Beamer + receiver + PC aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Hoi Tweakers,

Ik heb wellicht een wat bijzondere (naar mij idee) setup wat ik niet helemaal kan verklaren. Het werkt verder prima maar omdat ik wellicht mijn CPU ga upgraden zonder integrated GPU gaat mijn huidige setup niet meer werken.

Mijn setup is als volgt:

- Beamer rechtstreeks aangesloten op de GPU
- Receiver aangesloten op de HDMI poort van de onboard GPU
- Windows 10 PC (3080TI)

Het bijzondere, tenminste ik snap niet hoe dit kan, is dat ik geen beeld krijg op mijn beamer zolang de receiver uit staat. Terwijl de beamer op geen enkele manier aangesloten is op de receiver... Ik zie simpelweg een zwart beeld met de melding dat hij geen signaal heeft op het HDMI signaal van de beamer. Zodra ik de receiver via de onboard GPU aanzet krijg ik wel beeld.

Wellicht mis ik iets maar ik snap niet hoe dit kan. Toen ik destijds de beamer rechtstreeks op de receiver had aangesloten en de receiver weer op de PC kreeg ik het niet voor elkaar om beeld te krijgen. Terwijl dit volgens mij de juiste manier van aansluiten zou moeten zijn.

Alles werkt overigens perfect. Enige vreemde is dus dat de receiver aan moet staan en de onboard GPU moet ook geactiveerd zijn. Op een of andere manier staat de onboard GPU ook vaak uit en moet ik de Intel software starten zodat de HMDI zichtbaar wordt in Windows. Zodra de onboard GPU uit staat krijg ik op geen enkele manier beeld op mijn beamer die rechtstreeks is aangesloten op de 3080TI.

Waarom dit verhaal als alles perfect werkt? Ik wil wellicht upgraden naar de i9 9900KF. Deze heeft geen onboard GPU en dus gaat miin huidige setup niet meer werken. Zou ook voor de 9900K kunnen gaan maar die clockt minder goed over (wat over gelezen) en is €50 duurder.

Enig idee waarom mijn beamer rechtstreeks aangesloten op de GPU niet werkt als mijn receiver uitstaat terwijl de beamer daar niet op aangesloten is?

[ Voor 3% gewijzigd door biggydeen2 op 30-06-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 13:42
Ik neem aan dat je monitor is aangesloten via de receiver of is je beamer je monitor?

En ja je beamer via de receiver aansluiten is officieel de juiste manier van aansluiten voor een multi poort receiver (meerdere HDMI poorten) maar niet de enige manier. Zo heb k beneden de spelers en pc direct in de receiver maar de tv mediabox gaat eerst de tv in en dan pas naar de receiver voor geluid.

Normaal zou dus zijn PC > "pc poort op receiver" > hdmi out naar beamer/monitor/tv. Echter werkt dit onder 2 omstandigheden:
1. De receiver staat aan.
2. De receiver heeft HDMI Passtrough. Hiermee kan je signaal worden doorgegeven als de receiver in standby staat. Bij helemaal uit gaat het nooit werken omdat het doorsturen stroom vereist.

Bij een bijvoorbeeld onkyo receiver kan je kiezen voor video naar naar main sub of beide.maar daarvoor moet je je receiver even delen zodat we weten wat mogelijk is.

En gebruik je nu de 3080TI kaart of de onboard. Beide is simelweg niet de bedoeling.Jje gebruikt altijd maar 1 van de 2 outputs op je pc. Als je een dedicated gpu heb is er nul reden om de onboard gpu nog te gebruiken. Een losse gpu overruled altijd je onboard die wil je gewoon niet meer gebruiken als er een gpu in zit.
Ik denk dat je receiver nu de audio input en mogelijk andere signalen op pakt uit je onboard gpu en dat problemen veroorzaakt omdat is simpelweg niet de bedoeling is het signal 2x uit de pc te laten komen.

Het belangrijkste is dus welke receiver je heb en of je beamer je main monitor is of dat jet er nog monitoren naast heb en dus meerdere outputs nodig heb. Heb je er nog een monitor naast laat dan ook ebven je monitor weten en vermeld ook meteen even je beamer zodat we kunnen zien of clone beeld een optie is.

Link ook even je gebruikte receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Hier is het dus gewoon PC - HDMI -> Reciever -HDMI->beamer, dat zou gewon moeten werken hoor op zowat elke reciever.

Welk type is dit? Misschien dat er daar iets aan scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
k995 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:51:
Hier is het dus gewoon PC - HDMI -> Reciever -HDMI->beamer, dat zou gewon moeten werken hoor op zowat elke reciever.

Welk type is dit? Misschien dat er daar iets aan scheelt?
Ik zat nog even te denken waarom ik dit zo heb aangesloten. Volgens mij heb ik dit zo gedaan omdat Windows de beamer via de receiver niet herkent en de receiver zelf niet ziet als 4k apparaat maar als 1080p wordt gezien. Gezien het een 4k faux beamer is kon ik toen geen 4k resolutie instellen in windows.

Als ik nu naar de reciever kijk in windows staat er max 1080p. Daar kan ik dus met geen mogelijkheid 4k beelden naar toe sturen. In de receiver zelf kan ik daar (volgens mij) niet zoveel aan veranderen. Ik weet nog dat ik daar een tijd mee aan het klooien ben geweest.

Hoe ziet Windows jouw receiver?

Het zou idd moeten werken zoals je zegt.

Edit:

Receiver: X3600H Denon
Beamer: TW9400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:10
Welk merk en type moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Uszka schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:39:
Welk merk en type moederbord heb je?
Gigabyte Aorus z390 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Ik heb ook een beamer maar net zoals de anderen hier heb ik de receiver "ertussen" staan.
Dus PC (9900k/3070) gaat via GPU naar receiver, en daar hangt de beamer aan .

Je kan als workaround als je een 9900KF gaat gebruiken, de tweede uitgang van de GPU op de receiver. Ik denk dat je dan wel een soort dummy hdmi-out op de receiver-uitgang moet aansluiten, want als de receiver geen hdmi uit kan sturen, weet ik niet of de tweede uitgang van de GPU wel actief wordt.

Nog als interessant weetje waar ook ik tegenaan liep:
Als ik mijn QHD monitor wil aansluiten, kan dat NIET op de receiver. Want deze receiver accepteert alleen de "normale" HD resolutie, of 4k. Maar het smaakje ertussen, QHD niet. Dus de receiver heeft helaas wel veel invloed.
Als workaround kan ik de monitor wel op HD zetten, maar dat ziet echt niet uit. Ik gebruik dus ook de tweede GPU uitgang zodat de receiver compleet wordt overgeslagen. Nadeel is dan wel dat ik geen audio heb op de receiver als de beamer uit staat. Daarvoor gebruik ik dan een analoog kabeltje.

[ Voor 39% gewijzigd door psy op 01-07-2021 09:11 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als de receiver een sp/dif in heeft een optische kabel van moederbord naar receiver en daar het geluid over laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
biggydeen2 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:32:
[...]

Ik zat nog even te denken waarom ik dit zo heb aangesloten. Volgens mij heb ik dit zo gedaan omdat Windows de beamer via de receiver niet herkent en de receiver zelf niet ziet als 4k apparaat maar als 1080p wordt gezien. Gezien het een 4k faux beamer is kon ik toen geen 4k resolutie instellen in windows.

Als ik nu naar de reciever kijk in windows staat er max 1080p. Daar kan ik dus met geen mogelijkheid 4k beelden naar toe sturen. In de receiver zelf kan ik daar (volgens mij) niet zoveel aan veranderen. Ik weet nog dat ik daar een tijd mee aan het klooien ben geweest.

Hoe ziet Windows jouw receiver?

Het zou idd moeten werken zoals je zegt.

Edit:

Receiver: X3600H Denon
Beamer: TW9400
Kan je niet een custom resolutie maken in windows? DOe ik hier ook om 4k/75hz te forceren op mijn 4k/60hz scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Btw: hoe bevalt die 9400 je? Had ook al wel eens gedacht om te upgraden naar die (nu een epson tw 6600 die 1080p is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
k995 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Kan je niet een custom resolutie maken in windows? DOe ik hier ook om 4k/75hz te forceren op mijn 4k/60hz scherm.
Dat zou een optie kunnen zijn. Wist niet dat dit kon. Maar ik stel via nvidia control panel ook zaken in om de beamer goed aan te kunnen sturen. De receiver moet in windows zichtbaar zijn als extra beeldscherm waar ik kleurcodes naar toe kan sturen. Anders krijg je geen goed beeld. Bv 10bit ycrb422 signaal.

De TW9400 is overigens een beest. Prachtig beeld, zeer degelijke zwartwaardes. De beste 4k faux beamer die je op dit moment kunt kopen. Helemaal voor 2k euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ok je heb dus een 4k beamer en een receiver met 3 poorten voor de video out waarvan 1 aangegeven als 4k 1 als arc poort en 1 als zone 2.

In mijn beleving zou de beamer aangesloten moeten worden op 1 van de 2 rechter poorten:

https://tweakers.net/i/XT...XwNnY8=/i/2002914402.jpeg

Ik zou dus eerst de rechter 2 poorten proberen. Probeer ook eerst beamer aan dan receiver aan of eerst receiver aan dan beamer aan.

En zorg als je dit probeert dat output naar alle poorten wel aan staat in de settings. Zoals eerder vermeld moet ik dat bij mijn onkyo handmatig omzetten (main> main+sub) in de settings.
Ik weet dat bijvoorbeeld voor yamaha dit niet altijd standaard gebeurd waardoor er dus geen output op die poort is.maar heb nooit het denon menu gezien dus ik weet niet of die setting er is of dat het net zoals bij yamaha verstopt is.

Ook moet je vanzelfsprekend je pc aan hebben staan en vanuit de gpu naar de gewenst ingangs poort gaan en die selecteren op de receiver.

Je kan ook proberen CEC aan of juist uit te zetten.

Ook kan je beter vor het testen even Passtrough source vast zetten op de input van je gpu naar de receiver zodat er geen auto switch errors kunnen optreden.

Als het dan nog niet werkt kan het of een kabel probleem zijn wat me sterk lijkt of een EDID issue en dan is aansluiten direct op je gpu echt de enige optie denk ik.

Als je echter direct op je gpu aansluit moet je nog wel je audio naar je receiver krijgen en dat kan simpelweg via optisch maar is dit geen optimale situatie omdat dit een limiet heeft qua audio kwaliteit.
Of je een 2de HDMI vanuit de GPU naar de receiver kan sturen en zo alleen audio op de receiver kan krijgen weet ik niet en kan ik ook niet testen gezien dat in mijn setup niet mogelijk is maar dat zou je zelf kunnen testen.

Kijk ook even in nvidia control panel onder multi monitor setup or monitor setup of de receiver gezien word als je een HDMI link naar de receiver legt. Als dis niet het geval is gaat PC > Receiver > Beamer niet werken omdat dan idd je pc geen resolutie kan doorgeven. Word hij wel gezien kan je misschien daar je resolutie aan passen.
Ook kan je even kijken bij apparaatbeheer of je een extra HDMI audio apparaat krijgt als ik met een extra HDMI naar je receiver verbonden ben. Als dat het geval is kan je in ieder geval je audio goed doorsturen nar je receiver.

Het zou zo simpel moeten zijn maar achteraf is dat het nooit.

Een hoop te proberen en testen (als je het niet a getest heb) meer informatie kan ik je niet geven omdat ik die niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
computerjunky schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:51:

Een hoop te proberen en testen (als je het niet a getest heb) meer informatie kan ik je niet geven omdat ik die niet heb.
Dank voor de tips! Ik weet dat ik een tijd aan het klooien ben geweest maar toen kreeg ik het niet voor elkaar.

Het is voor nu ook geen probleem. Alles werkt vlekkeloos. Alleen als ik wil upgraden naar een andere CPU zonder onboard GPU. Maar wellicht ga ik ook alles omgooien en maak ik er een nieuw AMD systeem van.

Enige probleem is als ik ooit nog eens een console wil aansluiten ik het wel ander moet gaan doen.
computerjunky schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:40:
Ik neem aan dat je monitor is aangesloten via de receiver of is je beamer je monitor?

En ja je beamer via de receiver aansluiten is officieel de juiste manier van aansluiten voor een multi poort receiver (meerdere HDMI poorten) maar niet de enige manier. Zo heb k beneden de spelers en pc direct in de receiver maar de tv mediabox gaat eerst de tv in en dan pas naar de receiver voor geluid.

Normaal zou dus zijn PC > "pc poort op receiver" > hdmi out naar beamer/monitor/tv. Echter werkt dit onder 2 omstandigheden:
1. De receiver staat aan.
2. De receiver heeft HDMI Passtrough. Hiermee kan je signaal worden doorgegeven als de receiver in standby staat. Bij helemaal uit gaat het nooit werken omdat het doorsturen stroom vereist.

Bij een bijvoorbeeld onkyo receiver kan je kiezen voor video naar naar main sub of beide.maar daarvoor moet je je receiver even delen zodat we weten wat mogelijk is.

En gebruik je nu de 3080TI kaart of de onboard. Beide is simelweg niet de bedoeling.Jje gebruikt altijd maar 1 van de 2 outputs op je pc. Als je een dedicated gpu heb is er nul reden om de onboard gpu nog te gebruiken. Een losse gpu overruled altijd je onboard die wil je gewoon niet meer gebruiken als er een gpu in zit.
Ik denk dat je receiver nu de audio input en mogelijk andere signalen op pakt uit je onboard gpu en dat problemen veroorzaakt omdat is simpelweg niet de bedoeling is het signal 2x uit de pc te laten komen.

Het belangrijkste is dus welke receiver je heb en of je beamer je main monitor is of dat jet er nog monitoren naast heb en dus meerdere outputs nodig heb. Heb je er nog een monitor naast laat dan ook ebven je monitor weten en vermeld ook meteen even je beamer zodat we kunnen zien of clone beeld een optie is.

Link ook even je gebruikte receiver.
- 1 pc monitor
- 1 beamer (tw9400)
- Denon x3600H receiver

- Beamer is aangesloten op de HDMI van de 3080ti
- Monitor is aangesloten op de display port van de 3080ti
- Receiver is aangesloten op de HDMI van de onboard GPU

Het beeld en geluid signaal zijn dus gescheiden van elkaar. Normaal kunnen beide signalen verwerkt worden door de receiver. Maar opzich werkt het zo net zo goed. Het beeld kan daardoor ook niet verstoort raken omdat het niet meer door de receiver heen hoeft.

Ik gebruik nu dus beide GPU's. Dat heb ik gedaan omdat ik anders de receiver niet in Windows werkend kreeg. Ik kies nu simpelweg de onboard GPU als audio output met Passthrough. Alle type audio pakt hij perfect op (Atmos, DD, etc).

Het bijzondere is dus dat als mijn receiver uit staat de beamer niet werkt.. Terwijl de receiver enkel als audio apparaat fungeert in windows en op geen enkele manier in connectie staat met de beamer. Ik snap gewoon niet hoe dit kan.

[ Voor 3% gewijzigd door biggydeen2 op 01-07-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Dat de beamer niet werkt met de receiver uit is idd raar maarja in een normale setup gebruik je ook de hele onboard niet zodra je een dedicated gpu heb.
Ik vermoed dat er toch ergens met CEC of iets anders een conflict of miscommunicatie tussen windows en de receiver en de beamer op treed door de manier van aansluiten. Zelf heb ik een hekel aan CEC juist omdat het zoveel rare problemen kan veroorzaken.

Ik zou eerst proberen om de receiver in windows actief te krijgen als die vanuit je gpu gelinkt is. En van daaruit verder kijken.

In deze situatie zou je namelijk gewoon passtrough kunnen gebruiken en zou dat probleem weg moeten zijn.

Ik heb even verder gekeken en in principe als je een goede HDMI 2.1 capable kabel heb moet windows je receiver gewoon zien en dus kan je daar ook het juiste 4k signaal dan heen sturen waarna je dat weer naar je beamer kan sturen.

YouTube: Configuring An NVIDIA RTX 30 Series Graphics Card With A Denon/Maran...

Deze video zie je ook dat de denon receivers gewoon herkend zouden moeten worden. Verder ook heel wat andere nuttige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
computerjunky schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:05:

Ik zou eerst proberen om de receiver in windows actief te krijgen als die vanuit je gpu gelinkt is. En van daaruit verder kijken.

Ik heb even verder gekeken en in principe als je een goede HDMI 2.1 capable kabel heb moet windows je receiver gewoon zien en dus kan je daar ook het juiste 4k signaal dan heen sturen waarna je dat weer naar je beamer kan sturen.
Het zou wel eens aan mijn kabel kunnen liggen bedenk ik mij. Tussen beamer en PC hangt een enorm dikke kwaliteit hdmi kabel. Maar tussen PC en receiver een standaard HDMI kabeltje.

Aan de YT video te zien zou het zo inderdaad prima moeten werken. Hier kom ik eerst wel verder mee. Moet sowieso nog even wachten voordat ik ga upgraden naar een nieuwe CPU. Hopelijk dalen de prijzen nog wat de komende maanden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
biggydeen2 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:12:
[...]

Het zou wel eens aan mijn kabel kunnen liggen bedenk ik mij. Tussen beamer en PC hangt een enorm dikke kwaliteit hdmi kabel. Maar tussen PC en receiver een standaard HDMI kabeltje.

Aan de YT video te zien zou het zo inderdaad prima moeten werken. Hier kom ik eerst wel verder mee. Moet sowieso nog even wachten voordat ik ga upgraden naar een nieuwe CPU. Hopelijk dalen de prijzen nog wat de komende maanden _/-\o_
Tja kabels zijn een raar dingetje. Ik had een enorm dikke kabel van de blu-ray speler naar de receiver maar bleef problemen met hdcp houden maar uiteindelijk werkte een dun kabeltje wel. Intern zullen ze wel niet allemaal hetzelfde zijn.

Het is ook zo mooi dat in de audio en video wereld alles zo lekker compatibel is NOT.

Maar succes ermee. Even een kabeltje wisselen is snel getest gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Heeft 2x optisch in. Optische kabel van het moederbord naar de receiver en je beter er. Hoef je niet moeilijk te doen over resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Uszka schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:47:
[...]

Heeft 2x optisch in. Optische kabel van het moederbord naar de receiver en je beter er. Hoef je niet moeilijk te doen over resoluties.
Dat heeft wel serieuze implicaties voor de audio kwaliteit. Optisch is toch wel behoorlijk gelimiteerd qua bitrate.
DTS-HD of MA or DD True HD of hoger geven echt een veel betere ervaring zelfs met een matig setje speakers.
Hoe erg ik ook van het gemak van optische audio hou het is gewoon outdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
computerjunky schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:05:

In deze situatie zou je namelijk gewoon passtrough kunnen gebruiken en zou dat probleem weg moeten zijn.

Ik heb even verder gekeken en in principe als je een goede HDMI 2.1 capable kabel heb moet windows je receiver gewoon zien en dus kan je

YouTube: Configuring An NVIDIA RTX 30 Series Graphics Card With A Denon/Maran...

Deze video zie je ook dat de denon receivers gewoon herkend zouden moeten worden. Verder ook heel wat andere nuttige informatie.
Even uurtje lopen prutsen maar met een nieuwe HDMI kabel, update van drivers en instelling op de Denon draait alles nu mooi op m'n nieuwe pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
biggydeen2 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Even uurtje lopen prutsen maar met een nieuwe HDMI kabel, update van drivers en instelling op de Denon draait alles nu mooi op m'n nieuwe pc :)
En wat was uiteindelijk het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
computerjunky schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:30:
[...]

En wat was uiteindelijk het probleem?
Bij mijn vorige setup denk ik de kabel. Ik weet nog dat ik destijds ook geen beeld kreeg uit mijn beamer. Nadat ik een andere kabel had gekocht werkte dat wel. Dus ik dacht ik koop nu exact dezelfde kabel weer dan moet het wel goed zijn.

De vorige keer kreeg ik er niet meer door dan 1080p. Nieuwe setup pakte wel 4k maar gaf enkel stereo geluid. Daarnaast wou hij maar 8 bit 4.2.0. max doorgeven. Na realtek driver update zag hij wel surround. En het signaal was opgelost door in de Denon 4k weergave op enchanced te zetten (voor HDR). Daarna was ook chromasubsampling 4.2.2. beschikbaar plus 10bit.
Pagina: 1