[Car] subwoofer produceert ruis wanneer verbonden met radio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniKoelkast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-08 17:48
Hey allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik een underseat subwoofer van Pioneer (TS-WX130EA) gekocht. Deze heb ik aangesloten op mijn Sony (DSX-A410BT) auto radio. Wanneer ik het volume van mijn auto radio op 1 of hoger zet komt er een ruis door de subwoofer heen. Bij volume 0 hoor je deze dus niet.

Ik heb intussen al aardig wat troubleshooting zelf gedaan maar ik blijf het probleem houden. Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen!

Wat ik als eerste wil zeggen is dat ik de Pioneer subwoofer niet op de batterij van de auto heb aangesloten maar op een ac/dc adapter zodat ik de subwoofer kon testen zonder in mijn auto te hoeven rommelen. Nou is mijn kennis van elektrotechniek niet heel groot, maar misschien zou daar al mijn 'ruisprobleem' door komen, doordat de autoradio en de subwoofer niet door dezelfde bron worden gevoed. Of zou dat niks moeten uitmaken?
Ik heb geen last meer van de ruis als ik de subwoofer binnenshuis op een pre-out aan mijn versterker hang (met dezelfde RCA kabel).

Het volgende wat ik heb geprobeerd is mijn telefoon aan de subwoofer te hangen. Dan geeft de subwoofer ook geen ruis.

Wat mij opviel met het testen van de subwoofer op mijn versterker en telefoon is dat als er een RCA kabel in de subwoofer zit, maar niet in mijn telefoon of versterker, de subwoofer dan ook ruis geeft, wel minder in vergelijking met de ruis die de subwoofer produceert als deze aan mijn autoradio hangt. Zodra ik de RCA kabel ook uit de subwoofer haal stopt de ruis.

Verder heb ik nog de RCA uitgang van mijn autoradio getest met een losse speaker die beschikt over een line input. Wat mij daarbij opviel is dat het geluid via die speaker niet helemaal zuiver was. Zou dit dan betekenen dat de RCA uitgangen van mijn autoradio mogelijk vervuild zijn? De speakers die in de auto zitten hebben trouwens helemaal geen last van ruis.

Hebben jullie nog troubleshooting tips of suggesties? Ik hoor het graag, alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door MiniKoelkast op 30-06-2021 23:11 . Reden: Verdere aanvullingen ]