Suggestie voor GoT: meerdere lagen topics.

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Suggestie voor GoT: Meerdere niveaus.

Volgens mij is het volgende idee nog niet eerder geopperd. Ik heb eigenlijk best wel een goed gevoel over het volgende idee, dus ik dacht: kom laat ik het eens proberen op LA :).

Het idee bestaat uit het volgende concept: een topic openen op 2 toegestane niveaus. (vergelijk met Tnet waarop je een reactie kan zien op 1/+4 of kan inzetten op 1 of 2).

Het tweede niveau zou in dat geval het hogere niveau moeten zijn: dat zou het niveau moeten zijn waarop alle topics op GoT nu worden geopend en bediscusseerd. Ik wil dan dus met het eerste niveau een topic-technisch gezien een lager niveau van topic introduceren, waarin een lager niveau van vraag kan worden gesteld.

Waarom wil ik dan een lager niveau instellen :? . Om mijn eventuele domme vraag te kunnen stellen voornamelijk. Voor een redelijk eenvoudige vraag is de search uitgevonden of bestaat een FAQ waar altijd wel wat antwoorden instaan. Toch willen erg veel mensen best wel graag een antwoord op hun specifieke vraag, die dan net niet in de search staat of toch net ff te simpel is om te mogen stellen (-> slotje). Sommige dingen vragen nu eenmaal om een bevestiging en GoT is in de eerste plaats om vragen te stellen, ook al gebruik je GoT louter als klankbord. Ik denk daarbij aan simpele vragen: [PMG}welk mobo voor mijn fotosoepdingen, [GT]is de canon G1 iets voor mij, [video]Mijn barrel haalt maar 3000 markt, Geforce3 stuk of [W&G] hoe animeer ik een icoon?
Zulke vragen zou je nu namelijk niet willen stellen maar stel je bent een newbee en je kan via de geeikte methoden niet 1-2-3 een antwoord vinden: zie hier mijn voorstel.

Het eerste niveau zou je dan kunnen gebruiken voor de simpele doch serieus bedoelde vraag op een bepaald deelforum zodat je toch een pasklaar antwoord krijgt. Je kan dan bijvoorbeeld bij het openen van je topic besluiten dat je niveau 1 of 2 neemt, waarbij je met niveau 1 dus de simpele vraag stelt (zie voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: http://squad.student.utwente.nl/tnet/test1.jpg
Alleen de mensen die op niveau 1 browsen kunnen dan de vraag zien en dus beantwoorden, zodat de wat gevorderde mensen die liever niet iedere keer dezelfde eenvoudige vraag willen zien, deze inderdaad niet zien en dus louter niveau 2 vragen zien (niveau 1 zou dan datgene zijn wat nu op slot gaat, maar nu dus bij voorbaat onzichtbaar blijft voor de niveau 2 surfer. Users in een behulpzame bij zouden ook kunnen besluiten om op niveau 1 rond te surfen en dus wat makkelijke vragen te beantwoorden die voor de gevorderden slechts enkele seconden werk kosten zodat de vrager toch blij is.

Om het niveau van GoT niet teveel te ontzien en de eerste niveau topics niet teveel prioriteit te geven (het zijn tenslotte vragen die ffies gesteld zijn en geen eeuwigheidwaarde heeft) zou je niveau 1 topics op een andere manier in de database kunnen opslaan. Aangezien ze geen werkelijke waarde zouden moeten hebben nadat ze zijn gezakt in de topiclijst, zou ik zeggen dat ze niet in de search worden opgenomen, dat het topic onzichtbaar wordt gemaakt behalve voor degene op wiens naam wordt gezocht (dus dat de topicstarter op zijn naam klikt en voila, topic kan vinden), dat het topic na 48 uur vanzelf een slotje krijgt zodat het niet hinderlijk opgeworpen kan worden of dat het inderdaad na 72 uur (dan zal de starter de antwoorden wel hebben gezien, opgeslagen) wordt getrashed (automatisch). Deze niveau 1 topics zou je dan bv in de search of topiclist zichtbaar kunnen maken met een blauw mapje zoals hier.
Afbeeldingslocatie: http://squad.student.utwente.nl/tnet/test2.jpg
Indien over wordt gegaan op de trash zou je overigens kunnen besluiten om deze vragen toch als techpost te laten meetellen.

De voordelen zijn IMHO legio: je kan ook je ff simpele maar serieuze vragen posten (die je ffies niet weet of waar je gewoon ff een klankbord voor nodig hebt) en de users die wel welwillend zijn om andere vragen te beantwoorden kan je op die manier de kans geven om wat techposts te halen (het niveau is dan niet al te hoog, maar wel zuiver behulpzaam). Mensen die niet geconfronteerd willen worden met domme vragen kunnen op niveau 2 kijken (afhankelijk van hun stemming) en zien dus opeens ook geen potentiele slotjesvragen omdat de poging niet meer wordt gedaan. Misschien dat er dan wel weer meer rommelvragen ontstaan, zolang het legitieme vragen zijn is er alleen een user mee te helpen.
Een mod kan natuurlijk een topic van niveau 1 naar niveau 2 helpen of andersom. Van niveau 2 naar 1 heeft als voordeel dat ipv een slotje nog wel een antwoord mogelijk is, maar dat de search zulke eenvoudige vragen niet ziet.

De bijkomende suggestie die ik dan zou willen geven: Newbie-users zou ik dan als defaultsetting niveau 1 geven, zodat als ze niet weten wat ze posten standaard op niveau 1 zitten (tenzij ze slim zijn en echt iets vragen -> niveau2) en de wat gevorderde users (200 posts of +2 maanden geregistreerd) als default een niveau 2, zodat als de gevorderde iets doms wilt vragen niveau 1 kan selecteren.

IMHO zou er best wel s een win-win situatie kunnen ontstaan waar alle users op vooruitgaan. Ik begrijp dat implementatie niet direct kan worden toegepast, maar experimenteren met de huidige middelen is mogelijk. Zoals ik in mijn voorbeeld aangaf kan je niveau 1 topics aangeven met en blauw mapje, je zou nu bv al de tag [-1] ervoor kunnen zetten zodat de anderen weten dat het een niveau 1 vraag is. :).

* Delerium hoopt dat dit een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 10:42
hele lap tekst wara ik enkel de eerste paragraaf van heb gelezen *schaam*
maar euhh.. die domme vragen kan je toch net zo makkelijk in een goedgekozen titel verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aardig idee opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen vind z'n eigen vragen de hoge positie waard, n00b of niet. En er zijn maar bar weinig mensen die doorhebben of ze daadwerkelijk een domme vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online
Maar nu zijn domme vragen garant voor een slotje, omdat ze niet in de techfora passen.
En nu kan je in de titel wel een domme vraag camoufleren, maar dat hebben modjes ook wel door, al was het alleen maar omdat het tot de kern uitkleden zo gedaan is.

Nu krijgt een newbie een slotje, straks kan zijn simpele vraag een simpel antwoord krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero
  • Laatst online: 15-04 12:56

FoolZero

Freedom of speech...

Dus wanneer verdwijnt deze topic naar nivo 1 ;)

Nee, hier is goed over nagedacht ecteinascidin. Kudos!

Persoonlijk zie ik wel wat voordelen hierin. Helaas wordt GoT daardoor wel weer stuk minder makkelijk benaderbaar door newbees (is dat een voordeel of nadeel?) Ook kan ik me voorstellen, dat hiervoor wel erg veel wijzigingen in de opbouw van GoT moeten worden gemaakt (maar wel een uitdagende klus natuurlijk! ;))

Toch zie ik geen problemen met de huidige structuur, maar dat kan aan mijn bekrompen geest liggen natuurlijk.

Ben benieuwd of dit de ontwerptafel haalt...

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:29 schreef HlpDsK het volgende:
Iedereen vind z'n eigen vragen de hoge positie waard, n00b of niet. En er zijn maar bar weinig mensen die doorhebben of ze daadwerkelijk een domme vraag stellen.
Jah dat klopt wel. In plaats van slotje geeft dit echter de mogelijkheid de thread door de mod toch in laag niveau terug te zetten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:34 schreef ecteinascidin het volgende:
Maar nu zijn domme vragen garant voor een slotje, omdat ze niet in de techfora passen.
En nu kan je in de titel wel een domme vraag camoufleren, maar dat hebben modjes ook wel door, al was het alleen maar omdat het tot de kern uitkleden zo gedaan is.

Nu krijgt een newbie een slotje, straks kan zijn simpele vraag een simpel antwoord krijgen...
Over het algemeen zijn het de (in p&w iig) de "niveau 2 posters" die replien op niveau 1...

Als zij op niveau 2 gaan lezen blijven al die niveau 1 topics onbeantwoord...

Daarnaast is dit idee wel al es ter sprake geweest (ik zou alleen niet weten hoe lang dat geleden was of waar, ik was iig al mod)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

* Engineer is voor

Is ook handig voor "gewone" tussendoor vraagjes, of offtopic gebrabbel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik vind het een leuk idee, laat dat vooropstaan... maar over de uiteindelijke werking heb ik mijn twijfels.
Immers: op de FP wordt door ons een "thread" gestart in de vorm van een nieuwsbericht. Mensen reageren daarom, en worden door andere gebruikers van Karmapunten en dergelijke voorzien.
Hier werkt het net ff anders waarbij de kans bestaat dat mensen hun "simpele" vraag toch zo belangrijk vinden dat ze het op level 2 zetten.
Misschien zou je dat weer af kunnen vangen met een tijd/techposts-regeling zoals er al voor SG/HK bestaat, maar ik blijf hierin nog even de kat uit de boom kijken.

[edit]moet toch eens wat sneller gaan typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:38 schreef ACM het volgende:

[..]

Over het algemeen zijn het de (in p&w iig) de "niveau 2 posters" die replien op niveau 1...

Als zij op niveau 2 gaan lezen blijven al die niveau 1 topics onbeantwoord...
Nou, degene die zich verwaardigt om zichzelf niveau 2 te noemen zou bv ook steeds op 1 kunnen lezen en dus de niveau 1 vragen kunnen beantwoorden... soms is dat niet verkeerd... ik zou daar geen problemen mee hebben.

Voor echte niveau 2 topics had ik ooit een metatag voorgesteld, zodat een mod deze handmatig met steekwoorden kon taggen zodat de search deze met speciale aandacht zou kunnen uitlichten... deze zal wel ergens in de BC3 zitten, maar de combinatie zou zelfs perfectos kunnen werken... de gevorderede zou dan bv deze steekwoorden kunnen onthouden en bij de newbe kunnen linken oid.....

ook geef je wannabe HKérs de mogelijkheid om verdienstelijk op hun niveau een techpost te doen.
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:39 schreef Kaj. het volgende:

Hier werkt het net ff anders waarbij de kans bestaat dat mensen hun "simpele" vraag toch zo belangrijk vinden dat ze het op level 2 zetten.
Deze te hoog ingeschatte vraag wordt nu beloont met een slotje en eventueel met waarschuwing, met een niveau 1 geef je iig de mogelijkheid om de vraag te stellen, dan kan je hooguit het verkeerde niveau kiezen en alsnog de waarschuwing/slotje krijgen.

Toen ik mod PMG was had ik bv alle mobovragen per direct gelocked en dat is nog steeds zo( hoort ook zo)... maar soms kom je een zielige newbie tegen die het echt niet weet en die ziet gelijk een slotje.... met niveau 1 zou het mij als mod niet boeien welk mobo hij vraagt en de newbie ziet iig niveau 2 topics en kan antwoord krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:44 schreef ecteinascidin het volgende:
Nou, degene die zich verwaardigt om zichzelf niveau 2 te noemen zou bv ook steeds op 1 kunnen lezen en dus de niveau 1 vragen kunnen beantwoorden... soms is dat niet verkeerd... ik zou daar geen problemen mee hebben.
Dat begreep ik er wel uit, maar als 'iedereen' de niveau 1 topics gaat 'negeren' omdat er niveau 2 topics zijn om in te kletsen (die gegarandeerd es een keer offtopic gaan en verlaagd worden naar niveau 1)...
Voor echte niveau 2 topics had ik ooit een metatag voorgesteld, zodat een mod deze handmatig met steekwoorden kon taggen zodat de search deze met speciale aandacht zou kunnen uitlichten... deze zal wel ergens in de BC3 zitten, maar de combinatie zou zelfs perfectos kunnen werken... de gevorderede zou dan bv deze steekwoorden kunnen onthouden en bij de newbe kunnen linken oid.....

ook geef je wannabe HKérs de mogelijkheid om verdienstelijk op hun niveau een techpost te doen.
Het probleem is en blijft, _wie_ bepaalt wat een niveau 2 topic is?
Is dat een gezellig praat topic, dat compleet offtopic is, maar wel van een hoog niveau?
Is dat een nuttige vraag? Of een moeilijk probleem?

Wie bepaalt er dan wat nuttig is en wat niet?
De moderator? Mij niet gezien, ik moet nu al (te?) vaak beslissingen nemen over topics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind het een goed idee ;)

Aangezien ik al heeeeeeeel lang ben geregistreerd voel ik mij natuurlijk niet aangesproken :'(

Good thinking *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een lager niveau worden vragen veelal overgeslagen. Zoals het nu gaat, gaat het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 19:06

Steffie

Opaque

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:34 schreef ecteinascidin het volgende:
Een mogelijk probleem wat hierbij komt kijken is dat het topic veel onnodige reacties krijgt. Die reacties zijn vaak hetzelfde antwoord, omdat het vaak een simpel antwoord is. Vooral omdat er een aantal zijn die zo snel mogelijk 50 / 150 techposts willen hebben, waarmee je die regel een beetje om zeep helpt.

Oplossing: reacties niet laten meetellen als techpost.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 01-10 17:21

Tim Schuhmacher

abasios

Tis een goed bedacht idee.
eigenlijk een beetje offtopic, maar eigenlijk worden er allemaal dingen bedacht om maar irritatie onderling te voorkomen: Huiskamer/tech ratio, userfilter enzo. Dan ook nog een postniveau. Maakt dit allemaal samen (en weet welke ideeen er nog komen) het forumbezoek niet onnodig ingewikkeld (extra regeltjes, grotere faq, uitzonderingen, ongeschreven regeltjes) - gaat het niet allemaal voorbij aan het basisdoel van dit forum - elkaar gezellig helpen op gebied van computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:51 schreef Steffie het volgende:
Oplossing: reacties niet laten meetellen als techpost.
Huh???
Ik zou dan 20 techposts over houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:54 schreef ACM het volgende:
Ik zou dan 20 techposts over houden...
Begrijp ik iets verkeerd :?

Ik bedoelde de reacties op niveau 1 topics niet laten meetellen. De reacties op niveau 2 topics wel.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Laatst online: 04-07 13:20
Ik vind het een zeer positief idee. Daarom hoop ik dan ook dat vooral bekeken wordt, waarom dit wél een mooi idee is. Een idee meteen onderuit halen met doemdenken en negatief denken over waarom het allemaal misschien niet kan werken is erg makkelijk en dodelijk voor ideëen met potentie.

Mijn complimenten aan ectein voor dit idee en voor de wijze waarop hij dit brengt! :)

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online
IMHO zou je niveau 1 vragen en antwoorden ook moeten laten meetellen voor techposten, aangezien het toch een vraag/antwoord is. De 150 posten regel is alleen een automatische blokkade dat niet-GoTters en slapende klonen niet direct de HK inkunen. Indien een user als een gek niveau 1 vragen zoekt die hij kan beantwoorden bewijst hij users toch een dienst en zelfs moet hij toch de 60 dagen uitzitten. Komt nog bij dat hij techfora niet verrvuilt met onzin.

Ik stel me niet direct voor dat het halve forum op niveau 1 gaat posten, maar meer de 5% die nu een slotje zou pakken en dus weggejaagd zou kunnen worden. bang voor lange offtopic HK draden ben ik ook niet, aangezien ik toch zou zeggen dat na 72 uur na topic starten de topic getrashed wordt (of hidden. zodat techposts en info voor topicstarter blijven bestaan).

Tuurlijk is dit slechts een idee, alle waarden en hoeveelheden alsmede toepassingen zijn voor verbetering vatbaar: daarom is dit een forum. 't is misschien een begin van iets moois (newbievriendelijks) :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie

Steffie

Opaque

Op zaterdag 18 augustus 2001 01:10 schreef ecteinascidin het volgende:
IMHO zou je niveau 1 vragen en antwoorden ook moeten laten meetellen voor techposten, aangezien het toch een vraag/antwoord is. [...]
Indien een user als een gek niveau 1 vragen zoekt die hij kan beantwoorden bewijst hij users toch een dienst en zelfs moet hij toch de 60 dagen uitzitten.
Maar als het antwoord al gegeven is, dan krijg je nog van een aantal een reply met dezelfde inhoud. Ik bedoelde dus dat je zo na-praters krijgt die alleen uit zijn op SG / HK access.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik vind het een erg helder en goed plan, maar ben er niet direct voorstander van. Ik denk persoonlijk ook dat de leesbaarheid en bruikbaarheid van GoT te sterk af gaat hangen van het juiste gebruik ervan. Hou het zo simpel mogelijk met een paar goede moderators.
Nu krijgt een newbie een slotje
Maar is dat niet gewoon de kern van het probleem. IMHO moeten moderators een stuk zorgvuldiger omgaan met het slotenbeleid en zich vooral niet laten verleiden tot het plaatsen ervan door een hoop geschreeuw van enkele "oude rotten" in LA/SU....
Ik moet zeggen dat na de kritiek van een week of wat geleden het plaatsen van slotjes op stomme-vragen topics wel afgenomen leek. Persoonlijk denk ik dat een goed forum op GoT staat of valt met (een) goede moderator(s) (die i.p.v. een slotje gewoon een antwoord geeft op een domme vraag, net zo veel moeite, zelfde resultaat voor GoT). Ook het open laten van een topic geeft voor GoT en de gebruikers een stuk minder overlast dan het sluiten van topics om welke reden (anders dan misbruik / flames) dan ook.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-10 21:07
Ik heb dit topic door gelezen ik ik vind het op zich wel een goed idee.

Nog even een paar opmerkingen nav diverse reacties:
* hou de reacties op deze topic wel als techposts, er zijn genoeg mensen die geen diehard hardware of software cracks zijn en zo geef je hun de kans om ook eens een nuttige post te doen

* misschien is het handiger als je de topic iets langer open laat staan, want sommige users komen hier niet iedere dag en het is een beetje zonder als je topic al 'weg' is terwijl jij nog een extra vraag ofzo hebt:
- je kunt hem dan wel hidden maken, maar dat er nog wel een reactie op mogelijk is en dat ie dan bijv als er een week of 2 weken na de laatste reactie niet op gereageerd is dan wel een autolock krijgt (of als de user het zelf aangeeft)
- als ie hidden is in de lijsten en in de search voor de andere users, maak het dan wel mogelijk om te verwijzen naar dat topic als iemand bijv. dezelfde vraag stelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Chapeau ETC743, dit voorstel is NMM (IMO) het overdenken waard. Een constructief voorstel om topics die anders op slot gaan door overbodige of andere reacties (het roepen om slotjes, search, RTF etc.) open te houden en de topicstarter zijn antwoord te geven.

Minder irritatie voor de user die alles weet of denkt te weten, hij hoeft daar niet te reageren indien hij dat niet wil. De door ACM aangehaalde nivo-2 users die nu ook vaak reageren in de voorgestelde nivo-1 topics zijn meestal diegenen die veelal behulpzaam zijn met de goede antwoorden en wat minder hard SEARCH roepen.
GA!S schreef
Persoonlijk denk ik dat een goed forum op GoT staat of valt met (een) goede moderator(s) (die i.p.v. een slotje gewoon een antwoord geeft op een domme vraag, net zo veel moeite, zelfde resultaat voor GoT).
Bestaan domme vragen ?
Weten de mods dan altijd het antwoord ? Hoeft niet altijd zo te zijn, Een forum bestaat door en met de users. Het voorstel van ETC743 kan ook met een een crew van mindere moderators een positieve invloed op het forum en het functioneren van de moderators hebben. Doordat mods zich in mindere mate met de nivo-1 topics hoeven te bemoeien verlicht dit hun taak en kunnen ze meer aandacht besteden aan topics waar hun inbreng nodig/gewenst is.
(kunnen misschien tijd overhouden om als user op GoT te zijn :) )
In bovenstaande moeten de users ook meewerken natuurlijk.

p.s.Geen flame richting modjes, maar er zijn en zullen ook in de toekomst crew wisselingen komen. Daar zal best wel eens een minder goede tussen kunnen zitten ondanks uitvoerige sollicitatie procedure en screening :)
Indien deze dan gelijk overwerkt raakt in die nivo-1 topics, stopt zijn ontwikkeling, schiet in de stress en gaat foute slotjes zetten, met als gevolg een stortvloed aan LA topics.

? weet jij wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:28
Wat ingewikkeld word het hier allemaal :) , gewoon het "Stel hier je domme vragen" forum aanmaken.

Maar dan met een wat genuanceerdere forum-naam dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online
Domme vragen forum werkt niet aangezien je nu een user al de voorselectie laat maken welk forum zijn vraag zou kunnen dragen. mobovragen richting PMG en overklokvragen naar DOC..... + dat je niet in een domme vragen forum gaat kijken, maar als je je huisforum (zoals ik PMG) doorspit ook de wat eenvoudigere vragen kan zien en kan oordelen of het de moeite waard is.

Mocht er interesse ontstaan voor zuks kan er overigens eenvoudig worden proefgedraaid: in een techforum (niet te druk) topics met [-1] toestaan als zijnde low-profile vragen.

* Delerium is overtuigt dat sommige users gewoon ff een domme vraag willen stellen (ikke ook).
Soms heb je als user de keus of jou aanname fout is of het gegeven fout. Als ik me afvraag of mijn mobo of CPU dood is dan wil ik dat ff kortsluiten, maar weinig mensen zijn in staat een UTFS vraag zo te formuleren dat het een serieus topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 30-09 09:41
Ik vind dit een zeer slecht idee....dit is een forum.....niet de frontpage van Tweakers (waar een hoop mensen ook hun bedenkingen hebben bij het huidige moderatie systeem)...ten eerste worden er veel te veel topics geopend om ze te kunnen beoordelen.....ten tweede gaat dit een hoop problemen opleveren en uiteindelijk ook een slechte sfeer ("Waarom staat mijn topic op -1?")......ik ben gewoon radicaal tegen het beoordelen van topics/reacties.....zo werkt een forum gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Het is trouwens ook een slechte ontwikkeling voor de werking van het forum; als jij als "professional" je niveau zo instelt dat je alleen topics van een "hoog" niveau ziet...op die manier zouden "newbies" nooit antwoord kunnen krijgen van iemand die er verstand van krijgt.....zo komen de newbies dus nooit op een hoog niveau en zullen de pro's zich alleen maar beter gaan voelen.....etc. etc.

Een forum is meer een online community.....daar heb je nou eenmaal meerdere niveau's....daar moet je mee leren leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:06
Lijkt me een goed idee wat niet moeilijk te wijzigen is. Gewoon een niveau kolom toevoegen aan de database en bij de interface een pulldown overal laten verschijnen. Waar nodig de WHERE clause aanpassen en je bent zo klaar (toch :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Op zaterdag 18 augustus 2001 21:18 schreef _JGC_ het volgende:
Lijkt me een goed idee wat niet moeilijk te wijzigen is. Gewoon een niveau kolom toevoegen aan de database en bij de interface een pulldown overal laten verschijnen. Waar nodig de WHERE clause aanpassen en je bent zo klaar (toch :? )
Technische kant is niet moeillijk......maar daar gaat het niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Ik ben bang dat dit soort dingen de stabiliteit van het forum niet ten goede komen.
Ik vrees ook dat dit het forum wat al te ingewikkeld maakt.

Neemt overigens niuet weg dat het een aardig idee is; Maar een treffende titel (zonodig door een modje aangepast) lijkt me toch praktischer

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 18 augustus 2001 21:04 schreef McVirusS het volgende:
Ik vind dit een zeer slecht idee....dit is een forum.....niet de frontpage van Tweakers (waar een hoop mensen ook hun bedenkingen hebben bij het huidige moderatie systeem)...ten eerste worden er veel te veel topics geopend om ze te kunnen beoordelen.....ten tweede gaat dit een hoop problemen opleveren en uiteindelijk ook een slechte sfeer ("Waarom staat mijn topic op -1?")......ik ben gewoon radicaal tegen het beoordelen van topics/reacties.....zo werkt een forum gewoon niet.
Ik kan erin komen dat je het een slecht idee vindt. Dat is je goed recht. Maar ik vind niet dat je op deze manier de vergelijking met T.net mag trekken, want er zitten wezenlijke verschillen tussen GoT en T.net.
Zeker omdat je de kritiek op het T.net-moderatiesysteem noemt, voel ik me als diehard T.net-mod geroepen om toch even te reageren:
ten eerste is namelijk vrijwel iedereen tevreden met het mod-systeem, of eigenlijk moet ik zeggen: met de gedachte erachter. Het systeem functioneert vrij goed, maar er wordt in enkele gevallen gewoon misbruik van gemaakt. Er is geen manier om dat nu tegen te gaan en dáárom hebben mensen bedenkingen bij dat systeem. Ik ben ervan overtuigd dat het fantastisch zou werken, als er een paar kleine aanpassingen gedaan werden. De vaste bezoekers van het T.net Moddereter Forum zijn dan ook al meer dan een half jaar bezig met ideeën en verbetering van het T.net-modsysteem.

Verder vind ik dat je ecteinascidins idee gewoon niet met T.net moet vergelijken. Op GoT kan niet iedereen modden en op GoT kiezen de users volgens dit plan zélf hun niveau. Verder maakt het voor de users eigenlijk niks uit op welk niveau hun vraag staat; er is geen status oid aan verbonden. En mods hebben ook geen extra werk in mijn ogen: het beoordelen van topics doe je nu toch ook al bij de beslissing of het topic een slotje verdient...?

Nee, ik vind het best een aardig idee en het zou helemaal niet gek zijn om het gewoon eens in een forum te proberen. Zeker als dat kennelijk helemaal niet moeilijk is.

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik ben tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
Op zondag 19 augustus 2001 01:14 schreef Tom het volgende:
Ik ben tegen.
Mja helemaal mee eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Helemaal te gek plan... :)

Een 'gevorderen' en een 'beginners' forum in 1...!!!
Is ook nog es vrij uniek denk ik... :)

Alle voordelen zijn hierboven al besproken, dus die ga ik niet papegaaien...
Nadelen zie ik niet zo...

Ik denk dat het overwegend een positieve uitwerking zal hebben, dan zitten de 'simpele' vragen niet meer de die-hards dwars...
Als een user ten onrechte een topic op niveau 2 opent, dan wordt hij naar niveau 1 teruggezet door een modje...
Dus geen discussie tolereren over 'waarom is mijn topic naar 1 gezet?'-vragen e.d....
Hij wordt immers niet op slot gezet, en de starter toch nog geholpen...

Dat mensen niveau 1 of 2 gaan negeren, lijkt me ook wel meevallen, er zijn 30.000+ mensen geregd (10-15% actief?)?
De mensen die voornamelijk op niveau 1 zitten zullen nu ook niet echt veel toe te voegen hebben aan de topics met een 'gevorderd'niveau... die zal je daar dus ook niet vaak tegenkomen dunkt me... :?

Dan krijg je nog dat in de 'active topics'-lijst, ook de in eerste instantie ten onrechte op niv. 2 geopende topics voorkomen, users die dus in die draad hebben gereageerd, zullen graag verder willen zien hoe het afloopt...
Dan doen ze dan verder leuk op niveau 1...

En alles zal goed zijn... :7 ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:06
Nu heb je vaak met vragen die je dan op niveau 1 zou stellen:
"UTFS. Domme newbie, vandaag geregd zeker? Slotje."

Ofwel: die zien we nooit meer terug...

Overigens moet er wel iets komen waarbij je tegelijk niveau 1 en 2 kunt zien, zodat je de klassieke stijl zoals nu krijgt (ik vind het leuk om newbies te helpen en ik vind het interessant om een beetje moeilijkere dingen te bekijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Laatst online: 08:30

Arno

PF5A

Op zondag 19 augustus 2001 11:27 schreef _JGC_ het volgende:
Nu heb je vaak met vragen die je dan op niveau 1 zou stellen:
"UTFS. Domme newbie, vandaag geregd zeker? Slotje."
En waar ligt dat aan??? Precies, aan de users.... in [forum=11] ben ik al iets begonnen tegen UTFS/RTFF posts :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

chem

Reist de wereld rond

nee, dat zie ik helemaal niet zitten

zeker in /14 zou dit een zekere waarde hebben en juist daar zie ik allemaal problemen...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 01:14 schreef Tom het volgende:
Ik ben tegen.
lekker onderbouwd ook

De voordelen zie ik wel, maar volgens mij maak je het forum gewoonweg te moeilijk, voor diegene die hier al wat langer zit zal het geen probleem zijn, maar voor nieuwe users zal dit nogal afschrikwekkend/onbegrijpelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online
Als de moeilijke implementatie cq begrip voor newbies de beperkende factor is: dit systeem zou juist voor de newbie met de incidentele vraag werken. Een newbie weet de search niet te vinden en de knop FAQ is ook heel erg klein: zeker als je daarmee de huisregels wilt afdekken.

Onder de deafaultpsettings zal de newbie in principe niet eens hoeven te kijken wat hij post. Hij ziet een pulldownmenuutje en een blauw mapje in de topic list: that's it. Of hij snapt het niet en dan is er geen probleem, of hij snapt het en gaat de handleiding die erbij hoort lezen (2 alinea's at most).

Indien de newbie het dus niet snapt, da zou hij vast een vraag stellen waarop een slotje verschijnt -> weg user. Of hij snapt de uitleg en begrijpt direct de lokale forummores.

Het voornaamste punt dat ik iig met deze opzet probeer te tekkelen is dat de argeloze newbie nu tegen een slotje aanloopt en dat de simpele vragen die niet direct vindbaar zijn niet gesteld kunnen worden. Ik zou dat als een mogelijk knelpunt zien en daar een stroomlijning op willen aanbrengen. Indien mijn idee gesroomlijnt wordt of als er een alternatief idee kot vind ik dat prima, maar vragen als: welk mobo gaan nu op slot.
"Ik ben tegen"
Democratie is niet dat de meeste stemmen gelden maar dat het meest overtuigende idee wint. De zogenaamde tegenstem is een stem van zwakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Maar nu verlies jij even uit het oog dat GoT geen democratie is.
Net zo min als een dictatuur overigens. Maar dat terzijde.

Ik heb er nog eens goed over nagedacht, en ik blijf bij m'n punt die ik eerder in deze thread aanvoerde
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:39 schreef Kaj. het volgende:
Ik vind het een leuk idee, laat dat vooropstaan... maar over de uiteindelijke werking heb ik mijn twijfels.
Immers: op de FP wordt door ons een "thread" gestart in de vorm van een nieuwsbericht. Mensen reageren daarom, en worden door andere gebruikers van Karmapunten en dergelijke voorzien.
Misschien zou je dat weer af kunnen vangen met een tijd/techposts-regeling zoals er al voor SG/HK bestaat, maar ik blijf hierin nog even de kat uit de boom kijken.

[edit]moet toch eens wat sneller gaan typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op zondag 19 augustus 2001 13:23 schreef ecteinascidin het volgende:
Het voornaamste punt dat ik iig met deze opzet probeer te tekkelen is dat de argeloze newbie nu tegen een slotje aanloopt en dat de simpele vragen die niet direct vindbaar zijn niet gesteld kunnen worden. Ik zou dat als een mogelijk knelpunt zien en daar een stroomlijning op willen aanbrengen. Indien mijn idee gesroomlijnt wordt of als er een alternatief idee kot vind ik dat prima, maar vragen als: welk mobo gaan nu op slot.
Nog even hierover; er beginnen nu eindelijk weer nieuwe, verbeterde en extra FAQ's te verschijnen.
Tegelijkertijd is door Traag een aktie gestart tegen het SLOTJUH! en UTFS/RTFF-gedrag, waarbij niet uit het oog verloren wordt dat we mensen nog steeds naar die FAQ's verwijzen voor de basics.
Ik weet dat Phreak druk bezig is, en Exirion is ook hele epistels aan het schrijven als ik de berichten zo hoor.
Zo bouwens we steeds verder aan een toegankelijk GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Het introduceren van een gelaagd reactie-niveau lijkt me op t.net ook een duidelijker doel nastreven dan op GoT. Je filtert als het ware de troep van je frontpage af die niet ingelogde users/gasten dus ook nooit te zien zullen krijgen. Dat is wat je voornamelijk bereikt door een gelaagde structuur aan te brengen. Op GoT kan echter IEDERE reactie nuttig zijn voor iemand die een antwoord op zijn probleem zoekt. Daarvoor hoef je dus geen gelaagdheid te introduceren.
Ik ben nog steeds niet tegen het idee, maar ik denk wel dat het een hele slimme opzet nodig heeft om echt goed te kunnen functioneren.
Het voornaamste punt dat ik iig met deze opzet probeer te tekkelen is dat de argeloze newbie nu tegen een slotje aanloopt en dat de simpele vragen die niet direct vindbaar zijn niet gesteld kunnen worden.
Toch denk ik dat, als dit je doel is, het met veel simpelere methoden te bereiken is. Het vraagt gewoon wat meer inzicht en inzet van je moderators (lees dit als algemene opmerking en niet als kritiek op het huidige moderator bestand. Daar zijn andere topics voor >:) ).

Modereren is mensenwerk.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het zo moeilijk maakt (voor newbies) dan denk ik dat je geen overbodige luxe zo zijn als mensen bij het registreren wat uitleg te zien krijgen over hoe het allemaal werkt. Dus gewoon een normale Got screendump met allerlei teksthokjes met uitleg over wat die knoppen doen.

En dit tijdens het registratieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero
  • Laatst online: 15-04 12:56

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 17:00 schreef BBK het volgende:
Als je het zo moeilijk maakt (voor newbies) dan denk ik dat je geen overbodige luxe zo zijn als mensen bij het registreren wat uitleg te zien krijgen over hoe het allemaal werkt. Dus gewoon een normale Got screendump met allerlei teksthokjes met uitleg over wat die knoppen doen.

En dit tijdens het registratieproces.
En we zijn weer terug bij af...

In principe is dit dus de basis van GoT. Opvoeding.
Volgens mij worden nieuwe regs al standaard naar de FAQ verwezen, maar deze wordt toch standaard (net zoals iedere disclaimer ;)) weggeklikt. Meestal vindt een goedwillende newbee op de harde manier uit, dat er een FAQ is. Gelukkig wordt dit gedrag nu een beetje aangepakt.

Ik zou een lagensysteem niet zo een ramp vinden, maar ben bang dat GoT in twee werelden gaat leven. Newbeeland en de Verenigde Staten van Oldschool. Dat mag toch niet de bedoeling zijn van GoT? Juist zij, die zich bekwaam voelen om anderen te helpen moeten dat dus doen. Als deze op andere lagen zitten, dat gaat dat dus vreselijk mis.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er goed uit en lange lap text zeg, pffffff had je wat tijd over ofzo ?:)
iig ben voor
Pagina: 1