Wattage radiator

Pagina: 1
Acties:

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:24
Op mijn werkkamer, toekomstige babykamer binnen nu en 4 maanden, zit een vrij lompe radiator tegen een nuttig stuk muur.

Nu heb ik online uitgerekend dat de kamer een radiator nodig heeft met een wattage ergens tussen de 900 en 1200 watt. afhankelijk van de gewenste temperatuur.

Huidige radiator is type 22, dus 2 platen met convector er tussen.

De gewenste plek van de nieuwe radiator zorgt ervoor dat we alleen een smalle, hoge radiator kwijt zouden kunnen, zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://rk-11585.kxcdn.com/pub/media/catalog/product/cache/ecd051e9670bd57df35c8f0b122d8aea/f/l/flatv.jpg

Huidige radiator is dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://benem.nl/media/catalog/product/cache/a25057e3659b3de11fbc9b7cd195c4a0/r/a/radsoncompact.jpg

Concrete vraag:

Maakt de vorm van de radiator nog iets uit voor hoe de kamer opwarmt bij gelijkblijvend vermogen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lensent schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:43:

Maakt de vorm van de radiator nog iets uit voor hoe de kamer opwarmt bij gelijkblijvend vermogen?
Ja.

Sowieso zou je eens kunnen orienteren (misschien) op een convectie-radiator.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Tuurlijk maakt dat in theorie uit, maar of je er iets van gaat merken is een tweede.

Als beide radiatoren volgens het zelfde principe werken, en het vermogen overeen komt, dan zal het waarschijnlijk wel loslopen. Het opwarmen zal iets sneller of langzamer verlopen, en als je geen thermostaat in die kamer hebt zal je de nieuwe radiator wellicht iets verder of minder ver open moeten draaien.

Bij twijfel een radiator met een wat groter vermogen kiezen, dan kun je altijd de knop wat verder dicht draaien als het toch 'te veel' vermogen blijkt te zijn.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-01 13:53
Het maakt iets uit: omdat warme lucht omhoog stroomt, heb je met een horizontale radiator een mooie brede rustige stroom warme lucht omhoog. bij een smalle verticale radiator komt diezelfde hoeveelheid warmte uit een smaller stukje, dus je hebt een iets onregelmatigere verwarming. en de plaats van de radiator maakt ook uit: onder het raam geeft een egalere warmteverdeling in de ruimte dan naast een raam. Maar als de capaciteit vergelijkbaar is, wordt het ook wel gewoon warm.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29

Yucon

*broem*

Dat is best een flinke radiator voor een slaapkamer. Heb je de parameters wat betreft isolatie juist ingevoerd?

Overigens is die baby-warmtebehoefte maar 1 winter en daarna ga je het niet meer zo warm stoken. En een baby merkt geen verschil tussen warmte uit een radiator of uit een elektrisch kacheltje. Als je dimensioneert op normaal slaapkamergebruik en zo'n elektrisch kacheltje om bij te springen in geval van nood achter de hand hebt ben je er ook wel.

[ Voor 61% gewijzigd door Yucon op 02-07-2021 13:02 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:24
Yucon schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:00:
Dat is best een flinke radiator voor een slaapkamer. Heb je de parameters wat betreft isolatie juist ingevoerd?

Overigens is die baby-warmtebehoefte maar 1 winter en daarna ga je het niet meer zo warm stoken. En een baby merkt geen verschil tussen warmte uit een radiator of uit een elektrisch kacheltje. Als je dimensioneert op normaal slaapkamergebruik en zo'n elektrisch kacheltje om bij te springen in geval van nood achter de hand hebt ben je er ook wel.
Door jouw opmerking ben ik nog eens gaan kijken.
Op de site van Hudson Reed komt er een vermogen uit van 571 watt terwijl de tool van cvkoopjes.nl toch echt 1000 watt roept.
Warmtebeheer.nl komt uit op 938 watt.

Dus dan pak ik wel een gemiddeld van ong 850 watt vermogen.

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-01 12:54
Veel belangrijker voor het daadwerkelijk afgegeven vermogen is je aanvoer temperatuur, heb je daar rekening mee gehouden?
En op welke buitentemperatuur is dat benodigde vermogen gebaseerd? -20C? Hoe vaak komt dat nou voor?
Pagina: 1