Minecraft server pc'tje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IamBartjuuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-12 20:19
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek een voeding, 8gb ram, een ssd van ongeveer 120gb, een cpu met 4 cores. een natuurlijk een kast.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Maximaal 350 euro
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Nope.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Hey mede tweaker genoten,
Ik ben al weken op zoek naar een goeie configuratie voor een minecraft server pc. Op dit moment draai ik linux mint op een oude laptop. Deze oude laptop heeft 4gb ram ddr3 en een i3-3110m. Verder was deze enorm snel tegen over de server die ik nu huur bij mijn host (deze heeft nu 5gb ram). Ook had ik een tijdje zelf een server gehad met 2x xeon cpu's en 26gb ram ddr3 deze trok alleen wel 40 euro aan stroom per maand. Het liefst heb ik dat de server maximaal 10 a 15 euro per maand aan stroom kost. Er spelen maximaal 10 mensen tegelijk op. met een gemiddelde van 2. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen met mijn zoektocht. Graag ook bijna geen geluid productie.
Alvast bedankt
- IamBartjuuh

Alle reacties

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-12 14:14
Rapberrypi 4 8/16gb misschien?
goedkoop, zuinig enz.

• IamBartjuuh
period! schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:07:
Rapberrypi 4 8/16gb misschien?
goedkoop, zuinig enz.
Een raspberry heeft geen 8gb ram right?

• period!
Jawel, maar geen16gb versie zie ik nu
pricewatch: Raspberry Pi 4 Model B (8GB ram)

• IamBartjuuh
Een 1.17 paper server draait hier verder gewoon prima op?
En welke OS raadt je aan? Ubuntu server OS of?

[ Voor 6% gewijzigd door IamBartjuuh op 01-07-2021 00:42 ]

• period!
ik zou een standaard raspberry os light instaleren en om het makkelijk te maken snap
https://snapcraft.io/docs/installing-snap-on-raspbian
en dan
https://snapcraft.io/mc-server-installer

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-12 21:43
Geekbench single-core/multi-core:
i3-3110m: 500/1000 https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=3110m
Raspberry Pi 4: 200/500 https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=raspberry+pi+4

Dus een Pi 4 is ongeveer de helft zo snel als de i3-3110m die je nu zegt te draaien. De vraag is dus of je daar blij van gaat worden.

De grote vraag is waar de bottleneck nu zit. Ik neem aan dat je wilt upgraden omdat de performance nu niet adequaat is? Minecraft heb ik minstens 5 jaar niet aangeraakt, dus ik weet zelf niet wat een MC-server vandaag de dag 'wil' qua hardware. Het is mij trouwens niet duidelijk uit je startpost of je de server nu op je i3'tje draait of op je gehuurde server (en wat voor specs heeft die dan?)

Misschien kan je eens als er veel mensen online zijn op de laptop/server (waar je de MC-server nu op draait) in taakbeheer (of het equivalent daarvan, welk OS draai je?) kijken wat nu exact de bottleneck is. Loopt de CPU-usage-grafiek vol, het RAM of is je storage juist te langzaam (wellicht nog een HDD i.p.v. SSD)? Als je kan identificeren waar de bottleneck zit, dan weet je ook precies welke componenten je dus moet gaan upgraden.

(Vergeet niet bij de CPU-usage het gebruik per core te bekijken, niet over alle cores (Windows taakbeheer: rechtsklik op de CPU grafiek > change graph to > logical processors). Als de MC-server alleen single-threaded werkt, dan kan je overall CPU usage op een dualcore maar 50% zijn, maar dat zou dan ook kunnen betekenen dat 1 core 100% gepind is terwijl de andere niks aan het doen is.)

[ Voor 14% gewijzigd door Lrrr op 01-07-2021 04:32 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• IamBartjuuh
Lrrr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 04:23:
Geekbench single-core/multi-core:
i3-3110m: 500/1000 https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=3110m
Raspberry Pi 4: 200/500 https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=raspberry+pi+4

Dus een Pi 4 is ongeveer de helft zo snel als de i3-3110m die je nu zegt te draaien. De vraag is dus of je daar blij van gaat worden.

De grote vraag is waar de bottleneck nu zit. Ik neem aan dat je wilt upgraden omdat de performance nu niet adequaat is? Minecraft heb ik minstens 5 jaar niet aangeraakt, dus ik weet zelf niet wat een MC-server vandaag de dag 'wil' qua hardware. Het is mij trouwens niet duidelijk uit je startpost of je de server nu op je i3'tje draait of op je gehuurde server (en wat voor specs heeft die dan?)

Misschien kan je eens als er veel mensen online zijn op de laptop/server (waar je de MC-server nu op draait) in taakbeheer (of het equivalent daarvan, welk OS draai je?) kijken wat nu exact de bottleneck is. Loopt de CPU-usage-grafiek vol, het RAM of is je storage juist te langzaam (wellicht nog een HDD i.p.v. SSD)? Als je kan identificeren waar de bottleneck zit, dan weet je ook precies welke componenten je dus moet gaan upgraden.

(Vergeet niet bij de CPU-usage het gebruik per core te bekijken, niet over alle cores (Windows taakbeheer: rechtsklik op de CPU grafiek > change graph to > logical processors). Als de MC-server alleen single-threaded werkt, dan kan je overall CPU usage op een dualcore maar 50% zijn, maar dat zou dan ook kunnen betekenen dat 1 core 100% gepind is terwijl de andere niks aan het doen is.)
Hoi, sorry voor mijn onduidelijkheid. De minecraft server draait nu op een host en het liefst wil ik daar vanaf. Daarom heb ik op een i3 laptop test runs gedraait om te kijken of hij dit aankon. Verder draaide de laptop linux mint Xfce. Heb er echter niet over na gedacht te kijken wat de bottleneck kan zijn / is. Bedankt voor de tip en zal als ik vanavond tijd heb even kijken wat het probleem / bottleneck kan zijn.
Groetjes, Bart

• Lrrr
Ah check. Welk OS draait er op de hosted server, ook iets van Linux? Dan kan je de CPU en RAM usage bijv. met het 'top' commando bekijken in de terminal.

• IamBartjuuh
Lrrr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 04:23:
.....

CPU usage loopt snel vol. Ram lijkt het relatief goed aan te kunnen.

• IamBartjuuh
Lrrr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:29:
Ah check. Welk OS draait er op de hosted server, ook iets van Linux? Dan kan je de CPU en RAM usage bijv. met het 'top' commando bekijken in de terminal.
Mijn host draait linux alleen kan dat commando niet doen omdat ik geen toegan hebt top een linux kernel toegang heb.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:30
350 euro is niet veel, ik zou daarmee op zoek gaan naar een tweedehands syteem. Voor 10 euro koop je 45 kWh, dus zo'n 1,5 kWh per dag - een kleine 60 Watt per uur.
Dan kom je bij een zuinig servertje uit, bv. V&A - HP Proliant Microserver gen8, i3, 16GB, 2x TB HDD aangeboden

• IamBartjuuh
martyw schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:36:
350 euro is niet veel, ik zou daarmee op zoek gaan naar een tweedehands syteem. Voor 10 euro koop je 45 kWh, dus zo'n 1,5 kWh per dag - een kleine 60 Watt per uur.
Dan kom je bij een zuinig servertje uit, bv. V&A - HP Proliant Microserver gen8, i3, 16GB, 2x TB HDD aangeboden
Hoe weet je hoeveel een computer gaat gebruiken? Ik heb namelijk nu deze op het oog: V&A aangeboden: Dell Optiplex 9020MT - i7 4770/16GB DDR3/W10 home/TPM 2 (!)
De aangeraden computer geeft mij een 15-39% improvement https://cpu.userbenchmark...-Core-i3-3240/m844vsm2133

[ Voor 8% gewijzigd door IamBartjuuh op 01-07-2021 22:45 ]

• martyw
Wel, dat is lastig. Het hangt af van het verbruik, bij servers is dat de CPU, het moederbord, de schijven en de ventilatoren. De laatste twee zijn enkele Watts, het gaat om de eerste twee.

De server die ik aanraad heeft server hardware - de CPU heeft een TDP van 55 Watt (Intel Core i3 3240), de CPU uit de Dell die je aanhaalt komt 20 Watt hoger uit (Intel Core i7-4770). Ook is het moederbord in de HP Proliant zeker zuiniger, de Dell is een desktop systeem - die worden voor performance gebouwd, en niet zozeer om 24 uur aan te staan. Servers doen het grootste deel van de dag niets - idle verbruik is het belangrijkst...

• martyw
Hier een observatie over het verbruik van een latere generatie Proliant: https://www.servethehome....s-review-this-is-super/6/ met een wat zwaardere CPU, de Intel Xeon E-2224 komt qua stroomverbruik en prestatie in de buurt van een i7-4770
  • Idle: 22.5W
  • STH 70% CPU: 74.1W
  • 100% Load: 92.8W
  • Maximum Observed: 108.4W

[ Voor 42% gewijzigd door martyw op 01-07-2021 23:24 . Reden: beter voorbeeld ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:08
Ik zou eens kijken naar een i3 10100 icm een goedkoop bord en 8 GB ram. Een simpele case heb je letterlijk voor een paar 10tjes. Ik ben ooit in deze van 30 euro gestart pricewatch: Cooler Master Elite 310 Oranje/Zwart Voeding volstaat 350W dus dat hoeft ook geen fortuin te kosten. Zit je grofweg aan 120 cpu + 60 mobo + 50 ram + 30 case + 50 voeding = 310 euro. Mis je alleen nog een ssdtje. Idle is gunstig van die 10 serie. Is een heel topc over, je hebt er die 5W rapporteren Thimo in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 01-07-2021 23:46 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Lrrr
IamBartjuuh schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:25:
[...]

Mijn host draait linux alleen kan dat commando niet doen omdat ik geen toegan hebt top een linux kernel toegang heb.
oei. Ik kan je uit ervaring vertellen dat een server waarop je gewoon volledige toegang hebt, een prachtige manier is om kennis te maken met de hobby (of zelfs carrière?) die we Linux beheer noemen :) En als je wilt kan je er naast MC dan natuurlijk zelfs andere dingen op draaien.

• IamBartjuuh
Lrrr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 01:58:
[...]

oei. Ik kan je uit ervaring vertellen dat een server waarop je gewoon volledige toegang hebt, een prachtige manier is om kennis te maken met de hobby (of zelfs carrière?) die we Linux beheer noemen :) En als je wilt kan je er naast MC dan natuurlijk zelfs andere dingen op draaien.
Dat is dus eigenlijk ook mijn doel. Om zo veel mogelijk te leren over linux. Ben op windows al redelijk uitgekeken als het om minecraft servers gaat.

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-12 11:40
350,- klinkt als een grote investering voor een server met 10 mensen erop.

Ik heb zelf goede ervaringen met een nuc / soort gelijk. Ik denk dat elke 4e generatie of nieuwer i5 genoeg kracht heeft voor 10 mensen. En 8GB zou voldoende moeten zijn, meer kan geen kwaat. Een SSD is wel aan te raden. Dat is ook gelijk het ding van een pi, die heeft een “sloom” ssd kaartje. Zoon i5 verbruikt dan nog geen 100w per dag. Of 3kwh per maand, paar euro aan stroom.

Je zou ook kunnen kijken naar een VPS, dan kun je het beter samenstellen en betalen voor wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt.

• Lrrr
Op zich staan er op V&A veel leuke PC's voor weinig geld: https://tweakers.net/pcs/...kaGAC5RZnJqb6JFUpWxkamtQA . Ook meer dan voldoende aanbod met bijv. een i5'je zoals @Torac zegt. En tweedehands is natuurlijk beter voor mens & milieu dan nieuw.

Ik zou dan voor iets zonder videokaart gaan, want die heb je (in 99% van de gevallen) voor een server niet nodig, en het kost wel stroom als je die hebt.

Je zou dan een afweging moeten maken tussen een mini-PC of een tower. Mini-PC is natuurlijk wel mooi klein en als je hem niet 24/7 maximaal gaat belasten zou dat prima moeten gaan. Maar i.v.m. de koeling kan je ook een tower overwegen.

Op zich blijkt uit een site als https://www.stroomkosten.net/ dat zelfs als je PC 100W gebruikt, het binnen je stroombudget blijft (tientje per maand). Maar je zou de TDP van de CPU's kunnen vergelijken om een zuinige uit te zoeken (maar let op: TDP zegt niet alles, want er zitten nog andere componenten in een PC, en bovendien staat je CPU niet 100% van de tijd 100% te loeien).

[ Voor 7% gewijzigd door Lrrr op 04-07-2021 02:34 ]

• IamBartjuuh
Lrrr schreef op zondag 4 juli 2021 @ 02:33:
Op zich staan er op V&A veel leuke PC's voor weinig geld: https://tweakers.net/pcs/...kaGAC5RZnJqb6JFUpWxkamtQA . Ook meer dan voldoende aanbod met bijv. een i5'je zoals @Torac zegt. En tweedehands is natuurlijk beter voor mens & milieu dan nieuw.

Ik zou dan voor iets zonder videokaart gaan, want die heb je (in 99% van de gevallen) voor een server niet nodig, en het kost wel stroom als je die hebt.

Je zou dan een afweging moeten maken tussen een mini-PC of een tower. Mini-PC is natuurlijk wel mooi klein en als je hem niet 24/7 maximaal gaat belasten zou dat prima moeten gaan. Maar i.v.m. de koeling kan je ook een tower overwegen.

Op zich blijkt uit een site als https://www.stroomkosten.net/ dat zelfs als je PC 100W gebruikt, het binnen je stroombudget blijft (tientje per maand). Maar je zou de TDP van de CPU's kunnen vergelijken om een zuinige uit te zoeken (maar let op: TDP zegt niet alles, want er zitten nog andere componenten in een PC, en bovendien staat je CPU niet 100% van de tijd 100% te loeien).
V&A aangeboden: Dell Optiplex 3020 SFF pc met i5-4590, 8gb ram, 250gb SSD & W... is dit er eentje waar je van verwacht dat hij goed genoeg presteert / weinig stroom verbruikt?

• IamBartjuuh
Torac schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:00:
350,- klinkt als een grote investering voor een server met 10 mensen erop.

Ik heb zelf goede ervaringen met een nuc / soort gelijk. Ik denk dat elke 4e generatie of nieuwer i5 genoeg kracht heeft voor 10 mensen. En 8GB zou voldoende moeten zijn, meer kan geen kwaat. Een SSD is wel aan te raden. Dat is ook gelijk het ding van een pi, die heeft een “sloom” ssd kaartje. Zoon i5 verbruikt dan nog geen 100w per dag. Of 3kwh per maand, paar euro aan stroom.

Je zou ook kunnen kijken naar een VPS, dan kun je het beter samenstellen en betalen voor wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt.
Naar een VPS hosting service? Die zijn over het algemeen zeer duur namelijk.

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-12 11:40
IamBartjuuh schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:27:
[...]

Naar een VPS hosting service? Die zijn over het algemeen zeer duur namelijk.
Niet veel duurder dan zelf host.
Je bent 10,- per maand kwijt aan stroom.
En als je een server op V&A haalt voor 350, die over 2 jaar weer verkoopt voor 110,- dan heb je over 2 jaar een afschrijving van 240,- of 10,- per maand. Dus je hebt ongeveer 20,- budget per maand voor een VPS daar kun je een redelijk snel ding mee huren.
IamBartjuuh schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:33:
[...]

V&A aangeboden: Dell Optiplex 3020 SFF pc met i5-4590, 8gb ram, 250gb SSD & W... is dit er eentje waar je van verwacht dat hij goed genoeg presteert / weinig stroom verbruikt?
Mwoah, deze i5 heeft een tdp van 84w dat is vrij pittig. Probeer te zoeken naar een processor van intel die eindigt op een T: pricewatch: Intel Core i5 4690T Tray

Vebruikt 45W dus bijna de helft en heeft misschien 10% minder performance

Ook heeft hij geen hypertheading wat minder is. 8GB is aan de krappe kant gezien Win10 al rond de 4Gb slurpt.

Wel goed:
SSD van 250gb is zat.

[ Voor 47% gewijzigd door Torac op 05-07-2021 19:48 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:45
Ik draai zelf een MC server (modded) op een HP Prodesk 400 mini G6 icm Ubuntu.

Daar draait alles perfect op.

Als je iets minder wilt besteden is de G2 ook goed.
Voor kleine 200 euro zelfs in V&A te krijgen: V&A aangeboden: 5x HP ProDesk 400 G2 mini (i5-6500t, 8GB en 128GB SSD) 10 Pro

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1