Nas rechtstreeks op Imac aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 12:54
Beste medetweakers, ik ben net verhuisd en heb inmiddels met mijn beperkte kennis het meeste weer aan de praat mbt Imac, printer ect. Nu had ik in mijn oude woning een bedraad netwerk met een switch en via die, de Nas met mijn Imac verbonden. In de nieuwe woning heb ik geen bedraag netwerk, alleen wifi. Hoe kan ik het beste mijn Nas weer verbinden met mijn Imac? Rechtstreeks via een UTPkabel werkt niet want dan moet de wifi eraf heb ik gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:29

lier

MikroTik nerd

UTP kabel is geen enkel probleem, moet je alleen wel iets doen met vaste IP adressen. Waarom sluit je de NAS niet gewoon op je modem/router aan?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-06 15:52
Rechtstreeks aansluiten is geen probleem, mits de protocollen Bonjour/AFP aan hebt staan op de NAS.
Dan zou hij de NAS kunnen zien in je netwerk. WiFi tegelijkertijd aan zou geen probleem moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlsyconBV
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-03-2023
Wat voor NAS gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
oei...protocollen....geen idee want ik kan de Nas dus niet benaderen....@AlsyconBV de NAS is een Synology DS 416J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlsyconBV
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-03-2023
Wat ik ervan lees heb je toch een bestaande verbinding nodig voor die NAS.

Zit er geen 2e poort op je AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Thanks voor de antwoorden...tja dan wordt het moeilijk, er zit een usbpoort en een netwerkpoort op, ik heb wel een switch nog maar zonder router heeft dat geen zin denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
capice1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:22:
[knip]
Hoe kan ik het beste mijn Nas weer verbinden met mijn Imac? Rechtstreeks via een UTPkabel werkt niet want dan moet de wifi eraf heb ik gelezen.
Gewoon aansluiten en een vast IP adres instellen op beide apparaten.

Alternatief is de NAS aansluiten op de "internet-doos" in de meterkast. Meestal zitten daar meerdere netwerk aansluitingen op en dan kun je via Wifi de NAS weer bereiken.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
@hans_lenze tnx, maar hoe gewoon aansluiten? De NAS heeft geen wifi(denk ik) iig kan ik hem niet benaderen via de mac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

capice1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:45:
@hans_lenze tnx, maar hoe gewoon aansluiten? De NAS heeft geen wifi(denk ik) iig kan ik hem niet benaderen via de mac
NAS --- netwerkkabel --- iMac

Beiden kanten (dus NAS en iMAC netwerkpoort) een vast IP & subnetje geven; dan moeten ze elkaar kunnen zien.

/edit @capice1 even ter info; het kan zijn dat het huidige wireless IP van de iMAC een andere "vorm" heeft dan het oude IP van de NAS. Voorbeeld, vroeger was het 192.168.1.xxx als IP-adressen en nu is het misschien 192.168.2.xxx of misschien 172.16.0.xxx

Als je het oude IP van de NAS nog weet, is het handig om je MAC in dezelfde range in te stellen; was de NAS bijvoorbeeld 192.168.1.66 en subnet 255.255.255.0, dan kan je de netwerkpoort van de MAC instellen op bijvoorbeeld 192.168.1.68 en subnet 255.255.255.0

[ Voor 41% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2021 13:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt toch wel een router/modem voor internet, daar sluit je dus je nas op aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
thanks guys, ik duik eropnieuw in...wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
De vraag is meer waarom?

NAS staat voor Network Attached Storage. Is dus bedoelt om aan een netwerk te verbinden als centrale file share.

Zoals al meer gezegd heb je vast wel een router/modem van je ISP een Experiabox of Connectbox oid. Daar sluit je je NAS op aan. Je iMac kan daar middels wifi gewoon bij (mits de experia/connectbox ook de wifi regelt). Hou er wel rekening mee dat het een stuk trager zal gaan.

Overigens zijn er geen wifi adapters te koop voor de Synology NAS? Aangezien je aangeeft dat het ding een USB poort heeft zou dat wellicht ook kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kasper1985 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:59:

NAS staat voor Network Attached Storage. Is dus bedoelt om aan een netwerk te verbinden als centrale file share.
Een gemiddelde NAS komt ook "gewoon" met een USB-poortje om dus als veredeld externe HDD te gebruiken; dat @capice1 nu dus geen "volledig netwerk" heeft, neemt niet weg dat er alternatieve mogelijkheden zijn om het device "NAS" te gebruiken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
@MAX3400 das een toplossing…:), ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Inmiddels een kabel gehaald en vanuit de meterkast getrokken naar de switch zoals werd voorgesteld, morgen ff verder met de NAS .
Bedankt allen voor de moeite om mijn wellicht "domme" vraag te beantwoorden, zeer prettig.👍👍
Pagina: 1