Afdoppen cv leiding

Pagina: 1
Acties:
  • 5.248 views

Vraag

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Beste forum,

Binnenkort worden al onze kozijnen vervangen en zullen wij hiervoor nagenoeg alle radiatoren moeten afkoppelen. Nou betreft het huis met oude leidingen. Over ongeveer 2 maanden zal de cv ketel die nu beneden hangt naar zolder verplaatst worden. De ketel zal hergebruikt worden, maar de leidingen + radiatoren worden vervangen.

Nu wil ik graag de cv leiding afdoppen zodat ik de aankomende 2 maanden wel warm water heb. Geen verwarming neem ik maar even voor lief:). Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Het is een geschakelde cv leiding met een vertakking naar de radiatoren aan de voorkant van het huis en naar de radiatoren aan de achterkant van het huis. Ik denk dat dat het punt is waar ik het beste kan gaan afdoppen. Tussen dat punt en de cv ketel zit enkel een vertakking naar het expansievat.

Klopt mijn aanname en hoe ga ik te werk?

Zie foto voor de situatie van het punt dat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLsvMvEx1Z3fvXgnN0d8PTtc0Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpfE7SLXaBA4axPvxjhq2YM8.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt,
Phyrix

Beste antwoord (via Phyrixx op 02-07-2021 08:23)

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:00
Phyrixx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:55:
Dank voor de reacties tot dusver. Het betreft een Remeha Avanta uit 2006.
Cv monteur hier, bij het opstarten van een avanta gaat die gedurende 10 seconden branden om te kijken of er flow is op je cv, heeft die dat niet, dan gaat die op storing E10, en geen warmwater. Mijn advies : cv leiding maken van aanvoer naar retour direct onder de ketel met een expansievat en een vulkraantje. Cv vullen op dit hele korte circuitje en klaar. Dan kun je alles verwijderen maar heb je nog steeds warmwater. Expansievat is heeeeeel belangrijk, anders loopt je druk heel snel op naar boven de 4 bar en drukt de leidingen uit je wisselaar met alle gevolgen van dien.

Mocht je toevalling in de buurt van eindhoven wonen, stuur even een dm, kan dit zelfs nog wel voor je komen realiseren indien nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Erik15678 op 02-07-2021 08:39 ]

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 09:45

JdM

Humbled

Een kleine radiator in de buurt van je ketel hangen, je hebt een beetje doorstroom nodig om warm water te kunnen genereren. Alles afdoppen levert geen flow en slaat de ketel in storing.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
JdM schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:48:
Een kleine radiator in de buurt van je ketel hangen, je hebt een beetje doorstroom nodig om warm water te kunnen genereren. Alles afdoppen levert geen flow en slaat de ketel in storing.
*knip*
Geef dan geen advies.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 02-07-2021 11:31 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wat voor cv is het?
Misschien kun je de driewegklep gewoon vast zetten in 1 stand zodat je alleen warm water richting kranen en douche laat gaan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

lytjepole

Schier?

Top advies Apie!
ik neig toch meer naar het advies van JdM denk ik

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 10:50
@JdM Hoeveel CV-flow heeft een ketel nodig voor SWW? Bij mijn ketel (Remeha Quinta 28c) gaat de driewegklep standaard in de SWW stand. Dus als je zorgt dat het CV-gedeelte van de ketel wordt uitgeschakeld (kan via menu), zou je gewoon warm water moeten kunnen blijven gebruiken.

Mocht het echt niet lukken, dan kun je altijd de aanvoer-retour kortsluiten dicht bij de ketel. Zolang je maar geen verwarming gaat vragen!

Alle leidingen afdoppen is echt nergens voor nodig.

[edit] ik lees nu dat het ook niet je bedoeling was om alles af te doppen, excuus :) Ja, op dat punt een dop lijkt me prima. Ik had de leidingen bij mij overigens gewoon open gelaten, alleen gingen die vanaf de ketel gelijk 2 meter omhoog, dus ik had altijd een minimale druk.

[ Voor 22% gewijzigd door Zwartoog op 01-07-2021 23:01 ]

• Phyrixx

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 09:45

JdM

Humbled

Aapie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Wat een onzin... [....]
Maak de volgende keer een topic report aan aub.

[ Voor 64% gewijzigd door tweakduke op 02-07-2021 11:35 ]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:10
JdM schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:48:
Dit klopt in nagenoeg de meeste gevallen. Enkele CV ketels zijn uitgerust met 2 gescheiden warmtewisselaars, 1 voor CV en 1 voor sww. Dit staat in de handleiding.

@Phyrixx
In de meeste gevallen moet je dus een ringleiding aanleggen zodat je CV in ieder geval op druk staat en een klein rondje kan maken. Daarnaast gaan veel cv-pompen automatisch 1x in de 24uur aan om te voorkomen dat deze bijvoorbeeld vast kalken.
Als er geen cv voorziening is en de CV niet op druk is, kan de warmtewisselaar scheuren bijvoorbeeld.

Weet je of je een 1 pijps of 2 pijps systeem hebt? Dit kan je vaak zien aan de ondeeblokken bij de radiator. 1pijpssysyteem laat 50% van het water direct door het onderblok doorgaan door de retour. Dit dient als aanvoer voor je volgende radiator. Op onderblokken staat dan vaak 50%.

Als je 1pijpssysteem op 1 plek afdopt, stop je gelijk het hele circuit namelijk.

Edit:
In mijn oude handleiding van Avanta staat het volgende onder "geiser toepassing":
De combiketel is ook geschikt voor alleen warmwaterbedrijf. De ketel kan
dan als geiser functioneren. Hiertoe dient de CV-functie uitgeschakeld te
worden met behulp van parameter p3. De aanvoer-en
retouraansluitingen van het toestel dienen doorverbonden te worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Murkmans op 02-07-2021 06:24 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30
Kun je de kranen er niet gewoon (dicht) aan laten zitten? Dat heb ik in elk gedaan toen de kozijnen werden vervangen.

Als extra maatregel (bv lekkende kraan of kinderhandjes) had nog een staartstuk eraan gezet met een afsluitdop. De kranen met staartstuk had ik toch liggen en die dopjes kosten niets bij Warmteservice.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 02-07-2021 07:29 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

edit 1: Waarom verbind je warm en koud niet gewoon direct aan elkaar? Dan heb je flow mocht dat nodig zijn en het is even makkelijk als afdoppen.

wel achter het expansievat

edit 2: als je trouwens wat lucht in de leidingen insluit lijkt me dat zelfs dat expansievat niet perse nodig is.

[ Voor 221% gewijzigd door Yucon op 02-07-2021 07:35 . Reden: ik had het verkeerd begrepen ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Yucon schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 07:31:
Is er wel flow als er geen warmtevraag is? Zo niet, dan heeft de ketel ook niet door dat er geen verwarming hangt als je de kamerthermostaat uittrekt.
Nee, maar vrijwel alle ketels laten hun pomp periodiek draaien om te zorgen dat ie niet vastloopt.

Er moet dus wel iets flow mogelijk blijven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • Beste antwoord

• Erik15678
Phyrixx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:55:
Cv monteur hier, bij het opstarten van een avanta gaat die gedurende 10 seconden branden om te kijken of er flow is op je cv, heeft die dat niet, dan gaat die op storing E10, en geen warmwater. Mijn advies : cv leiding maken van aanvoer naar retour direct onder de ketel met een expansievat en een vulkraantje. Cv vullen op dit hele korte circuitje en klaar. Dan kun je alles verwijderen maar heb je nog steeds warmwater. Expansievat is heeeeeel belangrijk, anders loopt je druk heel snel op naar boven de 4 bar en drukt de leidingen uit je wisselaar met alle gevolgen van dien.

Mocht je toevalling in de buurt van eindhoven wonen, stuur even een dm, kan dit zelfs nog wel voor je komen realiseren indien nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Erik15678 op 02-07-2021 08:39 ]

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 17:37

inhico

pw

Vanwege dit soort reacties is mijn advies steeds: stel je vraag vooral op een forum waar je niet dergelijke, potentieel schadelijke onzin-adviezen krijgt. Bijvoorbeeld klusidee.nl/forum.

Maak een tr en het is weg ;)

[ Voor 34% gewijzigd door tweakduke op 02-07-2021 11:34 ]

...

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 15:43

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wat @Erik15678 zegt klopt met de installatiehandleiding. Zie https://tools.remeha.nl/w...icehandleiding-Avanta.pdf hoofdstuk 5.3.3. Doorverbinden en met parameter P3 CV bedrijf uitschakelen (zie 9.2.5).

• Phyrixx
Dank allen. @Erik15678 woon zelf in Nijmegen dus ik vermoed dat het iets te ver zal zijn.

Ik ga de uitleg van @Erik15678 volgen aan de hand van de links die @Cassettebandje gedeeld heeft. Volgens mij houdt dit in dat ik de CV-functie uitzet en op het punt van de foto een lus maak (binnen die lus zit het expansievat).

Wanneer ik het uitgevoerd heb laat ik jullie uiteraard weten of het gelukt is:)

• Erik15678
Phyrixx schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:00:
Dank allen. @Erik15678 woon zelf in Nijmegen dus ik vermoed dat het iets te ver zal zijn.
Dat is idd niet echt in de buurt ja! Succes met de aanpassing, ik wacht met smart of het gelukt is! Succes!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:05
Phyrixx schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:00:

Ik ga de uitleg van @Erik15678 volgen aan de hand van de links die @Cassettebandje gedeeld heeft. Volgens mij houdt dit in dat ik de CV-functie uitzet en op het punt van de foto een lus maak (binnen die lus zit het expansievat).

Wanneer ik het uitgevoerd heb laat ik jullie uiteraard weten of het gelukt is:)
Dit is inderdaad de enige veilige optie. Zorg ook wel dat je een vulpunt in die korte loop hebt, zodat je het geheel op druk kan brengen.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-01 16:02
Erik15678 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 07:57:
[...]Expansievat is heeeeeel belangrijk, anders loopt je druk heel snel op naar boven de 4 bar en drukt de leidingen uit je wisselaar met alle gevolgen van dien.
Hier een andere cv-monteur.
Expansievat is heel belangrijk, maar voor de veiligheid is de beveiliging het belangrijkste en dat is de overstort. Die opent bij 3 bar en voorkomt dat de "leidingen boven de 4 bar uit je wisselaar gedrukt worden".
Een installatie zonder expansievat maar met overstort is veilig maar functioneert niet (lang), een installatie met expansievat maar zonder overstort functioneert wel maar is verre van veilig!
Nu installeer ik persoonlijk al jaren alleen maar warmtepompen en ken ik de avanta niet, maar als ik de gebruiksaanwijzing zo snel even bekijk vraag ik mij af of de overstort wel in de ketel zit...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Erik15678
Stoofie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:27:
[...]
Hier een andere cv-monteur.
Expansievat is heel belangrijk, maar voor de veiligheid is de beveiliging het belangrijkste en dat is de overstort. Die opent bij 3 bar en voorkomt dat de "leidingen boven de 4 bar uit je wisselaar gedrukt worden".
Een installatie zonder expansievat maar met overstort is veilig maar functioneert niet (lang), een installatie met expansievat maar zonder overstort functioneert wel maar is verre van veilig!
Heb je gelijk in, maar dit is een tijdelijke situatie, voor 2 maanden alleen warmwater gebruik zou ik dit makkelijk aandurven aangezien de water inhoud van het hele circuit maar 1 tot 2 liter is met een expansievat van 18 liter erop. Systeem vullen tot 1.2/1.4 bar en daar houden, niks aan het handje als tijdelijke oplossing

[ Voor 17% gewijzigd door Erik15678 op 03-07-2021 05:38 ]

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-01 16:02
Erik15678 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 05:34:
[...]Heb je gelijk in, maar dit is een tijdelijke situatie, voor 2 maanden alleen warmwater gebruik zou ik dit makkelijk aandurven aangezien de water inhoud van het hele circuit maar 1 tot 2 liter is met een expansievat van 18 liter erop. Systeem vullen tot 1.2/1.4 bar en daar houden, niks aan het handje als tijdelijke oplossing
Ken je die kabelbaan in Italië waar de noodrem tijdelijk af was omdat hij elke keer voor problemen zorgde?
De overstort is de beveiliging van de installatie en die moet er in zitten, ook in een tijdelijke situatie,einde discussie, punt.
Bovendien: hij zit er nu ook in, dus wat is het probleem?
@Phyrixx: Dikke kans dat dit qua werk een non-discussie is omdat de overstort direct onder de ketel zit. Doe me een lol en laat hem zitten...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Phyrixx
Dames en heren, het is gelukt. Ik heb zoals hier besproken de lus gemaakt. Heb een meter uponor gebruikt. Vervolgens ketel weer op druk gebracht en instellingen gewijzigd zodat alleen warmwater functie aan staat. Druk is nu 1,3 a 1,4 bar.

Dank allen, voor de beeldvorming doe ik er nog een fotootje bij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63PcmdlipJ_NlGEtruEwVIiI1xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kb8zi6CHyIetKeczb8MChH0c.jpg?f=fotoalbum_large

Groet,
Phyrix

• boybiesma
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar de juiste groep.
Heb denk ik een ringleiding met mega boiler in me huis.
Vandaag ben ik niet thuis en verbruik 70 eur aan verwarmen.
Wie kan me asap helpen, want dit is niet normaal

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Welkom op Tweakers @boybiesma

Een oud topic voor je eigen casus hergebruiken is niet de bedoeling, daarnaast geef je erg weinig informatie.
Maak gerust even een nieuw topic, maar dan met meer info :)

Vragen over jouw cv-installatie kunnen in Duurzame energie en installaties

Gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.