iMac 27 inch uit 2011 in combinatie met Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cestbeau
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-02-2022
Beste computerkenners,

Ik ben een startend fotograaf en ik ben aan het kijken naar een instap model voor een iMac. Ik ben in het bezit van een Macbook Pro uit 2017, maar met het bewerken van foto's in Lightroom en Photoshop is het scherm van mijn Macbook net te klein.
Nu ben ik aan het kijken naar een instap model van een iMac omdat ik startende ben en nog niet zo'n groot budget heb voor een nieuwe.

Maar nu hoorde ik van een vriend dat een iMac uit 2011 misschien niet sterk genoeg is voor programma's als Lightroom en Photoshop. Heeft iemand hier meer verstand van en kan hij/zij mij hier misschien iets meer over vertellen en/ of bij helpen?

Onderstaande is wat de iMac bezit:

iMac 27 inch medio 2011 High Sierra
Deze iMac draait als een zonnetje dankzij de later toegevoegde 3 TB SSD harde schijf. Deze harde schijf is op de plek gezet van de optische (DVD-)drive, die dus niet meer beschikbaar is. De oorspronkelijk Solid State harde schijf van 1 TB zit er ook nog in en is daarmee uitermate geschikt voor extra opslag!

Processor: 3,1 GHz Intel Core i5
Geheugen: 16 GB 1333 MHz DDR3
Videokaart: AMD Radeon HD 6870 2048 MB
Beeldscherm: 2560 x 1440 pixels

Hopelijk is iemand die hier meer verstand van heeft en mij kan helpen.
Ik hoor het heel erg graag.

Met vriendelijke groet,
*snip* wij Tweakers doen elkaar permanent de groeten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 30-06-2021 22:56 ]

Beste antwoord (via cestbeau op 01-07-2021 16:02)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@cestbeau Ik heb jaren lang zonder problemen op een iMac uit 2011 gewerkt.

Vooral als je er een SSD en 16GB aan RAM in hebt draait het als een zonnetje.
Niet zo druk maken en gewoon de laatst compatible versie installeren en draaien.

Ja het zal misschien wat minder snel aanvoelen dan je 2017 MBP maar prima werkbaar als het gewoon om basic foto editing gaat.

Ander voordeel van de iMac is dat hij ook target display mode ondersteund, dus als het goed is kan je ook gewoon je Macbook er op aan sluiten en je iMac als beeldscherm gebruiken.

https://support.apple.com/en-us/HT204592

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 01-07-2021 13:25 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 12:41
Het hangt nogal af van een, voor nu aantal onbekende facturen.

Denk aan hoeveel foto’s / lagen je tegelijk mee wilt werken.
Hoe belangrijk wachttijd is.
En welke resolutie je meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cestbeau
Aantal foto's ligt tussen de 500 en 4000 foto's per keer. Ik gebruik nog niet heel veel in photoshop. Bewerken doe ik meer in Lightroom.

Ik heb op zich wel wat geduld, maar ook niet eindeloos.
Ik werk met resolutie 72 en 300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Afhankelijk van welke versie van Lightroom je precies hebt, maar de laatste versie (December 2020 / v4.1) heeft minimaal macOS Mojave (10.14) nodig. Met MacOS High Sierra (10.13) red je het dus niet. Je kunt met wat hackwerk wel macOS Mojave installeren, maar specifiek op dit model werkt de grafische acceleratie niet volledig, welke je juist in programma's als Photoshop en Lightroom wilt hebben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cestbeau
Oke, jeetje nou dat is allemaal nogal wat voor deze leek.
ik heb Lightroom Classic en die gebruik ik nu ook op High Sierra 10.13

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@cestbeau Ik heb jaren lang zonder problemen op een iMac uit 2011 gewerkt.

Vooral als je er een SSD en 16GB aan RAM in hebt draait het als een zonnetje.
Niet zo druk maken en gewoon de laatst compatible versie installeren en draaien.

Ja het zal misschien wat minder snel aanvoelen dan je 2017 MBP maar prima werkbaar als het gewoon om basic foto editing gaat.

Ander voordeel van de iMac is dat hij ook target display mode ondersteund, dus als het goed is kan je ook gewoon je Macbook er op aan sluiten en je iMac als beeldscherm gebruiken.

https://support.apple.com/en-us/HT204592

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 01-07-2021 13:25 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 23:41
Je kan volgens mij die mac in target display mode starten waardoor je je Macbook gebruikt met de imac als tweede scherm. Weet het niet meer zeker of dat voor die jaren gaat maar dat kan je het beste googlen. Anders kan je ook kijken naar een extern scherm, genoeg te vinden op dat formaat met 1440p en redelijke kleurweergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Still Arne
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-07-2021
Ben zelf een designer en werk al jaren met een Macbook Pro. Zelf heb ik laatst nog een LG 27UL550 gekocht voor een kleine 300 euro. Dat lijkt mij een beter idee dan een Imac van 10 jaar oud. Vooral Photoshop gaat zwaar beroerd draaien op zo'n oude Imac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
De iMac uit 2011 heeft fysiek wel een groter scherm dan je macbook, maar die heeft in het aantal pixels er alweer minder (in de hoogte). Afhankelijk van je budget zou je ook gewoon een tweede scherm kunnen overwegen. Het voordeel zou zijn dat je maar één systeem hoeft te gebruiken en de performance van MacBook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-05 23:29
De 2017 MacBook rent waarschijnlijk rondjes om die oude 2011 27" i5.... daarnaast zijn inmiddels de meeste 27" 2011 iMacs overleden door een defecte (beroerde) videokaart. deze dus nog (net?) niet..zeker geen geld aan uitgeven.

Koop gewoon een knap 27" scherm en koppel die aan je MacBook... nog een voordeel: dit nieuwe scherm kun je tzt ook weer aan de opvolger van je 2017 MBP hangen, dus als je slim bent zoek je een knap scherm uit (1440p of beter)
Pagina: 1