Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Hoi,

Sinds kort doet mijn Canon EF 50mm f/1.4 moeilijk. Die wil geen focus meer vinden, of toch zo goed als niet meer. Dichtbij (<0.8m) lijkt nog wel met heel veel moeite ( zoekt focus voor achter voor achter voor achter) te gaan maar alles wat verder is lukt niet meer. Ik heb hem open gehaald en helemaal nagekeken. Ik ben geen kenner (1e maal dat ik een lens open haal) maar buiten dat de lens wat stroef loopt op een bepaald punt, lijkt er mij mechanisch niets mis te zijn.

Ik heb het gevoel dat er iets elektronich mis loopt waardoor de lens voorbij een bepaald punt de focus niet meer kan vinden. Ik heb ook geprobeerd om de camera het gemakkelijk te maken door in het midden met voldoende licht een contsastrijk inderwerp te zetten.

Weet iemand nog raad? (AF met andere lenzen werkt wel op mijn EOS 5D mkII. )

Een wilde gok maar misschien iets met het ding dat hij hier op 3:15 weg haalt? YouTube: How to repair Canon lens EF 50 mm F 1.4 focus problem (droped and A...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik heb hem toch kunnen fixen :*) !!!

Dus als je ooit een Canon EF 50mm f/1.4 hebt die heel de tijd focus loopt te zoeken maar niet meer vindt.

Kijk dit filmpje, deze legt het beter uit. Er zitten sliders in de lens en waarschijnlijk door een harde knots op de voorkant was een onderdeel wat krom komen te staan. Dus in het kort: onderdeel demonteren, op een plat vlak zetten, erop iets vlak hard zetten en dan met een hamer erop kloppen tot het terug recht staat :). Marrrrr, dan creëer je een ander probleem want zo duw je de geleiderails dichter bij elkaar en lopen de geleiders niet meer vlot door de rails. Dus dan met een nagelvijl de geleiderails voorzichtig net weer breed genoeg maken zodat de geleiders er zonder weerstand weer door kunnen.

Maar, dat wordt hieronder goed uitgelegd:

YouTube: Canon 50 mm f1.4 USM | Focus Repair | How To Fix Canon Lens [4K]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Lekker bezig! Volgens mij staat dit type lens erom bekend om defect te kunnen gaan bij een klap op de voorkant.

Fijn dat je de oplossing hier gepost hebt! Daar kunnen andere Tweakers vast nog wel wat mee :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik ben geen pro en het is me wel gelukt dus, hier kan zeker iemand nog wat mee ooit :).

Het is als ik het internet er wat op na lees, inderdaad een gekend probleem van deze lens. Het design maakt dat een van de kokers een zwak punt is en dus gevoelig aan schokken aan de voorkant :)

Oh nog wel ff bij zeggen dat ik alles wel goed heb schoon gemaakt en met krytox 205G0 hier en daar gesmeerd heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 17:42

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

En vervolgens gaat de focus motor stuk :+ Staat hij ook om bekend..

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bucovaina89
Ventieldopje schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:01:
En vervolgens gaat de focus motor stuk :+ Staat hij ook om bekend..
Dan vervang ik die he :), ik weet nu toch hoe ik de lens in en uit elkaar moet krijgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53
Even een heads up. Wilde mijn lens al opsturen maar kwam toen dit topic tegen. Toch maar een poging gewaagd en hij werkt weer. Metaal was inderdaad verbogen. Teruggebogen en geschuurd en nu loopt ie redelijk soepel.

Top tips: gebruik een goed passende ph0 (ik had nog een bitje liggen dat paste). Verder was ik een uurtje bezig denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@Hercul3s : het doet me echt plezier om te lezen dat iemand iets aan mijn topic heeft gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Is inderdaad een bekend zwak punt. De AF kan al stuk gaan door de lens op het frontelement in de kast te zetten. Bij deze lens is het zeker aan te raden om de bijpassende zonnekap te kopen om de kwetsbare voorkant te beschermen. De zonnekap bevestig je namelijk op de buitenste koker van de lens, niet het bewegende focusdeel.
Pagina: 1