Aansluiten zonnepanelen op twee dakvlakken oost-west

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnjonker80
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-10-2022
Mijn vraag
Ben van plan 16 panelen op het dak van mijn garage te leggen 8 aan beide kanten
Nu vraag ik me af welk legplan ik het beste kan gebruiken wat betreft de aansluiting van de panelen

Het worden 16 390wp panelen met solaredge optimizers P401 en een Solaredge SE5K omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgoukGWnQfvxZKNw2pRLMnWPZzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JoaJCsXiEOqm649R32Dcx1oB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai7qcgi9nkJCcbLEab9x0AYr2nE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKkf47vb7ndrsT0pwGQl1YE7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxHg3MsT_B_P-cnKdjQOYCjKp_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kcB7sab9fnRwH0GYbpDsR0eL.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
String aansluit ontwerp krijg je zo uit SolarEdge designer.

Ik verwacht zeer grote kans op optimizer clipping met p401. Je idee voldoet in letter, niet in spirit aan de solaredge ontwerpkrichtlijn. De dakhelft zonder zon moet nog 33V per paneel bijdragen aan de string... en dus 56% van het vermogen leveren... Dat gaat gewoon niet lukken wat betekend dat je zonnige pannelen afgetopt zullen worden, en vors ook.. SolarEdge Designer waarschuwt hier niet voor.

Op p505 zou het goed moeten gaan, Of je gaat naar de duurdere SE5K-RWB (die met een lagere string spanning werkt) Net verschenen bij Winkelman. Dit is de veiligste oplossing, omdat 8 optimizers zonder de andere dakhelft de string spanning kunnen maken.

Waarom SolarEdge? Veel schaduw? Dan wordt clipping alleen maar een groter probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 01-07-2021 15:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:41
Zonder schaduw zou ik eerder twee strings zonder optimizers neerleggen?

Met een SE5K 3-fase omvormer moet je minimaal 16 panelen per string aanleggen met P401 optimizers.
Twee strings in geen optie in deze situatie.

https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Zoals hierboven genoemd door @Ronald zou je met een SE5K-RWB én P404/P485/P505 power optimizers, twee strings van 8 kunnen maken.

https://www.solaredge.com...idential-datasheet-nl.pdf

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@S0epkip Gemiddelde 390W paneel kan niet op p404 of p485, vandaar dat ik p505 noemde....

Ik zeg: Niet op SolarEdge, maar op een SMA, en het prijsverschil uitgeven aan meer panelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Passen er niet meer panelen?
Anders gaan we dit weer krijgen: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2021 16:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@S0epkip (Reactie op edit)

Hoeft geen 2 strings te zijn, gewoon als een. dan werkt SolarEdge ook beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnjonker80
@Ronald Ronald

En als de panelen alleen aan de westkant gemonteerd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door martijnjonker80 op 01-07-2021 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
martijnjonker80 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:09:
Mijn vraag
Ben van plan 16 panelen op het dak van mijn garage te leggen 8 aan beide kanten
Nu vraag ik me af welk legplan ik het beste kan gebruiken wat betreft de aansluiting van de panelen

Het worden 16 390wp panelen met solaredge optimizers P401 en een Solaredge SE5K omvormer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom SolarEdge? Heb je veel schaduw?

Ik zou zoals @AUijtdehaag zegt voor meer panelen gaan en een simpele string omvormer waarbij oost en west allebei een eigen string zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj5atJ8VebQrYKr7pRnc4xNlGeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmSO2fDfnswok7RcV9K5up4K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT-U-Me6xbak1a_JIYKZYlu-slQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XU16lhmd5E6EC1rIiZOGL8bW.jpg?f=fotoalbum_tile

5 panelen gratis

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnjonker80
@AUijtdehaag
@Ronald
Bedankt voor het mee denken. Kom er achter dat ik eerder op dit forum vragen had moeten stellen voor dat ik de materialen had aangeschaft😌
We konden aan een subsidie mee doen en had niet veel tijd om te beslissen.

Boven genoemde materialen heb ik al in huis, zou het dan het beste zijn deze alleen aan de westkant te monteren?

Mijn buurman heeft vorig jaar een check laten doen en daar kwam een rendement uit van 81% west en 79% oost

Graag jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22
martijnjonker80 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:41:
@AUijtdehaag
@Ronald
Bedankt voor het mee denken. Kom er achter dat ik eerder op dit forum vragen had moeten stellen voor dat ik de materialen had aangeschaft😌
We konden aan een subsidie mee doen en had niet veel tijd om te beslissen.

Boven genoemde materialen heb ik al in huis, zou het dan het beste zijn deze alleen aan de westkant te monteren?

Mijn buurman heeft vorig jaar een check laten doen en daar kwam een rendement uit van 81% west en 79% oost

Graag jullie reactie
Meer panelen zou ook nog een optie zijn? Dan heb je geen last van clippende optimizers. En wel mooie verdeling over de dag als de saldering afgebouwd wordt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@martijnjonker80 Dan is op 1 dakvlak monteren het beste plan ja.

@ice-T106 met 60v optimizers moeten er meer panelen (vermogen) bij dan officieel op de SE5K aangesloten mag worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnjonker80
@Ronald

Als ik nog wat zou kunnen ruilen, zou een 1 fase omvormer van solaredge nog een idee zijn (welke) om toch 8 panelen aan beide zijde van het dak te monteren (voorkeur) of toch dan voor een sunny tripower 5 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:03
Let op dat je geen inductieloop creëert!

Meer info: https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@martijnjonker80 Let even op of de panelen die je hebt onder de 11.75A Isc zitten. met 390Wp zal het er om hangen. p401 kan tot 11.75A

Ik heb hem net in Designer ingevoerd... De clipping bij installatie op 2 dakvlakken is zo ernstig dat - ik blijk me vergist te hebben - er wel een waarschuwing voor komt... 30% van de potentiële productie.... (Ik vermoed in de praktijk meer). Het systeem brengt in deze configuratie minder op dan een pal noord systeem ;-)

Gelukkig heb je de omvormer te ruim gekocht voor je originele plan.

West vs Oost: zit 50kWh tussen in voordeel van Oost (op 5290kWh).
Het hoeft niet per se beter te zijn om voor de hoogste te kiezen: Let ook op je eigen verbruik... Het verminderen van inkopen na 2023 is een heel nuttig plan.

Het nadeel van op 1 dakvlak monteren is zo'n 100kWh eigen verbruik. Dat is geneuzel in de kantlijn, want het gaat dan ergens tussen 2023 en 2030 om 15 euro per jaar extra energiebelasting (bij huidig prijspeil)

@wouter.N SolarEdge Designer adviseert correct in het voorkomen van inductieloop.
In alle gevallen (O, O-W, W) adviseert het 8 panelen naast elkaar, oversteken, andere 8 panelen. (Bijna als de 3e schets van @martijnjonker80 -- De retour loopt natuurlijk ook langs alle panelen, niet door naar de omvormer ;-)

@martijnjonker80 tenzij je op een heel dure 3x35A aansluiting zit is een 1 fase 5kW niet selectief af te zekeren. Het advies is om selectief af te zekeren.
Sommige regio's zitten gruwelijk hoog in voltage, en dan is 5kW invoeren op 1 fase geen strak plan; want je drukt daar het voltage in je meterkast nog pittig extra omhoog (3-5V)... 253V hij moet af schakelen.

Als ik het zou proberen, dan zou ik zeker downtime hebben, op een zonnige dag zie ik al 247-249V zonder dat ik invoer.

Ik zou in jouw geval gewoon de set op 1 dak gooien. Tegen de tijd dat je een elektrische auto vol getankt hebt en een warmtepomp voor je verwarming neergezet hebt is de stroom van deze set wel op; en kun je altijd nog dat andere dak volgooien met nog mooiere panelen.

Pagina: 1