedrijfarts hebt uitgevonden weet je het zeker beter dan ik. Want ik ben zelf nog nooit bij de bedrijfsarts geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vind ziek melden altijd zo’n zwaktebod. Stap of per direct op, of probeer tot een overeenkomst te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 02-05 16:27
MaZo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:53:
Ik vind ziek melden altijd zo’n zwaktebod. Stap of per direct op, of probeer tot een overeenkomst te komen.
Prijs jezelf gelukkig dat je nog nooit ziek bent geworden van een slechte behandeling op werk/door werkgever. Psychosomatische ziekte is absoluut een echte ziekte.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 02-07-2021 15:55 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
LAD93 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Dat mag je vinden, uiteraard. Mijn vriendin heeft al langere tijd geprobeerd de dialoog aan te gaan maar er werd geen begrip getoond.
Dan stapt ze toch per direct op en gaat ze lekker ergens verder waar ze hopelijk wel happy is. Ziek melden is geen oplossing voor het niet blij zijn met je werkgever, zeker niet als je jong bent en er genoeg andere werkgevers om je staan te springen. Bovendien zal het ziek melden alleen maar meer stress met zich meebrengen.

[ Voor 14% gewijzigd door MaZo op 02-07-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00

dragonhaertt

@_'.'

MaZo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:56:
[...]
Dan stapt ze toch per direct op en gaat ze lekker ergens verder waar ze hopelijk wel happy is. Ziek melden is geen oplossing voor het niet blij zijn met je werkgever, zeker niet als je jong bent en er genoeg andere werkgevers om je staan te springen.
En wie gaat dat gat opvangen? Die verantwoordelijkheid ligt echt bij de werkgever.

Je mag het er best niet mee eens zijn, maar je hoeft geen waardeoordeel uit te spreken over iemands keuzes. Het is blijkbaar een onwerkbare situatie geworden met mentale en fysieke gevolgen.

Jij hoeft en kan niet inschatten hoe zwaar dat voelt voor die persoon. Daar hebben we een (bedrijfs)arts voor.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 20:02
[...]
Dan stapt ze toch per direct op en gaat ze lekker ergens verder waar ze hopelijk wel happy is. Ziek melden is geen oplossing voor het niet blij zijn met je werkgever, zeker niet als je jong bent en er genoeg andere werkgevers om je staan te springen. Bovendien zal het ziek melden alleen maar meer stress met zich meebrengen.
Je kan niet direct ontslag nemen als je een opzeg termijn hebt, en eerder opzeggen was bijna onmogelijk omdat ze afhankelijk was van het bedrijf voor een stage beoordeling. Ik begrijp de keuze om het uit te zitten tot de stage rond was helemaal.

Meeste werkgevers zullen afzien van de minimale termijn, omdat er veel bedrijfsrisico zit aan ontevreden medewerkers te dwingen tot werken, maar met een werkgever zoals deze zou ik daar ook niet vanuit gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakwortel op 02-07-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
MaZo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:53:
[...]
Per direct bij een werkgever weggaan kan niet, er bestaat niet zoiets als 'op staande voet ontslag nemen'. Op het moment dat de bedrijfsarts van mening is dat de vriendin van TS ziek is, dan is ze ziek. Dan kan je dat een zwaktebod vinden of volledig terecht, dat doet er niet toe. De bedrijfsarts heeft hierin het laatste woord. En het ziet er naar uit dat de vriendin van TS snel bij de bedrijfsarts op de koffie mag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
bernard038 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:08:
De bedrijfsarts heeft hierin het laatste woord. En het ziet er naar uit dat de vriendin van TS snel bij de bedrijfsarts op de koffie mag.
Let wel dat de bedrijfsarts (afhankelijk van hoe professioneel die is....) het niet meteen op een arbeidsconflict gooit (zie ook: STECR werkwijze).

Laat de vriendin van TS dus niet meteen razen over wat een heks de werkgever is, maar hou het op de medische klachten en laat de bedrijfsarts zonodig overleggen met de huisarts. De inschatting zal vermoedelijk zijn (afgaande op het verhaal van TS) dat er én een arbeidsconflict is, én een gegronde ziekmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Barrycade schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:50:
Bij mij ging het er over of je de werknemer naar de verwachte duur van verzuim mag vragen.

Als TS zijn vriendin aangeeft: ben naar de huisarts geweest en die zegt dat ik ziek ben, dan is de vervolgvraag zo gemaakt (wellicht onterecht): Oh en hoe lang verwacht hij dat je ziek bent....

Maar hé als JIJ de bedrijfarts hebt uitgevonden weet je het zeker beter dan ik. Want ik ben zelf nog nooit bij de bedrijfsarts geweest ;)
Nee, ik bedoelde het iets anders. Een huisarts kan wel inschatten hoe lang je 'onder de pannen' bent met een bepaalde kwaal, maar het is de bedrijfsarts die beoordeelt wanneer je mogelijk weer (aangepast) werk kan doen. Dat lijkt lijkt een detail maar is niet onbelangrijk ;) . Natuurlijk mag de vraag van de werkgever "hoe lang denk je dat je met dit buikgriepje thuiszit?" wel 'gewoon' gesteld worden door de werkgever.

...overigens dacht ik dat JIJ de bedrijfsarts had uitgevonden?? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
bernard038 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:08:
[...]

[...]

Per direct bij een werkgever weggaan kan niet, er bestaat niet zoiets als 'op staande voet ontslag nemen'. Op het moment dat de bedrijfsarts van mening is dat de vriendin van TS ziek is, dan is ze ziek. Dan kan je dat een zwaktebod vinden of volledig terecht, dat doet er niet toe. De bedrijfsarts heeft hierin het laatste woord. En het ziet er naar uit dat de vriendin van TS snel bij de bedrijfsarts op de koffie mag.
Als jij zegt dat je er doorheen zit en per direct weg wilt dan weet de werkgever ook wel hoe laat het is. Voor werkgever betekent dit iemand per direct weg, of door ziekteverzuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
MaZo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:57:
[...]
Als jij zegt dat je er doorheen zit en per direct weg wilt dan weet de werkgever ook wel hoe laat het is. Voor werkgever betekent dit iemand per direct weg, of door ziekteverzuim.
Dat is meestal waar, maar in dit geval lijkt de werkgever hier toch anders over te denken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
bernard038 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Je hebt het hier en hierna steeds over 'mogen'. Je weet het klaarblijkelijk best tot in de detail en dat vind ik knap. Er bestaat alleen ook nog zoiets als de 'praktijk' en 'realiteit'.

Ik haalde het al aan in een eerdere reactie, wat als de werkgever iets doet wat niet mag? Moet je dan gaan roepen 'because tweakers saids so' en direct gaan rechten? Nu is dat extreem natuurlijk, maar de werkgever heeft vaak de langste adem, trekt vaak aan het langste eind en vaak trekt de werknemer pas aan het langste eind door heel veel pijn en moeite te stoppen in het hele proces. Alle regeltjes goed kennen, alles goed documenteren, gesprekken opnemen en de hele reutemeteut.

Ik geef je helemaal gelijk en de werknemer heeft soms ook gewoon gelijk. De reacties van dit en dat mag niet gaven mij wel het gevoel van zo'n Karen die stennis staat te schoppen met dit en dat recht en vast gelijk heeft, maar toch gewoon het politiebusje in gaat >:)

Soms heb je gelijk, maar krijg je niet (gemakkelijk) je gelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bernard038
Furion2000 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:34:
[...]

Je hebt het hier en hierna steeds over 'mogen'. Je weet het klaarblijkelijk best tot in de detail en dat vind ik knap. Er bestaat alleen ook nog zoiets als de 'praktijk' en 'realiteit'.

Ik haalde het al aan in een eerdere reactie, wat als de werkgever iets doet wat niet mag? Moet je dan gaan roepen 'because tweakers saids so' en direct gaan rechten? Nu is dat extreem natuurlijk, maar de werkgever heeft vaak de langste adem, trekt vaak aan het langste eind en vaak trekt de werknemer pas aan het langste eind door heel veel pijn en moeite te stoppen in het hele proces. Alle regeltjes goed kennen, alles goed documenteren, gesprekken opnemen en de hele reutemeteut.

Ik geef je helemaal gelijk en de werknemer heeft soms ook gewoon gelijk. De reacties van dit en dat mag niet gaven mij wel het gevoel van zo'n Karen die stennis staat te schoppen met dit en dat recht en vast gelijk heeft, maar toch gewoon het politiebusje in gaat >:)

Soms heb je gelijk, maar krijg je niet (gemakkelijk) je gelijk.
toon volledige bericht
Ik ben zelf werkgever en ben mij van een aantal zaken meer dan bewust. Waaronder het soms reëele, soms vermeende machtsverschil tussen werkgever en werknemer. Daarom zijn er voor werknemers een aantal beschermingsconstructies (de steiger en het koord).

Ik ben van mening dat zowel werkgever als werknemer zich aan de 'spelregels' moeten houden. Werknemer meldt zich niet ziek als er eigenlijk iets anders aan de hand is. Werkgever gaat geen zieke medewerker onder druk zetten.
...Maar ik weet ook wel dat er zowel werknemers als werkgevers zijn die er een potje van maken, ik baal in gelijke mate van beiden....

[ Voor 4% gewijzigd door bernard038 op 02-07-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keut
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10-2024
De vraag die bij mij opkomt is: wanneer je vriendin haar nieuwe contract ingaat, schat ze zichzelf dan in staat om per direct te gaan werken?

Laten we wel wezen, de druk op de zorg is momenteel hoog. Dat er werkopdrachten worden gegeven is hier een gevolg van. De vraag is nu of deze werkopdrachten ook evenredig worden verdeeld onder de verschillende collega’s. Daarnaast ook de vraag of de werkgever zichzelf aantoonbaar inspant om de druk op het personeel te verminderen.
Zorg is in Nederland een groot goed. Hierin zullen de mensen die deze werkzaamheden uitvoeren zo nu en dan even op hun tandvlees moeten bijten.
Hoewel vriendin van TS advies heeft gekregen om
ziek te melden, zou het ook mooi zijn om de situatie vanuit klantperspectief te benaderen.
Mogelijk is gedeeltelijk ziek (reintergratieplan) een mooi middel om de laatste twee maanden toch je werk zinvol in te vullen, jezelf recht aan te doen en je (toekomstig voormalige) organisatie daarmee ook te ontlasten in hun personeelstekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
@LAD93 , hoe gaat 't ondertussen met je vriendin? ze heeft zich nog steeds ziek gemeld?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
Fijn dat de verzuimcontrole zo vloeiend verliep. Laat haar maar goed rust nemen en eventueel, als zijzelf én de huisarts dat ook goed idee vinden, wat behandeling zodat ze sterker én fris met haar nieuwe job begint!

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:36
Zeker niet zonde. Nu weet de werkgever dat er iemand echt ziek is, dus wantrouwen is weggenomen hierdoor. Dat is het geld echt wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Members only:

per aspera ad astra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
Nu ja, het netto effect van deze controle is dat de controleur heeft geconstateerd dat je vriendin ziek is en dat haar (binnenkort ex-) werkgever een rekening krijgt. Liever dit dan het tegenovergestelde, toch? Misschien een idee om opnames van eventuele binnenkomende telefoontjes te maken én alvast screenshots van WhatsApp verkeer te maken. Het zou mij niets verbazen als sit muisje nog een staartje krijgt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:28
Ik kan je vriendin alleen maar aanraden zich ziek te melden. Je geeft zeer helder en duidelijk aan dat haar situatie onwerkbaar is en de burn-out al met één been binnen staat.

Je vriendin is in arbeidsrechtjargon situatief arbeidsongeschikt: ze is nu nog niet volledig ziek, maar de situatie is onwerkbaar geworden door de verpeste relatie.

Ze kan zich daarom gewoon ziekmelden. Ze zal dan inderdaad na verloop van tijd worden opgeroepen door de bedrijfsarts. Die zal oordelen of (en zo ja hoeveel) ze weer aan het werk kan op basis van haar verhaal. Doorgaans oordeelt een bedrijfsarts bij situatieve arbeidsongeschiktheid dat er eerst mediation met de huidige werkgever moet plaatsvinden voordat ze weer aan het werk kan (= STECR-richtijn).

Gezien de korte termijn zal dit niet snel plaatsvinden. De werkgever zal, gezien je verhaal, tijdens haar ziekte wel flink tegengas geven. Het enige antwoord is daarop: "ik ben ziek, ik kan niet werken, ik wil de bedrijfsarts spreken en zijn advies gaan we volgen". Verder hoeft ze niks te doen.

Zodra ze bijna uit dienst gaat is de oorzaak van ziekte weg: ze gaat immers weg bij de werkgever die de ziekte veroorzaakt (want situatief arbeidsongeschikt). Daarom zal ze zich op de laatste dag in dienst weer 'formeel' beter kunnen melden. Je krijgt dan geen issues met ziek uit dienst etc.

Je vriendin is echt niet de eerste in dit soort situaties. Ik kom dit in de praktijk heel erg veel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
[...]
Dan stap je per direct op en vordert de werkgever de fictieve opzegtermijn (art 7:672 lid 11 BW). Dan mag je dus twee maandsalarissen betalen in dit verhaal. Een beroep op ontslag op staande voet door de werknemer wordt zelden gehonoreerd.

De enige snelle en makkelijke oplossing tegen een pestende werkgever is opzeggen, ziekmelden gedurende de opzegtermijn en vertrekken. Een overeenkomst sluiten vereist ook weer stress, gedoe en is alleen handig als er financieel grotere belangen spelen: dat lijkt hier allemaal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 02-05 16:27
Het is in Nederland al veel relaxter dan op de meeste plaatsen. In Frankrijk moest ik op dag 2 een van ziekmelding doktersbriefje naar werkgever opsturen. In Duitsland moet dat op dag 3 of 4, in viervoud (!), naar zowel werkgever als uitkeringsinstantie. Het kan dus erger.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Mr. Stom schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:03:
De enige snelle en makkelijke oplossing tegen een pestende werkgever is opzeggen, ziekmelden gedurende de opzegtermijn en vertrekken. Een overeenkomst sluiten vereist ook weer stress, gedoe en is alleen handig als er financieel grotere belangen spelen: dat lijkt hier allemaal niet het geval.
Aan mentaliteit geen gebrek zie ik al. Als iedereen zo zou denken. Ik zal wel van de oude stempel zijn (ben immers bijna 40), maar een volwassen mens zou dit toch wel anders op moeten kunnen lossen, denk je niet?

[ Voor 34% gewijzigd door MaZo op 07-07-2021 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
MaZo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:12:
[...]
Aan mentaliteit geen gebrek zie ik al. Als iedereen zo zou denken. Ik zal wel van de oude stempel zijn (ben immers bijna 40), maar een volwassen mens zou dit toch wel anders op moeten kunnen lossen, denk je niet?
Wat een rare opmerking, heb je het topic uberhaupt gelezen? Ik zou graag jou andere oplossingen horen, graag wel eentje waar we niet met een burnout 2 jaar thuis zitten.

edit; iets meer uitleg

Het is zowel door de huisarts als arboarts bevestigd dat je werkomgeving een burnout kan veroorzaken, zo ook voor de TS. Die heeft een poging gedaan om dit op te lossen met de werkgever, maar dit heeft het probleem eigenlijk alleen maar erger gemaakt. Ook was het onmogelijk om direct op te stappen vanwege stagebeoordelingen en opzeg termijn. Ben je dan verplicht om nog 2 maanden naar baan te gaan waar je letterlijk ziek en ongelukkig van word ?

[ Voor 32% gewijzigd door sjaakwortel op 07-07-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
sjaakwortel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Wat een rare opmerking, heb je het topic uberhaupt gelezen? Ik zou graag jou andere oplossingen horen, graag wel eentje waar we niet met een burnout 2 jaar thuis zitten.
Jazeker, die discussie hebben wij al eerder gehad in dit topic. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
[...]
Precies. En daar heb je twee volwassen mensen voor nodig: werknemer én werkgever. Als die laatste zich niet volwassen kan gedragen kun je daar als werknemer volwassen zijn wat je wilt, maar je moet dan gewoon zsm weg ten behoeve van je eigen gezondheid. Dan heb je geen keuzevrijheid want werkgever heeft de dialoog allang onmogelijk gemaakt.

Toevoeging: En daarenboven, TS en zijn vriendin hebben zich zeer volwassen opgesteld. Lang een vervelende baas geaccepteerd, toen het echt niet meer ging tóch nog doorgezet en toen de maat écht vol was een andere baan gezocht en opgezegd. Toen moest ze nog twee maanden en kreeg ze nog meer pesterijen te verduren. Dan kun je niet veel meer.

Had ze zich nu ziekgemeld, geen baan gezocht en was ze twee jaar op kosten van de baas op de bank gaan liggen om SBS6 te kijken hebben we een ander verhaal…

[ Voor 27% gewijzigd door Mr. Stom op 07-07-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
MaZo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:11:
[...]
Jazeker, die discussie hebben wij al eerder gehad in dit topic. ;)
Dan heb ik toen de oplossing even gemist, buiten "volwassen doen", en "werkgever laat je vast gaan". Beide dingen zijn niet van toepassing in een situatie waar de werkgever een werknemer actief het leven zuur maakt, dan is ziekmelden gewoon een rationele keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
[...]
Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-07-2021 23:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
[...]
Bijna veertig en jezelf dán al 'van de oude stempel' noemen? Ik ben de vijftig al gepasseerd, dus ik ga rustig zitten, want opa vertelt ;) :

De vriendin van TS heeft zich op aanraden van de huisarts ziekgemeld. Ook de verzuimcontroleur heeft geen twijfels geuit over de rechtmatigheid van haar ziekmelding. Maar daar komt nog wat bij, de vriendin van TS zit nog op school. School heeft aangegeven dat zij de begeleiding vanuit de werkgever niet goed vonden. Werkgever heeft dit, telefonisch, ook aan school bevestigd. Wat 'we' hier ook van vinden, de huisarts en de ARBO-dienst vinden deze ziekmelding rechtmatig. School en werkgever zijn het er over eens dat de begeleiding van de werknemer niet goed was. Misschien moeten we er dan maar van uit gaan dat dit de juiste keuze in dit geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
bernard038 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Bijna veertig en jezelf dán al 'van de oude stempel' noemen? Ik ben de vijftig al gepasseerd, dus ik ga rustig zitten, want opa vertelt ;) :

De vriendin van TS heeft zich op aanraden van de huisarts ziekgemeld. Ook de verzuimcontroleur heeft geen twijfels geuit over de rechtmatigheid van haar ziekmelding. Maar daar komt nog wat bij, de vriendin van TS zit nog op school. School heeft aangegeven dat zij de begeleiding vanuit de werkgever niet goed vonden. Werkgever heeft dit, telefonisch, ook aan school bevestigd. Wat 'we' hier ook van vinden, de huisarts en de ARBO-dienst vinden deze ziekmelding rechtmatig. School en werkgever zijn het er over eens dat de begeleiding van de werknemer niet goed was. Misschien moeten we er dan maar van uit gaan dat dit de juiste keuze in dit geval is.
De Arbodienst lijkt me wat tegenstrijdig.

[ Voor 60% gewijzigd door MaZo op 08-07-2021 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Bedrijfsarts kan gewoon in dienst bij een arbodienst zijn hoor. Het zou fijn zijn als je niet alles wat hier geroepen wordt in twijfel blijft trekken. Je komt een beetje over als een verwend klein kind dat gewend is altijd zijn zin te krijgen.

Zowel de huisarts als een medewerker (verzuimcontroleur) van de arbodienst hebben onafhankelijk van elkaar geconcludeerd dat de vriendin van TS ziek genoeg is om thuis te blijven. Stop met alles in twijfel trekken en roepen dat dit niet zo kan en dat ziekmelden na een arbeidsconflict een modeziekte is en de vriendin van TS niet echt ziek is. ZE.IS.ZIEK.GENOEG.OM.THUIS.TE.BLIJVEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Die verzuimcontroleur zal in dienst zijn van de ARBO-dienst, de kans dat deze controleur namens de slagerij om de hoek kwam, lijkt mij vrij klein.

Maar goed, vanwaar dat je moeite hebt met een ziekmelding, waarvan alle betrokken 'deskundigen' aangeven dat deze terecht is? Wat weet jij dat zij niet weten?

Aanvulling 15:24: Overigens weten 'we' niet wat er gezien wordt als oorzaak van de ziekmelding. Is dit de verstoorde werkverhouding waar TS het in zijn OP over heeft, is dit uitval door overbelasting en / of slechte begeleiding op de werkvloer? Die duiding geeft de bedrijfsarts op het moment dat werknemer op het spreekuur is geweest. We weten wél dat de vriendin van TS zich niet prettig voelde op haar werk, maar hoe dit door de bedrijfsarts geduid wordt, ziekte door conflict of overbelasting of iets anders, dat weten we niet. We kunnen hier slechts naar gissen.

[ Voor 34% gewijzigd door bernard038 op 08-07-2021 15:26 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
bernard038 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Die verzuimcontroleur zal in dienst zijn van de ARBO-dienst, de kans dat deze controleur namens de slagerij om de hoek kwam, lijkt mij vrij klein.

Maar goed, vanwaar dat je moeite hebt met een ziekmelding, waarvan alle betrokken 'deskundigen' aangeven dat deze terecht is? Wat weet jij dat zij niet weten?
Staat gewoon ook op de website : "Een conflict kan overigens wel de oorzaak zijn van ziekte en zo toch leiden tot legitiem ziekteverzuim."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58

concurrentie bediening, is door de rechten een paar jaar geleden afgewezen en houdt geen stand meer, echter dien je wel bedrijfsgeheimen geheim te houden.

mede omdat het niet in de weg mag staan van het uitoefenen van je functie.

Uitzondering hierop is bijv. wel ceo posities etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
badboyqxy schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:54:
[...]

concurrentie bediening, is door de rechten een paar jaar geleden afgewezen en houdt geen stand meer, echter dien je wel bedrijfsgeheimen geheim te houden.

mede omdat het niet in de weg mag staan van het uitoefenen van je functie.

Uitzondering hierop is bijv. wel ceo posities etc.
.
-beetje offtopic-
Een concurrentie beding is zeker nog steeds een ding, behalve als ze extreem belastend zijn, bijvoorbeeld wanneer je in heel Europa niet maar zou mogen werken binnen de branch worden ze wel eens geschrapt, of als het een veel te algemeen beding is die in alle arbeidscontracten staat is het mogelijk. Maar bijvoorbeeld bij fysiotherapeuten is het heel normaal om een jaar niet binnen 15km van de vorige werkgever te mogen werken, en daar kom je echt niet zomaar onderuit.
Pagina: 1