Oplichting door betaling via Belasting-voldoen.online

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:37
Kreeg vandaag een sms bericht dat ik een belastingschuld had van 1494 euro. Eigenlijk een standaard scam bericht. Uit nieuwsgierigheid op de link gedrukt wat hierachter zit. Blijkt dat je eerst in een soort omgeving komt wat de belastingdienst moet lijken. Hier krijg je wat meer info en dreigementen. Vervolgens kan je een een betaalmethode selecteren. Maar nu komt het slinkse: na het kiezen van de bank betaal je niet de oplichter, maar koop je een iPhone via Belsimpel en ga je direct naar je bank om de betaling te voltooien. (en gaat de iPhone naar de oplichter natuurlijk).....

Uiteraard melding gemaakt bij Belsimpel, maar wellicht ook goed om hier te melden.

Zie printscreen van de scam website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJk_5m9RsZmz15inC2_jOgKizC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1hBqYQes7bhfQ9Ge7xhhWLN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04 08:56
Hopelijk kunnen ze aan de hand van het bezorgadres achterhalen wie hier achter zit, maar zal wel niet. Ik zie regelmatig berichten in onze wijkgroep voorbij komen over oplichting waarbij een pakketjes worden geleverd op bestaande adressen met een afwijkende naam. Deze pakketjes worden of onderschept, of later opgehaald met een smoes dat het adres verkeerd is ingevuld.

Bedankt voor het melden in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heerlijk ook weer, die d-t fouten op die pagina.

Bij het intikken van de link die in jouw schermafbeelding zichtbaar is kwam er bij mij een ander bedrag te staan, opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:37
sypie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:43:

Bij het intikken van de link die in jouw schermafbeelding zichtbaar is kwam er bij mij een ander bedrag te staan, opmerkelijk.
Volgens mij, wanneer iemand betaald, herhalen ze het truuckje bij een nieuwe order en nieuwe telefoon. Geen idee hoe belsimpel dit kan voorkomen, zal wel vermoedelijk naar een algemeen afhaalpunt gaan ipv specifiek adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 22:31
lucatoni schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:45:
zal wel vermoedelijk naar een algemeen afhaalpunt gaan ipv specifiek adres
Juist niet, want daar moet je een ID laten zien en sta je met je snufferd op camera. Alle andere creativiteit (zie @happylife) heeft dat nadeel niet.
Geen idee hoe belsimpel dit kan voorkomen
Als ze genoeg iPhones kwijtraken dan pikken ze met wat moeite de verdachte orders er wel uit. Veel te lang over je betaling doen, meermaals annuleren, vanaf een ander IP/browser betalen tov. de bestelling.

..en dan gaat de crimineel door naar de volgende telefoonwinkel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

sypie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:43:
En wat dacht je van de gerechtsdeurwaarder die conservatoir beslag legt voor een belastingschuld?

De enige die hier wordt opgelicht is Belsimpel. Als je per ongeluk aan Belsimpel betaalt, zou je dat simpel moeten terugkrijgen van Belsimpel. Goed dus om het aan hen te melden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1