[Fydeos] ervaringen & discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zag in mijn zoektocht naar een ervaringen-topic over Fydeos dat dat er nog niet is op Tweakers, en eigenlijk op geen enkel neerlandstalig forum. Dus heb ik bij deze besloten er zelf 1 te starten. In dit topic is plaats voor discussie en vor jullie eigen ervaringen met Fydeos.

Wat is Fydeos

Fydeos is een op Chromium-os gebaseerd besturingssysteem dat zich vooral richt op desktops en laptops. Ook is er een versie voor de Raspberry Pi. Fydeos kan geownload worden via www.fydeos.com
Heel praktisch bij Fydeos is dat je van de computer waarop je het installeert een volledige Chromebook maakt, innclusief android en de mogelijkheid om Google play te installeren, wat bij mij binnen 1 minuut gebeurd was.
Mijn persoonlijke ervaringen:

Mijn persoonlijke ervaring is dat het besturingssysteem snel en vloeiend werkt op een Medion Akoya E746. Installatie duurde hooguit 10 minuten omdat alles out of the box werkt, ook wifi en audio. Deze laptop heeft een 128gb ssd schijf waarop Fydeos beduidend sneller werkt dan in Windows 10. Op een hp Laptop met amd a processor had ik minder geluk omdat de broadcom wifi card niet herkent werd.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over dit besturingssysteem, en kan vanuit mijn eigen ervaring ook altijd vragen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
Heb dit OS wel eens eerder bekeken.
Volgens mij was het toen erg gericht op Azië/China...?

Hoe zit dat nu met veiligheid?
Werkt ChromeOS/Chromium naar verwachting?

Het idee lijkt me top om op de desktop ChromeOS-achtig OS te gebruiken.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
sinds versie 13 van fydeos kan je ook werken met een local account, je bent dus niet meer genoodzaakt bij het opstarten in te oggen met een fydeos- of google account maar je kan ook een local account aanmaken. je deelt daarmee je borwsegeschiedenis en instellingen dus niet meer onlline. ook met zo`n local account kan je gewoon de playstore installeren, daar moet je dan natuurljik wel inloggen met je google account.
Hier draait het systeem inmiddels op een medion laptop van de aldi(een 17.3 inch moel) en op een 11 jaar oude acer aspire 7741z met intel pentium p6100 processor, dat gaat iets langzamer dan booten vanaf de ssd in de medion, maar nogsteeds heel behoorlijk voor een laptop van 11 jaar oud. en eenmaal gestart is het even snel en soepel en merk je nauwelijks verschil meer. Ik vind dit echt een handig os. instalatie binnen 10 minuten en als je wel kiest voor gebruik van bijvoorbeeld je google account creer je binnen die 10 minuten een 2e computer met je favoriete achtergrond, favoriete sites etc. zo snel krijg je windows of ubuntu niet geinstallleerd en 100$ gebruiksklaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Naar aanleiding van de aankondiging van de Fydetab Duo ben ik ook eens in FydeOS gedoken.

Nou wil ik niet meteen m'n windows installatie vernaggelen dus zou ik hem graag vanaf een Live USB stick uitproberen.
Zo gezegd, zo gedaan. Meerdere eenvoudige handleidingen te vinden om dit te doen en ik kan booten naar FydeOS. Echter......
De Live versie weigert op te starten zonder internet verbinding. Tegelijkertijd weigert hij mijn (vrij standaard, lijkt me) Intel Wireless-AC 9461 te herkennen.
Vervolgens kan ik ook nergens een lijst met ondersteunde WiFi adapters of ondersteunde laptops vinden.

En dat was dan het einde van het uitproberen. Het zag er heel mooi uit maar ook Fyde heeft zijn zaakjes niet op orde :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spareribs30
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-04-2023
Ik heb zelf sinds gisteravond FydeOS op mijn Surface GO geïnstalleerd omdat windows eigenlijk onbruikbaar erop was voor mij en ik naast mijn 14 inch laptop ook iets kleins maar snel wilde hebben en ik deze nog had liggen. Wat wel fijn is dat via FydeOS for you er een speciale image was voor de Surface GO. Deze heb ik dan ook geïnstalleerd en dit heeft heel nieuw leven in dit kleine tabletje geblazen zonder dat ik geld uit heb hoeven geven voor een ´echte´ tablet. Tot nu toe werkt het echt perfect en ligt mn go niet meer weg te rotten in de kast! Ook als je het toetsenbord eraf haalt schiet de software automatisch in tablet modus wat ook ideaal is. Hierdoor is het eigenlijk gewoon een intel powered android tablet met een goed toetsenbord

[ Voor 14% gewijzigd door Spareribs30 op 16-04-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlubach
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:10
Is er iets bekend omtrent dit OS op een convertible device ., zoals b.v Probook X360 11 inch g2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell4you.
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-04 15:48
Ik gebruik googleflex, maar ik heb ook hardeschijven met OpenFyde en Thorium os
Op een thinClient met 2c/4t..zolang je Hyperthreading inschakelt werkt het goed (default is uit )
https://support.google.com/chromebook/answer/9340236?hl=en
=Thorium is de snelste, googleflex is het veiligst/door veel updates, OpenFyde langzaam maar heeft android googleplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tveelo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-03 05:31
Vandaag (16 juni 2024) Fyde geïnstaleerd. TLDR: AWESOME!

Ik heb een oude mini-PC. Zo'n frutsel dat ik alweer 4 of 5? jaar geleden van Ali Express heb gekocht voor € 120,-. Een passief gekoelde i3 7200u. 54Gb harddisk en 4Gig geheugen.
Het kastje hoefde alleen maar YouTube, Netflix en RenPy te draaien en over z'n HDMI uitgang naar m'n TV te sturen. En dat heeft 'ie trouw gedaan tot ik ongeveer een maandje ofzo geleden z'n traagheid echt beu begon te worden (om nog maar te zwijgen van de eeuwige "Your device is not compatible with Windows 11").

Eerst gekeken naar ChromeOS Flex. Leuk, maar dat ondersteunt geen Android apps en in de Chromestore kon ik niet vinden wat ik zocht, dus na gestruikeld te zijn op een Reddit post waar Fyde genoemd werd Fyde OS maar eens geprobeerd.
Het was een pijnloze ervaring! Het oude doosje loopt weer als een tierelier en alles wat ik wil doet het! Image van hun site gehaald. Met Rufus op een stick gezet en vervolgens het kastje een verse install gegeven. Lokaal account aangemakt waarna de updates vanzelf volgeden. Sideloading van apk's toegestaan en nu heb ik een vlot lopende Chromium browser en kan ik Android APKs erop zetten (zoals de Netflix app).
Voor mij is het een winnaar! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Ik heb FydeOS tijdje van USB gedraaid maar dat is toch langzaam opstarten naar mijn mening. En ook beetje buggy af en toe. Heb hem getracht te installeren op mijn iMac waarbij ik de Mac OS install (bewust) compleet heb overschreven, maar nu boot hij niet. Daar kan ik dus beter weer de eerdere OCLP Sequia op terugzetten.

Dus nu maar een PC installeren. Ik heb geen zin in een reguliere dual boot en de mogelijke problemen die dat kan opleveren. Handiger toch om de huidige SSD met windows te disconnecten en andere SSD te plaasten, FydeOS daar op te installeren en vervolgens beide SSD's weer aan te sluiten? En dan vervolgens in de boot opties te kiezen voor het gewenste OS? Weet iemand welke sneltoets tijdens de boot het bootkeuzemenu oproept? F12 is meteen de hele UEFI en ik bedoel de snelkeuze.

Edit 06/11; heb FydeOS nogmaals geprobeerd op de iMac (27" - 2013) te installeren en nu de installatie usb-stick rechtstreeks in een USB-poort op de achterzijde aangesloten (dus niet meer via USB-hub) en dat is toen wel direct probleemloos gelukt. De iMac start nu direct op in FydeOS (wel wat langzamer dan verwacht) en werkt tot nu toe probleemloos, geen gekke dingen of zomaar opeens rebooten. Alles lekker snappy en alles lijkt out of the box te werken behalve de onboard wifi. Ik had er FydeOS 17 op gezet en nu is net 18 beschikbaar. Ik doe liever geen compleet nieuwe install en ga even uitvogelen hoe ik het best kan upgrade vanuit de bestaande install.

[ Voor 29% gewijzigd door neanderthaler op 06-11-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Ik heb helaas heel weinig vrije tijd, dus wanneer iets niet werkt, schuif ik iets sneller ter zijde.

FydeOS op mijn iMac werkt goed, alleen zijn er 2 dingen die ik niet werkend krijg; Spotify opent zoals gebruikelijk en ik kan door al mijn playlists enzo alleen er start niks op als ik tracks aan klik.

Ook het inloggen in de playstore voor het gebruik maken van Android apps werkt niet. Het loginschermpje wordt wazig na invoer e-mail en wachtwoord en er gebeurt verder niks.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:52
Heb een oude thinkcentre m93z (i5 4gen 4gb ram en 256gb ssd) met toucscreen en gebruik dit voor de kids als grote tablet.
Zalig en alles werkt out of the box. en met local account logt het onmiddelijk in.
apps installeer ik via .apk. maar de playstore werkt ook.
Sommige games crashen maar 99% van de apps die ik erin duw installeert hij zonder gezeur.

Vind het iets zalig (als het werkt) installatie duurt 3 minuten en je hebt meteen een gratis os die android apps draait.

Alleen 1 probleem: hij blijft in bootloop en ik vind geen oplossing. Kan heb niet uitschakelen, hij reboot zelf gewoon.

[ Voor 17% gewijzigd door TNG128MB op 04-03-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

TNG128MB schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:26:
Heb een oude thinkcentre m93z (i5 4gen 4gb ram en 256gb ssd) met toucscreen en gebruik dit voor de kids als grote tablet.
Zalig en alles werkt out of the box. en met local account logt het onmiddelijk in.
apps installeer ik via .apk. maar de playstore werkt ook.
Sommige games crashen maar 99% van de apps die ik erin duw installeert hij zonder gezeur.

Vind het iets zalig (als het werkt) installatie duurt 3 minuten en je hebt meteen een gratis os die android apps draait.

Alleen 1 probleem: hij blijft in bootloop en ik vind geen oplossing. Kan heb niet uitschakelen, hij reboot zelf gewoon.
Op mijn iMac heb ik de Playstore nog steeds niet werkend kunnen krijgen, inlogschermpje blijft wazig met draaiend rood cirkeltje (zandloper zeg maar). Heb allerlei dingen geprobeerd, zoals developer modus enzo maar niks helpt.

Je kunt toch niet zomaar APK’s installeren van usb ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
neanderthaler schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:29:
[...]

Op mijn iMac heb ik de Playstore nog steeds niet werkend kunnen krijgen, inlogschermpje blijft wazig met draaiend rood cirkeltje (zandloper zeg maar). Heb allerlei dingen geprobeerd, zoals developer modus enzo maar niks helpt.

Je kunt toch niet zomaar APK’s installeren van usb ofzo?
jawel: Ik doe wat ik wil met dat ding. slikt 99% van alle apk die ik erop gooi. staat intussen vol met gemodde games en apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

TNG128MB schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:05:
[...]

jawel: Ik doe wat ik wil met dat ding. slikt 99% van alle apk die ik erop gooi. staat intussen vol met gemodde games en apps.
Gewoon APK's downloaden en dan installeert hij ze? Of met een bepaalde app die al beschikbaar is in FydeOS? Op internet kom ik van alles tegen, bijvoorbeeld installeren via het linux subsystem, wat dan ook weer met allerlei toestanden geknutseld moet worden. Hoe heb jij de FydeOS gemodificeert om de APK's te installeren en de apps te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
neanderthaler schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Gewoon APK's downloaden en dan installeert hij ze? Of met een bepaalde app die al beschikbaar is in FydeOS? Op internet kom ik van alles tegen, bijvoorbeeld installeren via het linux subsystem, wat dan ook weer met allerlei toestanden geknutseld moet worden. Hoe heb jij de FydeOS gemodificeert om de APK's te installeren en de apps te starten?
Ik heb niets gemodificeerd gewoon androis enablen. Fydeos kan linux apps en android apps zo gebruiken?
Ik ga naar bijvoorbeeld apk mirror, download een apk, installeer en dat werkt gewoon. Net als eender welke android tablet of gsm.

https://fydeos.io/help/kn...0Android%20logo%20on%20it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Ik realiseer me zojuist dat mijn iMac een Nvidea graka heeft en dat dat waarschijnlijk de reden is waarom het niet werkt! Nondeju.

Kwam het zojuist ergens tegen op de FydeOS website. Dat Fyde zelf werkt, is dan nog een wonder.

Ik las dat je kan proberen de Nvidia kaart uit te schakelen en dan de interne graphics van de CPU aan te spreken maar dat gaat me net allemaal te ver.
Pagina: 1