Vraag

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:43

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn vrouw komt net in paniek bij mij. Ze had op Instagram Facebook messenger op een link geklikt met iets als 'Is this you'. Bericht kwam van een vriendin.
Ze had daarna echter direct met het sluitkruisje afgesloten. Ik was er niet bij, maar vermoedelijk werd chrome gestart en heeft ze die direct gesloten.

Net Mallwarebytes maar even gedraaid, niks gevonden.
Zou er iets geinstalleerd kunnen zijn? Zou ze de boel terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen?
Is er nog iets wat ik kan controleren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Oppo Reno 2 met Android 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internet afgezocht. Kon van alles vinden over deze link, maar niks waaruit ik echt kon beslissen om wel of niet terug te gaan naar fabrieksinstellingen.

Beste antwoord (via hars73 op 01-07-2021 08:25)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23
jack zomer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:58:
[...]

Als ze ingelogd heeft, dan is toch haar wachtwoord bij iemand bekend?
Dan zou ik me wel zorgen maken, en als het nog kan het wachtwoord aanpassen en 2fa indien mogelijk aanzetten
@hars73 bedoelt volgens mij dat de vriendin van zijn vrouw, waar het rare berichtje vandaan kwam, kwam doordat die vriendin (niet zijn vrouw) op een nep Facebook had ingelogd.

Die vriendin (niet hars73 zijn vrouw dus :P) is dus wel de sjaak, maar een linkje openen en nog voordat 'ie geladen is weer sluiten, maakt de kans zeer klein dat er daadwerkelijk iets aan de hand is voor zijn vrouw.

The devil is in the details.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:02
als t meteen afgesloten is heeft een site geen tijd om alles te downloaden, zal wel loslopen :)

• hars73

hars73

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:16:
als t meteen afgesloten is heeft een site geen tijd om alles te downloaden, zal wel loslopen :)
Ja dat hoop ik eigenlijk ook. Misschien moet ze even alle contacten in de gaten houden. Als die ditzelfde berichtje van haar krijgen, is het duidelijk.
En misschien die vriendin even vragen wat er precies bij haar gebeurd is. Misschien heeft zij wel die pagina geopend gehad en daar inlog gegevens ingevuld oid.

Verwijderd

Misschien data (ook wifi) verbruik in de gaten houden. Heb hier een 2z gehad met extreem hoog data verbruik.. na fabrieksherstel niet weer gezien.

• hars73

hars73

Topicstarter
Inmiddels duidelijk geworden dat die vriendin dus idd op een nep Facebook pagina had ingelogd. Dus ik maak me nu niet zoveel zorgen

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hars73 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:12:
Inmiddels duidelijk geworden dat die vriendin dus idd op een nep Facebook pagina had ingelogd. Dus ik maak me nu niet zoveel zorgen
Dan zou ik me wel zorgen maken, en als het nog kan het wachtwoord aanpassen en 2fa indien mogelijk aanzetten

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23
jack zomer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:58:
[...]

@hars73 bedoelt volgens mij dat de vriendin van zijn vrouw, waar het rare berichtje vandaan kwam, kwam doordat die vriendin (niet zijn vrouw) op een nep Facebook had ingelogd.

Die vriendin (niet hars73 zijn vrouw dus :P) is dus wel de sjaak, maar een linkje openen en nog voordat 'ie geladen is weer sluiten, maakt de kans zeer klein dat er daadwerkelijk iets aan de hand is voor zijn vrouw.

The devil is in the details.

• hars73

hars73

Topicstarter
Dat klopt helemaal:
- Mijn vrouw had op de link geklikt en die direct weer gesloten. (heeft voor de zekerheid sowieso wachtwoord aangepast)
- De vriendin van mijn vrouw had WEL ingelogd op de neppagina die kwam nadat zij op een link had geklikt. Die was dus wel de sjaak. Ga er vanuit dat die alles doorlopen heeft om wachtwoorden opnieuw in te stellen enzo, maar dat is niet mijn pakkie an. ;)

Uiteindelijk dus een beetje paniek om niks. Maar ja, wie klikt er dan ook op een link 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door hars73 op 01-07-2021 08:31 ]

Pagina: 1