Aanmelden zonnepanelen i.c.m. oude meter.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 19:22
Hallo,

Zojuist heb ik een PV systeem opgeleverd gekregen van 12 mooie 400wp panelen.
Nu las ik dat het wettelijk verplicht is om mijn zonnepanelen aan te melden.
Dit omdat ik anders geen terugleververgoeding krijg.

Nu hoef ik op zich geen terugleververgoeding, aangezien ik een oude meter heb.
Deze laat ik het liefst hangen tot na 2023.
Ook verbruik ik meer dan mijn pv systeem opbrengt.

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:30
Volgens mij moet je wel aanmelden.
Zonder zou de energiemaatschappij bij een negatieve getal kunnen denken dat je de meter een klokje rond hebt gedraaid.

Bij negatief bedoel ik dus een lager eind stand dan de begin stand.

[ Voor 18% gewijzigd door gasemans op 01-07-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aangezien je gaat terugleveren en je aan geeft meer dan je verbruik heb je de kans dat je geen geld krijgt voor je geleverde stroom, dat is verschillend per leverancier dus kijk even of er een verplichting is van een slimmemeter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Rol-Co schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:51:
Aangezien je gaat terugleveren en je aan geeft meer dan je verbruik heb je de kans dat je geen geld krijgt voor je geleverde stroom, dat is verschillend per leverancier dus kijk even of er een verplichting is van een slimmemeter.
Hallo,

Ik wek juist meer energie op dan ik kan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Waarom wil je niet doen wat de wet van je vraagt?

En als je meer levert dan je verbruikt geef je dus stroom weg.... Gratis. Ik snap echt serieus niet waarom je überhaupt de vraag stelt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gearardihno Aanmelden van je installatie staat in zekere zin los van je type stroommeter.
Mijn pv-systeem is bij de netbeheerder ook aangemeld, maar de "vriendelijke" offertes om mijn terugdraaiende ferraris te laten vervangen heb ik tot nu toe "buiten de deur" weten te houden.
Maar ik verbruik dus ook meer dan ik teruglever, d.w.z. ik betaal elk afrekeningsjaar voor ca. 100 - 200 kWh bij.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
gearardihno schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:53:
[...]

Hallo,

Ik wek juist meer energie op dan ik kan verbruiken.
Ja, dat is ook precies wat Rol-Co zegt.

Wat ik zou adviseren: je gewoon aanmelden. Waarom zou je je niet aanmelden? Dan loop je 'gratis' geld mis.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
gearardihno schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:46:

Je verbruikt nooit op elk moment al je opgewekte stroom, dus terugleveren doe je dus wel (uitgaande van huishouden en geen bedrijf). Alleen na salderen verbruik je blijkbaar.
Het heeft overigens geen enkel voordeel om de oude meter te laten hangen (als je in NL zit).
En het aanmelden is verplicht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Excuus voor de verwarring, ik wek minder energie op dan ik verbruik.
Mijn verbruik ligt 800kwh hoger.

Dit is ook de reden waarom ik het nut van het aanmelden niet inzie, het lijkt mij alleen gedram om een andere meter op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:03
Lees de faq even: https://www.energieleveren.nl/faq

Samenvatting: het is wettelijk verplicht & ook nuttig.

[ Voor 36% gewijzigd door upje op 01-07-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jobr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:05:
[...]

Je verbruikt nooit op elk moment al je opgewekte stroom, dus terugleveren doe je dus wel (uitgaande van huishouden en geen bedrijf). Alleen na salderen verbruik je blijkbaar.
Het heeft overigens geen enkel voordeel om de oude meter te laten hangen (als je in NL zit).
En het is verplicht dus.
Het is "verplicht" om je installatie bij de netbeheerder aan te melden,
maar volgens mij nog niet verplicht om de oude terugdraaiende ferrarismeter te laten vervangen.
Als de betreffende meterserie afgekeurd wordt uiteraard wel.
Pas als het salderen wordt afgebouwd komt er een "wettelijke" verplichting voor een meter met 4 telwerken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11
gearardihno schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:18:

Dit is ook de reden waarom ik het nut van het aanmelden niet inzie, het lijkt mij alleen gedram om een andere meter op te leveren.
Toch niet continu? Wat is het probleem van de slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als je een oude ferarris hebt met 2 telwerken kan het nog zijn dat je in de hoog toch in de min komt en kan er evengoed nog een probleem komen met je energieleverancier.

Aanmelden staat er (vaak) los van dus niet echt nodig. Al zeggen de netbeheerders van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rol-Co schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:34:
[...]

Als je een oude ferarris hebt met 2 telwerken kan het nog zijn dat je in de hoog toch in de min komt en kan er evengoed nog een probleem komen met je energieleverancier.

Aanmelden staat er (vaak) los van dus niet echt nodig. Al zeggen de netbeheerders van wel.
Voor zover ik weet werkt een oude ferrarismeter met 2 telwerken vanaf 1 juli sowieso niet meer zoals bedoelt omdat het TF-signaal uitgezet is (hoog/laagtarief omschakeling).
En als je de website https://www.energieleveren.nl/faq mag geloven is een aanmelding sinds 27 april 2019 verplicht (EU- en NL-regelgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dat is over het jaar gezien. Maar als je elke seconde gaat kijken, lever je wel degelijk regelmatig terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearardihno
jobr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:10:
[...]

Dat is over het jaar gezien. Maar als je elke seconde gaat kijken, lever je wel degelijk regelmatig terug.
Duidelijk, ik betaal echter niet per seconde.
Ik heb een oude draaischijf meter die terug kan draaien.
Een energieleverancier crediteerd mij hetgeen ik minder verbruik dan verwacht pas aan het eind van het jaar uit voor zover mij bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
gearardihno schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:30:
Een energieleverancier crediteerd mij hetgeen ik minder verbruik dan verwacht pas aan het eind van het jaar uit voor zover mij bekend is.
Je vraagstelling suggereert dat je je niet wilt aanmelden omdat je geen teruglevering hebt. Ik wil alleen maar aangeven dat je dat wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gearardihno schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:46:
Hallo,

Zojuist heb ik een PV systeem opgeleverd gekregen van 12 mooie 400wp panelen.

als je bedoeld aanmelden op https://www.energieleveren.nl/

Waarom zou je het niet doen?
"We" hebben nu eenmaal besloten dat we dat doen.
En hoelang denk je dit verborgen te houden? het is nu niet dat ze niet zichtbaar zijn vanaf de straat/ uit de lucht. dus mochten ze die database gaan gebruiken voor belastingdoeleinde oid gaan ze de fraudeurs toch wel oppakken ala zwembadtax in griekenland.
Dit gaat met zonnepanelen niet zo goed werken denk ik:
https://www.waarmaarraar....amouflagenetten_vona.html

En je wil dus na 2023 nog salderen door fraude te plegen.. (je hoopt de dan eventueel verplichte meter met terugtelwerken te ontlopen?) naja behalve dat je op dit forum formeel nieteens mag aanzetten tot fraude is het ook mijn mening dat je het gewoon volgens de regels behoord te doen.

Als je bedoeld aanmelden bij de belastingdienst

Dat wordt weer optioneel, dus als je het niet wil, hoef je het niet meer te doen. (krijg je ook je btw niet terug uiteraard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gearardihno
twain4me schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:46:
[...]

als je bedoeld aanmelden op https://www.energieleveren.nl/

Waarom zou je het niet doen?
"We" hebben nu eenmaal besloten dat we dat doen.
En hoelang denk je dit verborgen te houden? het is nu niet dat ze niet zichtbaar zijn vanaf de straat/ uit de lucht. dus mochten ze die database gaan gebruiken voor belastingdoeleinde oid gaan ze de fraudeurs toch wel oppakken ala zwembadtax in griekenland.
https://www.waarmaarraar....amouflagenetten_vona.html

En je wil dus na 2023 nog salderen door fraude te plegen.. (je hoopt de dan eventueel verplichte meter met terugtelwerken te ontlopen?) naja behalve dat je op dit forum formeel nieteens mag aanzetten tot fraude is het ook mijn mening dat je het gewoon volgens de regels behoord te doen.

Als je bedoeld aanmelden bij de belastingdienst

Dat wordt weer optioneel, dus als je het niet wil, hoef je het niet meer te doen. (krijg je ook je btw niet terug uiteraard)
Duidelijk verhaal,Bedankt.
Zo had ik het nog niet gezien, was me er niet van bewust dat dit fraude was.
Wat ik er tegen heb is dat ik gestalkt wordt door de netbeheerder om een slimme meter neer te hangen voor 2023.

Aangezien camouflagenetten over mijn panelen niet echt handig zijn moet ik mij maar gewoon aanmelden dus 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ik denk dat je nog wel keuze heb, ik geloof niet dat alle leveranciers een "slimme meter" eisen
helaas heb ik er geen ervaring mee, dus ik heb geen tips voor je, dit huis kwam al met slimme meters

al ben ik er sinds vandaag wel 1 kwijt .. lol
twain4me in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martan
  • Laatst online: 20:02
Mijn ervaring is dat je gewoon kunt aanmelden zonder consequenties.

Onze panelen brengen meer op dan wij verbruiken en, afgezien van een tweetal brieven over negatieve meterstanden, een telefoontje en een vriendelijke meterstand-opnemer, geen enkel probleem mee gehad.

De ferraris meter doet z'n werk perfect en het uitschakelen van het TF signaal komt ons alleen maar ten goede _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:33:
[...]

Je vraagstelling suggereert dat je je niet wilt aanmelden omdat je geen teruglevering hebt. Ik wil alleen maar aangeven dat je dat wel hebt.
Maar met een ferarris niet, dan heb je achteruit draaien en alleen last van de jaarlijkse begin stand.

@dunklefaser
Aanmelden is misschien verplicht maar wil niet zeggen dat iedereen dat doet. ;)
Martan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:06:
Mijn ervaring is dat je gewoon kunt aanmelden zonder consequenties.

Onze panelen brengen meer op dan wij verbruiken en, afgezien van een tweetal brieven over negatieve meterstanden, een telefoontje en een vriendelijke meterstand-opnemer, geen enkel probleem mee gehad.

De ferraris meter doet z'n werk perfect en het uitschakelen van het TF signaal komt ons alleen maar ten goede _/-\o_ .
Mijn leverancier accepteert geen teruglevering na aftrek verbruik zonder slimme meter, dus kijk dat wel na als je overstapt bijv.

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 01-07-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

dunklefaser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:43:
[...]

Voor zover ik weet werkt een oude ferrarismeter met 2 telwerken vanaf 1 juli sowieso niet meer zoals bedoelt omdat het TF-signaal uitgezet is (hoog/laagtarief omschakeling).
Klopt. Maar dan betaal je vanaf 1 juli ongeveer het gemiddelde van het oude hoog en laag-tarief. In elk geval is dat zo bij mij (Greenchoice). Prima voor mijn situatie. Voorlopig geen slimme meter, ik hou de ferrarismeter :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

jobr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:05:
[...]

En het aanmelden is verplicht dus.
Natuurlijk heeft dat wel voordelen. Misschien niet direct nu maar zeker op de lange termijn. Je bent namelijk compleet onafhankelijk van de politieke kronkels omtrent salderen. Is natuurlijk afhankelijk of ze hem al dan niet (geforceerd) komen weghalen natuurlijk maar in de reacties hierboven blijkt dat dat wel losloopt..

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 01-07-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Nogmaals ter aanvulling, het gaan om een digitale meter. Die hoeft helemaal niet slim te zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

No Hands schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:06:
Nogmaals ter aanvulling, het gaan om een digitale meter. Die hoeft helemaal niet slim te zijn.
Eigenlijk gaat het om 4 telwerken 2 lever en 2 teruglever Het zou in theorie waarschijnlijk zelfs analoog mogen zijn, alleen hebben ze die niet in de aanbieding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rol-Co schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:36:
Maar met een ferarris niet, dan heb je achteruit draaien en alleen last van de jaarlijkse begin stand.
Ongeacht de meter heb je teruglevering op het Net. :)
Daar gaat het de netbeheerder om mbt het aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
FreakNL schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:08:
Natuurlijk heeft dat wel voordelen. Misschien niet direct nu maar zeker op de lange termijn. Je bent namelijk compleet onafhankelijk van de politieke kronkels omtrent salderen. Is natuurlijk afhankelijk of ze hem al dan niet (geforceerd) komen weghalen natuurlijk maar in de reacties hierboven blijkt dat dat wel losloopt..
Als de regels blijven zoals de bedoeling was wordt je verplicht om een digitale meter te nemen als je zonnepanelen hebt.
En op lange termijn is die oude meter al afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 17:06
upje schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:30:
Lees de faq even: https://www.energieleveren.nl/faq

Samenvatting: het is wettelijk verplicht & ook nuttig.
Het feit dat er in deze FAQ precies nul keer verwezen wordt naar een Nederlands wetsartikel laat al zien dat de 'wettelijke' verplichting nogal discutabel is. Europese verordeningen worden meestal omgezet in locale wetgeving en dat lijkt hier niet gebeurd. Als ze willen, dan zouden ze je mogelijk civielrechtelijk achterna kunnen zitten omdat je niet voldoet aan contractvoorwaarden. Gewoon 'vergeten' aan te melden is ook altijd nog een optie als je echt niet wilt.

Nuttig is het zeker, voor de elektriciteitsproducent en de overheid. Het verschil in schaal tussen een particuliere zonneinstallatie en het eletriciteitsnet maakt het volstrekt overbodig om per aansluiting te registreren hoeveel opwekkingscapaciteit er ligt. Een globale survey door een wijk is nauwkeurig genoeg...

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Hinotori schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Het feit dat er in deze FAQ precies nul keer verwezen wordt naar een Nederlands wetsartikel laat al zien dat de 'wettelijke' verplichting nogal discutabel is. Europese verordeningen worden meestal omgezet in locale wetgeving en dat lijkt hier niet gebeurd. Als ze willen, dan zouden ze je mogelijk civielrechtelijk achterna kunnen zitten omdat je niet voldoet aan contractvoorwaarden. Gewoon 'vergeten' aan te melden is ook altijd nog een optie als je echt niet wilt.

Nuttig is het zeker, voor de elektriciteitsproducent en de overheid. Het verschil in schaal tussen een particuliere zonneinstallatie en het eletriciteitsnet maakt het volstrekt overbodig om per aansluiting te registreren hoeveel opwekkingscapaciteit er ligt. Een globale survey door een wijk is nauwkeurig genoeg...
Staatscourant.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-520.html

Van luid schreeuwen wordt onzin niet meer waar. Niet van alle Europese wetten moet expliciet een Nederlands wetsstuk gemaakt worden.

En vergeten maakt niet dat je ergens mee weg komt... probeer maar aan oom agent uit te leggen dat je je gordel vergeten bent.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 17:06
Ronald schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:27:
[...]

Staatscourant.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-520.html

Van luid schreeuwen wordt onzin niet meer waar. Niet van alle Europese wetten moet expliciet een Nederlands wetsstuk gemaakt worden.

En vergeten maakt niet dat je ergens mee weg komt... probeer maar aan oom agent uit te leggen dat je je gordel vergeten bent.
En waar staat dan dat ik mijn PV installatie moet aanmelden? Er staat alleen dat een netbeheerder voorwaarden moet stellen; precies in het civielrechtelijke domein zoals ik al aangaf. Waar het om gaat, is dat het niet zo zwart-wit is als de netbeheerder je wil doen laten geloven.

Voorbeeld: Een kleine PV-installatie met een stekker mag niet (meer) van de NEN, maar kun je nog steeds legaal kopen en ook gebruiken. Moet ik die dan ook aanmelden, of valt dat er dan weer buiten?

En met vergeten kom je best weg...zolang je er maar 'geen actieve herinnering aan hebt'.

[ Voor 4% gewijzigd door Hinotori op 02-07-2021 20:05 ]

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:53:
[...]

Ongeacht de meter heb je teruglevering op het Net. :)
Daar gaat het de netbeheerder om mbt het aanmelden.
Ja natuurlijk lever je terug.
Ja dat zeggen ze, of dat echt de reden is vraag ik mij af, of moet je een nieuwe oven of ev ook laten weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 21:55
Hinotori schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:17:
[...]
Natuurlijk maakt één enkele kleine installatie niet veel uit maar als iedereen zo zou denken dan zouden we een groot probleem hebben in Nederland... Die cijfers worden wel degelijk gebruikt om de energievoorziening te stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Waar staat het?

Als ik de EU richtlijn goed begrijp heeft Nederland de taak haar deel van het Europese net stabiel te houden. De regering heeft de ACM als uitvoerder daarvan aangewezen. De ACM heeft daarbij vrij brede bevoegdheden gekregen binnen dat kader.... Binnen dat kader hebben zij de taak om zorg te dragen dat bijvoorbeeld aangesloten omvormers aan de normen voldoen. Het aanmelden is de zeer makkelijk gemaakte vorm van certificering van jouw apparatuur...

Maar ik begrijp de belachelijke weerstand tegen registratie niet...

En dat het slechts civiel recht is... guteguttegut... dat is geen reden om iets maar niet te doen... en het heeft voor jouw gewoon geen nadeel om de registratie uit te voeren... Allemaal ernstig kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Ronald schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:21:
Waar staat het?

Als ik de EU richtlijn goed begrijp heeft Nederland de taak haar deel van het Europese net stabiel te houden. De regering heeft de ACM als uitvoerder daarvan aangewezen. De ACM heeft daarbij vrij brede bevoegdheden gekregen binnen dat kader.... Binnen dat kader hebben zij de taak om zorg te dragen dat bijvoorbeeld aangesloten omvormers aan de normen voldoen. Het aanmelden is de zeer makkelijk gemaakte vorm van certificering van jouw apparatuur...

Maar ik begrijp de belachelijke weerstand tegen registratie niet...

En dat het slechts civiel recht is... guteguttegut... dat is geen reden om iets maar niet te doen... en het heeft voor jouw gewoon geen nadeel om de registratie uit te voeren... Allemaal ernstig kinderachtig.
Ik ga de installatie wel aanmelden, maar naar mijn idee heeft het wel nut.
Indien je je niet aanmeld zou je dus na 2023 de oude meter kunnen laten hangen.
Hierdoor wordt je niet beïnvloed door de afbouwende salderingsregeling.
Wie weet immers of dit niet nog sneller wordt afgebouwd.

Maar zoals ik begrepen heb is dit wettelijk niet toegestaan. :-(
Pagina: 1