@
martijnjonker80 Let even op of de panelen die je hebt onder de 11.75A Isc zitten. met 390Wp zal het er om hangen. p401 kan tot 11.75A
Ik heb hem net in Designer ingevoerd... De clipping bij installatie op 2 dakvlakken is zo ernstig dat - ik blijk me vergist te hebben - er wel een waarschuwing voor komt... 30% van de potentiële productie.... (Ik vermoed in de praktijk meer). Het systeem brengt in deze configuratie minder op dan een pal noord systeem ;-)
Gelukkig heb je de omvormer te ruim gekocht voor je originele plan.
West vs Oost: zit 50kWh tussen in voordeel van Oost (op 5290kWh).
Het hoeft niet per se beter te zijn om voor de hoogste te kiezen: Let ook op je eigen verbruik... Het verminderen van inkopen na 2023 is een heel nuttig plan.
Het nadeel van op 1 dakvlak monteren is zo'n 100kWh eigen verbruik. Dat is geneuzel in de kantlijn, want het gaat dan ergens tussen 2023 en 2030 om 15 euro per jaar extra energiebelasting (bij huidig prijspeil)
@
wouter.N SolarEdge Designer adviseert correct in het voorkomen van inductieloop.
In alle gevallen (O, O-W, W) adviseert het 8 panelen naast elkaar, oversteken, andere 8 panelen. (Bijna als de 3e schets van @
martijnjonker80 -- De retour loopt natuurlijk ook langs alle panelen, niet door naar de omvormer ;-)
@
martijnjonker80 tenzij je op een heel dure 3x35A aansluiting zit is een 1 fase 5kW niet selectief af te zekeren. Het advies is om selectief af te zekeren.
Sommige regio's zitten gruwelijk hoog in voltage, en dan is 5kW invoeren op 1 fase geen strak plan; want je drukt daar het voltage in je meterkast nog pittig extra omhoog (3-5V)... 253V hij moet af schakelen.
Als ik het zou proberen, dan zou ik zeker downtime hebben, op een zonnige dag zie ik al 247-249V zonder dat ik invoer.
Ik zou in jouw geval gewoon de set op 1 dak gooien. Tegen de tijd dat je een elektrische auto vol getankt hebt en een warmtepomp voor je verwarming neergezet hebt is de stroom van deze set wel op; en kun je altijd nog dat andere dak volgooien met nog mooiere panelen.