Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:11
Ik heb 2 platte daken van 2.15 x 4.90 meter beschikbaar, allebei pal op het zuiden.
Ik zou op elk dak 2 dakjes oost west kunnen plaatsen dus in totaal 8 panelen.
Het ene dak is 2.50 m hoog , het 2e is 5.00 m hoog , geen schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvUMMRUZg1mYXTiS-UauE2iJnz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyuEC7q1s8ZeUcj6mLlUe345.jpg?f=fotoalbum_large
Dit lijkt me een goed idee vanwege de mindere windbelasting en opbrengst die beter gespreid is over de dag.
Ik heb ook nog een stuk schuin dak maar daarop is een dakkapel geplaats waardoor er niks mee aan te vangen is,maar misschien wel 2 panelen op het dakkapel.
Ik heb nog een dubbele draaispoelmeter, de kinderen zijn uit huis dus we zijn maar met zijn 2en en het huis staat ’s winters 6 maanden leeg.
Dan nu mijn vragen
Is het lonend om grotere 72 cells panelen te nemen?
Wat voor omvormer(s) moet ik hebben? En waar moet ik die plaatsen? Zo dicht mogelijk bij de meterkast of zo dicht mogelijk bij de panelen?
Moet ik die dubbele draaispoelmeter laten vervangen voor ik panelen (laat) plaatsen ?

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Als je huis 6 maanden leeg staat, lijkt het mij handig om op afstand te kunnen monitoren.
Welke panelen heb je op het oog? Je kunt voor micro-omvormers gaan (bijvoorbeeld 2x APS YC1000 of QS1) of voor een stringomvormer. Wellicht kun je Oost/West parallel invoeren.
Post eens je set sunnydesigner.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Wuursj

want worst is al bezet

Met een gewone stringomvormer en gewone panelen wordt het lastig omdat alle panelen in 1 serie geen goed idee is bij oost-west opstelling. Je krijgt twee strings, een oost en en een west en dus maar 4 panelen in 1 serie. Dat geeft te weinig spanning voor de meerste stringomvormers.

Je kan dan grofweg kiezen uit of optie 1 (dure) speciale panelen optie 2 of dure (micro) omvormer:

1: Gewone stringomvormer met panelen in een polystring. Dat kan alleen met (duurdere) panelen met een hogere spanning. Bijv panasonics maar die worden zeldzaam en dus geen vrije keus in panelen. Wel klein beetje tricky omdat de panelen op 2 verschillende daken liggen.

2: Gewone panelen met (duurdere) micro omvormers. Hier zouden bijvoorbeeld 1x APS QS1 per dakje (dus 2 in totaal) goed uitkomen. Maar er zijn meer merken micro omvormers. Die omvormers plaats je buiten, direct onder de panelen. De grootste panelen plaatsen die je kwijt kan en binnen de specs van de omvormer vallen. Moet lukken met 72cells wel wellicjt kan je in deze optie grotere panelen en dus meer vermogen kwijt tov optie 1.

Ik heb beide opties nu draaien (stringomvormer met 8 panasonic panelen in oost-west op dak en APS micro's met 6 'gewone' panelen in oost west op de schuur) en daat gaat allebei goed.

Vorig jaar was optie 1 goedkoper, tegenwoordig eerder optie 2.
Met daarbij grotere panelen, meer keus in panelen en minder afhankelijkheden zou ik nu neigen naar optie 2.

[ Voor 34% gewijzigd door Wuursj op 01-07-2021 13:53 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst