Online gegevens, zonder inlog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boosmeneer
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09-2021
Goedemiddag!

Ik heb een beetje een gekke vraag, zelf ben ik totaal onbekend op het gebied van servers, cloud etc.

Nu moet er op mijn werk foto's geupload worden bij bepaalde producten, dit kan geautomatiseerd worden zodat het niet meer handmatig gedaan hoeft te worden (kost bergen tijd) nu zit daar 1 vereiste aan: de server/bestanden moeten toegankelijk zijn voor iedereen dus er moet geen wachtwoord o.i.d op zitten.

Het gaat alleen om productfoto's die ruimschoots online sowieso beschikbaar zijn dus inlog of beveiliging is sowieso overbodig.

Nu luid mijn vraag; hoe kan ik dit het beste aanpakken? Is dit überhaupt mogelijk? Voordat ik zelf ga zitten kloten met servers waar ik nul verstand van heb leek het mij verstandig om hier een vraag te plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Boosmeneer

Beste antwoord (via Boosmeneer op 01-07-2021 13:41)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:53:
Ik denk dat je je allereerst af moet vragen hoezo je werkgever jou een opdracht geeft waar je naar eigen zeggen "nul verstand van hebt"?

Ik zou hem adviseren dit door een IT-afdeling of bedrijf te laten doen, en het daarbij laten.
Had ik ook willen zeggen, maar mcDavid is me net een slag voor.
Ik kan je echter wel een bepaalde richting aangeven. Dat iedereen er bij moet kunnen zeg je. Ik versta daar onder dat je niet alleen collega's via het intranet van het bedrijf bedoelt, voor zover dat er is, maar ook bij letterlijk iedereen thuis. D.w.z. formeel ook min of meer buitenstaanders. Dat is volgens mij alleen maar mogelijk door een website te maken. En dat is eigenlijk vrij eenvoudig, maar het vergt toch wel een beetje ervaring en ik merk dat die ontbreekt. Heeft dat bedrijf zelf niet een website? In dat geval kun je het simpel daar op plaatsen.

Ik raad je daarom dringend aan om de hulp in te roepen van iemand met ruime ervaring, een echte IT-er hoeft dat niet te zijn. Let wel, alsnog kan jij bepalen, eventueel globaal schetsen, hoe het er uit moet zien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Van waar naar waar moet er een upload plaatsvinden?

Is het van de ene werkplek naar een eigen server/ Van een eigen server naar een server in Verweggistan? Moeten buitenstaanders foto's uploaden op jullie eigen server?

Allicht wat kort gevraagd maar ik neem aan dat er iemand (of een klein bedrijf) iets voor jullie doet qua ICT; is daar al de vraag neergelegd?

In a nutshell maar mogelijk verkeerd ingeschat: geen wachtwoorden / logging / auditing houdt ook in dat "iedereen alles" maar kan verzieken; zeker als de permissies op de files / folders ook niet (goed) inzichtelijk ingericht zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Ik denk dat je je allereerst af moet vragen hoezo je werkgever jou een opdracht geeft waar je naar eigen zeggen "nul verstand van hebt"?

Ik zou hem adviseren dit door een IT-afdeling of bedrijf te laten doen, en het daarbij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boosmeneer
Dank voor de reactie,

De foto's moeten wij zelf uploaden, de foto's worden zo goed als direct toegevoegd aan het product en waarschijnlijk daarna weer verwijderd omdat de taak voldaan is. Dus mensen van buitenaf die het in korte tijd verzieken lijkt ons geen grote mogelijkheid (toch?)

Wij hebben verder geen ict bedrijf die voor ons dingen doet, wij werken alleen met CCV samen.

Mijn werkgever heeft mij niet aan het werk gezet, het leek ons dat er een eenvoudige oplossing aanwezig moest zijn hiervoor, bovendien vind ik het leuk om uit te zoeken. Wij zijn ook geen gigantisch bedrijf met een budget wat we overal tegenaan kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Boosmeneer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:00:
De foto's moeten wij zelf uploaden
Waar? Wat? Uploaden is een mode-woord voor data van lokatie A naar lokatie B verzenden. Maar het is wel essentieel om te weten "waar & hoe" dat allemaal in zijn werk gaat. Jouw upload (van een foto) is een heeeeel ander proces dan mijn upload (van 1 bankbetaling).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boosmeneer
Wij krijgen de foto's aangeleverd van de fabrikant, wij willen dit op een server o.i.d uploaden zonder beveiliging. Zodat het vanaf die server geupload kan worden naar onze CCV shop. Er zijn 1001 opties om dit te doen met wachtwoord, maar dat is het probleem, als er ingelogd moet worden kan het niet geautomatiseerd worden.

Ik weet niet goed hoe ik op de vragen waar & hoe antwoord moet geven, het leek ons zo eenvoudig, helaas blijkt het in de praktijk toch lastiger dan gedacht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:53:

Ik kan je echter wel een bepaalde richting aangeven. Dat iedereen er bij moet kunnen zeg je. Ik versta daar onder dat je niet alleen collega's via het intranet van het bedrijf bedoelt, voor zover dat er is, maar ook bij letterlijk iedereen thuis. D.w.z. formeel ook min of meer buitenstaanders. Dat is volgens mij alleen maar mogelijk door een website te maken. En dat is eigenlijk vrij eenvoudig, maar het vergt toch wel een beetje ervaring en ik merk dat die ontbreekt. Heeft dat bedrijf zelf niet een website? In dat geval kun je het simpel daar op plaatsen.

Ik raad je daarom dringend aan om de hulp in te roepen van iemand met ruime ervaring, een echte IT-er hoeft dat niet te zijn. Let wel, alsnog kan jij bepalen, eventueel globaal schetsen, hoe het er uit moet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Techneut schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:21:
[...]
Ik kan je echter wel een bepaalde richting aangeven. Dat iedereen er bij moet kunnen zeg je. Ik versta daar onder dat je niet alleen collega's via het intranet van het bedrijf bedoelt, voor zover dat er is, maar ook bij letterlijk iedereen thuis. D.w.z. formeel ook min of meer buitenstaanders.
En sowieso vraag ik me af waarom je geen authenticatie erop wilt hebben. Ik kan me niet voorstellen dat jan-en-alleman zomaar wat foto's mag uploaden. Er hoeft maar iets verkeerds te gebeuren, en iemand zit de webshop te trollen met foto's die je niet wilt zien, waarmee je jouw naam te grabbel gooit. Tijd om de eisen bij te stellen..

Als ik manager was zou ik zo'n project met de eis om geen authenticatie in te bouwen, niet eens aannemen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:31
CCV is webwinkel software. Bij het aanmaken van producten moeten ze ook de foto('s) uploaden. Dit kost ze nu veel tijd. Ze vragen zich af of het makkelijker/sneller kan.

Dit is althans wat ik begrijp van het verhaal.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 12:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dat kan..,..
Als het inderdaad om CCVshop.nl gaat, die webshops aanbiedt, dan hebben die een API waarmee je foto's kan uploaden.

https://demo.ccvshop.nl/API/Docs/

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boosmeneer
Mijn dank is groot voor de snelle reactie's, wij gaan even bekijken hoe we het op gaan lossen, wij hadden dit iets eenvoudiger verwacht dan het blijkbaar is. Zoals Techneut zij is een eigen website misschien een oplossing. Ook gaan wij even kijken wat CCV kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Boosmeneer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:20:
...het vanaf die server geupload kan worden naar onze CCV shop. Er zijn 1001 opties om dit te doen met wachtwoord, maar dat is het probleem, als er ingelogd moet worden kan het niet geautomatiseerd worden...
Beetje onzin. Reserveer ergens disk space; daar zet je anonymous write access aan en vervolgens trap je een rsync proces af waar je de benodigde credentials aan toevoegt. De inlog an sich is niet de reden waarom dit niet te automatiseren zou zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Boosmeneer je eigenlijke vraag is dus: hoe kan ik geautomatiseerd productafbeeldingen uploaden naar mijn CCV webshop?

Je geeft aan dat daar 1001 mogelijkheden voor zijn. Kan je ook eens aangeven wat er al geprobeerd is en wat daar precies niet aan lukt?

En misschien wat meer context geven over waar die CCV shop gehost staat, hoe je de afbeeldingen aangeleverd krijgt. Misschien eens uitleggen hoe het handmatige proces nu gaat en welke stap daarin te tijdrovend is en hoe je de automatisering conceptueel voor je ziet.

Wil je dat die fabrikant(en) in plaats van hun foto's te mailen (of net hoe ze dat nu aanleveren), die foto's zelfstandig op een server van jullie kunnen zetten (van waar uit het automatisch naar jullie CCV shop gaat)?

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 01-07-2021 14:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:25:
[...]

En sowieso vraag ik me af waarom je geen authenticatie erop wilt hebben. Ik kan me niet voorstellen dat jan-en-alleman zomaar wat foto's mag uploaden. Er hoeft maar iets verkeerds te gebeuren, en iemand zit de webshop te trollen met foto's die je niet wilt zien, waarmee je jouw naam te grabbel gooit. Tijd om de eisen bij te stellen..

Als ik manager was zou ik zo'n project met de eis om geen authenticatie in te bouwen, niet eens aannemen.
Een beetje website biedt die mogelijkheden. Iedereen kan op een daarvoor gereserveerd gedeelte van de website foto's of berichten plaatsen zonder dat daarvoor een wachtwoord nodig is. Denk daarbij b,v, ook aan een gastenboek. Alleen vereist dat wel een webmaster die bij elke nieuwe plaatsing zijn of haar goedkeuring moet geven. Die vrij eenvoudige vaardigheden zal die webmaster zich beslist eigen moeten maken, wat betekent dat alleen hij of zij op regelmatige tijden moet inloggen, daar ontkom je niet aan. Op die manier filter je alle ongewenste rotzooi waar niemand belang bij heeft er meteen uit. Want gegarandeerd krijg je daarmee te maken en reken er maar op dat dergelijke rommel, om een understatement te gebruiken, soms weinig verheffend is, ongeacht de doelgroep van de site, ik ken dit uit ervaring, daar word je niet vrolijk van. Iedereen die ervaring heeft in het bouwen van websites dient precies te weten welke mogelijkheden daarvoor zijn.
Pagina: 1