Is mining echt zo'n slechte investering?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 19:42
Ik heb op mijn schuren 180 kWp aan zonnepanelen. Waarvan ik weinig eigen verbruik heb. Wel SDE subsidie dus dus een gegarandeerde prijs van 0.1€/kWh. Maar ik dacht daar is misschien meer mee te doen. En wat is er mooier dan groene crypto te minen ;).

Het minen gaat natuurlijk 24/7, dus snachts moet ik mijn stroom gewoon betalen. Zeg een gemiddelde kostprijs van de stroom van 0.15 $/kWh. Als ik dit invul bij Nicehash icm een Antminer S17e krijg ik een opbrengst van €79,- per maand. Dat geeft een terugverdien tijd van €10.000/€79= 127 maanden; zeg 10 jaar. Met alle risico's op prijswijzigingen.

Ik had wel begrepen dit mining geen goudmijn meer was, maar klopt mijn rekensom zo ongeveer, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Terugverdienen is nog geen winst.

Dus je wil een 10 jaar gaan minen met als netto "winst" 0 en mogelijk zelfs verlies?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
en dan heb je nog de afschrijving van je zonnepanelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

En gaat dat ding 10 jaar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:59
Ja je ziet wat over het hoofd: Je maand opbrengst is afhankelijk van de koers. De ene maand kan je opbrenst 200 euro zijn, de volgende maand 20 euro. En je opbrengst heb je pas als je ook daadwerkelijk je coins omzet naar euro's.

Ik heb zelf een half jaar ETH gemined met een videocard. Door de sterke prijs fluctuaties had ik de ene maand geen winst en de andere maand 75 euro winst. De truc werd op lange termijn om te cashen wanneer de koers hoog stond. Of andere coins te kopen wanneer de koers laag stond om deze bij een hoge koers te verkopen. En daar was, op een 1080TI, best een leuk bedragje mee te verdienen.

Maar al die tijd was niets zeker. Winst garantie's heb je niet. Als bv nu naar de koersen kijkt is ETH helemaal niet zo rendabel meer. Maar dat kan zomaar over een paar maanden omslaan. Een groot gedeelte hangt af van de koers.

Ik zou niet meteen in een Antminer investeren. Begin klein en probeer het op een GPU. Dan is de investering wat kleiner en kan je wat ervaring op doen. Of stap gewoon in de crypto. Maar meteen een antminer aanschaffen klinkt wat onverstandig. :)

[ Voor 16% gewijzigd door ChojinZ op 01-07-2021 21:50 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31
Dit is wel een bijzonder rare businesscase:
- 10 jaar terugverdientijd
- onbekend wat de prijs van stroom gaat doen, maar waarschijnlijk omhoog, dus nog langere terugverdientijd.
- Gaat het spul überhaupt 10 jaar mee, miner en zonnepanelen?

- de moeilijkheidsgraad wordt steeds hoger, dus nog vele malen langere terugverdientijd
- blijft de crypto die je minet wel POW?

De enige reden dat de terugverdientijd lager zou worden en je niet tot in eeuwigheid moet doorminen is als de koers harder omhoog gaat dan de moeilijkheidsgraad en je dus tegen geen van de obstakels oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 19:42
Nou bedankt voor alle snelle reacties. Qua investering vond ik het wel te overzien. 10tjes werk was niet de bedoeling, meer zo van eerst maar eens 1😉.

Maargoed m'n vermoeden dus bevestigd. Geen mining hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Deze vraag heeft weinig met hardware te maken. Schopje naar Cryptocurrencies.
Pagina: 1