BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het toilet beneden heeft een eigen ventilatie naar buiten toe.BlupWoofer schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:15:
Wat gebeurt er op deze manier met de ventilatie beneden? Je hebt wellicht ook een toilet beneden wat op dezelfde mechanische ventilatie zit? Gaat deze meelopen op de zelfde wtw unit zonder dat er daar een aanvoer zit? Zou dit voor een disbalans kunnen zorgen?!
Voorheen was het een badkamer met gescheiden toilet. Die muur hebben we er uit gepakt, maar in die muur zat ook, midden door de badkamer, de ventilatie van het toilet en 1 punt bij de keuken.
Die hebben we dicht gemaakt en toilet eigen ventilatie gegeven. Woonkamer was voldoende geventileerd.
Het gaat om het ventileren van 3 kamers + zolder, een totaal van 200-250m3/h is afdoende.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
3 gaten 125mm door een breedplaat-vloer, an sich zou dat zonder problemen moeten kunnen, toch?
BThGvNeOA
De ruimtes zijn ~15m2 groot, wat dus leidt tot ~50m3/h verversing.RemySoeters schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:11:
Ik ben erg benieuwd welke keuzes je gemaakt hebt. Zelf zit ik in een vergelijkbare situatie (vent C naar Vent D, verduurzamen/verbouwen woning). Nu zie ik dat je de keuze hebt gemaakt om voor 125mm te gaan voor je boringen. Wat maakt dat je deze keuze hebt gemaakt?
50m3/h (0,0139 m3/s) door leiding 125mm (0,0123m2) leidt tot een snelheid van 1,13m/s
Stelregel is dat bij een snelheid van 2m/s de luchtstroom hoorbaar wordt.
Gaten worden morgen geboord
Qua unit heb ik een Orcon healtline 300 gekocht https://www.ventilatielan...00-maxcomfort-300m-h.html
Leek de beste, ook qua opties voor sensoren.
Unit is wel enorm groot, bijna formaat wasmachine. Ik wilde hem eigenlijk aan het schuine dak (~70°) hangen, maar dat kan deze unit niet. Tegelijkertijd is er bij de beoogde plek en hoogte ook niet zo veel ruimte eigenlijk. Hij kan op de plek van de wasdroger (die we niet hebben).
En ik moet wat leidingwerk van de verwarming (unipor kunststof koppelingen) laten verleggen om de kanalen te kunnen leggen
[ Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 04-08-2021 09:38 ]
BThGvNeOA
Klopt het dat de 50m3/h op ‘de hoogste stand’ is? Lijkt me dat hij niet constant zoveel af hoeft te zuigen, toch?DropjesLover schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:31:
[...]
De ruimtes zijn ~15m2 groot, wat dus leidt tot ~50m3/h verversing.
50m3/h (0,0139 m3/s) door leiding 125mm (0,0123m2) leidt tot een snelheid van 1,13m/s
Stelregel is dat bij een snelheid van 2m/s de luchtstroom hoorbaar wordt.
Gaten worden morgen geboord![]()
Qua unit heb ik een Orcon healtline 300 gekocht https://www.ventilatielan...00-maxcomfort-300m-h.html
Leek de beste, ook qua opties voor sensoren.
Unit is wel enorm groot, bijna formaat wasmachine. Ik wilde hem eigenlijk aan het schuine dak (~70°) hangen, maar dat kan deze unit niet. Tegelijkertijd is er bij de beoogde plek en hoogte ook niet zo veel ruimte eigenlijk. Hij kan op de plek van de wasdroger (die we niet hebben).
En ik moet wat leidingwerk van de verwarming (unipor kunststof koppelingen) laten verleggen om de kanalen te kunnen leggen
Vind ik lastig, de stelregel is om 3m3/h te verversen per m2 vloeroppervlak. Of in ieder geval om daar op te ontwerpen en dat ook goed gaat qua flow en geluid in het maximale geval Je kan natuurlijk afhankelijk van het comfort en CO2 meting hem minder laten afzuigen.RemySoeters schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:52:
[...]
Klopt het dat de 50m3/h op ‘de hoogste stand’ is? Lijkt me dat hij niet constant zoveel af hoeft te zuigen, toch?
BThGvNeOA
/f/image/IDyTOnVq0DMSPPEKluKo1Lr3.png?f=fotoalbum_large)