Ik heb 2 platte daken van 2.15 x 4.90 meter beschikbaar, allebei pal op het zuiden.
Ik zou op elk dak 2 dakjes oost west kunnen plaatsen dus in totaal 8 panelen.
Het ene dak is 2.50 m hoog , het 2e is 5.00 m hoog , geen schaduw.
:strip_exif()/f/image/UyuEC7q1s8ZeUcj6mLlUe345.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt me een goed idee vanwege de mindere windbelasting en opbrengst die beter gespreid is over de dag.
Ik heb ook nog een stuk schuin dak maar daarop is een dakkapel geplaats waardoor er niks mee aan te vangen is,maar misschien wel 2 panelen op het dakkapel.
Ik heb nog een dubbele draaispoelmeter, de kinderen zijn uit huis dus we zijn maar met zijn 2en en het huis staat ’s winters 6 maanden leeg.
Dan nu mijn vragen
Is het lonend om grotere 72 cells panelen te nemen?
Wat voor omvormer(s) moet ik hebben? En waar moet ik die plaatsen? Zo dicht mogelijk bij de meterkast of zo dicht mogelijk bij de panelen?
Moet ik die dubbele draaispoelmeter laten vervangen voor ik panelen (laat) plaatsen ?
Ik zou op elk dak 2 dakjes oost west kunnen plaatsen dus in totaal 8 panelen.
Het ene dak is 2.50 m hoog , het 2e is 5.00 m hoog , geen schaduw.
:strip_exif()/f/image/UyuEC7q1s8ZeUcj6mLlUe345.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt me een goed idee vanwege de mindere windbelasting en opbrengst die beter gespreid is over de dag.
Ik heb ook nog een stuk schuin dak maar daarop is een dakkapel geplaats waardoor er niks mee aan te vangen is,maar misschien wel 2 panelen op het dakkapel.
Ik heb nog een dubbele draaispoelmeter, de kinderen zijn uit huis dus we zijn maar met zijn 2en en het huis staat ’s winters 6 maanden leeg.
Dan nu mijn vragen
Is het lonend om grotere 72 cells panelen te nemen?
Wat voor omvormer(s) moet ik hebben? En waar moet ik die plaatsen? Zo dicht mogelijk bij de meterkast of zo dicht mogelijk bij de panelen?
Moet ik die dubbele draaispoelmeter laten vervangen voor ik panelen (laat) plaatsen ?
5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT