Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 21:01

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Heuy tweakers,

Om te beginnen korte schets. 25 jaar, bijna 26, inwonend bij ouders (geen kosten) en brutoloon van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
met prognose dat deze aardig in de lift gaat over de komende jaren (ervaring is leidend in vakgebied). Niet in relatie.

Ik zit in een relatief unieke situatie dat ik veel spaargeld heb.
Members only:
om precies te zijn. Met een hypotheek van
Members only:
betekent het dus dat ik tot
Members only:
heb, meer dan ruim voldoende om te kopen. Dit kan nog gerekt worden via een verbale lening met de ouders.

Tijdje terug heb ik dit geprobeerd… Zonder aankoopmakelaar. Regio Hilversum, geen appartement, geen 2e wereld oorlog krot. Werd uiteindelijk niets, denk dat men wel weet waarom. Daarna aankoopmakelaar regio gooi gecontacteerd, die wilde eigenlijk niet eens met mij in gesprek. Met mijn eisen was het gewoon niet haalbaar in zijn regio.

Fast forward een paar maanden, ingeschreven op veel nieuwbouwprojecten in een radius van ongeveer 30km om Hilversum. Ook op Huur. Nu ben ik eindelijk ingeloot voor huur, een bedrijfspand omgetoverd tot appartementencomplex. Dit klinkt vrij indrukwekkend tot je er achter komt dat de helft nog "vrij" is op de verhuursite. Zo bijzonder was dat dus ook niet ;) Misschien dat de prijs 1005 ( + 70 service) en ex alles op 52m2 toch niet zo aantrekkelijk was als ik dacht. Geschatte maandelijkse kosten zullen netto toch wel rond de 1300 liggen.

Nu is dit in Nieuwegein, acceptabel te doen met woon-werk afstand (30min or so) in combinatie met verbale commitment van werkgever dat thuis werken de standaard is.

Na de loting ben ik eigenlijk pas gaan kijken wat er in Nieuwegein beschikbaar was voor koop, en tot mijn schrik waren huizen eigenlijk vrij betaalbaar :o Met mijn eisen kan ik 15% overbieden op gewenste huizen.

Nu zit ik dus wel aardig in een spagaat. Ga ik nu toch in gesprek met de aankoopmakelaar en de huur laten varen? Of toch huur en blijven inschrijven op nieuwbouw in de hoop dat ik uiteindelijk toch wat te pakken krijg?

De plusminussen zijn vrij standaard:

Aankoopmakelaar + Koop nu:
+ Huisdierwensen, huur staat dit eigenlijk nooit toe. Bij huren werd al gezegd dat dit in overleg met verhuurder moet. Makelaar zei (noncommittal) kat/hond nee, maar iets als cavia/hamster wel OK zolang geluidsoverlast beperkt is.
+ Opbouwen vermogen en aanzienlijk lagere maandkosten.
+ Meer ruimte, koop die ik zag is gemiddeld 70-90 tegenover 50 van appartement. Groter hoef ik zelf niet.
+ Directe toegang tot de straat.
+ Minder buren, minder kans op overlast (hoop ik?)
+ Geen vermogensbelasting als ik niet wat vind voor het einde van het jaar (legale manieren om dit te voorkomen?)

Huren + Nieuwbouw later:
+ Geen commitment. Als ik later toch ergens anders wil verhuizen (Eindhoven, Enschede, die richting) is dat een schappelijke optie. Met directe koop zit ik er ook echt een paar jaar aan vast om "kiet" te draaien.
+ Nieuwbouw. Dus geen grappen. En een beter energielabel?
+ Glasvezel. Nee serieus, ik wil waarschijnlijk hosten en een VPN lokaal draaien + voor werk is het wel zo handig als uploaden rap gaat (cloud). Bij bestaande bouw is dat erg hit or miss.
+ Meer waar voor je geld als je later nieuwbouw koop te pakken krijgt.
+ Hoef niet te verhuizen.
+ Doe niet mee de de huizenmarkt rodeo afgezien van minimaal een jaar huur.
+ Anekdotisch: Vriend vertelde mij dat maanden na zijn inschrijving hij gebeld was voor een nieuwbouwproject die hij zelf al afgeschreven had. Dit is het uiteindelijk ook geworden voor hem. Bij huur is het mogelijk dat ik dit nog kan accepteren, bij koop nu... not so much.

Mijn ouders, alhoewel zeer toffe peren, zijn niet echt de beste om hier advies op te geven.
Vaders zegt dat ik meteen moet bellen, de vraagprijs moet bieden, en moet zeggen dat hij het nu van funda moet halen anders geld het bod niet meer.
Zucht
Doet mij toch aan het infame B woord denken... Weet niet waarom :+ ...

Enfin, de optie blijven wonen is geen optie. Ik wil er gewoon uit dit jaar... ;(

Heb ik nog wat gemist? Wat zou tweakers doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Ik ken de regio rond Utrecht vrij goed. 50 M2 in een oud bedrijfspand in Nieuwegein is echt heel duur. Voor datzelfde geld zit je ook op de lange Nieuwstraat (centrum Utrecht, kijk maar eens op rebo wonen). Met jouw bruto salaris gaat dat alleen wel lastig worden. Meestal wordt minstens 4 keer de maand huur als bruto salaris gevraagd.

Qua koop, de huizenmarkt is helemaal gek geworden. Appartementen tot 250K zou ik zelf echter nog wel aandurven. Die blijven gewild omdat er zo'n tekort is aan starters woningen. Ik denk dat als er een klap komt, die bij woningen van 600K+ begint.

Ik zou kijken of je nu iets kunt kopen. Dat is gelet jouw situatie makkelijker dan iets leuks huren en voorkomt dat je je geld elke maand over de schutting naar een verhuurder gooit.

Edit: even een random voorbeeld:

https://www.rebohuurwonin...cht-amerikalaan-135--3317

Dubbel zoveel vierkante meters, een tuin en beter gelegen voor minder geld met energielabel A.

[ Voor 10% gewijzigd door stutrecht op 01-07-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
stutrecht schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:19:
Ik ken de regio rond Utrecht vrij goed. 50 M2 in een oud bedrijfspand in Nieuwegein is echt heel duur. Voor datzelfde geld zit je ook op de lange Nieuwstraat (centrum Utrecht, kijk maar eens op rebo wonen). Met jouw bruto salaris gaat dat alleen wel lastig worden. Meestal wordt minstens 4 keer de maand huur als bruto salaris gevraagd.
Meeste staan toe 1% van de vermogen toe te voegen aan de bruto loon, zo kwam ik door de voorrondes. Het is nu verlaagd naar x3.
Binnenstad Utrecht is voor mij geen toegevoegde waarde, maar tekent wel contrast voor value van huur in zich.
Let wel op dat het volledig herbouwd is en dus nieuw, geen grappen en grollen van vorige bewoners bijv of ouderdomsissues.

Enfin, stem voor koop nu ;)

Members only:

Edit: wow dat ziet er goed uit! Jammer dat die al gereserveerd is!

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 01-07-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Voor een eerste woning is het makkelijk (ligt al vloer in, gordijnen etc) maar ik vind het duur voor wat je krijgt. Let ook op termen als 'doe je boodschappen bij de naastgelegen (toekomstige) supermarkt.

Ik ken dit stukje Nieuwegein verder wel. Jutphaas is nog wel aardig maar daar zit je niet, je zit echt bij het industrieterrein.

Ik zou nog steeds voor kopen gaan maar als je wilt huren in Nieuwegein, kijk dan eens bij bijvoorbeeld gevaert. Die hebben vaak ook (relatief nieuwe) nieuwbouw voor een betere prijs versus oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:06
Ik zat twee jaar geleden in een redelijk vergelijkbare situatie en heb toen (ook direct vanuit het ouderlijk huis) een eengezinswoning gekocht. In een regio die nog wel wat goedkoper is dan Nieuwegein, en ik heb er absoluut geen spijt van. Heel veel woongenot, idioot veel ruimte voor een alleenstaande, de kosten zijn nagenoeg nihil en qua stoffering en vloedbedekking niets meer hoeven doen. Iedere maand een vrolijk bericht van het CBS dat de huizenprijzen weer xx% gestegen zijn. Dat is natuurlijk wel de catch, hoe snel je "kiet speelt" is vooral afhankelijk van wat de huizenprijzen doen. Je moet als je niet per se van plan bent er jarenlang te blijven wonen het risico kunnen accepteren dat je tienduizenden euro's spaargeld moet inleveren.

Een voordeel van huren dat je gemist hebt: je kunt je spaargeld in je zak houden. Als je een deel ervan zou beleggen, zou het niet onrealistisch zijn om daar 5% rendement op te verwachten. Dat maakt kopen iets minder aantrekkelijk.

Wat nog een nadeel is dat ik, als ik het zou willen, niet zo makkelijk kan terugverhuizen naar een duurdere regio. Ik heb de boel leuk ingericht met allerlei meubels maar als ik voor werk naar de randstad zou moeten verhuizen kan ik me daar voorlopig geen voldoende grote woning permitteren om dat allemaal kwijt te kunnen.

Voor overlast van buren kan je kijken naar de bouwwijze van het huis. Ik heb iets uit de jaren '80 en dat is toch best wel gehorig. Vlak nadat ik het gekocht heb is het huis van de buren gekocht door een investeerder, die heeft alle zachte vloerbedekking vervangen door hard laminaat en het is nu ieder jaar spannend wat er aan huurders in komt. Vorig jaar zat er een (voor het huis) véél te groot gezin met puberkinderen en onmogelijke werktijden in, nu twee heel rustige dames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

stutrecht schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:32:
Voor een eerste woning is het makkelijk (ligt al vloer in, gordijnen etc) maar ik vind het duur voor wat je krijgt. Let ook op termen als 'doe je boodschappen bij de naastgelegen (toekomstige) supermarkt.

Ik ken dit stukje Nieuwegein verder wel. Jutphaas is nog wel aardig maar daar zit je niet, je zit echt bij het industrieterrein.

Ik zou nog steeds voor kopen gaan maar als je wilt huren in Nieuwegein, kijk dan eens bij bijvoorbeeld gevaert. Die hebben vaak ook (relatief nieuwe) nieuwbouw voor een betere prijs versus oppervlakte.
Ik kom uit Niewegein (Vreeswijk) en heb ook in Jutphaas gewoond, bij de tramhalte Zuilenstein. Dat appartementencomplex is inderdaad op het industrieterrein, veel werkverkeer en geen supermarkten, winkels etc. En de kosten zijn zeer hoog.

Ik wil best wel weer in Nieuwegein wonen, maar daar zou ik absoluut niet gaan zitten ;)

Uberhaupt ga ik nooit in een flat wonen. Buren rechts en links zal wel moeten, maar boven en onder? Nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 02-07-2021 00:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
In hoeverre verwacht je binnen 5 jaar van baan te wisselen en misschien een relatie te krijgen. Ik zat ongeveer in dezelfde situatie op jouw leeftijd. Ik heb toen met een goede vriend een appartement gehuurd. Betaalde toen 500 per maand en daardoor konden we en allebei goed sparen en kon ik blijven wonen waar ik werkte en mijn sociale connecties had. 2 jaar later had ik een relatie en ander werk en was ik blij dat ik een eensgezinswoning kon kopen en sleutel kon inleveren zonder gedoe (dit was nog de tijd dat appartementen aan de straatstenen niet kwijt konden 8 jaar geleden en veel mensen echt nat gingen met 40-80k restschuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DeveloperNL schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 04:01:
In hoeverre verwacht je binnen 5 jaar van baan te wisselen en misschien een relatie te krijgen. Ik zat ongeveer in dezelfde situatie op jouw leeftijd. Ik heb toen met een goede vriend een appartement gehuurd. Betaalde toen 500 per maand en daardoor konden we en allebei goed sparen en kon ik blijven wonen waar ik werkte en mijn sociale connecties had. 2 jaar later had ik een relatie en ander werk en was ik blij dat ik een eensgezinswoning kon kopen en sleutel kon inleveren zonder gedoe (dit was nog de tijd dat appartementen aan de straatstenen niet kwijt konden 8 jaar geleden en veel mensen echt nat gingen met 40-80k restschuld).
Mijn neef had dit ook toen (appartement hartje centrum), met de kennis van nu had hij toen niet verkocht ;) Ik geloof dat hij er net bovenop is en nu (pas) weer denkt aan een huisje te kopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Als iemand die twee jaar terug in aardig dezelfde situatie zat, maar met iets minder salaris en iets minder spaargeld: Kopen. In mijn ogen een absolute no-brainer. Gezien je over groei in de toekomst praat, ben je zelf dus niet van plan de komende jaren te wisselen van baan. Tuurlijk, er kan in een jaar een hoop veranderen, maar om die reden teveel huur blijven betalen?

Ik vind 1005 euro + serv. wel erg veel geld voor 50m2. Ik heb een hypotheek die anderhalf jaar terug ongeveer net zo hoog was als jij nu kunt krijgen, maar met een hogere rentestand (een whopping 1,6% rente). Ik betaal per maand iets van 650 euro, waarvan 500 aflossing. Mijn daadwerkelijke "huur" is dus 150 euro, maar daarvan betaalt de belastingdienst nog 50-60 euro. Als je na een jaar zou moeten verhuizen, heb je 1800 euro hypotheekrente betaalt en 6000 euro gespaard. Overdrachtsbelasting kan je als je binnen 5 jaar verhuisd weer terugvragen. Andere verhuiskosten heb je ook als je vanaf een huurhuis verhuist. Daar ben je echter echter ca. 13000 euro achteruit indat ene jaar. Geloof mij, daar kan je een hoop verf e.d. va kopen. Want schilderen e.d. moet je in een huis dat nieuw wordt opgeleverd ook doen. In een bestaand huis kan je nog zeggen: "Die vloer vind ik niet al te mooi, maar stoort mij niet en is nog goed, dus laat ik liggen." Bij nieuwbouw is ie er gewoon niet.

Je hebt, bij kopen en na 12 maanden verkopen, 14% aan rente betaald van wat je aan huur zou betalen. De mogelijkheid bestaat echter dat je waarde omhoog is gegaan, dus dat het nog gunstiger voor je uit valt.

Ik ben indertijd ook aan het kijken geweest naar appartementen van rond het hypotheekbedrag, maar heb uiteindelijk een opknaphuis in een prijsklasse hoger gekocht. Simpelweg omdat er zo veel animo voor appartementen was. Toen (2019) werd er voor een appartement van 50m2 al 180k geboden... Vraagprijs 165k, bieden vanaf 159,5. Door Corona flink vertraging gehad met verbouwen, maar e.e.a. wel goed opgepakt. Goed, het is nog geen A label, maar al het enkelglas heb ik eruit gehaald, 75% van de kozijnen rondom reeds vervangen, verdiepingsvloeren geisoleerd, CV aangelegd. En alles naar mijn eigen wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 05:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Thomg Is thuiswerken een optie voor jou of zou dat een optie kunnen worden (evt. met career change)?

[ Voor 41% gewijzigd door Falcon op 02-07-2021 08:12 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 20:46
Pizza_Boom schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:01:
Overdrachtsbelasting kan je als je binnen 5 jaar verhuisd weer terugvragen.
Hoe kom je hierbij? Ik vind zo snel enkel 6 maanden?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:01
Ik ken Nieuwegein niet heel goed, maar wat ik er van weet is dat dit een plek is waar je bij koop nog veel m² voor je geld krijgt, als je het afzet tegen de nabijheid van de stad en snelwegen etc. Voor jouw budget is er in Nieuwegein een redelijk aanbod aan diverse soorten woningen, omdat veel mensen toch wat aarzelen bij wonen in Nieuwegein. De huurwoning ligt volgens mij niet echt in een bestaande woonwijk en heeft daarom ook weinig voorzieningen in de buurt. Maar het kan natuurlijk ook juist leuk zijn, een zich ontwikkelende wijk om je heen. Maar voordat het echt een gezellige woonomgeving wordt zal daar nog wel wat tijd overheen gaan. Lijkt mij in elk geval niet echt ideaal om daar te wonen. Zeker omdat de huur behoorlijk hoog is en de koop-alternatieven relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
stutrecht schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:32:
Let ook op termen als 'doe je boodschappen bij de naastgelegen (toekomstige) supermarkt.

Ik zou nog steeds voor kopen gaan maar als je wilt huren in Nieuwegein, kijk dan eens bij bijvoorbeeld gevaert.
Er is een bestaande supermarkt op 5 minuten fietsafstand achter het kanaal. Waarom ze dit zo vermelden :?
Geveart is ook een optie, ik zal hier ook naar kijken.
Met dit ben ik nu wel meer geneigd om gewoon te kopen. Geld beleggen betekent dan wel dat ik het geld niet per direct beschikbaar heb, dit maakt kopen wat lastiger natuurlijk...
Dus ook liever kopen, en als huren niet daar, is beter te vinden ;)
Baan wisselen is wel aardige kans in 5 jaar, ik heb al wat gekeken naar andere werkgevers, zijn er aardig wat goede tussen utrecht/amsterdam en utrecht-gouda.
Relatie... Kan ik natuurlijk geen uitspraken over doen... Misschien?
Enfin, met mijn budget denk ik wel een woning te kunnen kopen waar 2 wel inpassen?
Het appartement is volledig gestoffeerd, enige wat me wel opviel was dat er nog een open connectie was voor een lamp aan de muur. Vreemd. Enfin, dat vind ik ook wel belangrijk. Als ik wil huren wil ik niet investeren in dingen die ik niet later weer mee kan nemen.
Ook duidelijk dat hier voorkeur kopen nu is (y)
Falcon schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:12:
@Thomg Is thuiswerken een optie voor jou of zou dat een optie kunnen worden (evt. met career change)?
Mmm, ik snap deze vraag niet zo goed? Met mijn huidige baan moet ik een paar dagen per maand op kantoor zijn, kan ze op 1 hand tellen. Kan me niet voorstellen dat dit veel beter gaat worden? Of wil je suggereren dat ik veel verder weg ga wonen en volledig ga op het thuiswerken only?
Cyriel85 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:23:
[...]
Hoe kom je hierbij? Ik vind zo snel enkel 6 maanden?
Ook wel benieuwd, dit heb ik eigenlijk volledig gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Heb je al eens rond Kortenhoef gekeken? Daar hebben vrienden van me recentelijk nog een ruime woonhuis gekocht van nog geen 3 ton.
Ik kom zelf uit Bussum en weet dat het in het Gooi inderdaad niet te betalen is voor een starter, ik heb dat betreft geluk gehad 3 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
DBC87 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:30:
Heb je al eens rond Kortenhoef gekeken? Daar hebben vrienden van me recentelijk nog een ruime woonhuis gekocht van nog geen 3 ton.
Kortenhoef kreeg ik nooit aanbod op Funda... Kan het mij iig niet herinneren. Misschien moet ik beter kijken?
Mwa, ik vind voorzieningen en gezelligheid niet super belangrijk. Beetje dicht bij snelweg is wel zo fijn. Fietsafstand supermarkt is ook stevige pre. En dan eigenlijk niet een heel erg "slechte" buurt, dat waren mijn wensen dan wel qua omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Thomg schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:29:
Baan wisselen is wel aardige kans in 5 jaar, ik heb al wat gekeken naar andere werkgevers, zijn er aardig wat goede tussen utrecht/amsterdam en utrecht-gouda.
Grappig dat je banen naar het noorden en westen zouden liggen en dat je het in je eerdere post had over naar het zuiden of oosten verhuizen ("Als ik later toch ergens anders wil verhuizen (Eindhoven, Enschede, die richting) is dat een schappelijke optie")

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 05:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Thomg schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:29:
[...]

Mmm, ik snap deze vraag niet zo goed? Met mijn huidige baan moet ik een paar dagen per maand op kantoor zijn, kan ze op 1 hand tellen. Kan me niet voorstellen dat dit veel beter gaat worden? Of wil je suggereren dat ik veel verder weg ga wonen en volledig ga op het thuiswerken only?
Als ik even objectief naar je topicstart kijk, dan lees ik een jonge man/god die een investering wil gaan doen door te kopen.

Persoonlijk vraag ik mij af of die investering in Utrecht wel het meeste rendement gaat opleveren en vandaar inderdaad de vraag.

Je bent op dit moment namelijk niet gebonden nog (lees vrouw/kids) en je hebt dus de ruimte om een beter investeringsobject te gaan vinden, die je binnen een periode van 5 jaar weer kunt verkopen. Daarnaast heb je waarschijnlijk ook nog eens over 5 jaar een beter beeld van je toekomst.

Een nette auto er naast en je bent in no-time wel weer in Utrecht om bij paps en/of mams aansluiten voor de warme piepers. Of in het cafe bij je vrienden.

Als ik hem persoonlijk zou invullen, met wat ik nu weet (bijna 40, ughm.. ) had ik het wel geweten als ik jou was.. technisch goede camperbus aanschaffen, zonnepanelen op het dak en laptop mee.. en reizen. Met evt een investering op een object erbij.

#out-of-the-box

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Thomg schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:11:
De plusminussen zijn vrij standaard:

Aankoopmakelaar + Koop nu:
+ Huisdierwensen, huur staat dit eigenlijk nooit toe. Bij huren werd al gezegd dat dit in overleg met verhuurder moet. Makelaar zei (noncommittal) kat/hond nee, maar iets als cavia/hamster wel OK zolang geluidsoverlast beperkt is.
Je moet je natuurlijk afvragen of je, als je heel de dag weg bent, een hond/kat op een appartementje wil laten zitten. VVE's kunnen ook dit soort regels hebben!
Klopt.
+ Meer ruimte, koop die ik zag is gemiddeld 70-90 tegenover 50 van appartement. Groter hoef ik zelf niet.
Voor 90m2 krijg je al een redelijk standaard rijtjeshuis.
Dat heeft niks met koop/huur te maken, maar met appartement of rijtjeshuis.
Als je een rijtjeshuis huurt ook minder.
+ Geen vermogensbelasting als ik niet wat vind voor het einde van het jaar (legale manieren om dit te voorkomen?)
Huren + Nieuwbouw later:
+ Geen commitment. Als ik later toch ergens anders wil verhuizen (Eindhoven, Enschede, die richting) is dat een schappelijke optie. Met directe koop zit ik er ook echt een paar jaar aan vast om "kiet" te draaien.
Zie mijn verhaal hierboven.
Als iemand die regelmatig op de bouw komt: Bwhahahahahahahahahaha. Hahahahahahaha. Hahahaha. Voordeel aan nieuwbouw is dat je alles naar de huidige normen hebt. Nadeel is dat je alles naar de huidige normen hebt. Zeker lopende bouwprojecten zitten vaak nog in het vorige bouwbesluit met andere normen voor isolatie, m.n. op het gebied van koelen (nieuwbouwhuizen houden veel warmte vast.
+ Glasvezel. Nee serieus, ik wil waarschijnlijk hosten en een VPN lokaal draaien + voor werk is het wel zo handig als uploaden rap gaat (cloud). Bij bestaande bouw is dat erg hit or miss.
Ik zou daarop de koop van mijn huis niet laten breken. Glasvezel is de toekomst en tenzij je erg achteraf gaat wonen, is de kans groot dat je de komende jaren toch aangesloten gaat worden. Zeker in de Randstad. Vergeet ook niet hoe veel stroom een server gebruikt.
Maar je gooit eerst 85% meer geld weg aan huur t.o.v. koop.
+ Hoef niet te verhuizen.
Leg uit? Imho zit je in een 50m² appartement (want daar heb jij het over bij huur) veel minder toekomtbestendig dan in een koop rijtjeshuis. Zeker met jouw spaargeld, je gaat meteen aflossen dus de kans dat jij gedwongen moet verkopen terwijl je echt onderwater staat en met een restschuld blijft zitten is minimaal.
Met een huur van meer dan 1000 euro voor een hok van 50m2 doe je heel erg mee aan de huizenmarkt... Je stimuleert immers beleggers om nog hogere huurprijzen te vragen.
+ Anekdotisch: Vriend vertelde mij dat maanden na zijn inschrijving hij gebeld was voor een nieuwbouwproject die hij zelf al afgeschreven had. Dit is het uiteindelijk ook geworden voor hem. Bij huur is het mogelijk dat ik dit nog kan accepteren, bij koop nu... not so much.
Slecht argument.
Mijn ouders, alhoewel zeer toffe peren, zijn niet echt de beste om hier advies op te geven.
Vaders zegt dat ik meteen moet bellen, de vraagprijs moet bieden, en moet zeggen dat hij het nu van funda moet halen anders geld het bod niet meer.
Zucht
Je vader moet even terug naar 2015 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:01

Zucht
Dit kan wel werken alleen moet je wel een killing offer doen. Dus vraagprijs + 10% ofzo (afhankelijk van lokale markt). Als je de vraagprijs biedt dan lachen ze je vierkant uit. Laat je vader anders bellen ;).

Ik stem voor z.s.m. kopen trouwens. Je hebt nu een mooie kans om in te stappen. Veel leeftijdsgenoten kunnen daar alleen maar van dromen. Dikke kans dat alles volgend jaar weer duurder is. Uiteindelijk gaat de boel wel een keer klappen natuurlijk maar wie weet hoe lang dat nog duurt. Misschien heb je tegen die tijd al een halve ton aan huur in de prullenbak in gemikt.

[ Voor 28% gewijzigd door retoohs op 02-07-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:49
Even een idee hier, gezien je in een vrij unieke situatie zit met zoveel spaargeld en zonder overbruggingsperiode met dubbele huur/hypotheek als je koopt. Voor het genoemde hypotheekbedrag ga je een relatief klein of oud huis krijgen, maar je hebt wel het geld om alles op te knappen. Een ding wat ik zelf van huizenbezitters/investeerders (ik doel hier op mensen die of meerdere panden hebben/gehad hebben of vaker verhuizen ivm werk) vaker hoor is dat je aan het einde van de dag alles kan veranderen behalve de ligging.

Je hebt hier de mogelijkheid om voor je hypotheekbedrag een oud huis te kopen en dan op te knappen. In alle eerlijkheid is dit een optie waarmee je het meeste kan verdienen en niet tegen ontzettend veel concurrentie aan het vechten bent. Het is tegenwoordig heel goedkoop om te lenen, wat de huizenprijzen omhoog drijft maar ook als gevolg heeft dat veel mensen met geleend geld betalen ipv gespaard geld. Dit zorgt ervoor dat huizen die grote verbouwingen nodig hebben niet heel aantrekkelijk zijn tov instapklare huizen.

Kennissen hebben dit ook met hun verhuurpand gedaan. Zij hebben een aantal huizen uitgezocht toen die flink wat opknapwerk nodig hadden en zijn samen met de aannemer naar de bezichtiging gegaan. Daar heeft de aannemer een ruwe schatting kunnen geven van de maximale kosten en op basis daarvan hebben zij hun huis gekocht. Nadat de aannemer klaar was was bij de eerste taxatie een winst van 20% behaald op de verkoopwaarde van het huis tov de inleg.

Als je dit goed aanpakt heb je een relatief groot huis wat ook nog eens ingericht is naar jouw wensen. Nadeel is dat je misschien een paar extra maanden bij je ouders moet wonen, maar dat is even aan jezelf wat je ervan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:27
Met zo'n budget zou ik voor kopen gaan, er moet dan wel wat mogelijk zijn.
Iets minder flexibel wellicht maar in de huidige markt is een opgeknapt huis ook vrij snel verkocht.
Die 'nadelen' zouden voor mij wel opwegen tegenover de voordelen van huren waar je 1000+ voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Tom-Z schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:57:
Een voordeel van huren dat je gemist hebt: je kunt je spaargeld in je zak houden. Als je een deel ervan zou beleggen, zou het niet onrealistisch zijn om daar 5% rendement op te verwachten. Dat maakt kopen iets minder aantrekkelijk.
Een huis zal beter renderen.
- Je beleggingsobject zelf (het huis) wordt meer waard.
- Je bent groter belegd doordat er gedeeltelijk geleend geld wordt gebruikt.
- Het beleggingsobject produceert inkomen -> huur. Zie jezelf als je eigen huurder.
- Geen vermogensbelasting, geen dividendbelasting, hypotheekrente aftrek.
- Minder kans om fouten te maken. Als nieuwe belegger €60.000 op de beurs zetten kan emotioneel veel gaan doen. Dikke kans dat je te veel transacties gaat doen, wat meestal nadelig uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:06
retoohs schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Minder kans om fouten te maken. Als nieuwe belegger €60.000 op de beurs zetten kan emotioneel veel gaan doen. Dikke kans dat je te veel transacties gaat doen, wat meestal nadelig uitpakt.
Ik zit bij "beheerd beleggen" van een grote bank. Zij maken alle beslissingen voor me, nog nooit zelf een transactie gedaan. Over de afgelopen 3.5 jaar gemiddeld 4.7% per jaar gehaald.
Het een sluit het ander ook niet uit. Je kan én beleggen én een huis kopen. Dat is nóg gunstiger (want de hypotheekrente is verwaarloosbaar klein t.o.v. wat je aan rendement op beleggingen kan verwachten. Het "probleem" is dat TS op dit moment maar vrij weinig kan lenen en dus gruwelijk veel eigen geld moet inbrengen. Als hij nog een paar jaartjes wacht is zijn salaris gestegen en kan hij weer meer lenen, misschien is tegen die tijd de huizenmarkt wat afgekoeld en dan kan hij zonder gruwelijk veel eigen geld in te brengen kopen.
Met het verwachtte beleggingsrendement op zijn spaargeld zou hij een flink deel van zijn huur kunnen betalen wat het verschil in kosten dichter bij elkaar brengt, en dan is hij een stuk flexibeler. Zodra het geld eenmaal in een huis zit kan het er nooit meer uit zonder dat je je hypotheekrenteaftrek verliest. Het kán aantrekkelijk zijn om even te wachten totdat zijn leencapaciteit is gestegen, maar alles valt of staat bij wat de huizenmarkt doet.

Ik wil ook niet zeggen dat dit dé reden is om niet te kopen, maar ik wil wel dat TS er zich van bewust is dat zijn eigen spaargeld niet "gratis" is. Het is niet eerlijk om de kosten van huren (€1000/maand) weg te zetten tegen de netto hypotheekrente (€250/maand ofzo) zonder daarbij te bedenken wat het spaargeld had kunnen opleveren als TS het belegd had.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 02-07-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Muismat1991 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:59:
Even een idee hier, gezien je in een vrij unieke situatie zit met zoveel spaargeld en zonder overbruggingsperiode met dubbele huur/hypotheek als je koopt. Voor het genoemde hypotheekbedrag ga je een relatief klein of oud huis krijgen, maar je hebt wel het geld om alles op te knappen.
In Nieuwegein kun je daar toch een behoorlijk huis of appartement voor kopen. Ook als je rekening houdt met een fors bedrag voor overbieden. En je hebt het voordeel dat je nu niet à la minute een woning nodig hebt, dus dat je kunt wachten tot je 'ideale' woning voorbij komt.

Wat mij opvalt is dat er vooral gekeken wordt vanuit een paar voorbij gekomen woningen. De verschillen daarbij zitten niet alleen in de afweging koop vs. huur. Er komt veel meer bij kijken. Ik zou eerst bij mezelf nagaan wat je eigenlijk zou willen. En daar vanuit kijken naar wat een goede optie is. Dus niet alleen koop of huur, maar ook appartement of eengezinswoning, centrum, woonwijk of ontwikkelgebied, groot of klein (hoeveel ruimte of kamers heb je minimaal nodig?), oud of nieuw, vind je een luxe afwerking meer waard en ga zo maar door. En natuurlijk de locatie.

Ik kan bv. zo twee totaal verschillende woningen met vraagprijs binnen het budget vinden, waarbij het heel verschillend wonen is. Voorbeeld www.funda.nl/koop/nieuwegein/huis-42460119-massenetstraat-5/ voor 275k is een jaren '70 eengezinswoning met drie slaapkamertjes en een tuin in een woonwijk, www.funda.nl/koop/nieuweg...nt-42456561-bankstede-44/ voor 225k is een iets nieuwer en moderner afgewerkt driekamerappartement in het centrum. Ik denk dat er weinig mensen zijn die over beide woningen tegelijk enthousiast worden, omdat de 'doelgroep' zo verschillend is. Als jouw voorkeur meer naar dit appartement gaat, dan denk ik dat je niet gelukkig zou worden in die eengezinswoning. En andersom.

Kijk dus eerst wat voor woning je zou willen en kijk pas daarna naar huur of koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
Tom-Z schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:28:
Ik zit bij "beheerd beleggen" van een grote bank. Zij maken alle beslissingen voor me, nog nooit zelf een transactie gedaan. Over de afgelopen 3.5 jaar gemiddeld 4.7% per jaar gehaald.
4.7% klinkt leuk maar vergeleken met de markt van de afgelopen 3.5 jaar is dat echt dikke under performance, snel wegwezen daar ;). De S&P is 50% gestegen sinds 2018.
Wellicht dat ze wel heel erg risicomijdend hebben belegd maar dan is het nog laag. Bovendien betaal je nog een dikke management fee voor die under performance.
Het een sluit het ander ook niet uit. Je kan én beleggen én een huis kopen. Dat is nóg gunstiger (want de hypotheekrente is verwaarloosbaar klein t.o.v. wat je aan rendement op beleggingen kan verwachten. Het "probleem" is dat TS op dit moment maar vrij weinig kan lenen en dus gruwelijk veel eigen geld moet inbrengen.
De huizenprijzen stijgen sneller dan salarissen dankzij inflatie. Over een jaar is het waarschijnlijk weer een stukje minder bereikbaar. Op den duur zal de markt ook weer een keer omlaag gaan maar dat zal gepaard gaan met hogere rente. Het wordt dan niet persee makkelijker omdat het te lenen bedrag dan ook omlaag gaat. TS heeft dan wat voordeel met eigen geld maar het lijkt me een enorme gok om te wachten op een dal in de huizenprijzen.
Zodra het geld eenmaal in een huis zit kan het er nooit meer uit zonder dat je je hypotheekrenteaftrek verliest. Het kán aantrekkelijk zijn om even te wachten totdat zijn leencapaciteit is gestegen, maar alles valt of staat bij wat de huizenmarkt doet.
Dat het er niet meer uit kan lijkt me juist een voordeel. Als je met een groot bedrag de beurs op gaat dan wil je dat ook voor de lange termijn doen.
Als je nu al denkt dat je een deel van het geld binnen nu en 10 jaar voor iets anders wilt gebruiken dan is dat helemaal prima natuurlijk maar dan zou ik het niet in een huis stoppen maar ook niet op de beurs zetten.
Ik wil ook niet zeggen dat dit dé reden is om niet te kopen, maar ik wil wel dat TS er zich van bewust is dat zijn eigen spaargeld niet "gratis" is. Het is niet eerlijk om de kosten van huren (€1000/maand) weg te zetten tegen de netto hypotheekrente (€250/maand ofzo) zonder daarbij te bedenken wat het spaargeld had kunnen opleveren als TS het belegd had.
Je hebt gelijk dat er altijd een opportunity cost is. Je zou een ROI moeten berekenen, hoeveel kan ik verwachten (gemiddeld) op de beurs vs hoeveel bespaar ik met het geld in een huis en hoeveel gaat het huis (gemiddeld) renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zat een paar jaar terug in dezelfde situatie, met een hoger salaris maar minder spaargeld. Om wanhopig van te worden. Ook in dezelfde regio overigens. Uiteindelijk heb ik, met veel geluk, een huis van de woningbouw (Dudok) kunnen kopen, via een inkomensafhankelijke koopconstructie voor starters. Er zijn er in deze regio twee: Kopen naar Wens en Koop Goedkoop. De Alliantie biedt ook wat aan, maar een stuk minder dan Dudok.

Ik heb de constructie zonder erfpacht, maar heb een restschuld bij de woningbouwvereniging die ik pas hoef af te lossen bij verkoop van de woning. Daarnaast moet ik bij verkoop de woning eerst (na onafhankelijke taxaties) aanbieden aan de woningbouw, zodat ze het eventueel terug kunnen kopen. 9 van de 10 keer doen ze dit niet en mag ik het gewoon op de normale markt aanbieden. Het is wat complex om hier in een paar zinnen uit te leggen maar als je er meer van wil weten mag je me natuurlijk dm'en.

Het zijn zijn vrijwel uitsluitend klushuizen die op die manier worden aangeboden. Dat moet je wel zien zitten. Het heeft me ongeveer 1,5 jaar aan vrije tijd gekost om alles op te knappen, maar ik heb 90% zelf gedaan. Echt alles moest vervangen/aangepast worden. Plafond op verdiepingsvloer eruit, allemaal nieuwe leidingen (gas, water, riool), nieuwe badkamer, nieuwe keuken, elektra allemaal vervangen en nog 1001 andere dingen. Loodgieterswerk heb ik laten doen (er zaten nog gaskachels in, dus er moest ook een heel cv-systeem worden aangelegd) en wijzigingen aan de draagconstructie (open keuken gemaakt, achtergevel deels vervangen) heb ik ook laten doen.

Misschien is het ook wel wat voor jou. Het heeft mij al met al ongeveer 45-50K gekost, waarvan de loodgieter verreweg de grootste kostenpost was. Daarnaast natuurlijk nog meubels enzo, die heb ik niet meegerekend. De elektra heb ik wel laten keuren en de installateur vertelde dat ik ongeveer 11K heb bespaard door de elektra zelf te doen. Is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar jij hebt natuurlijk wel een bak spaargeld.

Het is een bijzonder intensieve periode geweest. Bloed, zweet en af en toe ook een paar tranen. Maar het is het absoluut waard geweest. Ook financieel gezien. Intussen heb ik al een heel aardig bedrag aan hypotheek afbetaald en is mijn huis ongeveer 100K meer waard geworden (netto dus 50).

Je moet wel geluk hebben want het gaat op loting. Bij mij was dit het 4e huis waar ik aan de loting mee deed. Max bruto jaarloon om ervoor in aanmerking te komen is ongeveer 50K, maar ik dacht dat ze niet naar spaargeld kijken. Zie dat ze nu ook wel het een en ander aanbieden https://www.dudokwonen.nl/koopwoningen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:39
Heb in Huizen gewoond: nieuwbouw voor 310k kun je vergeten. Misschien een kleine appartement in Hillywood, maar of je daar zin in hebt? Er is wel veel ex-huur in die prijsklasse, ook in de niet-afgetrapte categorie. Als je flexibel bent op nieuwbouw zou ik daar nog eens naar kijken. Zal krap zijn maar niet onmogelijk. Met 350-400k zou ik zeggen dat het zeker moet lukken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 21:45
Wat open deuren:
-Nieuwbouw krijg je vaak kosten van meerwerk (net andere badkamer,5K erbij, net andere keuken 15K erbij, enz)
-Nieuwbouw ben je zo 25K kwijt om het in te richten. Denk naast meubels ook aan raamdecoratie, horren, enz.
-Als je een eigen woning hebt zorg dan voor spaargeld, in ieder geval 5% van de waarde
-Nieuwbouw is loting = geluk
-Als je 50% met eigen (of ander) geld financiert kun je een aflossingsvrije hypotheek krijgen en dus van zeer lage maandlasten genieten. Je bent daar bijna dus wellicht interessant.
-In de huidige markt is je huis zo verkocht dus zo vast zit je niet. Reken wel op de kosten van verhuizen (notaris, kosten koper, makelaar, enz).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 21:04

Zenix

BOE!

Ik zat twee jaar geleden in een vergelijkbare situatie als starter. Ik had 80k spaargeld, modaal inkomen en kon net een nieuwbouwwoning (tussenwoning) kopen van 207k, maximaal hypotheek en moest nog 20k bijleggen.

Ik twijfelde toen ook, want mijn salaris ging het jaar daarna nog een stuk stijgen waardoor ik daarna een mooier huis kon kopen. Uiteindelijk toch besloten om gewoon maximaal te gaan lenen en dat huis gewoon te kopen. Mijn gedachte daarbij was, stel dat de huizen nog duurder worden..

Mijn huis is vorig jaar januari opgeleverd en nu al bijna 100k meer waard geworden. Dezelfde woning zou ik nu niet meer kunnen kopen. Ondertussen is mijn salaris een stuk hoger geworden, ben ik blijven sparen en investeren (indexfondsen) en zit ik weer tegen de 80k vermogen aan.

Met huur had ik hogere maandlasten, en minder vermogensopbouw.

Flevoland ook een optie? Zijn de huisprijzen meestal wat lager dan in de regio Hilversum. Glasvezel heb je hier ook bijna overal. Heb Tweak gigabit en host genoeg hier ;) Zonder glasvezel was ik hier niet gaan wonen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Haha zo bedoel ik het niet, maar ik moet wel toegeven dat ik hier niet heel erg duidelijk was. Om het echt heel erg ruim te nemen zijn er 3 locaties waar er veel werkgevers in mijn branche zitten:
  • Randstad (goh)
  • Enschede/Hengelo
  • Eindhoven
Nu is het niet zo dat er geen werkgevers zijn hierbuiten, maar dit zijn dus ook de 3 gebieden waar ik mijzelf zie wonen. Vandaar die comment. Als ik nu koop commit ik op regio Randstad. Of een gedeelte hiervan iig.
Leuke reply, maar ik wil toch wel ergens kunnen settlen. Autootje heb ik al hoor :+
Zelfs 10% kan nog niet genoeg zijn. Ik heb zelf wel aardig het gevoel dit wel te moeten doen met een aankoopmakelaar zodat ik niet scheel over of onder bied.
Ik ben erg technisch tot een grote fout. Als het niet technisch is interesseert het mij... niet echt. Ik zie mezelf in ieder geval absoluut niet de commitment hebben om dit te doen. Ik zou dan liever een externe partij inschakelen die dit doet. Als het kan en redelijk is.
Nog een stem voor kopen.
Dit is ook het huis die mij liet kijken naar huizen in Nieuwegein. Het eerste vind ik veel aantrekkelijker dan het tweede. De tweede zie ik mijzelf nieteens bezichtigen...
Met wat wikken en wegen kan ik wel naar de 350K gaan, maar liever doe ik dit niet. Toevallig een website in gedachten? Zeg nooit nee.
Het gaat mij inderdaad meer om de gemaakte kosten die in het verhuizen zelf zitten.
Wel duidelijk dat nieuwbouw niet zo rooskleurig is als ik dacht.
Almere vond ik al vrij rap vrij duur voor in wat voor wijken je gemiddeld terecht kwam. Lelystad is weer wat te ver weg imo, dan blijft er niet veel meer over.
Heel eerlijk? Ik zie verbouwen niet echt zitten. Moet niet veel werk aan te pas zijn of eenvoudig uit te besteden zijn aan andere partijen. Mijn gevoel zegt echter dat als dit zo was, er wel meer interesse naar zou zijn 8)7
De woningen die nu op dudok staan zijn eigenlijk
Of te duur
Of kleine zeer oude appartementen die werk nodig hebben
Misschien dat ik nu pech heb?
Denk dat moraal van deze post neerkomt op "ga kopen, nu". 8)

Heel erg bedankt voor de reacties iig!

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 02-07-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Om het voor nu even sluitend te maken, ik ga maandag in gesprek met een aankoopmakelaar in Nieuwegein. Aan de hand van dat gesprek zal ik ook meer weten over mijn mogelijkheden.

Het huurcontract wordt mij volgende week aangeboden, tenzij het gesprek van maandag mijn vertrouwen in koop volledig teniet doet zal ik deze niet ondertekenen.

Nogmaals bedankt voor de input, deze extra informatie pushte me duidelijk over de lijn naar de kant "bestaande bouw kopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 21:45
Verbouwen is momenteel lastig uitbesteden gezien de enorme tekorten. Bij CV monteurs hebben ze 3 maanden wachttijd om maar wat te noemen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
sdk1985 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:45:
Verbouwen is momenteel lastig uitbesteden gezien de enorme tekorten. Bij CV monteurs hebben ze 3 maanden wachttijd om maar wat te noemen.
Ik heb familie die in de loodgieters zit, eigen bedrijf. Heeft flink netwerk met klussers voor alle projecten.
Nu is niet meteen het gouden ei, dit is niet besproken noch weet ik of hij wat voor mij binnenkort (tijdsframe maanden) kan betekenen, maar als velen denken dat hier echt wel brood in zit kan ik altijd in gesprek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:00

3DDude

I void warranty's

Als je kunt gewoon kopen denk.
Over een paar jaar als je eventueel groter wil naar je ooit gewenste huis > kan je het altijd weer verkopen.
grote kans dat je er wat vermogen mee opgebouwd hebt.
Ik zeg zie je wat leuks te koop en past het binnen budget go go go.

1000 euro huur wegpissen voor 50m2 in nieuwegein.. zou ik zelf in ieder geval niet een serieuze optie noemen maar dat is mijn mening weer :P >> dan zou ik effe verder kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 02-07-2021 23:21 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:29
Om een aantal van je punten, ook voor eventuele anderen in soortgelijke positie te beantwoorden.
Dit is niet geheel waar. De wens is niet iets dat in de weg staat, en een verhuurder kan je ook achteraf het houden van een huisdier als hond of kat niet zondermeer verbieden, want in de huurovereenkomst zal dit namelijk niet als dusdanig staan.

Zo staat in mijn eigen huurcontract bijvoorbeeld:
Het houden van huisdieren is alleen toegestaan zolang deze geen overlast bezorgen. Huisdieren
dienen buiten de privé gedeelten te allen tijde aangelijnd te zijn.
Het reeds hebben van een hond of kat kan daarentegen binnen de selectie je positie wel verslechteren. Vergelijkbaar als bijvoorbeeld roken. Een verhuurder heeft het namelijk liever niet binnenshuis. Maar gezien jij inwonend bent bij je ouders, is de eventuele hond of kat dat ook en momenteel niet van jou :+.

Wel moet je je afvragen of, zeker een hond, wel wenselijk is als alleenstaande die vermoedelijk niet voltijd vanuit huis zal werken. Maar dat terzijde.
Beide zaken zijn lastig voorspelbaar voor de toekomstige situatie, op dit moment is dit zeker waar. Maar voor iedereen die bijvoorbeeld anno 2007 - 2008 vlak voor de crisis een woning gekocht heeft, heeft er gemiddeld genomen ruim 10 jaar over gedaan om op een gemiddeld genomen gelijke woningprijs uit te komen. En dan heb je nog niet eens een correctie voor inflatie, laat staan over rendement verlies. Want 280k in 2008 is niet hetzelfde als 280k in 2018 anderszins.

Daar heeft dan dus ook weinig opbouw vermogen ingezeten, voor die groep. Het verhaal is natuurlijk totaal anders voor iedereen die de afgelopen jaren gekocht heeft, zeker voor de groep die rond 2013 - 2015 gekocht heeft.

Nu is het bij woningen natuurlijk wel zo dat de rest van de woningmarkt mee fluctueert, doorgaans op redelijk soortgelijke wijze, mits je je keuze tot Nederland beperkt. Dus ongeacht wanneer je een woning koopt, indien het doel is om dit te doen vervolgen met een nieuwe koopwoning, eveneens binnen Nederland, heb je relatief gezien niet echt snel te maken met verlies noch stijging.

Bij koop zitten natuurlijk wel een aantal randzaken waar je zelf voor op draait. Denk aan zaken als kosten voor hypotheker, notaris, keuringen, etc. Maar denk ook aan het eventuele duurdere onderhoud en verbouwingen waar noodzakelijk. Indien je van plan bent om ergens maar kort te gaan wonen, is dit iets om met koop rekening mee te houden.

Zo is in mijn vorige huurwoning de keuken vervangen, beide badkamers vervangen, de CV ketel vervangen, het dakraam vervangen, meerdere muren gestuced, verzakking in de bijkeuken aangepakt en nog wat onderhoud. Waarvan ook een belangrijk deel nog na sleuteloverdracht reeds had plaatsgevonden, nadat problemen zich openbaarden. De verhuurder heeft zo namelijk best wat plichten. En als koopwoning eigenaar zijn dit zaken waar je zelf voor op draait, zaken indien je ze niet aanpakt het voor een relatieve waardevermindering van de woning zorgt.

En dat geld ben je in koop weldegelijk kwijt. Sure, je kan zeggen ik heb 20k uitgegeven maar de woning is 70k gestegen. Netto 50k erop vooruit. Maar die andere toekomstige woning om verder naar door te groeien is toch ook gewoon soortgelijk 70k gestegen.
Ook voor huur bestaat wel degelijk ruimer. Zelfs binnen of direct rondom de grote steden binnen de randstad. Voor slechts een kleine meerprijs in huur zie je zeker op dit moment een goed aanbod aan huurwoningen. In tegenstelling tot koop, zijn deze juist in prijs gezakt het afgelopen jaar met wegvallen van expats. En zeker met jouw vermogen kan jij hierin echt wel terecht. Veel verhuurders hanteren namelijk circa 10% van vermogen op jaarbasis of circa 1% van het vermogen per maand. Dan kom jij dus uit op een bruto besteedbaar maandelijks bedrag van bijna 6000 euro, en met een circa 3 - 4x eis heb je de mogelijkheid om te kijken tot circa 1500 - 2000 euro aan maandelijkse huur.

Het zal niet noodzakelijk zijn om dusdanig hoog te gaan. Maar indien de uiteindelijke voorkeur toch stiekem echt een nieuwbouw woning is, zou ik tijdelijke huur zelf echt wel overwegen. Na 12 maanden stap je er zonder zorgen namelijk weer uit. Heck, je kunt eventueel zelfs gemeubileerd huren en direct klaar zijn terwijl je wacht op je nieuwbouw woning. In dat geval heb je namelijk ook geen secundaire verhuiskosten.
Dat is natuurlijk alleen een voordeel van koop indien je kiest voor het huren van een appartement.
De meeste overlast topics op tweakers suggereren anderszins :+.
Nee, niet zozeer. Natuurlijk kun je het vermogen wel beleggen om het op die manier te laten renderen zodat je vermogensbelasting op die manier netto mogelijk kwijtspeelt. Maar hierin gelden een beetje dezelfde risico's als kopen. Ook in deze kan de beurs natuurlijk ook eens de andere kant op duiken.
Huren + Nieuwbouw later:
Akkoord, zie ook bovenstaand. Vraag is natuurlijk waar ligt ergens de balans. Maar persoonlijk zie ik het als weinig interessant om bijvoorbeeld voor een periode van 12 maanden of zelfs 24 maanden iets te kopen. Uiteraard is dit persoonlijk.
Er zijn plus en minpunten voor beiden. Het energielabel binnen nieuwbouw zal gemiddeld genomen beter zijn ja. Ook bestaande bouw kan echter flink opgeknapt zijn. In de winter is nieuwbouw naar mijn idee een stuk comfortabeler dan een historisch energielabel G woning. In de zomer eigenlijk al snel het omgekeerde en is in veel nieuwbouw een airco eigenlijk wel redelijke must, doch zit er veelal niet direct in.
Glasvezel aanleg gaat ontzettend rap op dit moment. Kans is groot dat waar je ook een woning koopt, er binnen een aantal jaar glasvezel beschikbaar komt. Daarnaast, is het bedrijfsmatig eigenlijk altijd wel te regelen. Indien jij bereid bent om te betalen, vind jij wel een partij die glasvezel bij jou komt aanleggen. En privaat glasvezel zakelijk inzetten, kan, maar de uptime is geen 99.98% of meer zoals bij de grote hosting jongens. Met KPN glasvezel schommel ik meer tussen de 98.5 - 99.3%. Met enige variatie van maand tot maand. Voor hosting van hobby projecten geen probleem, of om remote mijn eigen Plex server te kunnen benaderen. Maar voor werk doeleinden is het dus een beetje de vraag wat je hier exact onder verstaat.
Dit is een kwestie van sentiment. Persoonlijk deel ik deze mening grotendeels. Veel van de oudere koopwoningen binnen Nederland zie ik zelf de waarde niet van in. En zou ik zelf in ieder geval heel snel het gevoel hebben om toch wel een hele dure miskoop te doen, weinig 'bang for buck' in tweakers termen. Zeker indien ook voor jou daarin de keuze dus is dat je op korte termijn nieuwbouw ambieert, zou ik zelf een tussentijdse koopwoning voor korte duur skippen, maar zoals al gezegd, is persoonlijk.
Naja, je woont nu bij je ouders in. Je zult dus zelfs twee keer 'verhuizen', van ouders naar huur, van huur naar koop. Vraag is natuurlijk wel, met wat gaat dit gepaard. Indien je gemeubileerd gaat huren, neem je bijvoorbeeld enkel je koffer met kleding en je tandenborstel mee. Indien je een gehele eigen inboedel bij elkaar verzameld, dan wordt het al snel een echte verhuizing ;).
Zoals ook bovenstaand gezegd, binnen het juiste segment staat huur er op dit moment relatief gunstig voor. Zit momenteel zelf in een verhuizing richting randstad, betaal nog geen 10 euro per maand per m2. De buren betalen zo'n 20% meer. Puur en alleen omdat de huurmarkt binnen het duurdere segment is ingestort met wegvallen van veel expats. Het tweede voordeel t.o.v. koop, binnen nog geen 3 weken na verzoek tot bezichtiging, hadden we de sleutel in handen. Indien je dan dus ook echt om woonruimte verlegen zit, is huur met jouw besteedbaar maandelijks vermogen de snelste optie.
Dit kan gebeuren, maar hoeft natuurlijk niet. Je bent natuurlijk niet beperkt tot inschrijving voor één project, zeker indien je ook qua exacte locatie flexibel bent, is hierin wel wat te regelen.

Let wel, tijd tot oplevering kan soms best wel even duren. Sommige nieuwbouwprojecten start de loting al bijvoorbeeld zo'n 3 - 4 jaar voor oplevering. Vraag is dan natuurlijk, loont inmiddels interim kopen misschien toch stiekem niet meer t.o.v. huren. Het antwoord is al snel ja.
Ik denk dat je vader nog niet helemaal heeft meegekregen dat het een sellers market is :+. Voor jou, makkelijk 50 anderen ;).

Een derde optie die ik eigenlijk een beetje mis, waarom niet bij je ouders blijven wonen terwijl je ingeschreven staat voor nieuwbouw koop? Ik beproef namelijk dat nieuwbouw koop stiekem toch is wat je wilt. En zeker indien je binnen die periode daar je vermogen dan ook nog verder op kunt bouwen, plus rendement vangt op beleggingen uit eigen vermogen, heb je daar financieel gezien de gunstigste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Thomg schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:17:
Om het voor nu even sluitend te maken, ik ga maandag in gesprek met een aankoopmakelaar in Nieuwegein. Aan de hand van dat gesprek zal ik ook meer weten over mijn mogelijkheden.

Het huurcontract wordt mij volgende week aangeboden, tenzij het gesprek van maandag mijn vertrouwen in koop volledig teniet doet zal ik deze niet ondertekenen.

Nogmaals bedankt voor de input, deze extra informatie pushte me duidelijk over de lijn naar de kant "bestaande bouw kopen".
Lijkt me een prima keus om voor koop te kiezen, waarbij binnen jouw budget (en regio) bestaande bouw een logischer keus lijkt dan nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Wat een uitgebreide post. Ik vind dat ik hier zeker wel even op moet reageren.

Eerst moet ik je wel gelijk geven dat ik deze post wel aardig met kleppen had geschreven, de "enige betaalbare huur is een appartement" huur. Duidelijk dat dit niet zo is dus ben het wel eens met wat opmerkingen die je noemt.

Ik wil niet langer bij mijn ouders blijven lopen. Zit een beetje mentaal, maar ik voel gewoon half niet alsof een nieuw hoofdstuk in mijn leven echt begonnen is... Plus ook een beetje de sociale druk? Van alle vrienden woont er enkel nog 1 inwonend bij de ouders, en hij wacht nog een half jaar tot zijn nieuwbouw opgeleverd wordt. De rest studeert, heeft koop of huurt.
En anders nog, ik heb een jaar in studententijd op kamers gewoond, ik snak naar de flexibiliteit...

Als ik jou post zo hoor moet ik huren nog niet meteen uitsluiten. Ik zou hier zeker nog wel rekening mee houden als het kopen voor geen meter verloopt of als ik maandag van een koude douche thuiskom na het telefoongesprek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

Ja, Nieuwegein.

Er is veel ombouw (als lees in kantoor naar woning, koop en huur) en de bestaande woningen zijn nog wat betaalbaarder dan in de stad.

Zelf als geboren en getogen Utrechter ben ik uiteindelijk wel naar Nieuwegein gegaan 18 jaar geleden. Iedereen verklaarde mij voor gek maar ondertussen kom ik alleen in Utrecht om te werken (Uithof, 30 min op e-bike) of op het Neude, Oude Gracht (ook met e-bike 35-40min) om een biertje te drinken. En er zijn er nu veel van mijn vrienden en kennissen die ook in de wijk waar ik zit willen wonen. Als @gambieter uit Vreeswijk komt zal hij ook de poldermolen in de Doorslag wel kennen. Dat is de achterbuurman.

Wat ik er mee wil zeggen, je hebt goede en minder goede buurten zoals in elke stad. Let daar op omdat dat wel wat met je woongenot doet.

Als ik naar je wensen kijk dan kan ik je nu al vertellen dat er bijna geen glasvezel is in Nieuwegein en dat de aanleg daarvan begonnen is en nog 2 jaar gaat duren voor dat voltooid is. Hou dat in je achterhoofd.

Verder heb je het netjes gedaan met je spaargeld en dat maakt een keuze waar dan ook wel wat makkelijker maar staar je niet blind op 1 stad (was mijn les 18 jaar geleden) maar kijk waar je het beste thuis voelt voor wat je koopt of huurt.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Heb je misschien ook wat concrete buurten/wijken waar ik op moet passen?

Enfin, misschien is glasvezel wat overblown, maar een wat schappelijke upload is wel zo fijn. 200mbit zou ik nog wel kunnen accepteren, maar minder word lastig. Wetende dat het aansluiten op de planning staat zou mijn eisen nog wat minder hard maken als het maar redelijk is (lees: vage plannen om het misschien over 5 jaar te doen zie ik als een nee).
Wel goed dat je het aanwijst. Blijkbaar is Nieuwegein vrij beroerd als het gaat om glasvezel als ik het zo zie.

Zouden er dan nog wat andere geschikte regio's zijn?

Gooi is eigenlijk niets, Almere vond ik te duur voor wat het bood. Vinkeveen/mijdrecht/wilnis zitten te ver verwijderd van de snelweg, irritant met reistijd. Amersfoort is te duur voor wat het biedt (ik woon er :)). Soest is onplezant woon-werk verkeer (Veel N wegen).
Dan heb ik eigenlijk al zo'n beetje alles opgenoemd? Zijn wel sporadisch wat huizen beschikbaar in de kleinere dorpen, maar dat is erg hit or miss. Of heb ik echt een slechte read op een paar regio's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

Thomg schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:45:
[...]

Heb je misschien ook wat concrete buurten/wijken waar ik op moet passen?

Enfin, misschien is glasvezel wat overblown, maar een wat schappelijke upload is wel zo fijn. 200mbit zou ik nog wel kunnen accepteren, maar minder word lastig. Wetende dat het aansluiten op de planning staat zou mijn eisen nog wat minder hard maken als het maar redelijk is (lees: vage plannen om het misschien over 5 jaar te doen zie ik als een nee).
Wel goed dat je het aanwijst. Blijkbaar is Nieuwegein vrij beroerd als het gaat om glasvezel als ik het zo zie.
Ik zou zelf (persoonlijk) wegblijven uit Fokkesteeg en Zuilenstein. Maar het is ook maar net wat je zoekt. In de 2 oude dorpskernen (Vreeswijk en Jutphaas) Heb je veel mooie oude woningen die zeker op hun eigen manier sfeer geven. Daarnaast heb je natuurlijk de vinex die 50 jaar geleden is gebouwd (waar ik woon) eromheen. De ene wijk is wat ruimtelijker opgezet, de ander met wat minder groen. Ikzelf hou wel van het vele groen om ons huis heen en de ruimte (over buren voorkant op 45 meter afstand, achterburen op 35 meter). Daarnaast blijft het wel een rijtjes woning waar ik blij mee ben.

Voor glasvezel nu ben ik het met je eens en voor een goede verbinding ben ik nu alleen op Ziggo aangewezen maar KPN is het uitrollen al gestart en hoop snel aan de beurt te zijn voor glasvezel (met vrije provider keuze) https://www.kpnnetwerk.nl...n-in-gemeente-nieuwegein/

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik dacht dat je een wijk bedoelde, keek net, maar je had het over de makelaar denk ik? Dat is degene met wie ik in gesprek ga ja ;)
Noted. Als de prijs erg lekker is en het in deze wijken ligt weet ik in ieder geval waarom.
Ook goed om te weten dat ze hier mee bezig zijn. Als concreet (praktisch) iedereen binnen 3 jaar aangesloten word is dit een aardige non-issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

stuffer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:05:
Ik zou zelf (persoonlijk) wegblijven uit Fokkesteeg en Zuilenstein.
Ik heb ruim 8 jaar in Zuilenstein gewoond (1999-2007) op de Faustlaan vlakbij de tramhalte, en dat was geen slechte buurt. Fokkesteeg valt tegenwoordig ook best mee. Echt slecht is het volgens mij nergens, maar het is ook niet een erg levendige plek :p
stuffer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:34:
Zelf als geboren en getogen Utrechter ben ik uiteindelijk wel naar Nieuwegein gegaan 18 jaar geleden. Iedereen verklaarde mij voor gek maar ondertussen kom ik alleen in Utrecht om te werken (Uithof, 30 min op e-bike) of op het Neude, Oude Gracht (ook met e-bike 35-40min) om een biertje te drinken. En er zijn er nu veel van mijn vrienden en kennissen die ook in de wijk waar ik zit willen wonen. Als @gambieter uit Vreeswijk komt zal hij ook de poldermolen in de Doorslag wel kennen. Dat is de achterbuurman.
Ik heb altijd met plezier in Nieuwegein gewoond, en zou er zo weer gaan wonen als ik weer naar Nederland terug zou gaan, het benne mijn roots ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Nou, gebeld. Kosten 3250. Inschatting is dat ik comfortabel wat kan vinden voor 330-350, met 300 wordt het krap. Wordt vervolgd ;)

Edit: Andere makelaar zei 4000. Denk dat ik dan toch voor de 3250 ga :o

[ Voor 22% gewijzigd door Thomg op 06-07-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-05 10:06
Een koophuis/appartement is een manier om vermogen op te bouwen, het enige nadeel is dat je bij kopen wat kosten hebt in eerste instantie. Je hebt genoeg spaargeld dus dat is geen probleem. Om het dan een beetje rendabel te maken ten opzichte van huren zul je er 3 jaar moeten blijven wonen. Weet je nog niet zeker of je hier echt wil blijven kan huren een optie zijn voor 1-2 jaar, maar daarna zou ik toch wel een koopwoning adviseren voor de wat langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:00

de Peer

under peer review

TheUninvited schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:14:
Een koophuis/appartement is een manier om vermogen op te bouwen,
Dat is absoluut geen garantie. Woning is primair om in te wonen.
TheUninvited schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:14:
het enige nadeel is dat je bij kopen wat kosten hebt in eerste instantie.
En dat de woningmarkt kan instorten en je misschien wel voor tienduizenden euro's het schip in kunt gaan.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als je 2 tot 3 jaar wacht zal de markt een stuk beter zijn, je loon hoger, je spaartegoed ook gegroeid en heb je dus meer en betere opties om een huis te kopen.
Pagina: 1