Klopt het wat makelaar zegt of kadastrale kaart?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
Ik heb interesse in een huis. Nu deelt dit huis een eigen weg (rood op onderstaand figuur) met een paar andere huizen en ligt er naast 2 kanten van het huis water (geel in onderstaand figuur). Toen ik het huis bezocht zei de maker dat je geen "water koopt" want het water was van de gemeente. Nu keek ik naar de kadastrale kaart en wat mij op viel is dat er geen "gemeente grond" tussen de huizen zit. Volgens mij betekent dit dat het water of bij dit huis hoort of bij een van de naast gelegen huizen. Ik de makelaar weer gemaild met dezelfde vraag en toen zei hij dat er toch water bij het perceel hoorde, maar alleen aan de kant van de weg (rood op het figuur). Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat ik mogelijk niet nog meer water koop en dat dus ook het water aan de andere kant niet bij het huis hoort?

kaartAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U75ZllG2zaZi1lByJrS_7VHJr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5QWRGQI9tnGRoUMLRwX6lIhp.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Niet.. je kan het in laten meten door het kadaster. Vraag het anders eens aan de (toekomstige) buren. Dan weet je ook hoe zij hierin staan (wie doet onderhoud bv)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
mmmmmark schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:56:
Ik heb interesse in een huis. Nu deelt dit huis een eigen weg (rood op onderstaand figuur) met een paar andere huizen en ligt er naast 2 kanten van het huis water (geel in onderstaand figuur). Toen ik het huis bezocht zei de maker dat je geen "water koopt" want het water was van de gemeente. Nu keek ik naar de kadastrale kaart en wat mij op viel is dat er geen "gemeente grond" tussen de huizen zit. Volgens mij betekent dit dat het water of bij dit huis hoort of bij een van de naast gelegen huizen. Ik de makelaar weer gemaild met dezelfde vraag en toen zei hij dat er toch water bij het perceel hoorde, maar alleen aan de kant van de weg (rood op het figuur). Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat ik mogelijk niet nog meer water koop en dat dus ook het water aan de andere kant niet bij het huis hoort?

kaart[Afbeelding]
Makelaars zeggen zoveel. In principe is info van het kadaster leidend.
Daarnaast: vraag de koopakte op. In dit soort gevallen bevat de akte met grote kans wel bepalingen, bijvoorbeeld (onderhouds)verplichtingen, erfdienstbaarheden, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-05 23:18
mmmmmark schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:56:
Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat ik mogelijk niet nog meer water koop en dat dus ook het water aan de andere kant niet bij het huis hoort?
Kan je verduidelijken of je wel graag wilt dat dat land/water wel bij je huis hoort or wil je er juist vanaf? Ben je bang voor verplicht onderhoud?

De advertentie zegt 930 m2 dat ik met Google Maps nameten ook alleen maar krijgen als de waterkanten er bij meet. Maar zoals gezegd, makelaars roepen maar wat ze willen, dat is niet direct bindend, (zolang ze maar niet bewust liegen).

En als je de kadastrale iets verder naar het zuiden scrollt dan zie je dat dat water aan een vijver grenst dat wel gemeente grond lijkt te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f0xWbD2/Screen-Shot-2021-07-01-at-12-00-00-pm.png
(En het lijkt op deze kaart ook inderdaad dat het water links bij het perceel links hoort, maar moeilijk te zien hoor).

Het lijk me niet dat je met dat water zou mogen doen wat je wil, als het en langs alle huizen gaat, en aan gemeente water vast zit.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gastheer
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:11
Als het je om het onderhoud van de sloten te doen is: besef dat de verplichting tot onderhoud van een sloot geregeld wordt door het waterschap. De onderhoudsplichtige is aangewezen op de zogeheten Legger Oppervlaktewater. Het verschilt per waterschap maar voor kleine sloten (vaak tertiair of c-watergang genoemd) wordt de onderhoudsplicht bepaald door het aanliggend eigendom van de sloot. Op die manier kan de onderhoudsplicht voor de (helft) van de sloot bij je horen, ook al ben je niet eigenaar van de sloot zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

Je kan bij het kadaster een pdf opvragen. Deze zijn op schaal en daar kun je in meten.
Vervolgens zou je terplekke met een laser afstandsmeter of meetlint kunnen meten waar de grenzen lopen.
Dit doe je dan ten opzichte van het huis of een ander huis.
Je moet dan wel rekening houden dat de kaarten die je van het kadaster krijgt niet extreem nauwkeurig zijn.
Maar ze zijn goed genoeg voor het bepalen of een sloot bij jou loopt of bij de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 22:48
Part schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:01:
Je kan bij het kadaster een pdf opvragen. Deze zijn op schaal en daar kun je in meten. [...] Je moet dan wel rekening houden dat de kaarten die je van het kadaster krijgt niet extreem nauwkeurig zijn.
Dit geldt eigenlijk alleen in moderne nieuwbouwwijken. In oudere situaties zijn de kaarten van het kadaster 'per definitie' niet op schaal. Je kunt inderdaad een pdf opvragen maar dat is dezelfde kaart die Funda toont. Meten vanuit de woning is een no-go omdat de grenzen op de pdf van het kadaster zijn en de hoofdgebouwen uit de BAG komen. Die staan er dus puur ter illustratie op.

Beter is om een zogenaamd veldwerk op te vragen van de betrokken perceelsgrens. Daar staat maatvoering op.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Leidraad: wat een makelaar zegt klopt nooit.

Dan heb je ook geen teleurstellingen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
Wat voor water het is kun je opzoeken op de website van het betreffende waterschap. Zoek naar 'Leggerkaart' of 'Legger oppvlaktewater' en je krijgt een mooie GIS-kaart met gegevens van de watergangen. Als je er op klikt zie je ook wie de onderhoudsplichtige is (waterschap, gemeente, perceeleigenaar).

edit: Sorry... wat Gastheer dus al zei, daar heb ik er overheen gekeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Divak op 01-07-2021 08:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gastheer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 06:50:
Als het je om het onderhoud van de sloten te doen is: besef dat de verplichting tot onderhoud van een sloot geregeld wordt door het waterschap. De onderhoudsplichtige is aangewezen op de zogeheten Legger Oppervlaktewater. Het verschilt per waterschap maar voor kleine sloten (vaak tertiair of c-watergang genoemd) wordt de onderhoudsplicht bepaald door het aanliggend eigendom van de sloot. Op die manier kan de onderhoudsplicht voor de (helft) van de sloot bij je horen, ook al ben je niet eigenaar van de sloot zelf.
Ik heb het even opgezocht voor de TS. (Ik loop hier dagelijks langs, herkende het meteen)

Het is inderdaad "aangrenzend eigenaar" die verantwoordelijk is voor het onderhoud. En dat is ook typisch voor deze wijk. Vrijwel elk huis heeft wel zo'n slootje langs zijn huis lopen.

De erfgrens ligt dan meestal halverwege de sloot en dat lijkt hier ook zo te zijn. Aan beide kanten van het perceel. Met de weg erbij die je buren moeten kunnen gebruiken verlies je aardig wat perceeloppervlakte.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Dank allemaal voor alle feedback. Het ging mij er vooral om hoeveel oppervlakte van het kavel nu verloren ging aan water en aan de gedeelde weg. Aan het onderhoud zelf had ik nog niet eens gedacht!

Ik vroeg me inderdaad ook af of de kadasterkaart op schaal was maar dat lijkt inderdaad niet zo te zijn. Wellicht is het opvragen van de koopakte inderdaad een goed idee.

Makelaar kan je inderdaad niet vertrouwen. Met de bezichtiging wist hij nog zeker dat er geen water bij het perceel zat. Toen ik daarna naar de kadastrale kaart keek leek me dit ook onmogelijk. Na navraag bleek er volgens de makelaar nu de helft van 1 sloot bij te zitten maar ik weet niet of dit correct is.

Als je puur naar de kadastrale kaart kijkt dan moet de sloot toch wel van een van de eigenaren van de percelen zijn aangezien die aansluitend zijn op elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

mmmmmark schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:03:
Dank allemaal voor alle feedback. Het ging mij er vooral om hoeveel oppervlakte van het kabel nu verloren gingg aan water en aan de gedeelde weg. Aan het onderhoud zelf had ik nog niet eens gedacht!

Ik vroeg me inderdaad ook af of de kadsster kaart op schaal was maar dat lijkt inderdaad niet zo te zijn. Wellicht is het opvragen van de koopakte inderdaad een goed idee.

Makelaar kan je inderdaad niet vertrouwen. Met de bezichtiging wist hij nog zeker dat er geen water bij het perceel zat. Toen ik daarna naar de kadastrale kaart keek leek me dit ook onmogelijk. Na navraag bleek er volgens de makelaar nu de helft van 1 sloot bij te zitten maar ik weet niet of dit correct is.

Als je puur naar de kadastrale kaart kijkt dan moet de sloot toch wel van een van de eigenaren van de percelen zijn aangezien die aansluitend zijn op elkaar?
Hoeveel je overhoud is gewoon ff zelf gaan meten, dan weet je het zeker.

De sloten aan beide kanten zul je deels verantwoordelijk zijn voor het onderhoud. Een goede aankoopmakelaar is key bij dit soort dingen, het helpt als iemand de wijk kent.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Hooglander1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:06:
[...]

Hoeveel je overhoud is gewoon ff zelf gaan meten, dan weet je het zeker.

De sloten aan beide kanten zul je deels verantwoordelijk zijn voor het onderhoud. Een goede aankoopmakelaar is key bij dit soort dingen, het helpt als iemand de wijk kent.
Dit was echt ook een reden inderdaad dat ik dacht dat nu een aankoop makelaar wel nuttig zijn. Ik woon zelf redelijk in de buurt. Zelf nameten is inderdaad een goed idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Semyon schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 04:10:
[...]

Kan je verduidelijken of je wel graag wilt dat dat land/water wel bij je huis hoort or wil je er juist vanaf? Ben je bang voor verplicht onderhoud?

De advertentie zegt 930 m2 dat ik met Google Maps nameten ook alleen maar krijgen als de waterkanten er bij meet. Maar zoals gezegd, makelaars roepen maar wat ze willen, dat is niet direct bindend, (zolang ze maar niet bewust liegen).

En als je de kadastrale iets verder naar het zuiden scrollt dan zie je dat dat water aan een vijver grenst dat wel gemeente grond lijkt te zijn:
[Afbeelding]
(En het lijkt op deze kaart ook inderdaad dat het water links bij het perceel links hoort, maar moeilijk te zien hoor).

Het lijk me niet dat je met dat water zou mogen doen wat je wil, als het en langs alle huizen gaat, en aan gemeente water vast zit.
Dit, doe jezelf een plezier en ga er altijd vanuit dat de makelaar maar wat lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-05 21:21
Zoals al eerder gezegd, kijk vooral even op de legger van het waterschap. Het water is waarschijnlijk een C-watergang (onderhoud bij aangrenzende landeigenaar, geen controle), maar kan ook een B-watergang zijn (onderhoud nog steeds bij landeigenaar, maar controle door waterschap).

En ga aub niet deze sloten dempen om zo een grotere tuin te hebben! Ze liggen hier met een reden, het dempen leidt zeer waarschijnlijk tot wateroverlast bij buien en mogelijk extra droogte in de zomer.
(vanuit de wet is de landeigenaar verantwoordelijk voor regen- en grondwater op eigen terrein, en een sloot helpt hierbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:27
Mr. W schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:52:
En ga aub niet deze sloten dempen om zo een grotere tuin te hebben!
Of het installeren van een te klein duikertje, dat geeft ook nog wel eens ellende.
GoldenSample schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:17:
Dit, doe jezelf een plezier en ga er altijd vanuit dat de makelaar maar wat lult.
Ik denk dat 98% van Funda advertenties te gebruiken is om deze post te onderbouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dank allemaal voor alle feedback. Het ging mij er vooral om hoeveel oppervlakte van het kavel nu verloren ging aan water en aan de gedeelde weg. Aan het onderhoud zelf had ik nog niet eens gedacht!
Houd hier wel echt rekening mee, afhankelijk van de slaat van de sloot kan het onderhoud nog aardig wat werk zijn en kunnen er ook eisen aan gesteld zijn. Daarnaast ben je dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de weg tot op zekere hoogte en kan het zo zijn dat er bepaalde afspraken gemaakt zijn tussen alle gebruikers van de weg die gehandhaafd moeten worden door de nieuwe koper, laat je hier ook goed over informeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

Ik vroeg me inderdaad ook af of de kadasterkaart op schaal was maar dat lijkt inderdaad niet zo te zijn. Wellicht is het opvragen van de koopakte inderdaad een goed idee.

De kaart die je bij het kadaster op kan vragen is wel op schaal. Daar staat een blok onder met de volgende info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5sBmZMYSuTwn2YfFM2keliKXhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOLkyzK6oFKLoh7oIGnar6Op.jpg?f=fotoalbum_large

Ook oude kaarten zijn digitaal met schaal. Meten kun je direct in het PDF bestand.
En als je het gratis wil dan hebben veel gemeente het bestemmingsplan per wijk in PDF op schaal met alle percelen uit het kadaster. Nadeel kan zijn dat deze vaak niet heel actueel zijn.

Edit:
Van de gemeente waar deze woning staat kan ik zo geen bestemmingsplan met bruikbare kaart vinden.
Ik denk dat je het beste voor 1,80 euro een kaart in pdf vorm (schaal 1 op 500) kan kopen.

Als ik even ruwweg meet dan heb je bij deze woning ongeveer 600m2 bruikbare oppervlak. Dus zonder weg en water.

[ Voor 8% gewijzigd door Part op 01-07-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-05 21:21
Part schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:18:
[...]

Edit:
Van de gemeente waar deze woning staat kan ik zo geen bestemmingsplan met bruikbare kaart vinden.
Ik denk dat je het beste voor 1,80 euro een kaart in pdf vorm (schaal 1 op 500) kan kopen.

Als ik even ruwweg meet dan heb je bij deze woning ongeveer 600m2 bruikbare oppervlak. Dus zonder weg en water.
Nee, betalen voor dergelijke kaarten is niet direct nodig. Zowel de kadastrale kaart als BAG (kaart met locatie en afmetingen van panden) zijn gratis te bekijken. Alle openbare (overheids)kaarten zijn hier te vinden: PDOK-viewer
als je verder zoekt, zijn er ook betere online viewers te vinden (of doe het zelf lokaal via QGIS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

Mr. W schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Nee, betalen voor dergelijke kaarten is niet direct nodig. Zowel de kadastrale kaart als BAG (kaart met locatie en afmetingen van panden) zijn gratis te bekijken. Alle openbare (overheids)kaarten zijn hier te vinden: PDOK-viewer
als je verder zoekt, zijn er ook betere online viewers te vinden (of doe het zelf lokaal via QGIS)
Top (y) werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
Korte update. Meer informatie aangevraagd, komt nog minstens 100k bij aan kosten voor het ophogen van grond, en fixen van de sloten (nieuw hout langs de zijkant etc) en van de gezamenlijke weg. Goeie les: onderhouden van wegen en sloten etc kost veel geld. Goed opletten als je een huis op het oog hebt!
Pagina: 1