Cisco 9300MGig - 10G over 85m CAT6a

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Wij hebben een groot gebouw, 10G over CAT6a, twee kabels met een lengte van ~85-90m. We zijn inderdaad dicht bij de limiet van CAT6a (100m), maar de kabels testen en zijn gekwalificeerd als CAT6a.

We hebben zelf een Fluke tester, de fabrikant van de kabel en zelfs Leviton (de fabrikant die de keystones maakt) hebben ingenieurs gestuurd met oa. een Ixia 10G load tester en een spectrumanalyse gedaan van de omgeving en de kabel, de kabel, de aansluitingen etc. zijn goed genoeg om 10G op en neer te sturen over beide kabels. De kabels zijn getest voor meer dan 24u met de Ixia, geen probleem.

Af en toe echter gaat het eindpunt op en neer (~4s) en het eindpunt haalt maar snelheden van 2-5G. Laatste versie van Cisco IOS. We hebben echt alles verzet, de kabels opnieuw gekrimpt, andere netwerkkaarten, volledig ander systeem, allemaal hetzelfde probleem. Binnen een paar uur gaan de verbindingen op en neer, dit kan een paar minuten tot een paar uren duren, daarna terug alles okay voor een paar uren. We hebben een andere switch kunnen lenen, op de andere 10G switch (Netgear en Dell) geen probleem dus het probleem zit wel degelijk in de switch.

In een ander gebouw hebben we ook 3600-series 10G switches met redelijk lange afstanden, geen probleem. We hebben de switch al een aparte aarde gegeven. Als het systeem echter dichterbij staat (in de switch-kamer), geen enkel probleem, dus het heeft wel degelijk te maken met de afstand. We hebben een hele stack aan switches op 1G met dezelfde lengtes, geen probleem. Forceer de snelheid op 2.5 of 5G, geen probleem (behalve een lage bandbreedte).

Heeft iemand een idee waarom een 9300 MGig op een degelijke afstand geen 10G kan leveren maar wel op kortere afstanden? Enige instellingen die we over het hoofd zien? Cisco zegt dat er geen probleem is met hun switch en dat het de kabel is, de kabelboer zegt dat het de switch is.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Beste antwoord (via Guru Evi op 03-09-2022 06:43)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

'TAC' Cases zijn leuk (en vaak wordt je huidige probleem ook wel opgelost) maar kijk er mee uit!! Ik heb 't al een aantal keer mee gemaakt dat ik met 'custom' versies van IOS kwam te zitten welke daarna niet meer te upgraden waren naar de reguliere builds zónder dat de aanpassingen weer ongedaan gemaakt werden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:53
Heb je al eens getest of spelen met "carrier-delay" of "debounce-timer" op deze poort eventueel iets kan verbeteren ?
Je zit daar precies héél erg op het scherp van de snee te werken voor de Cisco hardware, waar andere vendors precies iets minder bokkig doen.

carrier-delay / debounce is geen wondermiddel, het gaat eerder dingen "maskeren" maar wie weet brengt het iets meer stabiliteit.

Ik veronderstel dat je een TAC-case open hebt staan hiervoor ?

Worst-case mischien aan 1 kant een koper-koper media-convertor steken. Zo eentje met SFP+ slot waar je dan een 10G-BASE-T module in steekt om te testen of dat de link wel stabiel maakt.
Maarja, weer een SPOF natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Alleen zijn die koper - 10Gbase-T dingen nog beperkter ivm de benodigde stroom. (en die beperking geld volgens mij bij de meeste merken - er is voor een grotere afstand meer stroom nodig dan een gemiddeld SFP+ slot kan leveren)

Cisco specificeert zelf tot 30m
https://www.cisco.com/c/e...ata_sheet_c78-455693.html
Cisco SFP-10G-T-X module

The Cisco 10GBASE-T module (Figure 2) offers connectivity options at the following data rates: 100M/1G/10Gbps. It has the SFP+ form factor and an RJ-45 interface so that CAT5e/CAT6A/CAT7 cables can be used to connect to end points with embedded 10GBASE-T ports. They are suitable for distances up to 30 meters and offers a cost-effective way to connect within racks and across adjacent racks.
Maar heel eerlijk: Dergelijke afstanden (net onder de 100m) zijn zoiezo niet mijn voorkeur omdat dingen als een simpel CAT5 koppelbusje op een CAT6 kabel al het verschil kan maken. Liever glas, dan heb je eigenlijk nooit gezeur.

Kan dat ding niet toevallig tussenliggende rates aan (2.5Gbase-T of 5Gbase-T)? Dan zou je die kunnen trunken.

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 01-07-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
10Gb is voor CAT 6A maar tot 55m gecertificeerd.
Je zit zwaar boven de specs van de kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 10:06
Ben(V) schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:51:
Zit wel wat speling in (lees: werkt ook boven het aantal meters ondanks dat het niet certified is), zo is er ook 10G-T80 en die doet 80 meter over Cat6a (mitst je Fluke inderdaad een dikke OK geeft op je kabel). Zelf heb ik een soortgelijk issue gehad en met de FS.com SFP-10G-T-80 werkt het al geruime tijd zonder ook maar een CRC op de port. Zelf heb ik 10G-T over Cat5e werkend onder de 25 meter zonder ook maar iets van issues, ondanks dat het niet kan volgens de specs.

De Cisco SFP-10G-T-S SFPs zijn naar mijn ervaring ook een beetje special snowflakes die ik liever niet gebruik tenzij het echt niet anders kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Uberprutser op 01-07-2021 19:07 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Beetje onzin, van 55m naar 90m is niet een beetje buiten de specs maar heel erg veel.
Er dan krijg je dit als resultaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:53
Dan allesinds wel dik chapeau voor de Netgears & Dell die prima blijken te werken.
Nu ik weet niet of @Guru Evi deze switches voor 24/48 uur heeft getest, want ik lees dat het nogal variabel gaat en niet altijd is.

Enig idee of het kabel-traject langs zware machines, motoren loopt oid of is het allemaal kantoren-gedoe?

Nu ik heb ergens op een project een 40-60 van die 9300 switches staan, en ik ben ook al wat gekke dingen tegengekomen maar dan eerder op "lage" snelheden, namelijk met bepaalde industriele 10/100 megabits toestelletjes.
Ik heb 1 device van een sprinkler-centrale dat *NIET* op de CAT9300 wil werken, wat je ook met die interface doet. Ik zet er een oud L2-switch'je van DLINK tussen van 10 euro en de link komt netjes op ;-)
Verder hebben we daar alles op 10G en 40G en natuurlijk overal SMF ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
@DJSmiley
Geen SFP+, allemaal RJ45, de 9300Mgig heeft 24 poorten aan 10G RJ45 en de andere kant is ook een RJ45 Intel X550.

@Ben(V)
Cat 6A kan 10G over 100m doen, dat is de standaard. Cat6 is beperkt tot 55m.

We hebben inderdaad een TAC open maar niet erg veel hulp van Cisco uit. We gaan vragen over de debounce/carrier delay maar op het eerste zicht zie ik die instellingen niet.

De switch van Netgear nu al bijna 5 dagen zonder probleem. Een upgrade van de Cisco IOS en het probleem doet zich nu maar 1 of 2 maal per dag voor ipv 5-10.

Geen zware motoren, het is een kantoorgebouw en alles zit relatief ver van de lift of de verwarming/airco.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bel TAC op en vraag duidelijk om de “Duty Manager” om zo je case te escaleren.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

'TAC' Cases zijn leuk (en vaak wordt je huidige probleem ook wel opgelost) maar kijk er mee uit!! Ik heb 't al een aantal keer mee gemaakt dat ik met 'custom' versies van IOS kwam te zitten welke daarna niet meer te upgraden waren naar de reguliere builds zónder dat de aanpassingen weer ongedaan gemaakt werden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ben(V) schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:51:
55m is voor CAT6, voor CAT6A geldt 100 meter spec voor 10Gbit.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je moet het zo zien wel he.
Een netwerkkabel mag maar maximum 90m zijn om gecertificeerd te zijn als categorie waarde van de kabel. Dus voor Cat6A 10Gbit is dat 90m, bij cat 6 is dit 1Gbit voor 90m. De laatste 10m word gezien als patch cords. De fluke dsx-5000 en 8000 reeks van fluke geven bij de meeste kabels langer dan 90m al een fail omdat kabel te lang is.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Pagina: 1