Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Boldman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-12-2021
Ben sinds 2020 bezig met nieuwbouw, zelfde jaar vergunning afgegeven.
En we bouwen BEN Bijna energie vrij, we zitten tegen passief aan.

Het dak is perfect naar het zuiden en op het 45 graden zadeldak kunnen we 30 panelen kwijt.

Heb 30 nieuwe panelen á 360kwp liggen.
Schaduw
Nee
Jaarverbruik
electrisch 4800 Kwh in oude huis uit 1975
Huidige elektriciteitsaansluiting
Word 3 fase
Budget en doel
Geen budget , doel om zo weinig mogelijk energie van de netwerkbeheerder pakken, we hebben geen gas. We willen ook batterij(en) plaatsen om alle energie die niet word gebruikt op te slaan.
Wie gaat het project uitvoeren?
Hoofdzakelijk wijzelf, plaatsen panelen laat ik door een vakman over, ben te oud om voor acrobaat te spelen.
Bijhouden van data
Is mooie optie
Reeds verkregen offertes
Geen
Welke Regio?
2230 Herselt België

Hoeveel strings aanleggen ?
Welke omvormer in te zetten ?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Dit klinkt zo recht toe recht aan als het maar zijn kan...

De hele zaak gewoon aan een mooie 3 fase omvormer hangen.... Wil je iets meer uitgeven SMA, iets minder een Growatt of Goodwe. Het relatieve prijsverschil is bij de 3 fase omvormers kleiner... dus ik neig persoonlijk wat sneller naar de SMA.

Sunny Designer plakt het als 2x15 polystring op een 10kW tripower. Veel van de goedkopere omvormers kunnen geen polystring aan en zal je dus 2 strings op elk een tracker moeten doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:22
@Boldman welke merk/type panelen zijn het precies van 360Wp? Of een datasheet er van.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sma 10.0 is prima.

Maar gezien de opslagwens is dit ook mooi
https://www.photovoltaik4...n24-10.0-plus-byd-box-hvm
En
YouTube: YouTube

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2021 13:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kijk ook eens naar Fronius.

• Boldman
Heb video's van Michael Schmitt over de Fronius op Youtube gekeken en interesant.

Ik zou dus voor de Fronius PV omvormer / inverter Symo 8.0 plus, web / wlan, 2 MPP trackers moeten kiezen voor de panelen die ik heb. @Roeske zal kijken welk merk het is en of dataheet kan vinden. Het worden volgens mij industriële panelen genoemd en zijn 196cm hoog en 100cm Breed, 35mm hoog

Dan de batterij kiezen.

De batterijen ( Lion ? ) die speciaal voor de omvormers worden gemaakt zijn duur en levensduur moet zich nog uitwijzen. Ik kijk dan ook naar natte (agm) accu's die in industriele machines worden gebruikt zoals bv heftrucks e.d Deze hebben bij juist gebruik en onderhoud een levensduur van minstens 20 jaar.
En kan ik goedkoop aankomen.
Moeten 3-4 dagen in winterdagen kunnen leveren. Nu eens kijken welke ingangsspanning de omvormer moet hebben van de accu's en kan ik een accu set met voldoende vermogen en juiste spanning samen stellen

[ Voor 3% gewijzigd door Boldman op 03-07-2021 10:24 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik dacht dat er in Belgie subsidie zat op de batterijen?
Met 250 euro per kWh subsidie kost deze 8,3 kWh nog maar de helft
https://www.mg-solar-shop...-battery-storage-8.28-kwh
Fronius gen24 erop en gaan met die banaan.

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2021 11:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:30:
Dit klinkt zo recht toe recht aan als het maar zijn kan...

De hele zaak gewoon aan een mooie 3 fase omvormer hangen.... Wil je iets meer uitgeven SMA, iets minder een Growatt of Goodwe. Het relatieve prijsverschil is bij de 3 fase omvormers kleiner... dus ik neig persoonlijk wat sneller naar de SMA.

Sunny Designer plakt het als 2x15 polystring op een 10kW tripower. Veel van de goedkopere omvormers kunnen geen polystring aan en zal je dus 2 strings op elk een tracker moeten doen.
Ik zou geen polystring doen als het niet nodig is. Een beetje omvormer heeft wel minimaal 2× MPPT.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
Boldman schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:13:
Moeten 3-4 dagen in winterdagen kunnen leveren. Nu eens kijken welke ingangsspanning de omvormer moet hebben van de accu's en kan ik een accu set met voldoende vermogen en juiste spanning samen stellen
Is het belangrijk voor je dat je het opslag systeem terugverdiend?
Het deel van de accu dat je minder dan 10x per jaar benut verdien je namelijk nooit terug.
Die laatste kWh opslag bespaart per jaar bijvoorbeeld slechts 10x0.25 euro/kWh= €2.50. dat betekent een tvt van +/- 100 jaar.
De eerste kWh opslag gebruik je wellicht 2x per dag, dus die verdien je uiteindelijk wel terug.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit systeem zal ongeveer 250 kWh in januari leveren dat wil dus zeggen gemiddeld ~ 8 kWh per dag all ellectric kan je het dus wel vergeten om dat met deze instalatie bij te laden om steeds 3 a 4 dagen te overbruggen.
probleem is ook dat je het in de winter moet hebben van afentoe paar goede dagen, net als met k*t weer dat komt zegmaar en blijft een week werkt dat ook met goede dagen. ze klonteren een soort samen.
dus een groot deel van die 250kWh wek je doorgaans op vrij dicht op elkaar.. dus dan zijn er geen dagen om te overbruggen. behalve dan na de laatste goede dag van het cluster. je gebruikt dat stuk opslag wat @busscherski ook al zegt echt maar heel weinig en voegt eigenlijk vrij weinig toe.

ik zou mij niet doodstaren op de winter, richt je op de nacht, grid backup en de mindere dagen in de rest van de seizoenen.

• Boldman
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:45:
Ik dacht dat er in Belgie subsidie zat op de batterijen?
Met 250 euro per kWh subsidie kost deze 8,3 kWh nog maar de helft
https://www.mg-solar-shop...-battery-storage-8.28-kwh
Fronius gen24 erop en gaan met die banaan.
Je kan beter 16 LiFePO4 cels van 3.2V 200ah nemen en aan elkaar knopen dan kost je dat circa 1100 euro en heb je 9,6Kw opslag capaciteit.
Pagina: 1