Aankoopadvies monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knalli3
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-02 12:27
Hi guys,

Ik ga binnenkort een nieuwe PC kopen. Het wordt een I7/I9 in combinatie met een geforce 3070 of 3080. Ik zie dat de prijzen momenteel een beetje aan het dalen zijn en wacht uiterlijk t/m oktober.

Grote vraag die ik heb is wat voor monitor ik erbij koop. Kunnen jullie me helpen bij het maken van de keuze tussen:
1. een schermgrootte van 27/28 inch of een 32 inch,
2. 4k (UHD) monitor met verversingssnelheid 60hz, of een Quad HD (1440p) maar dan met verversingssnellheid van 144hz of hoger?

1. Qua schermgrootte zou ik het liefst een 32 inch willen, maar vraag me af of dat voor gamen niet te groot is? Je zit er natuurlijk best dicht boven je scherm. Daarnaast kan op termijn prestaties op een 27/28 wellicht ook beter zijn aangezien dit minder groot is en daarom minder vraagt van je systeem (denk ik).

2. Daarnaast vind ik het lastig of ik nu moet kiezen voor 4k of juist een monitor met een hele hoge verversingssnelheid zodat de beelden veel vloeiender lopen. Ik ben nog geen (betaalbare) 4k monitor tegen gekomen met een verversingssnelheid hoger dan 60hz, dus als ik ga voor een hoge verversingssnelheid, is dit er wel een monitor met een lagere resolutie.

Ik gebruik de PC straks voornamelijk om te gamen (fps, adventure/rpg) en daarnaast voor films. Ben overigens echt meer een casual gamer.

Budget voor de monitor, ongeveer 350 euro.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Grootte van je scherm doet er niet toe, aantal Hz en pixels wel.

Natuurlijk is het indirect wel van belang, want een 32 " scherm wordt geen 1080p...

Ik zou zelf eerder voor 27 inch gaan, maar als je houdt van een scherm om je heen, go for it.

Voor FPS wil je 144 Hz of meer, combineren met 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-03 10:04
Een copy/paste uit een ander, soortgelijke vraag:
Flapwaaier schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:24:
Ik ben zelf van een 27" 4K 60hz scherm naar een 34" 1440p (wel widescreen, dus 3440x1440) 165hz gegaan.

Er is voor allebei wat te zeggen. Over het algemeen heb ik liever een hogere refresh rate dan een hogere resolutie. Je merkt daar zoveel meer van.

Qua gamen en resolutie ligt het wat mij betreft heel erg aan wat voor games je speelt. Speel je snelle games (shooters) of games waar er heel veel op je scherm gebeurt, dan is een hogere framerate erg aan te raden. Speel je veel games die rustig zijn, dan verliest de hoge refresh zijn voordeel en ben je beter af met een 4K scherm omdat je games dan mooier en gedetailleerder zijn.

Als voorbeeld:
Op mijn 4K scherm zag Anno 1800 er echt prachtig uit, erg gedetailleerd. Nu, op 1440p, mis ik echt een heleboel kleine details. Dat doet toch wat af aan de ervaring. Aan de andere kant, wanneer ik een shooter speel (bijvoorbeeld Destiny 2) geniet ik iedere seconde van de hoge refreshrate.