Overclocken met MD9901 (oude vd aldi)

Pagina: 1
Acties:

• _KweeNie_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05-2025
Jah hallo..
Ik heb nog zo'n oude PIII pc vd aldi (geldgebrek ;))
en et overclocken lukt niet echt
Der zit een Medion MD9901 MicroATX (wist ik veel toen ik dat ding kocht) mobo in en een PIII 500 proc.
Ik kan niks vinden kwa jumpers en al helemaal niet in de bios (nieuwste versie)
Hij heeft een Intel ZX chipset
Ik kan wel met softFSB (oa) klooien maar die ZX zit der niet tussen en anders gaat ie niet helemaal lekker
Iemand ervaring ?

Verwijderd

Een ZX chipset is een micro-ATX variant van de BX. Veel progjes kunnen niet eens het verschil zien tussen BX en ZX. Voorbeelden: WCPUID en Sandra. Ik denk dus dat je met een progje dat je fsb softwarematig verhoogt wel ergens moet kunnen komen als je zegt dat je een BX-chipset hebt. Overigens zul je nooit erg ver komen, want op jouw CPU zit de level 2 cache niet in de CPU-core, maar apart in de cartrdige. Die geheugenchips kunnen slecht tegen overklokken, dus met een fsb van 112 ben je al spekkoper. Je kunt beter, net als ik, er een Celly 600 inhangen. Met een fsb die, zoals nu, op 100 Mhz staat heb je dan gelijk een Celly 900!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Op zaterdag 18 augustus 2001 00:20 schreef gansje het volgende:
Je kunt beter, net als ik, er een Celly 600 inhangen. Met een fsb die, zoals nu, op 100 Mhz staat heb je dan gelijk een Celly 900!
Hmm.. moet je wel eerst kijken of dat mobo wel coppermines aankan (laag voltage kan geven dus)

Enne, andere manier om het met softfsb te doen:
kijk welk klokgenerator chippie er op het mobo zit, en kijk dan of softfsb die ondersteunt

• _KweeNie_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05-2025
Het lukt wel met een BX ofzo maar als ik dan 3dmark 2k1 doe crasht ie telkens bij de 2e test.
Ook nogal vaag dacht ik zo..

edit:

Hij crasht bij de 2e / 3e met double buffering..
Maar zet ik em op triple buffering gebeurt der niks vreemds...
(TNT2 M64 onbard :( )

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 09:26
Heuw ZX is budget van BX? Ik dacht dat de ZX gewoon alleen 66mhz bus MAX had en geen 100Mhz (dus geen 100mhz bus chips). Of was dat de LX? Ach het is al laat voor me :Z

[edit]
(wat een onzin er zit al een P3-500mhz in, dat kan nooit 66mhz bus zijn :) dus vergeet mijn post_

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 07:24 schreef Contagion het volgende:
Heuw ZX is budget van BX? Ik dacht dat de ZX gewoon alleen 66mhz bus MAX had en geen 100Mhz (dus geen 100mhz bus chips). Of was dat de LX? Ach het is al laat voor me :Z

[edit]
(wat een onzin er zit al een P3-500mhz in, dat kan nooit 66mhz bus zijn :) dus vergeet mijn post_
wat jij nu lult snap ik helemaal niks van :)

LX = 66MHz
BX/ZX = 100MHz -> 133MHz ook meestal wel haalbaar..

xcpu zegt dat ik een BX/ZX chip heb dus het zal wel niet veel/niks verschillen.. overclocken moet te doen zijn tot 133MHz FSB dan heb je een 667MHz als het goed is.. helaas is die 500MHz wat betekend dat het een katmai is.. dit is een slot 1 processor waar het cache geheugen niet in de processor zit maar ernaast... draait ook nog eens op halve snelheid (dus cpu is 500 cache 250).. verder is dit cache opzich het probleem.. ik heb zelf een PII 350 die zonder problemen de 466 trekt.. waarbij het cache dus ook een stuk is overgeclocked.

verder zal ik ook aan je koeling denken.. want intel was volgens mij gestopt bij 600MHz met de katmai mede dankzij hitte/koelproblemen (dacht ik mij te herrinneren)
Pagina: 1