Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Shadowman39
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 19:55
Foto's
Woonhuis + garage. Buren links op foto hebben zonnepanelen o.a. op garage liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyMoAiY7tQ9S0guPt8fOmuPAhQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiO50Oo39Rv3wokWS0SQte4u.jpg?f=fotoalbum_large
Bij buren verderop in de straat heeft men 11 panelen geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNVojOzlVUqkgcWETlEfgP4cUj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfaYDxk4prin5unHR21N4IgS.jpg?f=fotoalbum_large
Voorkant huis ligt op Zuid-Westen volgens Google Earth.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10OlcggjI-82M0aG4VBGFonu1_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhyxNs48ZfYLVJg4iYnfG6zG.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Huis: Doordat de dakkapel een rond dak heeft wat naar boven taps toe loopt passen er maar weinig panelen op. Ik denk dat ik er maximaal 12 panelen op kwijt kan. Dak is ongeveer 6,8 x ~6,5 meter groot. Helling 38 graden. Materiaal: Kunst-Lei.

Garage: Dak is 3,5 x ~4,4 meter groot. Helling 38 graden. Materiaal: Kunst-Lei.
Schaduw
Huis: Alleen rechtsboven een ventilatiekaneel.
Garage: Mijn woonhuis creëert schaduw op garage tot 14:00 uur in de middag.
Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik is 3500 kWh. Ik ben van plan om over 2 jaar een hybride auto aan te schaffen. Een volledig elektrische auto zie ik niet komen. Misschien later nog een warmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Enkelfase 35Ampere. Of het voor de hybride auto zinvol is om naar 3 fase om te bouwen weet ik niet.
Budget en doel
Een echt budget heb ik niet, maar ik hoop voor 7000 ex btw wel klaar te zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur moet deze gaan installeren.
Bijhouden van data
Ik vind het leuk om periodiek te zien hoe elk paneel presteert. Ik heb een voorkeur voor micro-omvormers.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 1 offerte pas binnen, maar die is alleen gebaseerd om mijn huidig verbruik van 3500 kWh af te dekken. 12x 335W ==> 4963 ex btw met Enphase omvormers.
Regio
Noord-Holland Noord.
Vragen/Opties
Voor een hybride auto staat dat je gemiddeld 5-6 panelen extra moet installeren. Ik streef nu naar een opbrengst van 5000 kWh. Veel plaatsingsmogelijkheden zie ik niet.

Optie: Ik zou maximaal 8 panelen extra op de garage kunnen plaatsen, maar zo als ik al eerder aangaf zijn ze pas schaduw vrij omstreeks 14:00 uur en blijven beschenen tot zonsondergang. Hoe rendabel is dat?

Een andere optie is om ze op het andere dakdeel van het huis te plaatsen. Ruimte genoeg, maar ja dat dak ligt op het Noord-Oosten en de rendement is max 60%. Wat is wijsheid hierin?

Hopelijk kunnen jullie meedenken hierin?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Jammer van die gebogen dak vorm.

Ik heb geen verstand van montage op kunst lei maar ik kan me voorstellen dat niet iedere installateur dat wil.
Ik zou sowieso even bij buren om ervaringen vragen met hun installateur. En misschien ook de maten van de panelen achterhalen want vind het allemaal erg mooi passen qua afmetingen.

Ik zou gewoon het schuine dak richting zuidwesten en het garage dak vol leggen. Niets is duurder dan later bij laten leggen.

https://aftersalesmagazin...0langer%20duren.%E2%80%9D

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Shadowman39
Toen ik het huis kocht in 2004 vond ik het juist mooi de gebogen vorm. Maar toen stond de zonnepanelen nog in de kinderschoenen.

Meerdere installateurs installeren niet op kunst-lei, ik heb dan ook meerdere afwijzingen ontvangen. 1 offerte van VDP techniek ontvangen, offerte aanvragen lopen nog bij Piet Bruijn en Greeny Bros. Beide laatst genoemde installateurs hebben zonnepanelen geleverd bij buren.

Ik zit er al tijdje aan te denken om mijn garage mee te nemen. Er moeten dan wel extra kabels getrokken worden van meterkast naar de garage.

Eerst afwachten op de offertes...

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Ik ben helemaal voor PV op daken, maar in dit geval vind ik het wel zonde om op zo'n mooi gevormd, bruinkleurig dak, zwarte panelen te leggen... ;(

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-11 08:16
WackoH schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:06:
Ik ben helemaal voor PV op daken, maar in dit geval vind ik het wel zonde om op zo'n mooi gevormd, bruinkleurig dak, zwarte panelen te leggen... ;(
Zouden Terracotta panelen wellicht mooier zijn?
https://exasun.com/bestellen/zonnepanelen/x-colour/

• Shadowman39
Misschien wel mooier, maar een stuk duurder en minder opbrengst.

Als ik het eerste huis in de straat zou zijn met zonnepanelen, zou het misschien nog te overwegen waard zijn.
In de straat staan 20 huizen met daken op zuidwesten (straat kant) en daarvan hebben 5 huizen volledig zwarte panelen geïnstalleerd.
Pagina: 1