Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-04 10:11
Ladies, gents, en alles daartussen en omheen,

Ik zoek via jullie wat advies, bij voorkeur van systeembeheerders.
Ik heb zoals een echte tweaker al redelijk wat ervaring met PC/Netwerk en onderhoud.

Dit is puur hobbymatig uiteraard, dus ik ben certifcaatloos. Ik heb wel een 1 jarig MBO gevolgd, maar in een totaal andere, niet techische richting.

Over een half jaar (Januari 2022) houdt mijn functie van 12 jaar op met bestaan, en waarschijnlijk is er geen ander werk voor mij, en ga ik er dus uit. Het zij zo, zo is het leven. Nu wil ik mij voor die tijd omscholen tot iets wat mij al jaren dichtbij het hart staat, maar omdat ik hier vastgeroest zat, nooit werk van gemaakt. Systeembeheerder. Ik zie mijn aankomende ontslag dan ook meer als kans dan een straf.

Nu heb ik voor mijzelf een traject uitgezet voor omgscholing middels certificaten. Een volledige MBO opleiding is helaas geen optie, mede door tijdgebrek. Ik heb op locatie veel tijd om te studeren, circa 6 van de 8 uur. Daarom wil ik flink doorbeuken en zo veel mogelijk certificaten halen, om daarna ergens te beginnen als eerstelijns helpdesk medewerker en mezelf zo omhoog te werken.

Het traject is als volgt:

1. CompTIA A+ 220-1001 & 220-1002.

2. CompTIA Server+ 2014 SK0-004.

3. CompTIA Network+ N10-007.

Dit is de eerste basis die ik wil leggen.

Als ik dan nog tijd, ruimte en geld over heb:

4. Microsoft 365 Fundamentals MS-900.

5. Microsoft Windows 10 MD-100

6. Microsoft Managing Modern Desktops MD-101

Daarna zijn de centen hiervoor wel een beetje op helaas, en hoop ik aan de slag te kunnen bij een werkgever en daar andere certificaten te kunnen halen op hun kosten.

Is dit voldoende om aan de slag te kunnen in dit krapteberoep? Nog adviezen of certificaten die ik gemist heb?

Nog wat extra info, ik ben 35 jaar, dus geen oude zak die z'n laatste jaren nog ff snel wat anders wil gaan doen.

Groet,

Greymane.

[ Voor 3% gewijzigd door Greymane op 01-07-2021 17:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-05 11:51
Waarom stap je niet direct naar een mogelijke werkgever toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
Koja78 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:57:
Waarom stap je niet direct naar een mogelijke werkgever toe?
Dit heb ik geprobeerd. Meerdere keren zelf. Iedereen wil een basis zien, en/of ik moet minimaal een HBO overleggen. Wellicht een bedrijfsrisico of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Greymane schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:55:
Is dit voldoende om aan de slag te kunnen in dit krapteberoep? Nog adviezen of certificaten die ik gemist heb?

Nog wat extra info, ik ben 35 jaar, dus geen oude zak die z'n laatste jaren nog ff snel wat anders wil gaan doen.
mbo systeembeheerder is alles behalve een krapteberoep.

Welk werk heb je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Alles gaat afhangen van jouw persoon. Wij zoeken altijd mensen. Specifieke kennis is niet nodig, die komt vanzelf wel. Maar... We zoeken wel mensen die breed begrijpen hoe e.e.a. globaal een beetje werkt en mensen die zich staande houden tegenover een kleine delegatie van een klant. Als je nog nooit een willekeurige IT afdeling van binnen hebt gezien, dan ga je dat dus niet redden.

Daar hebben ze assessment voor bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
thlst schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:36:
[...]

mbo systeembeheerder is alles behalve een krapteberoep.

Welk werk heb je gedaan?
Volgens het UWV ligt dat anders, die bieden hele omscholingstrajecten aan voor onder andere systeembeheerder, cybersecurity, etc. Helaas moet ik daar eerst voor ontslagen zijn, of op papier hebben dat ze me gaan ontslaan. Dat heb ik echter niet, en gaan ze me voorlopig ook nog niet geven Dat wil ik niet afwachten.

Ik ben nu een meldkamer medewerker in de particuliere hoog risico beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:49:
Alles gaat afhangen van jouw persoon. Wij zoeken altijd mensen. Specifieke kennis is niet nodig, die komt vanzelf wel. Maar... We zoeken wel mensen die breed begrijpen hoe e.e.a. globaal een beetje werkt en mensen die zich staande houden tegenover een kleine delegatie van een klant. Als je nog nooit een willekeurige IT afdeling van binnen hebt gezien, dan ga je dat dus niet redden.

Daar hebben ze assessment voor bedacht.
Ik ben nu meldkamer medewerker bij een groot IT bedrijf (Details mag ik wegens non disclosure niet vrijgeven). Alles is hier IT, en ik heb een redelijk idee hoe het reilen en zeilen hier gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-06-2024
Waar een wil is is een weg, ik heb ook zonder enige vorm van opleiding op mijn 34ste een baan in de it gevonden.

P.s. az900 is gratis te halen microsoft virtual training days

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:42
Greymane schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:00:
[...]

Dit heb ik geprobeerd. Meerdere keren zelf. Iedereen wil een basis zien, en/of ik moet minimaal een HBO overleggen. Wellicht een bedrijfsrisico of iets dergelijks.
Er zijn meer dan voldoende banen in de IT waar je geen HBO eis hebt, eerder minimaal MBO.
Het hele ding hangt of staat naar het niveau functie waar je op solliciteert.
Vermoedelijk zul je moeten solliciteren op een IT servicedesk functie, en dan doorgroeien naar een Systeembeheerder.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50

Zenix

BOE!

Ik denk dat het een prima plan is. Security+ zou ik ook overwegen als je een baan hebt in de ICT.
Let wel op dat CompTIA certificaten in Nederland niet zo bekend zijn, maar de kennis die je opdoet lijkt mij prima. Het lijkt mij ook verstandig om wat ITIL kennis om te doen (processen) zeker als systeembeheerder moet je weten wat de verschillende processen globaal inhouden. Ik zou daar geen examen voor doen, want die zijn nogal prijzig.

Kijk ook op Reddit https://www.reddit.com/r/CompTIA/ daar staan goede studiematerialen aangegeven.
Hier heb je ook veel gratis cursussen, waaronder ITIL https://www.cybrary.it/ daar krijg je een certificaat als je een cursus hebt afgerond, dus dat kan je eventueel ook laten zien aan een toekomstige werkgever naast de echte certificaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 01-07-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-05 11:51
Greymane schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:00:
[...]

In BE heb je nochtans meer dan een paar bedrijven die zo'n instaptrajecten aanbieden. Nu misschien niet specifiek voor systeembeheer.. maar zeker voor andere IT tracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kekja
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-12-2021
Misschien is een deeltijd AD-opleiding iets voor jou? Wat certificeringen betreft zou ik persoonlijk kijken naar CCNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-05 10:43
kekja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:04:
Misschien is een deeltijd AD-opleiding iets voor jou? Wat certificeringen betreft zou ik persoonlijk kijken naar CCNA
Ik heb een aantal CCNA certificaten, maar de laatste 5 jaar als systeembeheerder heb ik amper een switch/router aangeraakt. Ik werk dan wel voor een grote organisatie en voor netwerkbeheer is een aparte afdeling, maar los daarvan is netwerkbeheer vaak een erg kleine neventaak.

Dus tenzij je je echt op netwerkbeheer richt zou ik geen geld uitgeven aan dure CCNA opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 16:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

kekja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:04:
CCNA is puur netwerk, krijg je geen enkel systeembeheer gerelateerde leerstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kekja
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-12-2021
Lawwie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:27:
[...]

CCNA is puur netwerk, krijg je geen enkel systeembeheer gerelateerde leerstof.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar een beetje netwerken is ook een onderdeel van systeembeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:22
kekja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar een beetje netwerken is ook een onderdeel van systeembeheer.
Een onderdeel inderdaad. Een systeembeheerder heeft belangrijkere papieren te halen, CCNA komt later wel, tenzij je als netwerkbeheerder aan de slag wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 16:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

kekja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Ik leef in de network engineering wereld, waar dit in enterprise bedrijven een gescheiden functie is. Bij een MKB hoort het erbij, maar dan zal je met heel basic dingen bezig zijn, en echt niet met routing protocollen.

Daarnaast weet ik niet of je weet wat CCNA inhoudt, maar dat is niet bepaald de meest eenvoudige certificering om te halen als je geen affiniteit hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Lawwie op 02-07-2021 14:58 ]

Pagina: 1